• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Karcher K5 komt niet op druk

Tomas

Detailing guru
Tester of Bling
8 apr 2013
749
153
29
Amerongen
Hallo allemaal,

Aangezien er hier veel mensen zijn die technisch veel van HD’s weten, hoop ik dat iemand mij kan helpen.

Ik heb een Karcher K5 van inmiddels denk ik vijf jaar oud en uit de garantie. Binnen die vijf jaar is er al twee keer een nieuwe motor in gezet (maandag ochtend product?). Nu lijkt de HD weer kapot, maar gezien ik geen garantie meer heb wil ik hem toch proberen zelf te maken voordat ik een nieuwe HD koop.

Wanneer ik de HD aan zet, bouwt deze zoals altijd druk op en slaat weer automatisch af. Als ik vervolgens de machine wil gebruiken, slaat hij aan maar komt deze niet op druk. Wanneer ik de verstelbare lance op de “zachtste” stand zet, komt deze wel op druk. Als ik deze dan op de hardste stand zet, houdt hij deze druk wel vast tot ik hem weer uit zet. Lijkt er voor mij dus op dat er ergens te veel tegendruk zit, waardoor de machine niet op druk kan komen. Wanneer ik dan de weerstand in de lance verlaag, komt deze wel op druk..

Ik heb al geprobeerd om er een ander handvat en lance op te zetten, maar dat helpt niet. Heb het filter achter de water inlaat ook al vervangen. Waterdruk op de buitenkraan is gewoon goed, want voorheen deed deze het ook gewoon op de kraan.

Iemand die een goede oplossing voor dit probleem heeft?
 
Hey Tomas! :)

Ik heb niet meteen de antwoorden voor je, maar ga proberen met je mee te denken;

Als je alleen het pistool gebruikt, dus zonder lans erop, komt er dan een straal-op-druk uit? (Uiteraard mis je de druk omdat de nozzle er niet op zit)

Mijn eerste C120 had een soortgelijk probleem. De machine maakte een soort gedempte herrie als ik 'm aanzette, maar er kwam een lullig straaltje uit. Als ik de lans "losser" draaide, opnieuw ging spuiten, dan deed 'ie het wel en maakte zijn gewoonlijke herrie.

Ik weet niet beter dan dat dit opgelost was toen ik via het forum een andere slang + pistool gratis kreeg van een medelid. De oude slang was volgens mij nog goed, maar het pistool lekte en/of hier was iets niet lekker binnenin.


In 5 jaar als tweemaal toe de motor moeten vervangen lijkt mij ook niet de bedoeling.


Mijn nieuwere E145 heeft niet vergelijkbare fratsen, maar doordat er een simpel ringetje tussen slang-pikkie en klik-pistool niet 100% meer is en er dus wat druppels lekken, slaat de machine in stand-by steeds even aan en uit. Kleine afwijking in druk, meteen grotere gevolgen is het moraal hier.
 
Eenvoudige tests nooit overslaan
Kraan (zonder slang of zo) 1 minuut laten lopen in een emmer, opbrengst moet minimaal 10 liter zijn
HD uit laten en met korte slang van kraan naar HD en zonder extra's uit laten lopen in een emmer, wat is dan je opbrengst / verlies ?

Je ontlucht wel altijd voor je begint ?
 
  • Leuk
Reactions: opelmark
Ik las vanmorgen op een nieuws-site dat Vitens gisteren de waterdruk tijdelijk verlaagd had in Gelderland en Overijssel, omdat er teveel water werd gebruikt.

Misschien is dat het toevallig geweest? En klopt de tip van @RedCat wel aardig
Anders sowieso de moeite waard om dat als eerste te checken.

Evt ook even een vriend vragen om even jouw HD reiniger bij hem te testen en andersom. Dan kun je al wat dingen uitsluiten.
 
Ik heb de HD ook al bij zowel mijn ouders als mijn schoonouders thuis getest.. kan dan denk ik niet meer aan de wateropbrengst liggen toch?

ik ontlucht de HD altijd voor ik hem aan zet.

ik ga eens kijken wat het verlies is in de HD.Misschien lekt hij ergens..
 
Karcher centrum in de Meern bellen en ff vragen of ze een tip hebben ?
Ze zijn vooral op professionals gericht, maar als je het netjes vraagt ....
 
Klinkt bij mij een beetje of een klep niet meewerkt.
HD heeft een aantal kleppen, en als 1 niet meewerkt krijg je een stuk minder druk, beetje tuinslang idee qua hoeveelheid water.
Ik zou hem even na laten kijken bij een bedrijf die er verstand van heeft.
Klep kost +- 50euro volgens mij.
 
Lijkt mij eerder een probleem met water te kort. Als er een klep defect zou zijn geeft kan het toestel niet op druk komen.
Er zitten 6 kleppen in het toestel , 3 aanzuig , 3 perskleppen. Als er een klep defect is of vuil tussen zit zal het toestel trillen.
Wat ook kan is dat de bypass niet schakelt of blijft plakken.
 
Vreemde is wel dat dus als je de “weerstand” verlaagd, hij wel gewoon op de normale druk komt. Ik heb naar aanleiding van de tip van @RedCat eens gebeld met wat bedrijven. Conclusie was dat je stap voor stap zaken “op goed geluk” moet vervangen totdat je de juiste boosdoener te pakken heb. Ik vind de machine dit zeker niet meer waard. Gaat weer een hoop geld in zitten om hem een zomer te laten werken. Ik ga eens kijken naar een ander (merk) HD denk ik..
 
  • Verdrietig
  • Boos
Reactions: yanneske123 en RoCo
Vreemde is wel dat dus als je de “weerstand” verlaagd, hij wel gewoon op de normale druk komt. Ik heb naar aanleiding van de tip van @RedCat eens gebeld met wat bedrijven. Conclusie was dat je stap voor stap zaken “op goed geluk” moet vervangen totdat je de juiste boosdoener te pakken heb. Ik vind de machine dit zeker niet meer waard. Gaat weer een hoop geld in zitten om hem een zomer te laten werken. Ik ga eens kijken naar een ander (merk) HD denk ik..

Oke dan zit het in de bypass / overdrukventiel kan niet meer zijn. Als je niet met volledige druk spuit om het zo te zeggen werkt het toestel wel, wil je naar volledige druk gaan komt er geen druk meer uit.
Op goed geluk vervangen is eigenlijk niet weten wat je juist aan het repareren bent willen ze zeggen?
Zelf heb ik nu ook niet zo een goede ervaringen met Karchër en zeker niet om wisselstukken te bemachtigen.
 
Ik heb precies hetzelfde probleem als beschreven in de beginpost, maar dan met een Kränzle 1152 TST. De eerste keer slaat 'ie aan en bouwt 'ie ook gelijk druk op, maar daarna duurt dat steeds langer. Iemand enig idee? Ik heb niet getest of het op een lagere druk ook gebeurt
 
@Jansen ,

Herkenbaar.... maar er kunnen een aantal oorzaken zijn:
- Het kan zijn dat de nozzle verstopt zit, kwestie van door prikken

- het apparaat krijgt te weinig water.
De 1152 TST moet minimaal 10 liter water aanvoer per minuut krijgen.
Ik kwam op 14 liter per minuut bij 10 meter tuinslang, een te lange tuinslang is ook niet goed.

- de plunjers zitten klem/verstopt. In de gebruiksaanwijzing staat hoe je deze moet reinigen.

- te lang en/of te dunne kabelhaspel, daar kan het apparaat ook niet goed tegen met z'n 2800 watt vermogen. Tel er kortstondig nog een paar honderd bij op met piekspanning en de schakelaar in de meterkast klapt eruit als je de hendel van het pistool inknijpt en weer meteen los laat.
Het apparaat het liefst rechtreeks op het stopcontact aansluiten


Het is een geweldig apparaat maar wel eentje die erg delicaat is en met de nodige aandacht gebruikt dient te worden : unamused:

Screenshot_20220710-133005_Adobe Acrobat.jpg


Screenshot_20220710-133248_Adobe Acrobat.jpg


Screenshot_20220710-133329_Adobe Acrobat.jpg


Screenshot_20220710-133441_Adobe Acrobat.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
+1 voor ventielen/plunjers reinigen. O-ringen daarvan goed controleren, hiervoor zijn eventueel revisiesetjes te krijgen. Vrij simpel zelf te doen.
 
Plunjers kan je niet zomaar reinigen want dan moet je de waterdichtingen vervangen.
Ik zou eerder de terugslagklep zuivermaken en ook de start/stop pen.

Als de terugslagklep slecht werkt i.c.m. een start/stop pen is dit een gekend fenomeen
 
Hmm, dank voor de info! Denk dat ik er even mee langs ga bij een bedrijf, want dit zijn toch dingen die ik zelf niet aandurf.
 
In mijn geval zal het allemaal wel meevallen @yanneske123.
Mijn hogedruk reiniger is krap aan een maand oud en hoogstens 4x gebruikt tot nu toe.
Gewoon met beleid de boel uit elkaar en in elkaar zetten.

@Jansen,
Gewoon de handleiding erbij pakken, kan niet fout gaan, zelfs ik kan het en dat zegt al genoeg :D
 
@nicknameless dat valt inderdaad nog mee. Dan kan je ze nog perfect terug zetten maar normaal worden plunjers niet gereinigd.

Heb diverse opleidingen bij Nilfisk, Kranzle en Dino gehad. Moest er iets niet duidelijk zijn
 
Nog even ter info voor anderen die dit probleem ook hebben of krijgen.

Ik heb de machine naar een bedrijf in de buurt gebracht die ook de olie al eens hebben ververst voor mij, en dit was nu het resultaat:

20220720_135216.jpg


Heb 'm nog niet getest, maar dat zal dit weekend wel gaan gebeuren denk ik.