• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Keuze maken - nieuwe machine

Als je toch heen gaat... neem eens een pad van de 21 in je handen... Dan snap je het helemaal ;)
 
Haha ja echt groot. Dus met meer rondingen kan je simpel weg minder goed uit de weg. Een mooie grote vlakke motorkap of dak is die ideaal voor maar een 15 is dan beter geschikt.
 
De 21 is leuk als je zeer grote panelen moet doen, neem een ford transit als voorbeeld.
Als je met wat meer rondingen, hoekjes en kantjes zit ben je met je 21 eigenlijk niet zo veel :p
 
Onder bijhouden versta ik wekelijks wassen en minimaal maandelijks waxen.
Gezien mijn werk en reistijden, hou ik al weinig weekend meer over, dus dan maar minder tijd voor de auto('s).
Ook nog zoiets als vrouw, vrienden en huisje...

Misschien is een coating dan meer iets voor jou.

Ik was de bus meestal om de 2 a 3 weken en gaat 2 keer per jaar in de wax.
En dan rij ik er heel het jaar heel netjes bij.
 
Lhr15 is iets veelzijdiger/allround in te zetten dan de Lhr21 en een ander voordeel is dat
De 21 is leuk als je zeer grote panelen moet doen, neem een ford transit als voorbeeld.
Als je met wat meer rondingen, hoekjes en kantjes zit ben je met je 21 eigenlijk niet zo veel :p
En toch valt het in de praktijk alles mee en leer je vanzelf ook omgaan met de grotere pads/uitslag.
Tenzij je van die plastic trims op je deuren/zijkant hebt kun je vaak ook een groot deel van de zijkant gewoon polijsten met een 21. Ik heb er een tijdlang een DAP naast gehad maar ik gebruikte dat ding in de praktijk eigenlijk maar heel weinig.
 
Ik zat gister wat filmpjes van Rupes te kijken in de Webshop. Ik dacht dat deze bij de LHR15 stonden, en was aardig verrast door het filmpje op de motorkap waarbij er versus een rotary word gepolijst. De Rupes was sneller, de rotary deed er dubbel zo lang over, maar deze filmpjes staan bij de 21 en niet de 15.

Uiteraard is dit marketing, maar hoe dichtbij elkaar ligt de correctie in de praktijk? Rotary/Rupes 15.

Wat zijn de nadelen van de 21 versus de 15? Bij beide zal je wat op moeten letten met randen en dergelijke en een DAP heb ik als 2de machine om dit op op te vangen.
 
Dus ik moet ook nieuw pads aanschaffen? Ik gebruik de Spiderpads eigenlijk nooit meer, die slijten behoorlijk snel.

Zou ik de Monello foam pads kunnen blijven gebruiken op een 15 en/of 21?

Greetz
 
Spiderpad slijt idd best hard, maar is niet zo heel gek. Want de lak waar je de pad op gebruikt is ook heel hard en je boekt er wel resultaat mee.

Tuurlijk kan je Monello pads gebruiken, houd alleen even de warmte ontwikkeling in de gaten.
Die is meer als dezelfde pad op bijvoorbeeld een Dap.
 
@Bikkel - Ooh, op die manier. En de LC pads kunne dit betere handlen?

En wat is jouw opinie als je het filmpje bekijkt van de motorkap? Zou een 15 ook deze mate van correctie hebben? Want in het filmpje corrigeert een excenter 2x zo snel als de rotary en moet deze ook nog afschalen.

https://www.Carclean.com/product/Rupes/BigFoot_LHR21_MarkII_Deluxe_Kit_PRE_ORDER_ACTIE_103467
 
Waarom probeer je de pads niet die bij deze kit zitten ?
Een vriend van me gebruikt sinds aankoop deze pads + polijstmiddel van rupes zelf en is er zeer tevreden over.

Voor heeeeeel moeilijk lak durft hij wel eens de spiderpad of de MF cutting pad van Meg. te gebruiken maar dat valt raar of zelden voor zegt hem.
 
Let er wel op dat andere merken pads redelijk snel naar de eeuwige jachtvelden worden geholpen als je deze op de Rupes 15 of 21 gebruikt.

De originele Rupes pads hebben een open cel structuur en samen met het gat in het midden zorgen deze voor de nodige koeling.
Gebruik op de Rupes pads ook uitsluitend polijstpasta's op waterbasis zoals die van Rupes.
Veel andere polijstpasta's zijn op olie basis. Gebruik je deze toch veelvoudig, dan is de kans aanwezig dat de oliën in de Rupes pads vast klonteren en/of verzadigen en de pad door de slag en frictie (warmte!) implodeert.

Ik heb ooit eens een paarse Scholl pad en S3 gebruikt op de Rupes 15 en na gebruik kwam er zelfs damp van de pad af terwijl ik niet eens heel lang had gepolijst of veel druk had gezet.
 
Laatst bewerkt:
Wow, thanx voor de heads-up, Patrick.

Dit geeft mij een goede reden om niet de losse machine te kopen, maar de set met alles wat ik dan nodig heb. Ik heb ook al eerder gehoord dat de Rupes producten fijn werken. Thanx!

(Schip met geld moet nog effe binnenkomen, dan is de mogelijkheid aanwezig om de LHR15 te kiezen. Ben nog niet overtuigd genoeg om te kiezen tussen Rotary of Rupes. IEMAND NOG INFO?)


Thanx peeps!
 
@Quantoxx ,
Een Rotary kan goed corrigeren en een BF15 kan goed (genoeg in veel gevallen) corrigeren EN goed finishen...Ik zou absoluut voor de BF15 gaan.
Van Rupes gebruik ik alleen de gele/witte pads de andere soorten vind ikzelf te snel slijten.
Naast de gele/witte Rupes pads gebruik ik pads van Scholl waarvan de gehele lijn wel goed is maar met name de spiderpads omwille hun correctievermogen.
De LC HD pads vind ik in het gebruik het prettigste werken ze blijven draaien/vrij koel en ook belangrijk ze blijven heel!
 
@Bikkel - Ooh, op die manier. En de LC pads kunne dit betere handlen?

En wat is jouw opinie als je het filmpje bekijkt van de motorkap? Zou een 15 ook deze mate van correctie hebben? Want in het filmpje corrigeert een excenter 2x zo snel als de rotary en moet deze ook nog afschalen.

Over het filmpje: je ziet niet welke pad op de rotary word gebruikt en welk polijstmiddel, is een beetje wij van WC eend vinden WC eend het beste. De pads van de 21 zijn 1/3 groter als van de 15 dus je maakt altijd sneller meters. maar meters kan je alleen maken als de auto zich ervoor leent. Met de 15 heb je een super machine waar je heel veel mee plezier aan gaat beleven.

LC pads vind ik nog rustiger als Rupes pads.
 
Om te proberen een en ander overzichtelijker te maken voor je:
@Quantoxx ,
Een Rotary kan goed corrigeren en een BF15 kan goed (genoeg in veel gevallen) corrigeren EN goed finishen...
Dit is al vaker aan de orde geweest, maar wat is jouw mening hierin @Quantox, aangezien jij een rotary cursus hebt gevolgd bij CC?

De pads van de 21 zijn 1/3 groter als van de 15 dus je maakt altijd sneller meters. maar meters kan je alleen maken als de auto zich ervoor leent.
+ Als ik me niet vergis heeft Ric325i naast de 21 ook de Duetto.
Met de 15 heb je dus blijkbaar een machine die veelzijdiger is dan de 21.

Dus dan zou de vraag zich toespitsen op de 15 vs de rotary.

Een andere vraag zou nog kunnen zijn of de 21 beter corrigeert dan de 15...
(Oh ja, er komt dit jaar waarschijnlijk ook een nieuwe versie van de Duetto en de Mini uit en binnenkort komen ook de Flex XCE15 en de Flex XFE15 uit, of had ik dat beter niet kunnen vermelden:kissing:)
 
@Bikkel - Thanx voor je reactie! Tot nu toe heb ik menig filmpje gezien over de 21, maar ik kan dus wel vaststellen dat de 15 meer een all-rounder is die qua correctiekracht en/of werkoppervlakte maar een klein beetje inlevert t.o.v. de 21. Makes sence!

@Ric325i - Thanx voor je reactie! De persoon in het filmpje lijkt mij geen verkoper/vertegenwoordiger van een merk ofso, maar een onafhankelijk iemand die verslag doet. Dat is ''eerlijker'' als dat het wél zo is.

@Ric325i + @nicknameless ;
Ik heb ooit eens een paarse Scholl pad en S3 gebruikt op de Rupes 15 en na gebruik kwam er zelfs damp van de pad af terwijl ik niet eens heel lang had gepolijst of veel druk had gezet.

Naast de gele/witte Rupes pads gebruik ik pads van Scholl waarvan de gehele lijn wel goed is maar met name de spiderpads omwille hun correctievermogen.



Ik word steeds enthousiaster door jullie, mannen! Het gebruiksgemak van een excenter tegenover het moeten leren polijsten met een Rotary is een groot deel van mijn afwegingen. Met een DAP of waarschijnlijk andere excenters ook, zou je bijna al rokend met iemand kunnen kletsen, terwijl de machine rustig aan z'n ding doet, haha!

Ik ga door met vragen -->

De Pre-order Deluxe Kit (€510,-) bevat het volgende en daarvan is mijn verwachting dat ik de pads niet zal gebruiken (op advies: LC pads), doeken heb ik al genoeg, de tas is leuk maar ben bezig met een poetskar bedenken/maken en het schort is voor mij een goodie. (Naja, smeer het nu aan mijn ouwe kleren...) Dusss, eigenlijk betaal ik voor meer dingen als ik nodig (denk) te hebben.
Rupes Deluxe Set.jpg


De losse machine is (€380,-) en scheelt dus €130,- met de Deluxe Kit. Maar, dan moet ik natuurlijk nog pads + polijstmiddel aanschaffen.

Er zijn 3 verschillende LC Pads, toch? (Blauw/Oranje/Rood) Deze zijn per stuk €14,-. (Hoeveel zou ik er nodig hebben als ik Rupes compounds gebruik?

Ik weet niet welke polijstmiddelen ik zou kunnen kiezen, behalve Rupes zelf en mijn huidige Scholl die misschien niet op waterbasis is.
Bij Rupes tel ik al 4 compounds t.w.v. zo'n €62,-

Hmm... Zit hier dus even hardop te denken/schrijven, maar misschien mot ik niet zo veel nadenken en gewoon de Deluxe Set in zijn geheel bestellen? De Rupes pads zullen vast wel even meegaan, zoals mijn huidige Monello Foam Pads ook nog prima zijn, dus als ik dan een hele tijd verder ben, kan ik de LC pads proberen. Tegen die tijd heb ik ook de Rupes compounds kunnen proberen.



(Vind de LC pads erg lijken op de Scholl Sandwich Spiderpad. Hard foam blok en het foam zelf lijkt wat poreuzer/open. Uiteraard wel veel meer foamdikte)



Greetz
 
Laatst bewerkt:
@Pter yep naast mijn 21 en mini is er nu ook Duetto ter ondersteuning aangeschaft.
@Quantoxx Rupes groen ging bij mij maar 1 dak mee en toen vlogen de groene foamdeeltjes door de garage en dus vermoord door mijn 21. Ff wennen hè...
Ikzelf gebruik vaak Scholl polijstmiddel om te corrigeren en Rupes geel/wit om te finishen. De rest komt bij mij amper aan bod.
LC HD pads zijn echt wezenlijk anders dan Scholl pads en wat mij betreft vooral de oranje versie een "must have".
Monello pads op een Rupes 15 tja wat zal ik zeggen. Ik denk dat ze dat niet gaan overleven...
 
@Ric325i Als je de keuze opnieuw zou moeten maken en je moet kiezen tussen de "21+ Duetto" of de "15" wat zou je dan nemen en waarom(de financiën niet meegeteld)?