• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

klei/glijmiddel tips (+10 auto's)

N!jntje

Detailing addict
4 mei 2010
85
52
Ik heb op het moment de combinatie supernatural klei met born slippy.
Nu gebruik ik mijn klei toch redelijk vaak. Dit omdat ik niet alleen de auto's thuis onderhoud. Maar ook auto's voor vrienden/kennissen enz
In een jaar kom ik zeker over de 10 auto's heen. En zodoende is eigenlijk mijn vraag een beetje gericht naar de veelgebruikers.

Nu heb ik dus de combi supernatural/born slippy
Eerder ook de monello klei gehad/chemical guys klei/meguiars klei
kwa glijmiddel heb ik de meguiars gehad/born slippy/monello

Wat is nu een goeie combinatie voor mij? Meestal gebruik ik de klei op VAG lakken. Tot nog toe bevalt de supernatural/born slippy me wel. Het enige probleem wat ik ondervind is dat de born slippy onweersvliegjes aantrekt....
 
Die Citrus-bling heb ik ook eens geprobeerd maar was niet je-dat omdat deze niet zo fijn werkte als met de Born-slippy.
( misschien dat het bij jou wel fijn werkt :weetniet )
 
Gewoon een halve liter concentraat Born Slippy kopen; https://www.Carclean.com/product/Dodo_Juice/Born_Slippy_clay_lube_refill_concentrate_1_10__500ml_DJBR500_101242
Je kan daarmee dan bijna 5 liter zelf maken, waarmee je dus voorlopig vooruit kan. :)^
 
Born Slippy 1:10 vind ik te schraal, in ieder geval i.c.m. mothers/meguiars klei. Ik gebruik 1:6, kreeg anders marring. M.a.w. 5 liter uit een een halve liter concentraat vind ik erg optimistisch.
 
Ik gebruik 1:10 Born Slippy (dus 4.5L water en 500ml BS) en kom daarmee heel aardig uit de voeten. Geen problemen van marring oid, schuimt en glijdt goed :)^
 
ik gebruik last touch 1:1 verdund met de supernatural klei. eerst met de poorboys klei en dat gaa hem straks ook weer worden.
deze heeft net iets meer bite dan de dodo klei.

ongeveer elk weekend een auto van maart tot en met oktober.
 
Camiel;344021 zei:
Ik gebruik 1:10 Born Slippy (dus 4.5L water en 500ml BS)

In mijn "som" zitten er 11 delen : 0.5 liter ( = 1 deel BS ) en 5 liter demi-water ( = 10 x 0.5 L ) .........maakt 5.5 liter :-"

Op de fles staat idd "makes 5 L ..." maar dat is in C niet juist ( = 1/9 ) en is zelfs al eens in een topic hier op het forum verduidelijkt :ja
( maar dat vind ik niet meteen...)

Met 500 ml kom ik echt niet toe als ik een wagen kleid ( vele anderen wel dacht ik ) , maar dan ben je volgens mij veel te zuinig aan het kleien , eerder 800 ml is een gemiddelde voor een wagen bij mij.
Hangt er ook allemaal een beetje vanaf hoe je het zelf prettig werken vind en dan heb je meer of minder lube gebruikt aan het einde van de rit.
 
Ligt er maar net aan hoeveel vervuiling en welke klei denk ik bij eenzelfde werkwijze.
Heb toendertijd ook maar weinig hoeven gebruiken voor m'n wagen, halve spuitbus maar. (1e keer full detail).
Binnenkort ga ik het weer is doen, dan zal ik het melden.

merk is trouwens Mothers verdund 1:2 met demi-water en mother's klei beide van de set.
PB Spray & Wipe zou mijn keus zijn bij aanvullen.
 
@gsm; Dan gebruik je behoorlijk wat, want ik kom daar bij lange na niet aan en smeer toch goed tijdens het kleien.
Maar ja, je kan beter teveel als te weinig gebruiken. ;)

Dat 1:10 kan inderdaad wel eens verwarrend zijn, want de ene fabrikant heeft het over een 1:10 verdunning en de ander weer over het mengen in een 1:10 verhouding.

Bij een verdunning betreffen het dan 10 delen in totaal, 1 deel van 10 delen in totaal.
Bij een verhouding betreft het dan weer in totaal 11 delen, 1 deel op 10 delen.

In het Engels wordt het ook wel dilution en ratio genoemd;

http://www.answers.com/topic/how-does-one-prepare-a-1-10-dilution

http://en.wikipedia.org/wiki/Ratio

Desalnietemin gaat het in het algemeen om mengverhoudingen.
 
Ok top! Ik denk dat ik wel weet dat ik het maar bij born slippy hou. Dan moet ik het kaar voor lief nemen dat de onweersvliegjes op mn lak gaan zitten. De werking daarentegen was wel perfect:) altijd 1:10 gebruikt.
Alleen nu twijfel ik nog over de klei....