• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

kleien op nieuwe lak?

alfredo_lavinio

Detailing rookie
14 dec 2011
15
0
Hello autoliefhebbers

Ik ben van plan mijn audi A4 een eerste grote beurt te geven met wax en heb hier als beginneling gelezen dat voorbereiding wel belangrijk is... en kleien is daar een onderdeel van.
Nu de auto is nog maar 2 jaar en heeft altijd binnen gestaan.
Is het dan al wel goed om nog zo'n redelijk nieuwe lak al te gaan kleinen of kan dit helemaal geen kwaad?
Ik heb er nul ervaring in en ben op het eerste gezicht bang om fouten te maken met mijn lak, want hij ziet er nog altijd schitterend uit :s

Haal je geen beschermingsstoffen van je lak die er in de fabriek zijn opgezet af?
laat maar weten of er reden is om bang te zijn of alvast vol vertrouwen eraan te beginnen, hier zit het immers vol met redelijke kenners denk ik;-)

saluti Alfredo

Zelfs als wordt je auto nieuw geleverd dan zul je versteld staan hoeveel vervuiling er op je lak zit.

Clayen heeft dus altijd zin.

ok heb ik juist in een andere topic ook gelezen...

maar hoe zit het dan met bepaalde beschermstoffen op je lak van de fabriek, of zijn die er gewoon niet...??

Er zit vanaf de fabriek geen bescherming op de lak. Er zit wel een UV filter op kunstof koplampen. Misschien dat de dealer bij aflevering iets op de lak gedaan heeft, maar dat is nu echt wel verdwenen. Kortom, zeer waarschijnlijk is je lak nu vrij van wax en of sealant. Goed wassen, kleien, inspectie op lakdefecten, herstellen en waxen maar.

Ok kleien staat bij op de "te doen-lijst" 8-)

Heeft iemand voorstellen van kleien en cleaners?
Ik heb "Monello Dolce Verde Klei Set" gevonden dat me wel ideaal lijkt?

Goede keuze of eventueel ander voorstellen?

de eigenlijke te doen-lijst bestaat uit:

- zeer goede wasbeurt met het nodige goede materiaal dat ik al bezit en bijna wekelijks uitvoer
- kleien
- waxlaag met één van de volgende producten:
++ Dodo Juice Purple Haze
++ Pinnacle Souveran wax
++ Collinite 915

Moet er voor de wax nog een cleaner over en iets om te voeden? of volstaat de lijst? de lak is namelijk nog in prima staat!

groeten van een beginneling :schaam

Ik denk dat een twee jaar oude auto toch echt wel het nodige gezien zal hebben, ondanks dat deze veel binnen heeft gestaan.

Persoonlijk zou ik kiezen voor Mothers Wax California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit). Een zeer milde klei, maar met voldoende reinigingskracht. Verder zit alles erbij om meteen aan de slag te gaan, dus detailspray en doek.
Nadat je de auto gewassen hebt, moet je eigenlijk dat perfect schone oppervlak even controleren. Dat doe je door bijvoorbeeld een plastic boterhamzakje over je hand te doen en dan zachtjes over de lak te wrijven. Voel je dingetjes op je lak? Dat is vervuiling.

Vervuiling veroorzaakt lichtbreking en zal ervoor zorgdragen dat je lak er niet perfect uit zal zien na het waxen.

Het waxen is de laatste stap in een proces van meerdere stappen. Een prachtig en spetterend resultaat behaal je door de lak zorgvuldig voor te behandelen.

Reinigen = zorgvuldig wassen Iron-X en daarna kleien.
Lakcorrectie = beschadigingen corrigeren = polijsten.
Beschermen = sealen en/of waxen.

Je vraag over mogelijke waxen. Ikzelf ben niet zo een kenner van DoDo.
++ Dodo Juice Purple Haze
Bij mij geen info beschikbaar.

++ Pinnacle Souveran wax
Zeer mooie wax voor een donker kleurige auto (die jij lijkt te hebben), alleen ben ik niet erg tevreden over de standtijd van deze wax. Mocht je regelmatig willen waxen, dan is dit een prachtige wax die een donkere auto er zeer mooi uit zal laten zien (ideaal is combineren met Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0).
Grappig detail van de paste wax is dat deze niet hoeft te drogen, maar vrijwel meteen na opbrengen kan worden afgenomen.

++ Collinite 915
Dit merk staat bekend om zijn zeer degelijke waxen. De 915 is absoluut een concourswax met prachtige resultaten en velen gebruiken juist een wax van dit merk om de winter door te komen, vanwege de vermeende lange standtijd van deze producten.

Succes met je afwegingen,
Aficior

Tussen het polijsten en waxen in, zou je een glaze kunnen gebruiken. Een glaze is een middel dat ervoor zorgt dat de porieën van de lak gevuld worden om zo de lak in een betere staat te krijgen/houden.

Kan iemand ook even een vergelijking leggen tussen "Monello Dolce Verde Klei Set" en het "Mothers Wax California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit)"?

Verschil tussen de detailsprays en de klei? iemand ervaring van beide sets misschien?

Ik heb nog geen ervaring met de Monello klei variant. (Zal nog komen).

Wel heb ik gelezen dat sommigen in deze weersomstandigheden de klei wat lastig vinden werken en dat het soms wat marring achter laat. (Nogmaals, gelezen en niet uit eigen ervaring).

Met de Mothers klei als startersset heb ik wel veel ervaring en kan zeggen dat het een prima en zeer milde klei is. Het mooie van de set is dat er meteen een doek bij zit om af te nemen en een detailer spray als glijmiddel voor bij het kleien. Tijdens het kleien spray je een deel hiermeee vochtig als glijmiddel en dan pas kleien.

Aficior

Beste Alfredo,

Op dit moment ben je met twee verschillende topics bezig over een en hetzelfde onderwerp. Dat is ook lastig voor jou, want je krijgt nu op verschillende fronten antwoord op je vragen.

Ik heb daarom de inhoud van je vraag uit je andere topic hier naartoe gekopieerd en zal trachten ze daarna zo goed mogelijk te beantwoorden.

Hello

Ik ben voor het eerst toe aan een grote beurt van mijn twee jaar oude Audi A4, zwart en momenteel bezit ik al volgend stappenplan:

- goede wasbeurt
- kleien met Monello Dolce Verde Klei OF Mothers Wax California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit)
- de lak voeden
- waxlaag aanbrengen met collinite 915 in de winter en Pinnacle Souveran in de zomer. (Dodo Juice Purple Haze werd me ook door verschillende aanbevolen voor zwarte lak, dus is ook misschien in optie)

Nu mijn vragen:

- Iemand ervaring met beide klei-sets, eigenschappen en welke aan te raden is? ik wil namelijk marring vermijden op de harde lak.
- Met welk ik de lak kan voeden. Ik zoek een goede 'glaze' die niet echt polijstmiddelen bevat, of mag dit lichtjes wel?
Het is de eerste maal dat ik het volledig wil doen en wil eerst wat ervaring opdoen met hetgeen nu in men stappenplan staat, voor ik begin te polijsten en dergelijke!

Saluti Alfredo
UNQUOTE

Aficior zei:
Beste Alfredo,

Op dit moment ben je met twee verschillende topics bezig over een en hetzelfde onderwerp. Dat is ook lastig voor jou, want je krijgt nu op verschillende fronten antwoord op je vragen.

Ik heb daarom de inhoud van je vraag uit je andere topic hier naartoe gekopieerd en zal trachten ze daarna zo goed mogelijk te beantwoorden.

Ik dacht dat ik elk onderdeel in een apaart subforum moest plaatsen. Omdat ik beginnend ben zit ik namelijk met heel wat vragen over welke producten te gebruiken.
Ik had met een andere topic mijn vraag over voedende producten/glaze gezet en had de twee klei-sets vermeld voor mensen die me daar ook bij konden helpen.

Geen enkel probleem dat je veel vragen hebt en dat je zekerheid zoekt, voordat je aanvangt met je auto. Het liefst doe je het vermoedelijk ook in één keer goed. Dat hebben de meesten hier hoor. En iedereen was in eerste instantie overdonderd door de vele producten die er zijn en de te nemen stappen.

Ik moet je adviseren het stappenplan door te nemen, te weten https://forum.Carclean.com/cc_postst5867/Volledig-exterieur-stappenplan-handmatig.aspx.

Ik hoop dat voor jou meer duidelijkheid zal brengen.

Complimenten dat je getracht hebt je te houden aan de onderwerp-regels. Vervelende voor jouw lezers, maar vooral voor jou wordt dat jouw informatie zeer versnipperd wordt geplaatst op het forum en daar ben jij totaal niet mee gebaad.

Helaas kan ik de twee verschillende soorten klei nog niet voor jou met elkaar vergelijken. Ik heb ze beiden, maar de Monello heb ik nog niet gebruikt tot op heden. Wellicht dat iemand anders dat beter kan of zoek anders even op de naam van die klei hier op het forum. Zeker weten dat ik over die ervaringen heb gelezen.

In je andere topic gaf Stofke reeds aan dat hij de stap voeden meestal over slaat.
De reden daarvoor is dat Stofke zijn auto vermoedelijk zeer zorgvuldig polijst (de lakdefecten corrigeert en de lak in een perfecte staat brengt). Het voeden van de lak heeft dan niet altijd veel zin, want in een Glaze zitten vooral ook bestanddelen die lakimperfecties verhullen. Omdat Stofke een mooie lak aflevert na het polijsten (lakcorrectie) hoeft hij niets te verhullen en slaat hij die stap over.

Daarnaast heerst er een gedachtengoed dat een Glaze de hechting van een Sealant of Wax zal bemoeilijken. In een Glaze zitten oliën en die maken dat een Sealant of Wax minder goed zal kunnen hechten aan de lak. Daarom ook dat er redelijk veel detailers zijn die deze stap overslaan, om de doodeenvoudige reden dat zij hun Sealant of Wax beter willen laten hechten aan de lak. Weer anderen brengen de Glaze aan, nemen die af om vervolgens met een lichte IPA wipe down de meeste Glaze aan de oppervlakte weer weg te nemen. De Glaze blijft dan ‘vermoedelijk’ wel in de poriën van de lak zitten is het gedachtengoed hierachter.

In een Glaze zitten nimmer polijstmiddelen. Dat is namelijk niet de functie van dat product. Het fijne van de producten die je nu gaat kopen is dat ze in de regel slechts één functie hebben, waardoor je geen concessies doet tijdens het werken met die producten. All-In-One producten zijn een mengsel van functionaliteiten, maar daarin zit ook besloten dat er concessies gedaan worden.

We hopen dat je nog meer vragen hebt en dat je ze in jouw topic hier stelt. We zullen ze met plezier en enthousiasme trachten te beantwoorden.

Aficior

Op sommige lakken KAN (hoeft niet)dolce verde klei wat marring veroorzaken, op zich niet zo erg als je toch gaat polijsten maar aangezien jij dat niet gaat doen zou ik op safe spelen en het Mothers setje gebruiken.
Je schrijft ook dat je wekelijks wast met producten die je al hebt.
Ik weet niet welke shampoo je gebruikt maar ik wil je adviseren om goed op te letten dat je niet teveel gebruikt ( veel gemaakte beginnersfout)
Teveel shampoo zal namelijk je mooie waxlaag aantasten en dat wil je natuurlijk niet.

Ik heb ze allebei en ook allebei gebruikt.
zal hier even op een rijtje de voor en nadelen van de 2 kleien op een rijtje zetten, zoals ik die zie

Mothers:

voordelen
- licht lekker in de hand
- zacht (zie weinig kans op marring)
- reiniging is goed
-Weinig te kneden
- groot stuk wat makkelijk in 3en te delen is

Nadelen
- plakt behoorlijk aan de vingers
- neemt meer oppervlaktevuil op en minder diep

Dolce Verde Klei
- Reinigt diep
- Zeer goede reiniging
- groot stuk, voor makkelijk 4 delen
- plakt niet

nadelen
- Kans op marring
- Erg stug (veel kneden om de klei warm te houden)

Zoals je ziet hebben ze allebei hun eigen voor en nadelen.
Nu ik zelf een aantal keer met de dolce verde klei heb gewerkt en met de mothers, is naar mijn ervaring de mothers klei prettiger. Wel zal je soms 2 keer de auto moeten kleien, wat je met de Dolce Verde Klei in 1x had kunnen doen. En het grootste nadeel vind ik het plakken aan je vingers. Al heb je hier de eerste paar keer geen last van, pas als de klei regelmatig word gebruikt

Bedankt voor jullie goede hulp.
Nu jullie de argumenten voor beide klei-sets hebben gegeven, ben ik er helemaal uit. Het zal Mothers worden, ik ben immers de beginner.
Voor deze winter zal ik de glaze uit het stappenplan laten.

Ok, maar geeft een Glaze dan zo weinig meerwaarde? of begrijp ik het fout.
Wordt het meeste van het resultaat met een goede kwalitatieve wax of sealant behaald?
En moest Glaze toch meerwaarde hebben, is Wolfgang Finishing Glaze 3.0 dan een goede aanrader? hij krijgt veel goede commentaren en ziet er wel kwalitatief uit.

en bij het wassen gebruik ik "Poorboys World Super Slick & Suds Concentrated Car Wash" en altijd een zeer weinig volgens de aangegeven richtlijn.
Deze bus van 3780ml gaat echt lang mee!

meeste resultaat behaal je met polijsten. wil/kan je dit niet dan kan je beter een cleaner gebruiken. Als je graag de wolfgang finishing glaze wilt gebruiken kan je het beste daarna de DGPS3.0 gebruiken. Deze geeft een heel diepe glans en heeft een goede standtijd. Je lak word ook vreselijk glad. Vind het zelf erg mooi spul om te gebruiken.
De finishing glaze van wolfgang is trouwens geen pure glaze hier zitten namelijk ook cleaners in, waardoor je lak na het klein/polijsten nog beter word behandeld

ok na al jullie aanbevelingen en tips ben ik tot de volgende mogelijke combinatie gekomen als stappenplan:

- wassen
- kleien: Mothers Wax California Gold Clay Bar Paint Saving System (kit)
- cleaner: Wolfgang Paintwork (Pre-Wax) Polish Enhancer - 473ml OF Auto Finesse Rejuvenate Pre Wax Cleanser - 250ml
- Glaze(enkel voor in de zomer): "Wolfgang Finishing Glaze 3.0" OF "Poorboys World Black Hole - 473ml" OF Meguiar's M7
- wax:
WINTER --- Collinite Marque d Elegance Carnauba Paste Wax No. 915 - 340g
ZOMER --- Pinnacle Souveran Paste Wax - 226g. OF Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0 - 473ml

Kunnen jullie me eruit helpen welke cleaner hier het beste uit zou komen en voor in de zomer welke glaze ik met welke wax kan combineren voor het beste resultaat?
De Pinnacle Souveran Paste Wax lijkt wel mijn favoriet voor de zomer, omdat ze me hem ten zeerste hebben aanbevolen voor zwarte lakken en dat hij enkel een iets kortere standtijd heeft. Maar deze is dus voor subliem resultaat8-)
Ik weet alleen niet of deze zoveel beter is als de Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0

saluti

Wolfgang polish enhancer èn finishing glaze is een beetje dubbelop omdat ze beide cleaner bestanddelen bevatten.
Als je het persé allebei wil gebruiken kan dat natuurlijk wel maar is in mijn ogen niet nodig.
Dus als je wil glazen- kleien, finishing glaze, DGPS
als je geen glaze wil gebruiken kleien, polish enhancer, DGPS.
De DGPS kun je in beide gevallen ook nog aftoppen met Wolfgang Fuzion als je echt gek wil doen ;-)

Ps. DGPS is uitermate geschikt voor de winter door de superlange standtijd.
(auto moet na het uitpoetsen wel 12 uur vochtvrij staan om de dgps goed aan de lak te laten hechten)

OK dan stel ik voor, na eerst goed wassen en kleien:

WINTER:
- cleaner: Wolfgang Paintwork (Pre-Wax) Polish Enhancer - 473ml
- wax: Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0 - 473ml

ZOMER:
- glace: Wolfgang Finishing Glaze 3.0
- wax: Pinnacle Souveran Paste Wax - 226g.

goed idee?