• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kleien: wat doe ik fout?

Crocky

Detailing addict
21 mrt 2015
41
65
Beste forumleden,

Vandaag eens een poging gedaan om mijn Golf 6 te kleien. Dit met Monello Dolce Verde klei en Quick detailer van Turtle Wax. Eerst begonnen met een testspot, met dit als gevolg:
352ejnk.webp

2ykhlkn.webp

Deed ik iets fout of is dit normaal (de zogenaamde 'marring')?

Lastig te zien zo, het kan Indd zijn wat jij denkt. Heb je na het kleien de lak wel weer schoon gemaakt?
Of niet gewassen voor je ging kleien? Met als gevolg dat je klei is gaan dienen als schuurmiddel door te veel vuil in de klei?

Nogmaals het is lastig te zien op de foto, dus vertel ons precies wat je gedaan hebt,.

Ik zie ook niet zo goed wat er aan de hand is maar heb je bv wel genoeg detailspray gebruikt? Ook het opgenomen vuil moet je regelmatig wegkneden.
Als je last van marring hebt is dat op te lossen door te polijsten.

Eerst gefoamd, dan gewassen met 2-emmer methode. Wagen was dus zeer proper.
Vrij veel detailspray gebruikt. Klei schoof goed.
Ik kan het omschrijven als een witte waas in de lak. Dit zijn de witte vlekken die je op de foto kan zien (wat normaal natuurlijk zwart moet zijn). Klei was nieuw en was een testspot dus was helemaal nog niet vuil. Ben er maar mee gestopt en meteen overgegaan naar waxen. De waas is hierdoor wat afgenomen. In de zomer een DAP aanschaffen en nog eens een poging doen dan...

Dus de auto was schoon, de klei was nieuw en je hebt veel detailerspray gebruikt... Daarna ontstonden er witte wazen die je met het waxen iets verminderde.

Vreemd!

Je zou inderdaad kunnen denken dat de klei marring heeft veroorzaakt, VEEL. Maar bij het waxen werd de waas weer minder, dus dan is het niet iets wat je in je lak ''gekrast'' hebt.

Heb je ná het kleien het paneel afgenomen met een doek of opnieuw gewassen? Misschien is het de detailerspray die zo opdroogt?
Als ik een hele auto in 1x klei, en de boel dus achter mij aan opdroogt, dan zie ik ook wel wazen van de spray. Ik was hem daarna.

Greetz

Zo te horen heb je weing tot niks fouts gedaan mbt wassen en kleien. Ik gebruik ook de klei van monello (naar tevredenheid en zonder marring) alleen dan met de monello datailspray.

Kan het zo zijn dat de auto deze plekken al had en dat die juist nu na het reinigen van de lak zichtbaar zijn geworden. Of is het toch het opdrogen van spray? Of toch net dat korreltje zand in de klei?

Detailspray meteen erna afgenomen met microvezeldoek. Kreeg dus niet de kans om op te drogen.
Ik had hier nog een Black Box van Turtle Wax liggen. De pre-wax en wax zijn beide zwart. Volgens mij is de witte waas daardoor wat afgenomen.
Plekken waren voor het kleien zeker nog niet aanwezig. Het lijkt mij ook sterk dat een zandkorrel dit veroorzaakt, is echt een doffe waas over het volledige testoppervlak. Zeker na mijn wasmethode zou de wagen zandvrij moeten zijn.
Ik heb de klei terug opgeborgen en ga in de lente nog eens een poging doen als ik mij een DAP heb aangekocht. Moest er weer een witte waas ontstaan, dan kan ik deze corrigeren.

De kans op marring is altijd aanwezig, vandaar dat ik dan ook altijd in een beginners set een pre-wax cleaner met korrel aanbeveel, zodat eventuele marring weggehaald kan worden.
De oorzaak kan divers zijn; de soort klei, een vrij zachte lak, in te koude omstandigheden kleien, etc.

Quantoxx;n434755 zei:
Maar bij het waxen werd de waas weer minder, dus dan is het niet iets wat je in je lak ''gekrast'' hebt.

Waxen hebben als voordeel dat ze een vullend karakter hebben en fijne swirls en marring, deels verhullen.
De marring is dus hier nog aanwezig, alleen wordt deze ten dele verhuld door de wax.

• Leuk
Reacties: Jansen
Ik zit te denken aan de klei niet warm kneden voor het kleien (of in bakje warm water leggen), waardoor de klei te koud was. Had je niet gewoon een minimale hoeveelheid klei op je lak?
(de Dolce Verde klei is tenslotte tegenwoordig wit van kleur)