• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kleine Viezerik, Austin Healey BN1 uit '55

Ja, maak t nog ff lekker ingewikkeld :p
Mooi stuk techniek dus, maar ook net zoveel dat mis kan gaan...
 
Toch zijn die overdrives best prettig. M'n schoonzusje heeft het op haar Spitfire en dat werkt uitstekend.
Maar wat een machtige klus maak je er van zeg, super!
 
@RedCat Wat is dan de normale schakelvolgorde (volgorde van overbrengingsverhoudingen)? Is dat:
  • 1
  • 2 zonder overdrive
  • 2 met overdrive
  • 3 zonder overdrive
  • 3 met overdrive
of is het:
  • 1
  • 2 zonder overdrive
  • 3 zonder overdrive
  • 2 met overdrive
  • 3 met overdrive
Ik kende eigenlijk alleen maar auto's waar alleen in de hoogste versnelling een overdrive mogelijk was, weer wat geleerd.
 
Ik denk het eerste rijtje

1395F3F0-FA01-4FA4-8BA2-561210CD4C76.jpeg
 
Kachelslang afgemaakt en terug gemonteerd.

Eerst een aluminium uit(t)rekbare versie doorgesneden en iets overlappend dichtgevouwen.
Bouwmarkt 8 euro tegen een vervangend exemplaar (ziet niet uit) voor meer dan 50.
Origineel van papier is niet meer te verkrijgen.

Hij was te groot (doorsnede) en te star, dan drukte de aluminium het papieren origineel stuk.

Omtrek aangepast.JPG


Even in deze versie gepast, ook voor de lengte want het origineel was uitgerekt

DSC_3085.JPG


Originele slang op de twee zwakke plaatsen doorgeknipt en de drie stevige delen over het aluminium geschoven en vastgelijmd
Binnenkant vooraan zwart gemaakt om het aluminium wat onzichtbaarder te maken. Komt direct achter de grille en pakt schone koude lucht op.

DSC_3094.JPG


en weer terug in de auto

DSC_3098.JPG
 
Laatst bewerkt:
Poef, je bent lekker bezig, RedCat! ;) Altijd leuk om in dit topic weer wat voorbij te zien komen.

Begrijp ik het goed dat je de nieuwe buis binnenin de oude buis hebt geplaatst? Kan mij voorstellen dat zo'n glimmende, nieuwe buis niet mooi staat in de 'karaktervolle' motorruimte.
 
Yep, zie de foto van het uiteinde. Aluminium zit nu in de papieren originele slang
Die buigt niet meer door en ik verwacht dat het ook qua geur beter is (neutraler)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben altijd benieuwd of men bij zo'n restauratie, of in ieder geval preservatie, ook de motorruimte schoonmaakt? Ik kan mij voorstellen dat als je eenmaal iets opgeknapt hebt, zoals bepaalde slangen of metalen delen, dat dit dan een doorn in het oog is en je eigenlijk alles moet/wilt doen.
 
De vorige eigenaar wilde niet schoonmaken
Dat ga ik niet overnemen, wel alleen daar waar het de bruikbaarheid vergroot, zoals in de auto
Als er onderhoud nodig is, maak ik ook eerst schoon. Niets zo beroerd als vuil verspreiden op / naar plaatsen waar het kwaad kan.
 
Zin in een klein klusje, Tonneau een tweede keer in de Natural Look gezet
Bij het inwerken toch wel heel vuile pads ...

Tweede keer NaturalLook.JPG


Dus naar buiten en met APC en de kleine Monello borstel ...

APC en kleine Monello borstel.JPG


Het bleef maar komen

Kruikje van de weduwe.JPG


En nog maar een keer, tot een lichte regenbui en alles naar binnen gelegd.

Nog maar een keer APC.JPG


Doek en washand waren vooraf wit o_O

Nu nog iets bedenken om de opgetreden krimp te compenseren, ik denk dat ik een heel zonnige dag nodig ga hebben.
 
Laatst bewerkt:
@RedCat ik ben vast heel dom maar wat is de Tonneau?
Hulde voor het mooie werk maar ik snap op dit moment niet zo goed waar ik tegenaan kijk.
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
De originele zijraampjes zijn nog een Work in progress, dus daarover later meer.

Ondertussen kwamen twee eerdere steekramen langs, zeldzaam als kippentanden ... en met originele opbergzak
Even een een tweetje met de verkoper en het HealeyMuseum voor een originaliteitscheck. Nu zijn ze van mij.

BN1 sidescreen Full perspex 1.jpg


Eigenlijk van eerder type dan mijn auto, maar ik verwacht bruikbaarder en veiliger.
En anders gaan ze voor een mooie (meer)prijs naar een andere liefhebber.
 
Volgens mijn vrouw heb ik straks naast elke Healey er nogeen, maar dan in onderdelen.

Repro start.JPG


De originele Sidescreens hebben nog werk nodig, dit is dus een set reproductie. De originele zijn verschillend, deze zijn aan beide kanten gelijk (met flap)
Stonden te koop en ik kon het niet laten.Zeker niet voor wat ik ervoor betaald heb.
Vinyl was vuil, dof en een beetje ruw, dus een gokje of dat wat zou worden. Maar met wat ervaring was de inschatting positief.

Eerste stap met APC nat gemaakt, in laten trekken en voorzichtig afnemen met een cellulosedoek (slijpt iets).

Repro na APC (2).JPG


Schoon dat wel, maar hier kan je niet mee rijden ...

Repro na APC Dof.JPG


Proxxon met medium padje, lage stand en mix van wat grover polijstmiddel en wat Finale
De dofheid zat in de bovenste laag, dus die weg gepolijst en daarmee de helderheid en de glans weer terug.

Repro Half klaar.JPG


Repro Helder.JPG


Dat begon al wat te worden (lichte haze, dus fijner nabewerken).
En met wat extra tijd en aandacht krijg je dan dit : 2 over elkaar en tekst eronder leesbaar

Repro over elkaar Helder.JPG
 
De Steekraampjes gaan met twee pinnen in de deur. Daarvoor zitten er twee bussen met schroefdraad en binnen in de deur een blokje hout.
De ruimte in de bus eindigt in het blokje en loopt daar dood. Dus busje moest na 66 jaar een keer eruit.

Socket SideScreen.JPG


Stripje gevonden wat asl gereedschap kan dienen

Passend gereedschap.JPG



Toen bleek dat busje dus in die tijd best wat vuil te hebben opgespaard.
Dat er voorzichtig uit getikt (stokje van MeneerWong) en nu in de APC aan het weken

Vol Van Binnen.JPG


Vuil eruit.JPG


Nog drie te gaan ;) en dan de pinnen passen.
Het gat zit excentrisch (uit het midden) en de bus zit iets scheef in de deur. Zo kan je het scherm passend en aansluitend afstellen.