• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Koplamp polijsten mislukt

jiska

Detailing rookie
21 apr 2024
25
15
Hoi iedereen, ik ben Jiska en sinds kort eigenaar van een Volvo V70 2.5T AWD Summum. De linker koplamp is licht dof geworden (de rechter is een keer al vernieuwd) dus ik had een polijstsetje van turtle wax besteld. Toen ie eenmaal binnen was alles uitgepakt en begonnen (en voor de zekerheid een video opgezet) heb dit ooit weleens eerder gedaan alleen dan wel met polijstmachine, maar bij deze was het niet nodig. Alles ging prima totdat ik de nieuwe uv laag erop deed. Dat droogte vrijwel meteen heel raar op waarna de koplamp veel doffer is geworden dan dat het was. Daarna met het tweede doekje het hele proces op nieuw gedaan maar geen effect... wat heb ik verkeerd gedaan? Volgende week ga ik maar zelf los de spullen halen en het doen met een polijstmachine. Maar het is wel zonde van het geld..
 
Nog een vraag: Kan ik dan aan het einde van het proces (na het schuren en het polijstpasta erop smeren) in plaats van de meegeleverde uv coating blanke lak gebruiken?
 
Dat had ik inderdaad wel verwacht. Was leuk om te proberen maar het heeft het eigenlijk alleen maar erger gemaakt. Polijstmachine heb ik zelf dus daar hoef ik niet aan te komen. Een opzet stukje ook. Schuurpapier (800 tot 3000 moet ik nog kopen) polijstpasta en blanke lak denk ik? En dan goed mijn best doen. Zou het daar mee moeten lukken?
 
Welkom @jiska
We hebben ook het Stel jezelf hier voor! topic

Lees inderdaad de betreffende How to.
I.p.v. blanke lak zou ik zelf Gyeon Trim gaan gebruiken. Als je lak gaat gebruiken moet je echt zelf wel goed kunnen spuiten, een verkeerd gespoten lamp kan een verkeerd lichtbeeld gaan geven met een APK tot gevolg
 
Hoi Gebas, bedankt voor je reactie. Ik kan zelf prima spuiten maar als ik er echt iets mee kan verpesten dan ga ik toch liever voor de duurdere trim. Daar denk ik dan nog overna. De korrels die ga ik online bestellen. Kan ik de polijstpasta tussendoor/na het schuren gebruiken? Of heb ik daar iets anders voor nodig. Dan maak ik alvast een lijstje met dingen die ik nodig heb. De dingen die ik al heb
- Polijstpasta (van de vorige duurdere wel werkende set)
- Korrels 1000 - 2000 -3000 (wil nog 800,1200,1500 en 2500 erbij kopen)
- Polijstmachine
- Polijstkop
- Polijstspons
Welke dingen heb ik nog nodig buiten het schuurpapier?
En ik zal zo even het stel je voor forum checken!
Alvast bedankt :)
 
Als pasta heb ik de Autoglym Headlight restoration Compound. Deze is ongeveer ene half jaar oud en is maar een beetje gebruikt. Heb de dop eraf gedraaid en bijna alles zat er nog in en het was normaal vloeibaar. Moet ik alsnog nieuwe kopen? Of is dit prima. Ik zal een naar ontvetter gaan kijken of ze die in de winkel hebben of dat ik die moet bestellen. Polijstspons is degene die bij de autoglym set zat.
 
Dat klopt! Ik heb het al eerder gebruikt, maar ik heb alles nog behalve een paar korrels. De korrels ga ik bestellen en ik zal het van grof naar fijn doen! De pasta heb ik toen bijna niet gebruikt dus die kan ik nog een keer gebruiken. Heb ik dan nog uv coating / blanke lak nodig? Of is dit ruim voldoende. Ik ga het volgende week zaterdag doen, want eerder heb ik geen tijd. En dan zal ik laten weten of het gelukt is
 
Dat flesje pasta is meer dan voldoende, gebruikt maar een paar dotjes pasta ter grote van een erwtje.

Ja, nahet schuren en polijsten "moet" je bescherming aanbrengen. Vandaar dat ik je de Gyeon Trim adviseer.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
Die Turtle Wax set werkt toch prima voor het schuren/polijsten? Ik had geen enkel probleem met het polijsten. De coating die erbij zit is alleen niet zo heel geweldig, werkt niet zo heel lang. Dan zou ik de Gyeon Trim erop doen ja.
 
Kan het ook met blanke lak? Heb die thuis nog liggen en als het kan, zou het zonde zijn om iets anders aan te schaffen. En ter nieuwsgierigheid ben ik benieuwd waarmee het nogmeer kan :)
 
En de Turtle Set werkte bij mij totaal niet. Het was een hele simpele set met maar 1 korrel met voor en achterkant. Sterker nog: het werd na het polijsten alleen maar erger. Dus ik ga het volgende week echt goed doen
 
1 Korrel maar? Hm dan hebben ze of meerdere sets, of de set versimpeld oid... de set die ik had jaren geleden bevatte 3 korrels, spray met lubricant voor wetsanden, pasta, cleanerwipe en coatingwipe.

Blanke lak durf ik niet te zeggen... volgens mij mis je dan UV bescherming en als het niet goed uitvloeit heeft het wellicht negatieve invloed op je lichtbeeld. Ik zou het bij een toegewijde coating houden persoonlijk.
 
Oké, en wat kan ik nog meer gebruiken? 50 euro voor zo’n flesje is best veel (het zal wel goed zijn hoor) maar met alles inclusief is nieuw glas bijna goedkoper (100 euro) is er iets goedkopers? En de Turtle set is echt heel minimaal. 1 flesje, 1 korrel en twee UV doekjes.. heeft het alleen maar erger gemaakt. Andere set van Autoglym werkte wel goed.
 
Daar heb ik nog alles van behalve de korrels die ga ik volgende week halen. Alleen nog bescherming nodig.
 
Blanke lak kan zeker ook, is beter dan een coating zelfs. Nadeel is dat het minder foolproof is en goed gedaan moet worden.
Blanke lak is UV bestendig, anders was de lak van jouw wagen ook niet beschermd hiertegen.
 
Bedankt voor je reactie! Dan ga ik het daar eerst maar mee proberen. Anders liggen de kosten voor polijsten en nieuw glas niet ver uit elkaar en dan ga ik liever voor het geen wat jaren mee kan. Ik ga wat dingen bestellen. En zo wil ik het doen: (wil ik iets verkeerd doen attendeer me er maar op) gebruik trouwens een polijstmachine.
Koplamp reinigen
Koplamp afplakken met schilders tape
Schuren met P800 (2x)
Schuren met P1000 (2x)
Schuren met P2000 (1x)
Schuren met P3000 (1x)
Polijst pasta aanbrengen
Polijsten
blanke lak goed aanbrengen.
(Als het verkeerd gaat weer vooraan binnen)
Kan het zo?