• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Krassen en handmatig poetsen

unobarrenove

Detailing addict
6 aug 2010
68
65
Doe natuurlijk geen eer aan door het poetsen te noemen maar ....
Heb jullie ervaringen nodig aangezien ik op mijn zwarte auto krassen heb die er naar mijn idee wel uit te krijgen zijn ( i hope so) maar...
ik poets handmatig..( nog aan het sparen voor een DAP900) en heb Mequairs Scratch X2.0 in huis.
Wat is jullie advies.... Waarmee te bewerken... En na te bewerken?

HOW TO DO ?

Hoor graag
BVD

Je hebt een padje nodig.

https://www.Carclean.com/product/Monello/Monello_Easy_Detailing_Duo_Cutting_and_Finishing_Pad_MHPD_100972

Die bijvoorbeeld. Die is zowel cutting als finishing.

Paar druppels ScratchX2.0 op de gele kant. Lichtjes verspreiden over het oppervlak. Nu met redelijke druk boenen, je kan rechte banen en in cirkels, wat jij fijn vindt. En nog meer boenen. En nog meer boenen, totdat het spul op is, het wordt vaselineachtig / doorzichtig.

Hierna hetzelfde, maar met minder druk, met de zwarte kant.

En dan hopen dat de kras eruit is. Mocht het na meerdere pogingen zelfs niet baten, dan zou ik toch wel echt een machine erbij pakken.

Je zal het vast ergens vermeld hebben : maar over wat voor auto hebben we het ?

Een kras in een zachte Renault lak laat zich veel makkelijker handmatig verwijderen dan een in een harde BMW of VAG lak.

Ja sorry,
Het gaat over een Alfa romeo maar deze is overgespoten en heeft nu zeer harde lak ]-0
En dan ook nog zwart dus je ziet ieder krasje en ....

Gaat een hele klus worden zo te lezen. Wat je ook kan doen als tijdelijke oplossing tot dat je een dap hebt is wassen,kleien en daarna de swirls opvullen met bijvoorbeeld SRP van Autoglym.Wat wax erover en het ziet er weer aardig uit.

Idd wachten op een DAP of tijdelijk White Diamond met een wax erover en natuurlijk wassen en kleien.

Vriendjes worden met iemand van het forum uit jouw buurt kan ook wonderen doen : moest je in mijn buurt wonen , mocht je mijn DAP lenen....

Haha ... Goed idee ... En een pad om te polijsten kan ik zelf wel aanschaffen :cool dus kosteloze actie voor diegene die zich aanbied ...
Eunmmmm ... Wie...o:)

White diamond voor een zwarte auto? :schaam

Inderdaad, zolang je geen dap hebt, kun je wat minder, maar je kunt wel een behoorlijke verbetering bereiken. Auto wassen, kleien, en met het handje polijsten met bijvoorbeeld Monello Raffini Mezzo (de grovere Inizio is niet zo geschikt voor handmatig verwerken), en nog een stap fijner polijsten. Vervolgens de lak voeden met black hole, en een mooie wax erover (bijvoorbeeld Poor Boys Ex-P). Kosten voor een goed pakket zal toch snel richting 70-80 euro gaan, maar dan kun je een poosje vooruit, en zie je alvast flink wat resultaat (als je er tenminste pads met spieraandrijving gebruikt). :lol

Overigens kun je deel voor deel behandelen (wel steeds zorgen dat het deel dat je behandelt (vers) gewassen en gekleid is, en van boven naar beneden werken. Ik heb voor mijn metallic donkergroene auto, de eerste keer de handmatige behandeling over 3 dagen gespreid.

Juffer1;315580 zei:
Wat is daar verkeerd aan dan :weetniet

White diamond is speciaal voor licht gekleurde auto's, voor donkere auto's is er Black Hole. Het middel trekt in de porien van de lak, dus een wit middel in een donkere lak geeft optisch niet zo'n mooi resultaat. Overigens heb je van Poor Boys ook de sample kit #6, daar zit shampo, fijn polijstmiddel, black hole en ex-p in, dus hoef je dat alleen aan te vullen met bijvoorbeeld Monello Mezzo als middelgrof polijstmiddel. Daarnaast heb je dan natuurlijk nog een kleiset nodig (veel kits bevatten al de spray), afplaktape, pads en doeken.

Cordoba;315581 zei:
een wit middel in een donkere lak geeft optisch niet zo'n mooi resultaat.

Als ik op een zwarte auto aan 1 zijde black hole een aan de andere zijde white diamond aanbreng dan ga jij dat verschil niet zien.
Je kan white diamnond prima op een zwarte auto aanbrengen, net als dat black hole prima op een witte auto aangebracht kan worden.

Dat ligt er een beetje aan heb ik gemerkt, de ene auto ( wellicht lijkt het cq optisch bedrog ) of er wel een degelijk verschil uitmaakt:
bij White Diamond minder dan bij de Black Hole: WD op zwart vind ik beter gaan dan BH op wit
Zo geeft de BH meer diepte en de WD meer een hardere glans.
De stelling dat het niet kan daar sta ik ik in geval niet ( meer ) achter.
Leuke van lichtgrijze is dat daar juist goed het verschil te zien is, desalniettemin is dit idd voor korte duur .... daarna zie je er geen drol van ( net als bij zga alle waxen/sealants het geval is.

Wat betreft de poriën: dit is weer afhankelijk van in hoeverre je deze hebt 'opengetrokken': eindig je met een echte finishing pad en bv Finale en neemt deze niet correct af, dan zit ie nog vol met oliën van het polijstmiddel.
Zou je er pure ipa overheen zetten ( en dit zie je weer door het 'schraaltrek-effect' / stroever worden, dan zijn de polijstoliën er echt uit en kan je de poriën weer beter opvullen.
( althans dit is mijn ervaring cq zienswijze/bewoording om het hopelijk wat te verduidelijken .... hopelijk slaat het zo nog een beetje een kant of wal )

Juffer 1.. Heb een carport waar de auto gedeeltelijk onder staat ( ongeveer halve meter met de neus of kont er onderheen):ja

Een synthetische wax noemen ze een...........sealant :ja , ( om een onderscheid te maken zeker , dat je zou weten dat het geen "pure" wax is oid )