• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

krassen motorkap - audi A3

Sven

Detailing rookie
28 feb 2014
32
0
36
Hallo Allen, Vandaag de wagen onder handen genomen van de echtgenote. Op de motorkap waren lichte krasjes aanwezig en iets diepere krasjes ( denk door katten die op de wagen gesprongen zijn). Wagen gewassen, geclayed en nadien combi van menzerna en gele pad op rotary ( in afbouw) en nadien volledig afgebouwd met andere menzerna producten en pads. Probleem: Krassen zijn niet zichtbaar vanop 1 meter, maar bij naderbij komen ze terug. Ik denk dat ze hier gedeeltelijk door de lak zitten, maar niet tot op de grondlaag. Graag even jullie visie/advies. Alvast bedankt! Sven
conv_357.webp
 
de regel kwa krassen is...
Als je hem nat maakt en hij is "weg" dan zit de kras in de blanke lak, zo niet is hij dieper
 
Er is wel wat mogelijk op zo'n Audi-lak.........al zou ik in dit geval niet meteen geneigd zijn om de krassen volledig weg te schuren/polijsten : de katten blijven niet weg als de krassen weg zijn en dan kan je opnieuw beginnen en dan kan je niet meer schuren/polijsten ......

Polijsten , black hole , waxen en .....zo laten. ( slecht advies , maar je zegt zelf dat je ze amper ziet , tenzij met je neus er bijna op )

Probeer anders de katten op heterdaad te betrappen ( camera-beelden) zo zou je de verzekering kunnen aanspreken van de eigenaar ?????
 
Allen, bedankt voor jullie feedback.

@ dopestuff

Wij gebruiken bij ons de regel met onze vingernagel. Zodra je over kras heen gaat en je blijft " haperen" zit deze door de lak.
Hier is dit dus ook het geval, hoewel deze totaal niet ondiep is en niet tot op de grondlaag is.

@ grandscenicman

Het schuren/ polijsten was ook reeds in mijn gedacht gekomen, maar waar stopt het....
De stand van het licht en korte afstand maken de krasjes duidelijk. Wij als "autofreak" zien dit natuurlijk, maar een normaal persoon gaat dit niet of veel minder zien.

De black hole heb ik nog geen ervaring mee, mss eens even aanschaffen...

De katten op heterdaad betrappen zou leuk zijn, het probleem is dat we niet meer op die locatie wonen & ik het niet zie zitten om 12h met een camera rond de wagen te gaan zitten... :-) :-)

Toch bedankt voor het leuke en goede voorstel!
 
Lak weghalen is niet zo moeilijk, weten wanneer je daarmee moet stoppen wel...
Mijn advies? Lekker laten zitten deze krasjes en genieten van het behaalde resultaat!
 
Misschien een tussenoplossing : probeer eens een denim pad (orange peel). Heb hier op de rotary al eens hele goede resultaten mee behaald waar ik met een gewone pad net te kort kwam bij dit soort zaken. Voor het mooie dan wel de hele motorkap aanpakken met die pad.
 
@ Ivo's & Juffer1

Bedankt voor jullie reactie' s.

Ik denk dat het zo laten, idd het beste is ( momenteel :-))... Het resultaat is al veel beter dan dat het was, enkel een kras op de wagen kan ik jammer genoeg niet zien... :-)

Voor de zomer gaat hij nog een volledige behandeling krijgen, mss dat we dan idd de orange peel pad eens kunnen testen.
Sowieso ga ik dit eerst doen op een los testpaneel, alvorens dit op de wagen zelf te doen.

Sven
 
Je mag ook een keer bij ons langrijden Sven, dan kijken we er hier even naar.

Juffer1;n390132 zei:
Misschien een tussenoplossing : probeer eens een denim pad (orange peel). Heb hier op de rotary al eens hele goede resultaten mee behaald waar ik met een gewone pad net te kort kwam bij dit soort zaken. Voor het mooie dan wel de hele motorkap aanpakken met die pad.
Het kan effectief zijn inderdaad, let er dan wel op dat je motorkap flink wat strakker wordt dan de rest.
 
Had pas geleden ook op onverklaarbare wijze een diepe kras op mijn motorkap van mijn A3.

Bleef behoorlijk haken met mijn vinger, maar was nog niet door blanke lak heen (natte vinger test).
Ik ben begonnen met de DAP 900 met Mezzo op gele pad, maar dit gaf zeer weinig tot geen resultaat.
Overgegaan op Veloce op geel, ook geen resultaat.

Toen overgegaan op wetsanden.
Hierbij een "wet sand block"korrel 3000 gebruikt.
hiermee, heel voorzichtig haaks op de kras geschuurd en zeer regelmatig gekeken hoe veel er nog van de kras was te zien
Op het ogenblik dat de kras en de omliggende lak bijna gelijk waren gestopt met wetsanden.
Dit mede omdat ik dat ogenblik niet verdere durfte te gaan omdat ik geen lakdiktemeter in de buurt had
Dap gepakt met gele pad en Mezzo en hier mee 2 hits gedaan.
Afgewerkt met Mezzo op wit en daarna finale op zwart.
Kras wat er van over is alleen nog zichtbaar vanuit een bepaalde hoek met het juiste licht erop.

Omdat ik toch beniewd was of ik nog verdere correctie kan halen, heb ik op mijn werk de lakdiktemeter erop gezet.
Op de plek die ik gewetsand had meette ik nog 92 Micron, waarbij de omliggende delen ongeveer 118 Micron hebben.
Dus 26 micron er vanaf geschuurd.
Nu geeft Audi in zijn offieciele documenten aan dat de blanke lak laag tussen de 35 en 45 Micron dik is en de praktijk in onze plaatwerkerij/spuiterij klopt dit ook wel.

Echter ik ben met mijn kras nu wel op het uiterste wat correctie betreft en ga niet verder met nog meer correctie behalen.

Mijn advies, ga niet verder als je niet weet of je met verder gaan een betere correctie behaald.
Te ver is door de lak heen met hoge kosten voor herstel tot gevolg.