• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lage lagwaardes

Nopster

Detailing trainee
26 nov 2013
28
32
Ik heb een goedkope lakdiktemeter gekocht die meet in Mil en in mm.

Via de volgende site zet ik de gemeten waarden om van Mil naar Micron.
http://www.unitconversion.org/length/mils-to-microns-conversion.html

Het metertje meet van 0 tot 80 mil, maar geen cijfers na de komma...
Daar het enkel ter indicatie is om er zwakke plaatsen uit te halen hoefde dit niet echt voor mij.
Tussen 80 en 100 Micron is "gevaarlijk", alles erboven zou geen problemen mogen opleveren.

Even een indicatie: 80 Micron = 3,1 Mil
100 Micron = 3,9 Mil

Er staat bij dat er een afwijking kan zijn van 4 Mil, dus eigenlijk vrees ik dat ik er niet veel mee ben. :roll

Nu heb ik net mijn Vw Bora gemeten en ik krijg hele lage waarden.
Daarna heb ik eens de oefen-capot van een Vw Golf II gemeten, 2 gespoten velgen en mijn racefiets die handgespoten is.

Hieronder een opsomming ter vergelijking:

Vw Bora
capot: 1 / 2 / 3
dak: 2 / 3
koffer: 1 / 2
deuren overal: 1 / 2, en dan op 1 bepaald stuk vd rechter voordeur 4 / 5

Capot Golf II: 7 / 8 / 9

Velg 1: gemiddeld 15
Velg 2: gemiddeld 20

Mijn fiets: tussen 15 en 20

Er kan een grote afwijking zijn, maar het is in dezelfde omstandigheden gemeten, dus er is toch wel een groot verschil.
Zowiezo moet er aan de Bora serieus minder lak aanwezig zijn vrees ik.
Maar het lijkt met wel heel weinig: 1 Mil = 25,4 Micron / 3 Mil = 76,2 Micron

Het kan zijn dat die laktemeter gewoon bagger is, en daar hoop ik stiekem op... maar nu durf ik niet meer aan de Bora beginnen. :|

Iemand een idee of enige raad?
Voor een testspot ben ik al bang geworden.

Is het mogelijk denk je ergens langs te gaan om dat te laten uitmeten?
Een paint-detective ga ik thuis niet kunnen verantwoorden. :-"
 
Vandaag een schadeloze jonge Mercedes rondom gemeten Waarden tussen 86 en 120 micron ... Vanaf fabriek kennelijk dun gespoten
 
Ik zou ook wel benieuwd zijn naar mijn lakwaardes is er wellicht iemand in omg R dam die me daar bij zou kunnen helpen?
 
Veel nieuwe wagens hangen net aan rond de 100 micron.
Met de lakdikte meter die je nu hebt kan je niet veel.
Punt 1; Je zit met het afronden, wat al 0.5 mil kan schelen, net boven de 0.5 zal hij waarschijnlijk naar boven afronden en net onder de 0.5 naar beneden.
Die 0.5 mil is dan al 12.8 micron.
Punt 2; De afwijking van maximaal 4 mil die het apparaat heeft.
Zo'n afwijking is dan wel vaak constant, met een bepaalde waarde naar beneden of boven (dus bijvoorbeeld constant 3 mil te weinig of constant 3 mil teveel).
Op dit moment weet je helemaal niet wat die afwijking is en of hij naar boven of naar beneden is.

Wat die afwijking ook mag zijn; in zijn totaliter kan er in microns zomaar een verschil zitten van 12.8 micron (geen afwijking, alleen de afronding) tot 115.4 micron (4 mil max. afwijking + 0.5 mil afronding), in vergelijking met de waardes die je nu hebt berekend.

Het enige wat er van valt te zeggen, is dat de capot (motorkap?) van de Golf 2, overgespoten is en dat je velgen vermoedelijk zijn gecoat.
Die waardes zijn al veel te hoog, voor een standaard lak.

@Ric325i : Ik heb momenteel weinig tijd, maar je zou over een maandje eens contact met me kunnen opnemen.
 
Hartelijk bedankt Frans voor de uitgebreide toelichting!

Vandaag toch maar aan begonnen, de motorkap volledig gedaan en niks van problemen ondervonden.