He
y Glim
Ke
zen &
Glans
Po
ppe
n!
Gister weer wat kunnen proberen met de Pistola Corta en BH - Touchless.
Let op, lange post as usual.
Wat wilde ik proberen; ''Kan ik de Touchless wat dikker krijgen zonder sterkte te verhogen (méér product).''
Tijdens het eerste gebruik hield ik 2% PIR aan en dat was toch wel erg dunnetjes. Desondanks leek het wél prima te reinigen en kon ik geen traffic film spotten. Alleen her-en-der wat aangekoekte vervuiling, maar dit was met de HD makkelijk weg te spuiten.
- Vorige keer gebruikte ik 110ml in de foamfles en vulde dit aan met water tot 400ml totaal.
(Met 400ml totaal redde ik het altijd prima om de gehele auto (hatchback/sedan, wielkasten en velgen ook) in de foamen.
- Omdat de Touchless zo waterig is, was de dekking niet perfect en ben je al snel geneigd om nogmaals over dezelfde panelen te foamen en/of iets meer te overlappen en kwam ik eigenlijk nét iets te kort aan foam.
- Misschien zou het een beetje helpen om dikker schuim te krijgen als de verhouding 4-5% zou zijn, maar dan is de sterkte natuurlijk ook hoger. Dit leek mij niet nodig aangezien het al goed leek te reinigen.
- 100ml product voor een foambeurt kostte mij normaliter
(Apple Ifoam) zo'n 20ml product. Dus ondanks de Touchless de grofweg de helft goedkoper is dan Apple Ifoam, ben ik duurder uit, aangezien je bijna 5x zoveel Touchless gebruikt
'bij de laagste verhouding'.
Wat heb ik gedaan: Voor deze bus wilde ik de volle 700ml fles gebruiken. Niet alleen omdat er simpelweg meer oppervlak is, maar voornamelijk omdat de velgen/wieldoppen altijd helemaal volgeblaft zitten met een dikke laag remstof en een ietwat bruine, vettigheid o.i.d.
(Niet alleen matzwart remstof, zo lijkt het)
- 150ml Touchless
(Iets minder dan 2% PIR, zou ongeveer 1:3 in de foamfles moeten doen. (700ml fles)
- 20ml Apple Ifoam.
(Verhouding voor 'lichte vervuiling' bij 400ml eindproduct)
... Conclusie; ''WTF, dit is eigenlijk veel te dik, nog dikker dan alleen Apple Ifoam 1:10!''
Start...
0:30...
1:15...
3:15...
3:55...
4:55...
Het liep dus erg langzaam af en dit duurde ook nog wel even. Er bleef op de typische plekken nog wel duidelijk vervuiling zitten.
Na 10:00 min totaal ben ik af gaan spuiten met de HD. Wat is de Pistola Corta toch een een verademing om te hebben; Wendbaar, geen 'last' van de slang, flessen makkelijk te vullen zonder nozzle erin, sterke waaiers, etc. (Wederom de rode nozzle gebruikt)
Voor zover ik kan zien, was na afspuiten alle vervuiling weg op de auto zelf.
Test wielen; Normaal moet ik op zijn minst de velgen kwasten, na voorwas met Apple Ifoam, Er moet simpelweg geagiteerd worden, anders blijf er een dikke laag remstof en troep achter. Echter viel het meteen op dat na de Touchless-voorwas er veel minder vervuiling was achter gebleven.
Wat er nog zit, hoe ''los'' is dit...?
Nice! Maar toch even rijkelijk Non-Ferro sprayen om te kijken hoe schoon het daadwerkelijk is.
Achter de wieldoppen zat nog veel remstof en troep, dat wist ik. Ik verwachte dus ook dat dit na Non-Ferro achter de velg vandaan zou lopen, zoals altijd. Echter was dit tot mijn verbazing amper het geval en waren de velgen,
na alleen Touchless + afspuiten HD, toch een stuk schoner dan gewoonlijk. Non-Ferro hoefde veeeeel minder te doen.
Achterwielen, na 5 mminuten...
Voorwielen, na 5 minuten...
Na het agiteren van de Non-Ferro en afspuiten, ook de wielen en wielkasten ook nog ingesprayed met APC+D, gewoon als extraatje.
Tast het een LSP aan? Voor zover ik kon zien, leek het weinig aan een LSP te doen. Op deze bus zit al maaaanden een laagje Bathe+ bovenop een maanden oude Fusso Coat. De bescherming was rampzalig te noemen vooraf en ogenschijnlijk nog net zo rampzalig achteraf.
Hieronder een foto van ná het prewashen met Touchless; LSP liep al aardig op zijn einde, maar voornamelijk op de ramen werkt de Bathe+ nog als een malle. (Dus niet aangetast, zo lijkt het). Ook op enkele panelen op de auto werkt de Bathe+ nog redelijk.
Na drogen viel het op dat de Touchless wel impact heeft gehad op de rubbers en ongelakt kunststof. (Durf ik niet met zekerheid te zeggen) Deze stonden al lange tijd in de Mothers Wax CMX Trim Coat en waarschijnlijk een laagje Bathe+, maar na het drogen leek dit toch flink doffer en voornamelijk vlekkeriger na de Touchless en handwas. Vooraf was het voor het mooie wel nodig om te dressen, nadien was het zeker noodzakelijk!
Ik ben nog steeds genoodzaakt om de Mothers Wax - CMX Trim Coat te gebruiken aangezien dit het enige is wat ik op het exterieur zou durven gebruiken als dressing. (Naast
Gyeon - Trim, natuurlijk)
Op de rubbers en handvaten werkt het nog steeds voor geen kont op deze bus. Op de stootstrippen, spiegeladaptors en bumper op zich prima.
En uiteraard de wielkasten en banden in de Gyeon - Tire.
Vandaag weer terug naar deze bus en alles in een nieuwe jasje Bathe+ zetten.