Hey GlimKezen & GlansPoppen!
Vandaag eindelijk de Pistola Corta kunnen proberen alsmede de Bilt-Hamber - Touchless.
Pistola Corta:
+ Voelt stevig aan, goede kwaliteit.
+ Nozzles stevig, goede kwaliteit.
+ Quick Release systeem stevig, goede kwaliteit. (Nozzles + pistool)
+ Nozzles zorgen voor mooie waaiers, tot ver buiten de nozzle. (1-1,5m)
+ Bijgeleverde koppeling voor de meest gangbare foamlansen. (Koppeling op foamlans vervangen)
+ Veiligheids-sluiting. (Voorkomt ongewenst overhalen van de trekker)
Eerst maar eens de bijgeleverde Lancia 1.0 koppeling gemonteerd op de Lancia;
- Nilfisk-koppeling eruit.
- Lancia 1.0-koppeling erin na wat teflontape op het draad.
Tijdens gebruik:
-+ Nozzles zijn niet direct in het pistool te klikken, maar de koppeling moet eerst worden 'geopend' door de koppeling naar achter te trekken.
... Vergt wat handigheid om dit met één hand te doen, maar is mogelijk.
+ Nozzles + foamlanskoppeling zijn na aansluiten nog draaibaar.
... Waaiers dus af te stellen naar horizontaal/verticaal/elke stand terwijl pistool recht gehouden wordt, foamlans blijft ten alle tijden rechtop hangen)
+ Pistool is wat zwaarder dan het originele Nilfisk-pistool en blijft daardoor goed liggen op de poetskar, zelfs als de zware slang eraan hangt.
... Bij het wegleggen van het pistool + foamlans blijft dus ook alles liggen.
+ Erg wendbaar te gebruiken.
Meest opvallende: Normaliter gebruik ik het originele Nilfisk-pistool en lans. Hierdoor is de totale lengte van de lans grofweg ruim een meter van je hand tot aan de nozzle. Zo kan ik als vrij klein persoon (1,75m, zowel hoogte als omtrek) makkelijk de velgen van dichtbij afspuiten en door het pistool + lans hoog te houden ook het dak in zijn geheel van dichtbij afspuiten. (Door de lange lans bereik in de andere kant van het dak)
''Wat is dan het nut van een kort pistool? Langere gebruikers moeten bukken om de velgen/dorpels af te spuiten en kleinere gebruikers moeten op een krukje staan om het dak af te spuiten?''
Nou, wat had ik het mis. Doordat je erg wendbaar bent alsof je alleen het pistool zónder slang in je handen hebt en de waaiers tot ver buiten de nozzle strak blijven, kan je op afstand nog strak afspuiten. Waar de Nilfisk-lans al snel zijn ''waaier'' verliest en je een grote nevel spuit, blijven de waaiers van de Pistola Corta mooi in vorm en ook druk behouden.
Het QR-systeem is ook heerlijk om te wisselen van nozzle naar foamlans en weer terug. Ik gebruikte op deze smerige auto (ruim 2 maanden niet gewassen, Bathe+ werkte nog maar amper, enorm veel remstof op de velgen, veel organische vervuiling zoals teer/hars/etc) de Rode Nozzle om een kleinere waaier te hebben, maar wat meer druk. Om de Bathe+ af te spoelen gebruikte ik de Witte Nozzle of met een bredere waaier af te spoelen.
Enige minpunt wat ik tot op heden kan bedenken; Wat is het nu van de Zwarte Nozzle? (0 graden) Slap waaiertje om wat mee te spoelen o.i.d? Dan pak ik de tuinslang met Gardena-spoeier wel.
Bilt-Hamber - Touchless
Als vervanger van de Dodo Juice - Apple Ifoam, heb ik de hype gevolgd en de Bilt-Hamber - Touchless geprobeerd. Nadat ik al vele prewashes had geprobeerd en toen de AutoGlym - TFR hype gaande was, probeerde ik de TFR maar eens. Dit was na uitvoerig testen met verschillende verhoudingen, foamsprayers en normale sprayers, geen succes; De Traffic Film Remover deed niet zijn naam eer aan, omdat hij namelijk de traffic film niet 'removede'.
Recent wordt er lovend over Bilt-Hamber's prewash gesproken, dus deze heb ik dan ook maar eens geprobeerd, ondanks ik niet zo'n hype-volger ben. Allereerst moest ik de verhouding berekenen;
1) 400ml water in de foamfles. (400ml eindproduct per auto is wat ik veelal gebruik op een gemiddelde auto)
2) HD aan, Lancia erop, in een emmer spuiten tot de 400ml uit de foamfles gezogen was.
3) Inhoud van emmer meten. (5,5L / 5500ml)
4) Inhoud emmer x 0,02. (5500 x 0,02 = 110)
5) 110ml product in de foamfles, aangevuld met water tot 400ml totaal.
Eerste gedachte: ''Hmm... Touchless kost dan misschien de helft van Apple Ifoam, maar ik gebruik er 5-6x zoveel van.'' (1:3 versus 1:20 in de fles)
Op het forum was ik al 'gewaarschuwd' dat het zeker geen pak sneeuw zal zijn zoals bij Apple Ifoam en dat was het zeker ook niet; -->
Ondanks dat het waterig dun van de auto liep, was er op zich wel een redelijke dekking. Echter was dit binnen no-time verdwenen; -->
En toen was mijn telefoon-accu bijna leeg...
Opvallend: Tijdens het afspuiten bleef er her-en-der een laag vervuiling zitten, maar na wat meer afspuiten verdween dit, zo leek het. Na het grondig afspuiten heb ik overal op de auto wat strepen getrokken met mijn vinger en op het eerste oog leek er geen traffic film te zijn.
Ook tijdens de handwas kon ik geen vervuiling opmerken, behalve op het dak waar toch nog een traffic film los kwam. (Ondanks mijn zéér vakkundige vinger-strepen-trekken-test) Dit was echter in één veeg makkelijk te verwijderen.
Tot dusver ben ik wel te spreken over de Touchless. Echter moet ik nog meer testen en ervaren wat het doet met LSP's en of een scheutje Dreft erbij er voor kan zorgen dat het langer blijft plakken c.q. dikker wordt zónder dat ik nog meer Touchless moet gaan gebruiken.
Na de handwas ook maar weer even Bathe+ gefoamed; -->
Na het drogen (eindelijk weer met wat Spray & Wipe erbij! ) de banden, wielkasten, voorbumper-lip en trekhaak in de Gyeon - Tire. En dan merk je dat de rubbers en kunststoffen toch een doorn in het oog zijn, dus daar maar een laagje Mothers Wax - CMX Trim Coat & Restore op aangebracht. (Zonder voorbereiding)
Vandaag eindelijk de Pistola Corta kunnen proberen alsmede de Bilt-Hamber - Touchless.
Pistola Corta:
+ Voelt stevig aan, goede kwaliteit.
+ Nozzles stevig, goede kwaliteit.
+ Quick Release systeem stevig, goede kwaliteit. (Nozzles + pistool)
+ Nozzles zorgen voor mooie waaiers, tot ver buiten de nozzle. (1-1,5m)
+ Bijgeleverde koppeling voor de meest gangbare foamlansen. (Koppeling op foamlans vervangen)
+ Veiligheids-sluiting. (Voorkomt ongewenst overhalen van de trekker)
Eerst maar eens de bijgeleverde Lancia 1.0 koppeling gemonteerd op de Lancia;
- Nilfisk-koppeling eruit.
- Lancia 1.0-koppeling erin na wat teflontape op het draad.
Tijdens gebruik:
-+ Nozzles zijn niet direct in het pistool te klikken, maar de koppeling moet eerst worden 'geopend' door de koppeling naar achter te trekken.
... Vergt wat handigheid om dit met één hand te doen, maar is mogelijk.
+ Nozzles + foamlanskoppeling zijn na aansluiten nog draaibaar.
... Waaiers dus af te stellen naar horizontaal/verticaal/elke stand terwijl pistool recht gehouden wordt, foamlans blijft ten alle tijden rechtop hangen)
+ Pistool is wat zwaarder dan het originele Nilfisk-pistool en blijft daardoor goed liggen op de poetskar, zelfs als de zware slang eraan hangt.
... Bij het wegleggen van het pistool + foamlans blijft dus ook alles liggen.
+ Erg wendbaar te gebruiken.
Meest opvallende: Normaliter gebruik ik het originele Nilfisk-pistool en lans. Hierdoor is de totale lengte van de lans grofweg ruim een meter van je hand tot aan de nozzle. Zo kan ik als vrij klein persoon (1,75m, zowel hoogte als omtrek) makkelijk de velgen van dichtbij afspuiten en door het pistool + lans hoog te houden ook het dak in zijn geheel van dichtbij afspuiten. (Door de lange lans bereik in de andere kant van het dak)
''Wat is dan het nut van een kort pistool? Langere gebruikers moeten bukken om de velgen/dorpels af te spuiten en kleinere gebruikers moeten op een krukje staan om het dak af te spuiten?''
Nou, wat had ik het mis. Doordat je erg wendbaar bent alsof je alleen het pistool zónder slang in je handen hebt en de waaiers tot ver buiten de nozzle strak blijven, kan je op afstand nog strak afspuiten. Waar de Nilfisk-lans al snel zijn ''waaier'' verliest en je een grote nevel spuit, blijven de waaiers van de Pistola Corta mooi in vorm en ook druk behouden.
Het QR-systeem is ook heerlijk om te wisselen van nozzle naar foamlans en weer terug. Ik gebruikte op deze smerige auto (ruim 2 maanden niet gewassen, Bathe+ werkte nog maar amper, enorm veel remstof op de velgen, veel organische vervuiling zoals teer/hars/etc) de Rode Nozzle om een kleinere waaier te hebben, maar wat meer druk. Om de Bathe+ af te spoelen gebruikte ik de Witte Nozzle of met een bredere waaier af te spoelen.
Enige minpunt wat ik tot op heden kan bedenken; Wat is het nu van de Zwarte Nozzle? (0 graden) Slap waaiertje om wat mee te spoelen o.i.d? Dan pak ik de tuinslang met Gardena-spoeier wel.
Bilt-Hamber - Touchless
Als vervanger van de Dodo Juice - Apple Ifoam, heb ik de hype gevolgd en de Bilt-Hamber - Touchless geprobeerd. Nadat ik al vele prewashes had geprobeerd en toen de AutoGlym - TFR hype gaande was, probeerde ik de TFR maar eens. Dit was na uitvoerig testen met verschillende verhoudingen, foamsprayers en normale sprayers, geen succes; De Traffic Film Remover deed niet zijn naam eer aan, omdat hij namelijk de traffic film niet 'removede'.
Recent wordt er lovend over Bilt-Hamber's prewash gesproken, dus deze heb ik dan ook maar eens geprobeerd, ondanks ik niet zo'n hype-volger ben. Allereerst moest ik de verhouding berekenen;
1) 400ml water in de foamfles. (400ml eindproduct per auto is wat ik veelal gebruik op een gemiddelde auto)
2) HD aan, Lancia erop, in een emmer spuiten tot de 400ml uit de foamfles gezogen was.
3) Inhoud van emmer meten. (5,5L / 5500ml)
4) Inhoud emmer x 0,02. (5500 x 0,02 = 110)
5) 110ml product in de foamfles, aangevuld met water tot 400ml totaal.
Eerste gedachte: ''Hmm... Touchless kost dan misschien de helft van Apple Ifoam, maar ik gebruik er 5-6x zoveel van.'' (1:3 versus 1:20 in de fles)
Op het forum was ik al 'gewaarschuwd' dat het zeker geen pak sneeuw zal zijn zoals bij Apple Ifoam en dat was het zeker ook niet; -->
Ondanks dat het waterig dun van de auto liep, was er op zich wel een redelijke dekking. Echter was dit binnen no-time verdwenen; -->
En toen was mijn telefoon-accu bijna leeg...
Opvallend: Tijdens het afspuiten bleef er her-en-der een laag vervuiling zitten, maar na wat meer afspuiten verdween dit, zo leek het. Na het grondig afspuiten heb ik overal op de auto wat strepen getrokken met mijn vinger en op het eerste oog leek er geen traffic film te zijn.
Ook tijdens de handwas kon ik geen vervuiling opmerken, behalve op het dak waar toch nog een traffic film los kwam. (Ondanks mijn zéér vakkundige vinger-strepen-trekken-test) Dit was echter in één veeg makkelijk te verwijderen.
Tot dusver ben ik wel te spreken over de Touchless. Echter moet ik nog meer testen en ervaren wat het doet met LSP's en of een scheutje Dreft erbij er voor kan zorgen dat het langer blijft plakken c.q. dikker wordt zónder dat ik nog meer Touchless moet gaan gebruiken.
Na de handwas ook maar weer even Bathe+ gefoamed; -->
Na het drogen (eindelijk weer met wat Spray & Wipe erbij! ) de banden, wielkasten, voorbumper-lip en trekhaak in de Gyeon - Tire. En dan merk je dat de rubbers en kunststoffen toch een doorn in het oog zijn, dus daar maar een laagje Mothers Wax - CMX Trim Coat & Restore op aangebracht. (Zonder voorbereiding)