• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Monello - Pistola Corta - Short Trigger Gun + Bilt-Hamber - Touchless

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.868
193
34
Leersum (Utrecht)
Hey GlimKezen & GlansPoppen! :D

Vandaag eindelijk de Pistola Corta kunnen proberen alsmede de Bilt-Hamber - Touchless.




Pistola Corta:
+ Voelt stevig aan, goede kwaliteit.
+ Nozzles stevig, goede kwaliteit.
+ Quick Release systeem stevig, goede kwaliteit.
(Nozzles + pistool)
+ Nozzles zorgen voor mooie waaiers, tot ver buiten de nozzle. (1-1,5m)
+ Bijgeleverde koppeling voor de meest gangbare foamlansen. (Koppeling op foamlans vervangen)
+ Veiligheids-sluiting. (Voorkomt ongewenst overhalen van de trekker)


Eerst maar eens de bijgeleverde Lancia 1.0 koppeling gemonteerd op de Lancia;

- Nilfisk-koppeling eruit.

20210930_155322.jpg

- Lancia 1.0-koppeling erin na wat teflontape op het draad.
20210930_164309.jpg


Tijdens gebruik:
-+ Nozzles zijn niet direct in het pistool te klikken, maar de koppeling moet eerst worden 'geopend' door de koppeling naar achter te trekken.

... Vergt wat handigheid om dit met één hand te doen, maar is mogelijk.
+ Nozzles + foamlanskoppeling zijn na aansluiten nog draaibaar.
... Waaiers dus af te stellen naar horizontaal/verticaal/elke stand terwijl pistool recht gehouden wordt, foamlans blijft ten alle tijden rechtop hangen)

+ Pistool is wat zwaarder dan het originele Nilfisk-pistool en blijft daardoor goed liggen op de poetskar, zelfs als de zware slang eraan hangt.
... Bij het wegleggen van het pistool + foamlans blijft dus ook alles liggen.
+ Erg wendbaar te gebruiken.


Meest opvallende: Normaliter gebruik ik het originele Nilfisk-pistool en lans. Hierdoor is de totale lengte van de lans grofweg ruim een meter van je hand tot aan de nozzle. Zo kan ik als vrij klein persoon (1,75m, zowel hoogte als omtrek) makkelijk de velgen van dichtbij afspuiten en door het pistool + lans hoog te houden ook het dak in zijn geheel van dichtbij afspuiten. (Door de lange lans bereik in de andere kant van het dak)

''Wat is dan het nut van een kort pistool? Langere gebruikers moeten bukken om de velgen/dorpels af te spuiten en kleinere gebruikers moeten op een krukje staan om het dak af te spuiten?''


Nou, wat had ik het mis. ;) Doordat je erg wendbaar bent alsof je alleen het pistool zónder slang in je handen hebt en de waaiers tot ver buiten de nozzle strak blijven, kan je op afstand nog strak afspuiten. Waar de Nilfisk-lans al snel zijn ''waaier'' verliest en je een grote nevel spuit, blijven de waaiers van de Pistola Corta mooi in vorm en ook druk behouden.
Het QR-systeem is ook heerlijk om te wisselen van nozzle naar foamlans en weer terug. Ik gebruikte op deze smerige auto (ruim 2 maanden niet gewassen, Bathe+ werkte nog maar amper, enorm veel remstof op de velgen, veel organische vervuiling zoals teer/hars/etc) de Rode Nozzle om een kleinere waaier te hebben, maar wat meer druk. Om de Bathe+ af te spoelen gebruikte ik de Witte Nozzle of met een bredere waaier af te spoelen.

Enige minpunt wat ik tot op heden kan bedenken; Wat is het nu van de Zwarte Nozzle? (0 graden) Slap waaiertje om wat mee te spoelen o.i.d? Dan pak ik de tuinslang met Gardena-spoeier wel. ;)




Bilt-Hamber - Touchless
Als vervanger van de Dodo Juice - Apple Ifoam, heb ik de hype gevolgd en de Bilt-Hamber - Touchless geprobeerd. Nadat ik al vele prewashes had geprobeerd en toen de AutoGlym - TFR hype gaande was, probeerde ik de TFR maar eens. Dit was na uitvoerig testen met verschillende verhoudingen, foamsprayers en normale sprayers, geen succes; De Traffic Film Remover deed niet zijn naam eer aan, omdat hij namelijk de traffic film niet 'removede'.

Recent wordt er lovend over Bilt-Hamber's prewash gesproken, dus deze heb ik dan ook maar eens geprobeerd, ondanks ik niet zo'n hype-volger ben. Allereerst moest ik de verhouding berekenen;
1) 400ml water in de foamfles. (400ml eindproduct per auto is wat ik veelal gebruik op een gemiddelde auto)
2) HD aan, Lancia erop, in een emmer spuiten tot de 400ml uit de foamfles gezogen was.
3) Inhoud van emmer meten. (5,5L / 5500ml)
4) Inhoud emmer x 0,02. (5500 x 0,02 = 110)
5) 110ml product in de foamfles, aangevuld met water tot 400ml totaal.

Eerste gedachte: ''Hmm... Touchless kost dan misschien de helft van Apple Ifoam, maar ik gebruik er 5-6x zoveel van.'' (1:3 versus 1:20 in de fles)
Op het forum was ik al 'gewaarschuwd' dat het zeker geen pak sneeuw zal zijn zoals bij Apple Ifoam en dat was het zeker ook niet; -->


Ondanks dat het waterig dun van de auto liep, was er op zich wel een redelijke dekking. Echter was dit binnen no-time verdwenen; -->

20211004_123539.jpg


En toen was mijn telefoon-accu bijna leeg... :poop:

Opvallend: Tijdens het afspuiten bleef er her-en-der een laag vervuiling zitten, maar na wat meer afspuiten verdween dit, zo leek het. Na het grondig afspuiten heb ik overal op de auto wat strepen getrokken met mijn vinger en op het eerste oog leek er geen traffic film te zijn. :party:

Ook tijdens de handwas kon ik geen vervuiling opmerken, behalve op het dak waar toch nog een traffic film los kwam. (Ondanks mijn zéér vakkundige vinger-strepen-trekken-test) Dit was echter in één veeg makkelijk te verwijderen.

Tot dusver ben ik wel te spreken over de Touchless. Echter moet ik nog meer testen en ervaren wat het doet met LSP's en of een scheutje Dreft erbij er voor kan zorgen dat het langer blijft plakken c.q. dikker wordt zónder dat ik nog meer Touchless moet gaan gebruiken.


Na de handwas ook maar weer even Bathe+ gefoamed; -->

20211004_135110.jpg



Na het drogen (eindelijk weer met wat Spray & Wipe erbij! :yum) de banden, wielkasten, voorbumper-lip en trekhaak in de Gyeon - Tire. En dan merk je dat de rubbers en kunststoffen toch een doorn in het oog zijn, dus daar maar een laagje Mothers Wax - CMX Trim Coat & Restore op aangebracht. (Zonder voorbereiding)

20211004_155109.jpg
 
Strak gedaan weer! Merk je ook meer "kracht" van je HD?

Hoe vond je trouwens de geur van Touch-less? Vrouwlief hier vond het naar glycerine ruiken....geen idee, maar ik herken het geurtje wel ergens van.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Owjah, ook nog iets aparts: Iemand anders die Bathe+ gebruikt en kan uitleggen waarom mijn oudere Bathe+ lichtblauw is en een nieuwe Bathe+ donkerblauw? (Vloeistoffen leken dezelfde kleur als in de fles, dus het is niet de kleur van de fles die anders is)

20211004_121150.jpg




@RoCo - Alleen al het feit dat de waterstraal veel meer geconcentreerd is, dat is al een toename aan ''kracht'', zo leek het. Toen ik de rode nozzle gebruikte, voelde ik ook echt flinke terugslag. Lekker!

De geur... Ik had het er ook al over met de vrouw. Ik herkende de geur ook meteen, maar kon niet bedenken wat nou precies. Ik dacht in eerste instantie aan calendua-zalf, geitenvet of iets in die geest. In ieder geval één-of-ander smeerseltje. :p
 
@Dibbuz - Aaaah, dan snap ik waarom mijn Bathe+ ineens op mijn Wetcoat leek! (Essence) Die hadden nu dezelfde kleur en ik dacht nog; ''Huh, heb ik de Wetcoat ooit eens aangemaakt in een oude Bathe+fles ofso?''

Thanx D.


@RoCo - Aah sh*t, nu MOET ik weten waar het naar ruikt! Ik duik toilet-tas van m'n vrouw in en ga overal aan snuffelen. Ook in het keukenkastje met alle Glorix en andere bende... Ah, ook de rommel-lade met WD40 en troep... I MUST KNOW! :scream: ... tijgerbalsem... dampo... Vicks... Nope!
 
@nicknameless - Zal niet de eerste keer zijn dat ik zo'n fout maak. (Natural Look i.p.v. Spray&Wipe als drooghulp) Ik was deze keer mijn eigen stommiteiten vóór door de flesjes Tire netjes in een Monello-sprayfles te gieten voordat ik ook maar ergens aan begon, haha! ;)
 
@Quantoxx bedankt voor je review. Duidelijk opgeschreven wat je bevindingen zijn.
Ik heb echter nog wel een vraag. Ik begrijp dat je de PIR hebt berekend. Nu heb ik mij daar nog nooit echt in verdiept maar waar komt die 0.02 vandaan? Die kan ik niet ergens op terug herleiden.
 
  • Geweldig
Reactions: Quantoxx
@Timon - Die 0,02 komt overeen met 2% product in je mengsel die uiteindelijk je auto raakt. Ik meen te herinneren dat Bilt-Hamber 2% voor lichtere vervuiling aanraadt en 4-5% voor zwaardere vervuiling.

1) 400ml water in de foamfles. (400ml eindproduct per auto is wat ik veelal gebruik op een gemiddelde auto)
2) HD aan, Lancia erop, in een emmer spuiten tot de 400ml uit de foamfles gezogen was.
3) Inhoud van emmer meten. (5,5L / 5500ml)
4) Inhoud emmer x 0,02. (5500 x 0,02 = 110)
5) 110ml product in de foamfles, aangevuld met water tot 400ml totaal.

Dus uiteindelijk meng ik de Touchless 1:3 aan in de foamfles, wat veeeeeeeel te sterk is en bij lange na niet 2%. (Voor het gemak; 1:50) Maar omdat de HD er nog enorm veel water aan dit mengsel toevoegt, komt er uiteindelijk zo'n 2% / 1:50 daadwerkelijk op de auto. ( PIR )

Als jij dezelfde verhouding aanhoudt, maar er komt bij jou minder water uit de kraan/HD, is je mengsel dus sterker dan gepland. (Dezelfde hoeveelheid product, maar vermengt met minder water = sterkere werking)
 
  • Leuk
Reactions: Timon
Mooi verslag @Quantoxx zelf ben ik erg fan van de prewash maar dat inmiddels wel bekend. Touchless zelf nog niet gekocht. Maar zal niet onderdoen dan de prewash.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@schaef - Ik heb mij laten vertellen dat de Touchless ietsjes sterker is dan de AutoFoam, dus vandaar mijn keuze. Was wel benieuwd of de AutoFoam ook zo dun is bij het foamen. (?)

Ik hoef voorlopig de auto niet meer te wassen, die staat er schoon en beschermd bij. Maar wil wel nog wat meer auto's doen om te checken of het LSP's aantast en of ik het wat dikker kan krijgen zodat het wat meer kan plakken/werken.
 
  • Leuk
Reactions: schaef
Ik heb ze nu beiden en ze ontlopen elkaar niet echt. Beiden dun, beiden maken goed schoon. Als ik tijd/zin heb zal ik een testje met beiden doen met verschillende PIRs. En idd zat er over te denken om bijv Polarblast bij te mengen want die geeft veel dikkere plak foam, kijken of je dan het beste van twee werelden hebt. Maar als dat zo zou zijn, waarom had BH het dan niet gedaan..?
 
Misschien is er een reden dat het zo dun is; Niet te lang kunnen plakken, anders is het te sterk?

Dus bij 4-5% is het nog steeds heel dun, @GuidoA ?

Misschien dat ik er de volgende keer eens wat Apple Ifoam ofso erbij gooi. Eens kijken wat het doet.
 
  • Leuk
Reactions: GuidoA en schaef
Ik denk dat het een LSP wel wat sneller zal aantasten maar daar is het mij niet om te doen. Breng liever weer een verse LSP op de coating aan dan dat de TF nog blijft zitten na het foamen. Maar als je een test gaat doen ben ik zeker benieuwd naar de uitslag.