• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Monello - Pistola Corta - Short Trigger Gun + Bilt-Hamber - Touchless

@DetaiLeo - Fair enough! ;) Ik had ij eerste instantie ook alleen de GritGuard-emmers en was van plan om die simpelweg, na het leegspuiten van de foamfles, leeg te scheppen met een maatbeker uit de keuken. (1L)

Tot mijn vrouw haar dweil-emmer gaf waar een maatverdeling op zat.


Vanmiddag ga ik waarschijnlijk de bus van mijn ouders wassen, CMX Trim erop en daarna in de Bathe+ zetten.
Ik zal eens wat Dreft of Apple Ifoam bij de Touchless-mix gooien en kijken of ik het wat dikker krijg zonder de Touchless teveel te vermengen.

To be vervolgd...
 
  • Leuk
Reactions: DetaiLeo en Timo84
@DetaiLeo - Als het goed is tast Touchless bij de juiste dosering geen LSP's aan. (Gezien de vele reviews hier op het forum)

@Jansen - Omdat het nu wel erg dunnetjes was. Was simpelweg benieuwd of ik het iets dikker kon maken zodat het langer op de lak blijft werken. (En of dit dan ook nadelige gevolgen heeft)
 
Hey GlimKezen & GlansPoppen! :p

Gister weer wat kunnen proberen met de Pistola Corta en BH - Touchless. Let op, lange post as usual.


Wat wilde ik proberen; ''Kan ik de Touchless wat dikker krijgen zonder sterkte te verhogen (méér product).''
Tijdens het eerste gebruik hield ik 2% PIR aan en dat was toch wel erg dunnetjes. Desondanks leek het wél prima te reinigen en kon ik geen traffic film spotten. Alleen her-en-der wat aangekoekte vervuiling, maar dit was met de HD makkelijk weg te spuiten.

- Vorige keer gebruikte ik 110ml in de foamfles en vulde dit aan met water tot 400ml totaal. (Met 400ml totaal redde ik het altijd prima om de gehele auto (hatchback/sedan, wielkasten en velgen ook) in de foamen.
- Omdat de Touchless zo waterig is, was de dekking niet perfect en ben je al snel geneigd om nogmaals over dezelfde panelen te foamen en/of iets meer te overlappen en kwam ik eigenlijk nét iets te kort aan foam.
- Misschien zou het een beetje helpen om dikker schuim te krijgen als de verhouding 4-5% zou zijn, maar dan is de sterkte natuurlijk ook hoger. Dit leek mij niet nodig aangezien het al goed leek te reinigen.
- 100ml product voor een foambeurt kostte mij normaliter (Apple Ifoam) zo'n 20ml product. Dus ondanks de Touchless de grofweg de helft goedkoper is dan Apple Ifoam, ben ik duurder uit, aangezien je bijna 5x zoveel Touchless gebruikt 'bij de laagste verhouding'.


Wat heb ik gedaan: Voor deze bus wilde ik de volle 700ml fles gebruiken. Niet alleen omdat er simpelweg meer oppervlak is, maar voornamelijk omdat de velgen/wieldoppen altijd helemaal volgeblaft zitten met een dikke laag remstof en een ietwat bruine, vettigheid o.i.d. (Niet alleen matzwart remstof, zo lijkt het)

- 150ml Touchless (Iets minder dan 2% PIR, zou ongeveer 1:3 in de foamfles moeten doen. (700ml fles)
- 20ml Apple Ifoam. (Verhouding voor 'lichte vervuiling' bij 400ml eindproduct)
... Conclusie; ''WTF, dit is eigenlijk veel te dik, nog dikker dan alleen Apple Ifoam 1:10!''


Start... (01) 14.09.jpg
0:30...(02) 30sec.jpg
1:15...(3) 1.15min.jpg
3:15...(4) 3.15min.jpg
3:55...(5) 3.55min.jpg
4:55...(6-1) 4.55min.jpg(6-2) 4.55min.jpg(6-3) 4.55min.jpg(6-4) 4.55min.jpg

Het liep dus erg langzaam af en dit duurde ook nog wel even. :p Er bleef op de typische plekken nog wel duidelijk vervuiling zitten.

Na 10:00 min totaal ben ik af gaan spuiten met de HD. Wat is de Pistola Corta toch een een verademing om te hebben; Wendbaar, geen 'last' van de slang, flessen makkelijk te vullen zonder nozzle erin, sterke waaiers, etc.
(Wederom de rode nozzle gebruikt)
Voor zover ik kan zien, was na afspuiten alle vervuiling weg op de auto zelf.


Test wielen;
Normaal moet ik op zijn minst de velgen kwasten, na voorwas met Apple Ifoam, Er moet simpelweg geagiteerd worden, anders blijf er een dikke laag remstof en troep achter. Echter viel het meteen op dat na de Touchless-voorwas er veel minder vervuiling was achter gebleven.

Wat er nog zit, hoe ''los'' is dit...?


Nice! :D Maar toch even rijkelijk Non-Ferro sprayen om te kijken hoe schoon het daadwerkelijk is.
Achter de wieldoppen zat nog veel remstof en troep, dat wist ik. Ik verwachte dus ook dat dit na Non-Ferro achter de velg vandaan zou lopen, zoals altijd. Echter was dit tot mijn verbazing amper het geval en waren de velgen, na alleen Touchless + afspuiten HD, toch een stuk schoner dan gewoonlijk. Non-Ferro hoefde veeeeel minder te doen.

Achterwielen, na 5 mminuten...
Achterwiel 01 - 5min.jpgAchterwiel 02 - 5min.jpg

Voorwielen, na 5 minuten...
A Voorwiel 01 - 5min.jpgA Voorwiel 02 - 5min.jpg


Na het agiteren van de Non-Ferro en afspuiten, ook de wielen en wielkasten ook nog ingesprayed met APC+D, gewoon als extraatje.

20211008_143913.jpg


Tast het een LSP aan?
Voor zover ik kon zien, leek het weinig aan een LSP te doen. Op deze bus zit al maaaanden een laagje Bathe+ bovenop een maanden oude Fusso Coat. De bescherming was rampzalig te noemen vooraf en ogenschijnlijk nog net zo rampzalig achteraf.

Hieronder een foto van ná het prewashen met Touchless; LSP liep al aardig op zijn einde, maar voornamelijk op de ramen werkt de Bathe+ nog als een malle. (Dus niet aangetast, zo lijkt het). Ook op enkele panelen op de auto werkt de Bathe+ nog redelijk.

20211008_150604.jpg
20211008_150613.jpg



Na drogen viel het op dat de Touchless wel impact heeft gehad op de rubbers en ongelakt kunststof. (Durf ik niet met zekerheid te zeggen) Deze stonden al lange tijd in de Mothers Wax CMX Trim Coat en waarschijnlijk een laagje Bathe+, maar na het drogen leek dit toch flink doffer en voornamelijk vlekkeriger na de Touchless en handwas. Vooraf was het voor het mooie wel nodig om te dressen, nadien was het zeker noodzakelijk!

20211008_151147.jpg20211008_151253.jpg20211008_152419.jpg20211008_152426.jpg


Ik ben nog steeds genoodzaakt om de Mothers Wax - CMX Trim Coat te gebruiken aangezien dit het enige is wat ik op het exterieur zou durven gebruiken als dressing. (Naast Gyeon - Trim, natuurlijk)

Op de rubbers en handvaten werkt het nog steeds voor geen kont op deze bus. Op de stootstrippen, spiegeladaptors en bumper op zich prima.

20211008_154000.jpg20211008_154255.jpg20211008_160535.jpgCMX Spiegel.jpg


En uiteraard de wielkasten en banden in de Gyeon - Tire.

20211008_163717.jpg
20211008_165339.jpg



Vandaag weer terug naar deze bus en alles in een nieuwe jasje Bathe+ zetten.
 
Leuk om te lezen deze test @Quantoxx. Opzich niets mis mee dus. Wat je zegt betreft het kunstof en de vlekken. Dit zag ik dus laatst ook al een keer bij de guilietta(voordat ik het in de trim had gezet) maar dat verklaart dus waarom het ineens droger oogt. Zal dus de BH touchless zijn.

* heb je nou een plekje voor je huis afgekruist op de weg? Wat dacht jij? Zal mij niet gebeuren dat ik een keer een weekend de auto niet kan wassen?
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Mooi testje. Als je nu Touchless met en zonder ifoam vergelijkt, waar gaat dan je voorkeur naar uit?
Nou, ik moet dus nog wat spelen met de dikte, maar dat komt wel goed. Wat de reiniging betreft lijkt het langer kunnen plakken dus inderdaad beter te werken en ogenschijnlijk niet een LSP finaal aan te tasten.

De voorkeur gaat sowieso uit naar het mixen omdat het simpelweg beter plakt. ;)


@Hean - Ah, dus dat was jou ook al opgevallen? Ik heb er eigenlijk niks over gelezen tot nu toe, dus verwachtte het ook niet.

Het kruis... Mijn moeder rijdt als een vrouw, dus de buren hebben een extra grote parkeerplek voor haar gereserveerd. ;) Scheelt op jaarbasis nogal wat aan schades. Haha! (Just kidding*)
 
  • Leuk
  • Grappig
Reactions: Hean en GuidoA
Mooie test @Quantoxx misschien dat je toch de foam iets minder lang zou moeten laten zitten om de vlekken in het kunststof te voorkomen?
Ook de BH Autofoam is dun en mag wel iets dikker in mijn beleving maar ook dun doet het zijn werk prima. Misschien is het wel gewoon dat we de beleving van een dikkere foam willen. Net als dat je een glad oppervlakte wil nadat de auto in de wax gezet is.
Maar een mix kan geen kwaad maar de vlekken vind ik wel vreemd.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@schaef - Vlekken in m'n kunstoog? Dat zou niet best wezen! :p

Ik durf dus niet met zekerheid te zeggen dat de Touchless voor de vlekken heeft gezorgd. Althans, primair waarschijnlijk wel, maar er zullen meerdere dingen meespelen, gok ik.

- Kunststof al een tijd niet gevoed, werkte een dressing optisch nog wel redelijk, maar liep op z'n laatste loodjes. Vervolgens reinigt de Touchless goed en sloopt dit laatste beetje waardoor het ''slechte'' kunststof zich laat zien?
- Heeft de Touchless té lang kunnen inwerken i.c.m. bovenstaande?
- Doet de Apple Ifoam iets met de kracht van Touchless? (Ik vermoed van niet, alleen het foam dikker maken?)
- Wat kwam eerst; De kip of het ei?

Het mooie van deze test is nu dat ik de bus binnenkort op dezelfde manier kan aanpakken en dan kan checken of de producten worden aangetast. (Bathe+ op alles, Tire op de banden en wielkasten, etc)
 
  • Leuk
Reactions: schaef en kawazxr
Ik heb vandaag ook voor het eerst gewassen met touchless na eerst een PIR test te hebben gedaan kwam ik uit op 18 liter om een schuimbeker gevuld met een liter leeg te spuiten ofwel 360 ml op 0,5 liter vrij fors al met al …..

Ik heb ook het idee dat het kunststof “aangetast” wordt maar kan ook door de bathe+ komen welke ik ook vandaag voor het eerst testte

Al met al wel content het lukte mij de auto binnen 3 kwartier te wassen dat was mij eerder nog niet gelukt.

Wel een parkeerdeuk (openslaande deur) ontdekt ……. Kost weer onnodig geld …. Maar goed ondanks dat staat hij er weer netjes op.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@DetaiLeo - 18L om een literfoamfles leeg te spuiten? Dan heb je de mengkraan een stuk open staan, denk ik?

Bathe+ tast juist geen kunststof aan, dus dan zou je kunnen zeggen dat bij jou ook het kunststof niet zo blij was met de Touchless.

Wacht eens... Het is toch bij jou 360ml product in een literfles, niet een halve liter? Tenzij je 4% aangehouden hebt.
 
ja 18l... ik vond het ook vrij fors, misschien dat het dan idd in de mengkraan + of - moet zitten, bij een volgende ronde zal ik opnieuw meten daar ik het ook wel erg veel product vind in verhouding tot het deel water.

18000 x 0,04 = 720 ml echter heb ik maar 0,5 liter gevuld dus 360 ml.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Leuk om te lezen deze tests. Ik ben benieuwd naar het vervolg, om erachter te komen wat de precieze impact is van Touchless op het kunststof.

Wat betreft de methodiek om PIR te meten: zou het kunnen dat de schuimfles minder snel leeggespoten wordt wanneer er een prewash in zit dan wanneer er water in zit?
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@DetaiLeo - Ah, je hebt dus de 4% aangehouden. 720ml in een liter-foamfles klinkt inderdaad wel erg gulzig. Als ik dat bij mij doorreken, dan kom ik op zo'n;

55ml - 200 totaal. (2% PIR)
110ml - 400ml totaal. (2% PIR)
220ml - 800ml totaal. (2% PIR)
275ml - 1000ml totaal. (2% PIR)

Bij een liter-foamfles zit ik bij een PIR van 4% op zo'n 550ml. Dan heb ik wel de mengkraan helemaal naar de '' - '' en dus maximaal product uit de foamfles.

Wel grappig, als ik jouw setup zou hebben, dan zou ik de Touchless bijna puur in een Lancia 1.0 fles kunnen doen en die 4% PIR kunnen halen. :p Maar dan moet ik gaan klooien met de mengkraan om het precies goed te krijgen.


@Tornante - Het lijkt mij dat de hevelwerking van de foamfles (het leegzuigen van de fles) altijd hetzelfde is. Dus zolang er geen vacuüm of (valse) lucht wordt aangezogen, zuigt hij altijd even hard.
 
  • Leuk
Reactions: DetaiLeo
@Quantoxx

Dit

Wel grappig, als ik jouw setup zou hebben, dan zou ik de Touchless bijna puur in een Lancia 1.0 fles kunnen doen en die 4% PIR kunnen halen. :p Maar dan moet ik gaan klooien met de mengkraan om het precies goed te krijgen.

Was excact wat ik dacht... is bijna een op een... ik zal de plus en min nog eens draaien bij een volgend test kijken wat het doet.

Gaat de voorkeur uit naar 2% pir ? ik meen te hebben gelezen dan 4% de basis is?
 
- Het lijkt mij dat de hevelwerking van de foamfles (het leegzuigen van de fles) altijd hetzelfde is. Dus zolang er geen vacuüm of (valse) lucht wordt aangezogen, zuigt hij altijd even hard.
Vergeet de viscositeit van de aangezogen vloeistof niet als factor
Yoghurt door een rietje of water .... zuigt heel anders ;)
 
@RedCat - Correct, maar als de lans de vloeistof niet aan kan zuigen, waar pakt hij dan de lucht vandaan? Langs de vloeistof en uit de fles?

Als de voorwas zo dik is als yoghurt, dan gaat er iets niet helemaal lekker, denk ik.

Ik snap je punt! ;)