Ik heb vanochtend een Mazda MX5 gepoetst voor een plaatsgenoot, de auto was dof, vlekkerig en verkeurd. Het lijkt nu echter wel of de lak van deze auto zichzelf totaal wil gaan oplossen! De lak blijft afgeven tot aan het in de was zetten toe! Ik heb de normale handelingen gedaan zoals die bij andere auto's ook altijd succesvol waren. Eerst kleien (toen kwam er al een rode waas af). Gele en witte Monello pad, Raffini Mezzo en finale. De auto was helemaal dof en soms roze, er kwam dan ook heel wat rode lak af (zoals op de pads te zien is). Maar de pads liepen echt razendsnel vol met rode lak, nog nooit zo erg meegemaakt, ik heb hier zes pads vol rood! Zelfs tot aan het waxen met de zachtste pads en de Black Hole en Liquid Blue werden de pads nog rood. Nu zijn er op de motorkap en achterklep nog vlekken achtergebleven, de rest ziet er weer strak uit. Heeft iemand dit ooit eerder meegemaakt of een idee waaraan het kan liggen. De auto is 20 jaar oud en was stevig verkleurd. De eigenaar is zelf de lak gaan polijsten met de hand en een middel van Valma. Nou kan dat normaal geen kwaad natuurlijk, maar nu de auto blijft afgeven vraag ik me af of een chemische component niet op de lak is blijven doorwerken? Of kan lak zo zacht zijn dat het tot aan de waxlaag toe blijft afgeven op je pads? Op de onderste foto de lak zoals het was bij binnenkomst.