• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lak Mazda MX5 blijft afgeven

VWVariant

Detailing addict
10 apr 2009
53
55
66
Utrecht
Ik heb vanochtend een Mazda MX5 gepoetst voor een plaatsgenoot, de auto was dof, vlekkerig en verkeurd. Het lijkt nu echter wel of de lak van deze auto zichzelf totaal wil gaan oplossen! De lak blijft afgeven tot aan het in de was zetten toe! Ik heb de normale handelingen gedaan zoals die bij andere auto's ook altijd succesvol waren. Eerst kleien (toen kwam er al een rode waas af). Gele en witte Monello pad, Raffini Mezzo en finale. De auto was helemaal dof en soms roze, er kwam dan ook heel wat rode lak af (zoals op de pads te zien is). Maar de pads liepen echt razendsnel vol met rode lak, nog nooit zo erg meegemaakt, ik heb hier zes pads vol rood! Zelfs tot aan het waxen met de zachtste pads en de Black Hole en Liquid Blue werden de pads nog rood. Nu zijn er op de motorkap en achterklep nog vlekken achtergebleven, de rest ziet er weer strak uit. Heeft iemand dit ooit eerder meegemaakt of een idee waaraan het kan liggen. De auto is 20 jaar oud en was stevig verkleurd. De eigenaar is zelf de lak gaan polijsten met de hand en een middel van Valma. Nou kan dat normaal geen kwaad natuurlijk, maar nu de auto blijft afgeven vraag ik me af of een chemische component niet op de lak is blijven doorwerken? Of kan lak zo zacht zijn dat het tot aan de waxlaag toe blijft afgeven op je pads? Op de onderste foto de lak zoals het was bij binnenkomst.
MAZDAMX5ACHTERzij.webp

DSC_0319.webp

DSC_0229.webp
 
Heeft de eigenaar een idee of de wagen ooit al terug herspoten is geweest? Dit lijkt me eerder een geval van slechte lak,....
 
Volgens mij is dit normaal, heb dit verschijnsel bij de oudere Astra F's (1994-1996) ook.
Enige nadeel is wel dat je het nooit meer uit je pads en doeken krijgt.
 
Wellicht heeft de eigenaar een rode kleurwax gebruikt voor jij eraan begon?
Heb zoiets ook weleens aan de hand gehad met een donkergroen 106'je.
 
maar een rode kleurwax moet er na een polijstbeurt toch echt wel totaal afzijn?
en het is echt "rood" aan de pads te zien..ik vermoed niet dat een kleurwax zoveel kleur zou bevatten!

@ts: waren er delen bij die dit verschijnsel niet hadden? of had elk plaatdeel het even hard?
 
Nee, geen kleurwax aan te pas gekomen. Hij had alleen een polijstmiddel gebruikt. Overigens had de auto daar geen glans aan overgehouden. Het was eigenlijk een halfmat rood (een matte glans). Maar met kleien en polijsten gaat dat er wel af. De glans kwam door het polijsten ook weer terug, maar het afgeven bleef.
 
Dat er geen blanke lak op zit is wel duidelijk ;)

Eigenlijk zag hij er bij aankomst nog niet zo beroerd uit, maar schijn kan bedriegen
Schoonmaken tussen het polijsten door is belangrijker dan je kunt bedenken
En de tijd dat hij vroeger onbeschermd is geweest maakt dat het verweren diep kan zitten
Volgende keer eens proberen met CarPro Eraser tussen het polijsten door
IPA gebruik ik zelf niet meer op lakken zonder blanke laag, soms maakt dat zacht

Het afgeven blijft lastig maar als je resultaat goed is ...
Pads vooraf vochtig maken, na afloop direct uitwassen en een nachtje in de Cobra MF Restore
 
Dat de wagen geen blanke lak heeft is denk ik duidelijk. Ergens een soortgelijk verhaal gelezen en toen kwam men er achter dat de wagen was overgespoten met een UHS lak,deze lak moet uitharden bij 60 graden en dat was niet gebeurt. Het ding bleef jaren last hebben van zachte en afgevende lak. Volgens mij heb ik dit toen hier gelezen. http://www.autoschadeportaal.nl/vraag-het-de-lakchemicus
Misschien is dit een soort gelijk gevalletje.
 
maar dit wil dan toch zeggen dat elke druppel water tot diep in je zachte poreuze lak doordringt? en je met elke druppel lak blijft verliezen?
een autolak die niet afgeschermt is met een blanke laklaag hoort toch niet zomaar af te geven als je er met een pad overgaat?(met of zonder wax op je pad)???

ik vind dit een zeer huiverige auto(wel een zeer mooie, ook je resultaat na de detail is zeer mooi!)met een laklaag die in mijn ogen gewoon slecht is!

**edit** @frogs.... zoiets had ik dus ook in gedachten, bedankt om het te verduidelijken! heb ik weer wat leesvoer voor straks :rules
een slechte spuitbeurt(niet afgewerkt met bakken oid...)
 
Onlangs ook een auto gehad die een unilak had (nissan kubistar groen-blauw) .

De wax die ik eerst probeerde zorgde ook voor een "reactie" (mothers synwax) en heb er dan maar de "top coat" opgezet. Hier kwam geen kleur meer mee af :-"
 
Het is voor mij een vreemd verschijnsel dat je zelfs bij het opbrengen van een tweede waslaag (zoals de Liquid Blue, na de Black Hole) en met de zachtste pad, nog steeds een stevige rode waas van de auto haalt. Ik heb al heel wat unilak auto's gepoetst maar dit laatste is voor mij toch wel helemaal nieuw. Ik denk dat de laatste reacties wel kloppen. Het kan bijna niet anders dan dat er een fout bij het spuiten gemaakt is, want je hebt het over de allerlaatste fase van het poetsen met de lichtste middelen. En dan ben je inderdaad bij iedere waxbeurt je lak gelijk aan het polijsten, bizar!
 
Er is geen fout gemaakt bij het spuiten, sterker nog : je weet niet eens OF er is gespoten ?
Dit verschijnsel is mijn inziens heel normaal.

Ik heb dit al zo vaak meegemaakt. Op de oudere lakken gebeurd dit vooral bij machinaal poetsen.
Op een eerdere bedrijfswagen (Opel Astra G Van) had ik een blauwe uni kleur welke ook al afgaf als ik er met een tshirt icm Autoglym SRP overheen ging.
 
Heb al redelijk wat verkleurde rode auto's gedaan en het is wel gebruikelijk dat je bij het polijsten rode pads krijgt. Je neemt immers wat van de lak laag weg.

Maar als er nog rood af blijft komen bij black hole en je wax en icm met een non cutting pad dan zou ik ook raar staan te kijken inderdaad.

Het lijkt me niet goed, maar wat het wel is kan ik je helaas niet vertellen.

Als het resultaat goed is, dan zou je een lakverzegeling kunnen overwegen.. Iemand daar gedachten over? (harde afsluitende laag waardoor afgegeven worden stopgezet ?????) Ik heb nog geen ervaring met bijvoorbeeld C Quartz. Wellicht kan iemand hier uitsluitsel over geven of dat een optie is
 
Die Cquartz zal hechten aan de lak, maar dan moet je wel zorgen dat die lak vast blijft zitten.
Klinkt heel raar allemaal, maar TS is er van overtuigd dat dat niet het geval is en daarom zou dat dan ook geen oplossing zijn.

Even een andere vraag : heb je na het polijsten de auto ook nog gewassen en/of ontvet met Spruzzo of Eraser ?
 
Wellicht zit daar je probleem. APC gaat namelijk plakken en ook vlekken. Waardoor de lak meer afgeeft dan normaal. Het is een single stage lak, ontzettend gevoelig voor APC.

Geen APC gebruiken om autolak te wassen!
 
Lol, volgens mij ken ik de eigenaar (Martin).
Ik had de auto al eens gezien en volgens mij waren er wel wat delen overgespoten, tenminste zo zag 't eruit.