• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lak reinigen zonder te kleien? (ivm kans op marring)

swift2asx

Detailing rookie
14 mrt 2011
59
0
Wat is de beste manier om een (zachte) lak zo schoon mogelijk te krijgen zonder het gebruik van klei.
Dit ivm gevaar voor marring en het niet gaan polijsten.

Ik denk zelf aan onderstaande volgorde:
1) prewash middels pompsprayer en bugsquash verdund (evt APC er bij mengen?)
2) wassen 2 emmer methode
3) iron x op sprayen en afspoelen
4) behandelen met tar en glue remover (met pompsprayer?)
5) nogmaals wassen
6) paincleaner zoals PB professional polish
7) aanbrengen wax/sealant

Of is er nog een ander middel wat de lak zeer grondig reinigt?
 
Je kunt je echt die moeite besparen, maar mocht je marring krijgen door het kleien dan is die weer weg na het gebruik van de Pro Polish. Marring zijn mircokrasjes, deze heb je er zo weer uit. Je doet nu voorkomen dat je met kleien diepe krasjes maakt ;)
 
Je hebt 2 soorten polishes:

- Met schuurkorrels
- Chemische polish

Pro Polish is een chemische polish, en ondanks dat je zou denken dat het zonder schuurkorrels niets zou doen, doet het wel degelijk iets.

Professional Polish is de beste en meest veelzijdige chemische polish die beschikbaar is.

Het is een geweldige verf- en lakreiniger, metaal poetsmiddel en fantastisch op glas, plastic, koplamp kappen en plexiglas. Professional Polish is veilig voor alle lakken en bevat geen wax of siliconen. Het is ideaal als laatste voorbereiding voordat u een wax of sealer gaat aanbrengen.

* Bevat geen wax
* Bevat geen siliconen
* Bevat geen UV bescherming
* Veilig voor blanke lakken
* Voor een ultiem heldere afwerking
* Ontworpen voor perfectionisten, professionele detailers en bodyshops
* Perfect voor: oldtimers, Show auto’s, vrachtwagens, motorfietsen, musclecars, racewagens en boten.
* Geschikt voor metaal
* Geschikt voor chroom
* Geschikt voor plastic
* Zowel te gebruiken in de zon als in de schaduw
* Verwijdert oxidatie, lichte vervaging, kleine krasjes, poetskringen, teer, insecten, oude productresten en meer
* Verwijdert vogelpoep en watervlekken (zure regen)
* Maakt zo goed als een einde aan waterkringen

Zoals ik al zei: marring is/zijn microkrasjes, hele fijne krasjes dus, deze krijg je met pro polish weg.
 
Dat is nu eens iets wat ik mij al vaak afgevraagd heb: hoe werkt een chemische polish dan precies? :weetniet

Hoe een polisch met schuurkorrels werkt snap ik, maar hoe kan een chemische polish hetzelfde bereiken zonder schuurkorrel? :weetniet

Off topic: Ik heb wel al gemerkt dat wat men een chemische polish noemt dan vaak bestaat uit een bepaald percentage schurende korrel en een bepaald percentage chemische "something", waarbij het dus vanaf een bepaald laag percentage schurende korrel een "chemische polish" genoemd word....maar dit terzijde

De vraag is dus: Hoe kan een polish zonder schurende bestandelen (lichte) krasjes verwijderen? Hoe gaat dit in zijn werk? :weetniet
 
Dat riep ik voorheen ook altijd, maar nu paar keer als contra gelezen dat het weer geen drol uitmaakt als je bv een witte pad ipv een zwarte pad met PP zou gebruiken:
de reden wordt naar voren geschoven dat het aanwezige chemische schuurbestanddeel ( noem het maar even gemakshalve zo ) te klein zou zijn om verschil uit te maken
Ben mee eens dat ook aan dit product een 'plafond' zit, maar zelf ( of tussen mijn oren ) vind ik dat je meer bereikt op wit dan op zwart ( of mij part lichtgroen )
Ik zeg dus van wel, maar goed wie ben ik :weetniet
 
bs zei:
Een chemische polish neemt de slijpgraad van je polijstpad aan. :ja

De pad heeft mi altijd invloed op de werking/effectiviteit van een polish, ook bij traditionele polishes toch? Ik weet dan ook niet hoe ik bovenstaande quote moet interpreteren...:weetniet

@mk-us wat is dat "aanwezige chemische schuurbestanddeel" dan?
Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Het moet toch iets zijn wat de toplaag van je lak beinvloedt (een soort "bijtend" chemisch product? :weetniet ), anders kan het toch geen kras verwijderen?
 
Ik ga het ff anders doen: ik open een nieuwe topic, denk dat wel interessant leesvoer is.
Zodoende blijft deze wat schoner
 
Denk dat we toch even moeten vragen of swift machinaal detaild of niet.

Want met de hand zou ik toch het kleien bij zachte lak overslaan hoor.
Tenzij je een goede workout wil :-b
 
Hallo,

FF mijn mening op het proper krijgen van de lak ivm detailing.

Waarom zou je dat kleien nu toch overslaan??

Tijdsgebrek?? Ik doe er +- 2 uur over om een middelgrote auto(type golf) te kleien.:ja

Marring?? Genoeg glijmiddel gebruiken en vooral niet duwen op je klei.

Is de auto nieuw? Dan nog zou ik kleien,waar heeft de auto immers gestaan op zijn reis naar jou.

Test het anders ff uit: klei een half deel en VOEL het verschil: geen verschil: niet kleien!!(wel afplakken zodat je echt de helft doet!!)

Danny
 
Even wat antwoorden op de gestelde vragen:

1) ik polijst niet machinaal
2) het is een auto van 6 maanden oud (Mitsubishi ASX, dus zachte lak denk ik)

Daarom ook mijn vraag, omdat de lak in goede staat is wil ik geen krasjes (marring) met kleien gaan veroorzaken.

maar ik wil mijn lak wel zo schoon mogelijk krijgen voor het aanbrengen van een wax/sealant.
 
Paintcleaner: Lime Prime of Lime Prime Lite van Dodo Juice of Poorboy's World Professional Polish!

Maar als je een hele zachte klei neemt zoals Supernatural of Gentle Grey van Dodo Juice met veeeeeeeeeel glijmiddel heb je geen last van marring. Heb ook wel eens de donkerblauwe C5 van mijn maat gekleid, deze lak krast/swirlt en marring als je er al naar kijkt. Had geen last van marring! Had Gentle Grey klei i.c.m Born Slippy.
 
Zou er toch voor kiezen om wel te kleien en daarna iets van LP(L) / PP te gebruiken.
Ook al slechts 6 maanden oud, tussen afgebouwde versie vanuit de fabriek en het moment dat jij de sleutels kreeg is er onwijs veel ( transport ) bagger op je lak gekomen !
Kijk voor de fun maar eens naar 1 der showoffs van RST-smurf, hij doet splinternieuwe C1'tjes en als je ziet wat daar nog vanaf komt :(
Wat je zou krijgen ( als al zo zijn zijn indien een hele zachte klei zou gaan gebruiken ) aan minikrasjes haal je dan echt weer met gemak weg ( ook handmatig )
 
Ik heb deze klei: Dodo Juice Basics of Bling - Clay Bars - 2x55g en spray & wipe als glijmiddel.

is deze klei mild genoeg? is Born Slippy veel beter dan spray & wipe?
 
Quas klei geen idee, geen ervaring mee.
De S&W moet je wel 1:1 verdunnen ( anders verspilling ) en dan zéér goed te gebruiken