• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Lancia Flaminia Sport 3C 2.5 Zagato (MY1963) Dtld by Aficior

Aficior

Detailing guru
Tester of Bling
10 jun 2009
3.675
193
60
Haarlemmermeer
i-TTzFR4t-XL.jpg



Lancia Flaminia Sport 3C 2.5 Zagato (1963)


In augustus 2016 deed zich de gelegenheid voor een auto te detailen die in hetzelfde jaar het levenslicht zag als ondergetekende.


i-CmG8Zd8-X2.jpg

Bovenstaande foto van het internet geleend, omdat ik zelf niet een volledige foto van de auto heb. Wanneer ik aan zo een auto werk, rijd ik er vooral niet mee.


De Lancia Flaminia lijn werd gebouwd vanaf 1957. De naam dankt deze auto aan een oude Romeinse weg, de Via Flaminia.

i-7t36sfP-L.png


In die tijd was het niet ongebruikelijk om ontwerp-studio’s modellen te laten bouwen op basis van jouw ontwerp. Zo is dat ook met deze Lancia gegaan. Naast de in de Lancia fabriek gebouwde Flaminia Berlina waren Flaminias ook verkrijgbaar als een coupé van Pinin Farina, als de GT en GT Convertible van Touring en in de vorm van een meer sportieve variant van Zagato. Van deze laatste variant heb ik dus een auto mogen verzorgen. Die auto had in 1963 dus al 140 pk. Stoer ding hoor met een V6.

i-9W6D4Np-X2.jpg


Een kenmerkend stijlelement van Zagato was de Double Bubble. Dit is een daklijn waarbij boven de beide stoelen het dak in de lengterichting van de auto iets verhoogd is, waardoor er twee druppelvormige bobbels op het dak ontstonden. Daarnaast was deze Lancia volledig opgetrokken uit aluminium.

i-p9Fq5r4-X2.jpg


Reinigen.
Ik heb de auto met de hand gewassen en daarbij gebruik gemaakt van een waterslang en vanzelfsprekend de twee-emmer-methode.

Omdat ik deze keer niet kon foamen, heb ik de auto eerst ingevocht met water. Dit even laten weken. Daarna de auto afgespoten en toen onder langzaam stromend water de auto met behulp van de twee-emmer-methode voorzichtig gewassen. Shampoo was Dodo Juice Born To Be Mild. Hierbij hielp het stromende water uit de slang met extra smering zeg maar. In mijn geval betekende dat tuinslag in linkerhand en washandschoen in rechterhand en die samen gebruiken om de auto te wassen. Daarna de auto goed afgespoeld en de auto naar binnen gereden en gedroogd met droogdoeken. (Ik had toen nog geen Master Blaster).

Vervolgens de auto volledig gekleid met behulp van Mothers Wax Detailing Clay en Meguiars Last Touch Spray Detailer. Er kwam voldoende vervuiling vanaf.

i-bTfNMkJ-X2.jpg


i-Vh2dkxp-X2.jpg


Het kleien vind ik altijd een ontzettend belangrijke fase in het reinigingsproces.
Het kleien is er om de lak te reinigen, maar ik benut deze fase ook altijd om zorgvuldig de lak te inspecteren en om de lakdefecten te identificeren. Juist omdat je ieder mogelijk stukje van de auto reinigt met de klei, heb je ook de gelegenheid ieder stukje van de auto te inspecteren.

Vaak markeer ik gevonden defecten door er een stukje tape op of bij te plakken. Ik weet dan zeker dat ik zo een plekje pertinent niet kan vergeten of over het hoofd kan zien, ook al ben ik moe.

Ondanks dat de auto in een prachtige staat verkeerde, was de lak toch flink vervuild. Eigenlijk meer dan ik had verwacht. Zo zie je maar weer. Ik sla het kleien nimmer over.

De lakdefecten beperkten zich tot swirls, een aantal relatief ondiepe krassen, ingeëtste vogeluitwerpselen en één lak-chip aan de voorzijde van de auto. Behalve de lak-chip heb ik gelukkig alles kunnen corrigeren.

i-wSj6SFJ-X2.jpg

De lakschade die ik NIET kon verhelpen.

i-RjXPqNJ-X2.jpg

Kras linker achterscherm.

i-Kwqp8mq-X2.jpg

Licht ingeëtste vogeluitwerpselen. Dit zat op meerdere plekken op de auto.

i-zws2NNm-X2.jpg

Swirls.

i-3X24ZGQ-X2.jpg

En nog meer swirls.

i-xQzLRTz-X2.jpg

Deurgreep.

Daarna de auto afgeplakt met 3M crêpe tape en lekker aan de slag gegaan met het corrigeren van de lak.

i-6DBtnXF-X2.jpg


Ik heb gewerkt met mijn DAP900 V3 in combinatie met een witte pad van Monello:

i-Xw2gXfW-X2.jpg


En als polijstmiddel heb ik gebruikt:

i-hpRf82h-X2.jpg

Het moet toch allemaal een keertje op.

Met deze combinatie de hele auto gepolijst en alle defecten stuk voor stuk aangepakt.
Toen dat klaar was de auto ontvet met een ontvetter die ik nog had liggen. Het was een product van naar ik meen een Israëlische producent (en daar wil ik het bij laten).

Na het ontvetten heb ik de auto in de Monello Ibrido gezet.

i-9qFbKsP-X2.jpg

Ik blijf de Monello Ibrido toch een top wax vinden.

i-LqCW8G2-X2.jpg


Daarna alle tape verwijderd.


Tape verwijderen doe je overigens NIET zo:

i-Wv54T7Z-X2.jpg

N I E T

Maar zo

i-pMrHxNk-X2.jpg

W E L

Door de tape
L a n g z a a m
en zo vlak mogelijk te verwijderen, minimaliseer je de benodigde trekkracht. Dit is vooral handig op slecht gespoten delen.



Uitlaten even bekijken:

i-cRt2LNc-X2.jpg


i-6hzwpzk-X2.jpg


Binnenspiegel.

i-PHhbCvn-X2.jpg


i-cVMzCrJ-X2.jpg


Chroom aan de buitenzijde:

i-NMnX3D6-X2.jpg


i-xSzVdGk-X2.jpg


i-m5p7vCR-X2.jpg


i-6XHh88b-X2.jpg


i-BpBXGTp-X2.jpg


i-2CjgFkg-X2.jpg


Hier heb ik de gepoetste RVS wielringen en wieldeksels in de kofferbak gelegd. Bij het overdragen van de auto aan de eigenaar hebben we deze natuurlijk weer gemonteerd op de auto.

i-LRPLBfn-X2.jpg

Let op het geinige regengootje boven de ramen.

i-w49MTc6-X2.jpg



Hopelijk tot ziens mooie Lancia. Wie weet kom je nog eens terug naar Nederland.

i-Ftx5BzG-X2.jpg


i-j7N8Hbr-X2.jpg
 
Heerlijk om weer een auto te zien met echte bumpers los van de carrosserie.
Ook hoe die achterlichten een eigen plaats hebben gekregen, heerlijk!
Prachtig om te zien dat een vorm en look nog moeite mag kosten ipv alles van kunststof en zo vlak mogelijk erin passen waardoor er vaak de meest afzichtelijke koplampen of achterlichten worden ontworpen.
Ik zie dit vele malen liever in het straatbeeld dan welke moderne auto ook...helaas kunnen we het deze kunstwerken niet meer aandoen in deze snelle en drukke wereld.

Bedankt voor het delen en zorgen voor deze mooie auto RJ.
 
Eigenlijk maar 1 woord aan 'vuil' te maken: WAUW!

Geweldig dat zo'n unieke wagen zijn weg naar een liefhebbende detailer weet te vinden! Mooi verslag. Misschien dat ik even je topic kaap @Aficior om een vraag te stellen, maar wellicht dat ik binnenkort een klassieker onder handen mag nemen. Het gaat om een BMW E9 CS uit 1973. Ik zie dat je op de Lancia een mooie finishing combi hebt gebruikt. Staan auto's uit die tijd over het algemeen in een uni lak, of was er een clearcoat aangebracht die 'gewoon' te polijsten viel?
De auto die ik wellicht onder handen krijg is nog niet (geheel) gespoten in ieder geval, wellicht volgende winter, want wij gaan er hopelijk ook in trouwen in september.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
Prachtig verslag inclusief stukje uitleg over auto historie :heart:

Heb je alleen een DAP900 als machine gebruikt @Aficior ? met die 'brede scheiding' in het dak en de luchtinlaat op de neus, heb je dan veel met de hand moeten polijsten denk ik?

In augustus 2016 deed zich de gelegenheid voor een auto te detailen die in hetzelfde jaar het levenslicht zag als ondergetekende.

Nu is de vraag welk koetswerk is na al die jaren in de beste conditie, dat van de Alfa of dat van Aficior. ;)
 
Laatst bewerkt:
Prachtig werk geleverd Aficior, wat een mooie wagen! Leuk dat je voor de Ibrido hebt gekozen als wax. Krijg spontaan zin om die uit de kast te halen aankomend weekend.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
Wellicht dat ik binnenkort een klassieker onder handen mag nemen. Het gaat om een BMW E9 CS uit 1973. Ik zie dat je op de Lancia een mooie finishing combi hebt gebruikt. Staan auto's uit die tijd over het algemeen in een uni lak, of was er een clearcoat aangebracht die 'gewoon' te polijsten viel?
De auto die ik wellicht onder handen krijg is nog niet (geheel) gespoten in ieder geval, wellicht volgende winter, want wij gaan er hopelijk ook in trouwen in september.

Allereerst van harte met je voorgenomen huwelijk. Succes met alle voorbereidingen.

Deze auto was voorzien van een metallic lak en dus was deze beschermd met een blanke laklaag. Alle metallic lakken zijn voorzien van een blanke laklaag. Ik weet alleen niet welke kleur en soort lak de BMW heeft die jij mogelijk mag verzorgen. Betreft het in jouw geval dan een uni lak?

Een goede test is natuurlijk op een relatief onopvallende plek met een handpad en een zeer mild polijstmiddel aan de slag te gaan. Zodra bij de eerste paar bewegingen de pad kleurt, weet je zeker dat er geen blanke laklaag op zit.

In zo een geval bepalen welke pads je gaat gebruiken, want die pads zullen altijd de kleur van die auto blijven behouden! Ha ha ha.
Ik kan je wel zeggen dat uni lakken prachtig te krijgen (maken) zijn. Heel veel plezier daarmee en ik hoop dat je dan wat foto's deelt, want dat is toch ook een prachtige auto. Ik zou zeker ook het interieur dan goed doen, want.... -->

Je wilt die auto gebruiken voor de trouwerij. De CS is een tweedeurs.
Vraag: Heb je dat ook overlegd met je aanstaande vrouw? Uitstappen uit een tweedeurs met een bruidsjurk zou lastig kunnen zijn.

Hartelijke groet,
Aficor
 
Heb je alleen een DAP900 als machine gebruikt @Aficior ? met die 'brede scheiding' in het dak en de luchtinlaat op de neus, heb je dan veel met de hand moeten polijsten denk ik?

Bij deze auto heb ik vrijwel niets met de hand gedaan. Ik heb inderdaad alles met de DAP900-V3 en de DAP900-V1 gedaan. Dat waren toen de machines die in mijn bezit had. De V3 met 5,25 inch pads en de V1 met 3,5 inch pads.
Zowel voor het Double Bubble dak als ook de motorkap heb ik gebruik gemaakt van de Monello Raffini 6" Recessed Foam Pads. Die hebben zo een lekker opstaand randje. In beide gevallen heb ik met een bijzonder vaste had die delen gepolijst. Als je dan voorzichtig en secuur bent, dan blijf je precies van het randje weg!! En mocht je het opstaande randje op bijvoorbeeld de motorkap dan toch per ongeluk raken, dan is dat zo een toeval dat het geen kwaad kan. Ik had het kunnen afplakken, maar ik heb inmiddels voldoende vertrouwen in mijn vaste hand.

Nu is de vraag welk koetswerk is na al die jaren in de beste conditie, dat van de Lancia of dat van Aficior. ;)

Ik moet bekennen dat de Lancia er toch wel stukken beter uit ziet dan ondergetekende.
Vergelijkbaar met auto's ben ik ooit begonnen als een super lichtgewicht sportauto met een hardtop. Inmiddels heb ik een cabrio, zijn mijn schermen uitgeklopt en ben ik door allerlei veiligheidsvoorzieningen (net als de moderne auto's) flink zwaarder geworden.
Maar niet alles wat oud is hoeft lelijk of slecht te zijn. Sommige wijnen en whisky's (Schots/Canadees) of whiskey's (Iers/Amerikaans) worden beter naarmate de jaren vorderen. Op detailing gebied is dat op mij zeker van toepassing.
 
@Aficior hartelijk dank! De voorbereidingen vinden we beide erg leuk, van de locaties vastleggen tot de auto uitzoeken natuurlijk :grinning:
De auto is door m'n aanstaande goedgekeurd, ze heeft haar jurk al uitgezocht dus de instap kon ze zo goed en zo kwaad beoordelen.

Het gaat om een donkerblauwe unilak, met al de chromen accenten en de lijnen vinden we het een prachtige verschijning. Het advies met de handpad vind ik een hele goede. Al met al zal het er ook vanaf hangen wat de eigenaar zou willen, het is een auto uit een privé collectie, waar de eigenaar een uitzondering voor ons maakt om de auto te gebruiken. Het kan zijn dat het bij een wasbeurt blijft, maar uiteraard zou ik graag wat terugdoen in de vorm van het aanpakken van de wagen. Hij verdient het in ieder geval!

Zodra er meer bekend is (de trouwerij is ook pas in september, dus we hebben nog even) en er gedetailed gaat worden, zal ik uiteraard het een en ander delen!