• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lichte swirls na eerste wasbeurten

LaZeR

Detailing addict
11 aug 2011
45
52
Beste mensen,


Ik heb 1 maand geleden mijn auto 2 staps- gepolierd en na 1 maand en 3-4x wassen zijn er al terug zéér lichte waskrassen/swirls op te zien.

Is het een verkeerde manier van wassen of drogen? Ik gebruik meestal 2 emmers en altijd drogen met microvezeldoek icm quick detailer van Poorboys.

De krassen vallen niet op met een lamp / zon erop, maar vanaf een bepaalde hoek zie je perfect allemaal fijne lijntje zitten.

Alvast bedankt
 
Meestal 2 emmer baat my al zorgen ;)

Wat voor type auto heb je? en wat voor kleur?

De ene auto is gevoeliger voor swirls dan de andere.. maar echt tegen houden kan je het toch niet.
Je kan het zo veel mogelijk proberen te beperken door hem op een juiste manier te wassen.
Zijn de 2 emmers gritguard emmers? Gebruikt je genoeg water?
Bij een hele gevoelige lak wil een pre wash ook wel baten.
 
Kan gewoon de hardheid van je lak zijn en ook de condities tijdens het wassen.

Mijn saab heeft een extreem zachte lak, als ik deze bijvoorbeeld was in de zon, dat is vragen om problemen ! :confused:
 
1 keer even snel je auto wassen en niet alle voorzorg maatregelen in acht nemen, is al genoeg om swirls op de lak te hebben.
De hardheid van de lak is natuurlijk ook van belang, bij boterzachte lak heb je veel eerder swirls als bij keiharde lak.

Ik schuim altijd voor het wassen, gebruik altijd HD reiniger, gebruik altijd 2 grote emmers met Grid Guards en gebruik hele zachte droogdoeken. Zachter als waar ik me zelf mee afdroog na het douchen

Laatst met Dennis, niet op forum wel op Facebook, de Ka gepolijst en hij vroeg zich af waarom we gingen polijsten, waren geen waskrassen te bekennen.
 
Het kan inderdaad liggen aan je wasmethode, maar zoals gezegd kan het zijn dat je een gevoelige zachte lak hebt en een combinatie van niet de ultieme wasmethode en zachte lak levert vroeg of laat gewoon weer swirls op.

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Nissan, zelfs met niet vuile delen en per paneel uitspoelen van de wasmitt in grit guard emmers krijg ik al vrij snel weer swirls in de lak. Met wekelijks bijhouden lukt het nog maar als ik eens een week oversla of er erg veel vliegen of bijvoorbeeld gemaaid gras op is blijven plakken trek ik er direct krassen in.

Des te meer reden om twee of driemaal per jaar alles weer eens strak te trekken en te waxen!
 
Danku voor de reacties,
Het gaat hier over een E92 in het prachtige Tiefgreun:
30xfx2g.jpg

Opzich is BMW een harde lak, maar deze is kleine 2 jaar grotendeels herspoten geweest (behalve dak) en ik denk dat de lak hierdoor erg zacht is. Bedoel dan echt ongelooflijk zacht, want zelf van mensen die de deuren aanraken voor te sluiten krijg ik al veel krasjes ..
Ik durf wel zeggen dat ik hem nu al 2x in de zon gewassen heb, maar had niet echt een idee dat dit zo slecht kon zijn aangezien ik zéér veel water gebruik & bij het drogen ALTIJD een quick detailer voor het allemaal wat vochtiger te houden.

Zijn er bepaalde sealants/waxen die hiervoor wat meer bescherming geven? En doen die emmers met gritguard veel?
 
Dat is vaak het gevolg van over spuiten.. Erg jammer is dat!

Ja gritguards is een heel groot verschil... Veel mensen verkijken zich hier op.. Mensen geven wel honderdde euro's uit aan poets machines uit... Maar vergeten een goede basis... Want de emmers zijn zo duur..

Ik zou je zeker aanraden 2 gritguard te kopen... Misschien later zelfs een 3e voor de velgen... Maar dit kan best een goedkopere emmer zijn.

Maar probeer wel je spullen voor de velgen apart houden en alleen voor velgen gebruiken.

Kan niet in je portemonnee kijken... Maar misschien een foam voorwas?

Zoals ik zei.... Voorkomen kan je het niet... Maar je kan er van alles aan doen om het te verminderen.

De enige lsp doe het kan verminderen en je lak harder maken is een coating... Maar ook hier krijg je swirls op :(
 
  • Leuk
Reactions: PeterS
Heb dat op stukje van mijn (ex) e90 in sparkling graphite ook gehad, leek soms swirls te krijgen door ernaar te kijken en zeker als je eraan kwam, zelfs met detailer bij drogen zoals spray & wipe was telkens mis.

Veel minder bij volgende manier: voorwas (heb handfoamer), wassen met degelijke shampoo, wolwashmitt zeker voor vlakke delen en al deppend drogen (zo vermijd je wrijvende/trekkende bewegingen) en dat helpt wel doch volledig vermijden op heel zachte lak is moeilijk om maar niet te zeggen onmogelijk.
 
Ik sluit me aan bij de reacties hierboven. Laatst heb ik ook behoorlijk wat swirls gemaakt op een zwarte auto met zachte lak, ondanks dat ik uiterst voorzichtig was (Foam, twee emmers+grit guards, HD reiniger, 2 keer per paneel uitspoelen). Toen ben ik op zoek gegaan naar een betere prewash, omdat foam niet genoeg deed op erg vuile auto's. Ik heb toen ValetPro Citrus Pre Wash gekocht en daar ben ik erg tevreden over. Daarnaast ga ik deze zomer ook wat auto's van een coating voorzien om het wassen makkelijker te maken en wat extra bescherming te geven.
 
Dat is vaak het gevolg van over spuiten.. Erg jammer is dat!

Voor iedereen:
Je kunt bij de spuiter vragen of hij keramische/harde lak gebruikt. Echter dit kost de spuiter natuurlijk weer meer centjes, en vaak jezelf dus ook. Veel mensen weten het niet en de optie word niet eens geboden door de spuiter. Best wel een rotstreek eigenlijk, de vakman zou je de optie op zn minst moeten bieden bij de merken met premium lak.
 
Voor iedereen:
Je kunt bij de spuiter vragen of hij keramische/harde lak gebruikt. Echter dit kost de spuiter natuurlijk weer meer centjes, en vaak jezelf dus ook. Veel mensen weten het niet en de optie word niet eens geboden door de spuiter. Best wel een rotstreek eigenlijk, de vakman zou je de optie op zn minst moeten bieden bij de merken met premium lak.

Ik wist niet dat er bij overspuiten ook verschil in zat... Maar ben blij met je reactie...
Ik ga volgende week onze einser weg brengen voor nieuwe M bumpers... Zal het meteen even vragen!
Want dit is de reden dat ik heel lang heb gezocht naar bumpers in kleur... Ik heb 1 deur van m'n golf moeten laten spuiten (toen hij 2 maanden oud was) en word helemaal leip hoe zacht die lak is.
 
  • Leuk
Reactions: Dreier-Reihe
een gevoelige zachte lak hebt
Vergeet niet dat je ook een hele harde lak kan hebben die ook gevoelig is. :p

Opzich is BMW een harde lak, maar deze is kleine 2 jaar grotendeels herspoten geweest (behalve dak) en ik denk dat de lak hierdoor erg zacht is.
Ik denk dat dit de boosdoener is.

Ik wist niet dat er bij overspuiten ook verschil in zat... Maar ben blij met je reactie...
Ik ga volgende week onze einser weg brengen voor nieuwe M bumpers... Zal het meteen even vragen!
Want dit is de reden dat ik heel lang heb gezocht naar bumpers in kleur... Ik heb 1 deur van m'n golf moeten laten spuiten (toen hij 2 maanden oud was) en word helemaal leip hoe zacht die lak is.


Zoals sommigen hier wel weten, heb ik een tijdje terug een Audi S4 gedaan met een bikkelharde lak. Deze lak was zoals veracht dus hard en corrigeren vroeg wel om wat tijd c.q. goede machine. Echter was de lak ook zéér gevoelig en duurde het dus wel effe voordat ik defecten gecorrigeerd had, maar afnemen moest met enorm veel geduld en beleid om niet nieuwe swirls te trekken. Super irritant. :p

Sticky paint op nieuw-gespoten delen én héél gevoelig op de oudere delen. :scream:


Ik zit er aan te denken om mijn motorkap over te laten spuiten en dan ga ik aangeven dat ik een harde blanke laklaag wil. Mag dan meer kosten, maar dit heb je in verhouding tot plezier/duurzaamheid/etc. zó weer terug. :p



Greetz
 
Beste mensen,


Ik heb 1 maand geleden mijn auto 2 staps- gepolierd en na 1 maand en 3-4x wassen zijn er al terug zéér lichte waskrassen/swirls op te zien.

Is het een verkeerde manier van wassen of drogen? Ik gebruik meestal 2 emmers en altijd drogen met microvezeldoek icm quick detailer van Poorboys.

De krassen vallen niet op met een lamp / zon erop, maar vanaf een bepaalde hoek zie je perfect allemaal fijne lijntje zitten.

Alvast bedankt

Vaak komen de uiteindelijke swirls in het droog proces tot stand , een kleine tip voor de mensen die last hebben van swirls en drogen met een doek zoals ik vroeger ook deed , gebruik een quick detailer tijdens het drogen of een afterwash dit voorkomt al 60% van alle swirls , verder dep de auto droog met een goede droog doek met een zware vulling dus veel g/cm2 ( en natuurlijk het juiste was proces niet vergeten