• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lichte teleurstelling Mothers Wax

Roy

Detailing rookie
20 mei 2008
119
0
Inmiddels een maandje of 2 geleden dat ik bij Tim mijn eerste poetssetje aanschafte. In deze periode waren en links en rechts veel positieve berichten over diverse producten waaronder de krasverwijderaar de Mothers Towel en de Mothers Washmitt, dus had daarom ook van Mothers de FX Synwax besteld. Deze was iets duurder dan de Carbanau wax en aldus de beschrijving de meest geavanceerde en 'state-of-the-art' productlijn van Mothers.

Ben begonnen met kleien: auto was uiteraard superglad. Daarna de wax erop gesmeerd met een meguiars app. pad (lekker dun). 5-10 minuutjes laten drogen, vinger test, daarna uitgepoetst met een microvezeldoekje. Op het moment zelf was de wagen nog steeds uitermate glad, maar na een week en slechts 1x wassen was ik eerlijk gezegd niet echt onder de indruk.

Heb in de tussentijd het front nog een keer gedaan omdat ik wat steenslag had weggewerkt, maar binnen een maand tijd vind ik de beading echt bij lange na niet zo goed als wat ik op menig foto's hier op het forum zie.

Zelfde geldt eigenlijk voor de hoeveelheid water die op de motorkap blijft liggen na het afspoelen. Toen ik 'm net een paar minuten in de wax had staan bleven er maar een paar 'straaltjes' water op de kap, maar bij de eerst volgende wasbeurt was de motorkap gewoon één en al water (beetje zelfde wetlook effect als op de zwarte RS4 van Tim die door de dealer was mishandeld).

Zijn er meer gebruikers die dit ervaren hebben met de Mothers Wax? Of ligt het misschien aan de manier van aanbrengen? Het kan toch niet zo zijn dat deze wax i.c.m. een sealer beter werkt? :weetniet


Mothers Towel en Washmitt bevallen wel uitermate moet ik zeggen!
 
Ik heb mijn auto met de Ultimate Detailer van Meguiars behandelt en dan heb je pas beading, vandaag met al die regen bleef er bijna geen water op de auto liggen.
 
Vervelend om te horen!

De FX is een sealant en zou zeker 3 tot 5 maanden moeten blijven zitten.

De FX zorgt eerder voor een sheeting effect dan voor een beading effect, de vraag is op het Mothers Forum ook al een keer naar voren gekomen.

Het zegt dus niets over de bescherming van de FX. :star

Als je beading wilt hebben kan je inderdaad de 'spanning' van het oppervlak verhogen met de Ultimate Quik Detailer van Meguiar's. Dat lijkt me voor jou een prima combinatie.

Je kan je sealant ook toppen met een carnauba wax, dan heb je de duurzame bescherming van de FX Sealant + de beading van de wax!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb het topic van Mothers even doorgenomen, maar het hoort dus bij dit type 'wax'.
Wat wordt eigenlijk precies bedoeld met 'sheeting'? Want dat het water er supermakkelijk af loopt kan ik toch ook niet echt zeggen...
 
beading is volgens mij meer het druppelvormen van het water, waarna als de druppels samenkomen ze door de oppervlaktespanning wegglijden van het oppervlak.. dit is dus ook wat altijd zo mooi lijkt als de auto stil staat en het regent, dan zie je al die kleine ''beads'' echt liggen op je lak..

sheeting is dat het water er meer in een baan afglijdt, dus dat je niet het mooi visuele hebt, maar gewoon een effectieve water afscheiding .. :schaam
 
Zal wel eens wat foto's maken als het regent (en das helemaal niet moeilijk in dit k**land)
 
Bij deze de foto's, zoals ik al verwacht had helemaal niet moeilijk om in Juli (hartje zomer, eindelijk vakantie, vanavond lekker barbecuen ]-0 ) een foto te maken als het net heeft geregend.

De motorkap:

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Het dak:

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Zijflank (wel netjes m.i.):

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

____________________________

En zo was deze wax dus een maandje geleden toen ik 'm net had aangebracht, water bleef er met geen mogelijkheid opliggen:

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Bottomline: ipv water afstoten trekt ie water aan lijkt wel, na het wassen is het ook een hele crime om de wagen netjes af te drogen. Des al niet te min lees ik op het Mothersforum toch aardig wat positieve verhalen over de FX wax welke door de cleaners en polish voor de beste glans onder de Motherswaxen zou zorgen... zou ik 'm dan toch verkeerd aanbrengen ofzo...
 
Ik snap dat je het wat vindt tegenvallen. Het is een duidelijk verschil met de eerste foto's. Nou staat ie ook wel op de rottigste plek; onder de bomen, waar het veel langer blijft nadruppelen natuurlijk en de luchtvochtigheid langer hoog blijft, maar het ziet er inderdaad niet indrukwekkend uit.

Ik ken de wax niet uit eigen ervaring, dus daar kan ik niet veel over zeggen. Maar wat me wel opvalt is dat de glans ook wat minder lijkt dan op de eerste foto's. Ik heb dit effect eerder gezien en erover gehoord van anderen, en ben geneigd de schuld bij die bomen te zoeken. Zie ook dit draadje over kleien.

Als hij daar vaker staat zou het kunnen dat hele fijne harsdruppels over de lak verspreid zijn en deze de glans en beading/sheeting verpesten....
 
Ook de eerste foto's na het aanbrengen laten al zien dat het geen beading sealant is. Bij een beading product zijn de druppeltjes heel rond en deze zijn een stuk grilliger.

En het lichtste laagje vuil zorgt er al voor dat je beading minder / grilliger wordt!


Kijk deze zijn een stuk ronder:

80.jpg
 
Sven S8 zei:
Ik snap dat je het wat vindt tegenvallen. Het is een duidelijk verschil met de eerste foto's. Nou staat ie ook wel op de rottigste plek; onder de bomen, waar het veel langer blijft nadruppelen natuurlijk en de luchtvochtigheid langer hoog blijft, maar het ziet er inderdaad niet indrukwekkend uit.

Ik ken de wax niet uit eigen ervaring, dus daar kan ik niet veel over zeggen. Maar wat me wel opvalt is dat de glans ook wat minder lijkt dan op de eerste foto's. Ik heb dit effect eerder gezien en erover gehoord van anderen, en ben geneigd de schuld bij die bomen te zoeken. Zie ook dit draadje over kleien.

Als hij daar vaker staat zou het kunnen dat hele fijne harsdruppels over de lak verspreid zijn en deze de glans en beading/sheeting verpesten....

Normaal staat ie niet onder de bomen gelukkig, maar gisteren had iemand mijn parkeerplekje ingepikt zodoende :|~*
Grootste probleem is de giga hoeveelheid water die blijft liggen na het afspoelen (met een stuk slang op de Adrie manier). Maargoed, over een maandje hebben we een clinic in Bergschenhoek, dan zal ik wat andere wax proberen/aanschaffen.
 
Roy zei:
Grootste probleem is de giga hoeveelheid water die blijft liggen na het afspoelen (met een stuk slang op de Adrie manier). Maargoed, over een maandje hebben we een clinic in Bergschenhoek, dan zal ik wat andere wax proberen/aanschaffen.

Hmm, ik heb op de kap een testje gedaan met Black Hole en EX-P (en Butter Wet Wax) en als ik 'm op die manier afspoel na het wassen dan is het water gewoon totaal weg! Echt verbluffend... Beading is zo-zo (het is ook een sealant - geen carnauba wax) maar de sheeting is fenomenaal.

Dus het kán wel met een sealant...

De voorbereiding blijft natuurlijk heel belangrijk, maar zo te lezen heb je dat goed gedaan. (Kleien -> cleaner -> polish -> wax?)

Maar goed, volgende keer misschien eens een carnauba wax proberen (m.i. liefst bovenop een sealant). Ik denk dat je de Mothers wel als sealant kunt blijven gebruiken, meestal lukt dat wel om er een carnauba overheen te zetten.

Wil je helemaal iets anders dan kan ik de Poorboy's Black Hole (donkere kleuren) of White Diamond (voor lichte kleuren) aanraden als glaze, met de EX-P als sealant. Dan heb je een super basis, die je evt. nog kunt verrijken met een carnauba wax naar keuze als topping.
 
Dank voor je Tips Sven, volgende maand echt eens wat nieuwe spulletjes bestellen!

Zat te denken, misschien kan het ook met de shampoo die ik gebruik te maken hebben: DEZE DUS

Wellicht heeft die de Mothers laag aangetast ofzo, maar die is gelukkig ook bijna op :D
 
Roy zei:
Dank voor je Tips Sven, volgende maand echt eens wat nieuwe spulletjes bestellen!

Zat te denken, misschien kan het ook met de shampoo die ik gebruik te maken hebben: DEZE DUS

Wellicht heeft die de Mothers laag aangetast ofzo, maar die is gelukkig ook bijna op :D

:|~*
 
Roy zei:
Dank voor je Tips Sven, volgende maand echt eens wat nieuwe spulletjes bestellen!

Zat te denken, misschien kan het ook met de shampoo die ik gebruik te maken hebben: DEZE DUS

Hmm, die laat wel z'n eigen 'laagje' achter als ik me niet vergis, dus de kans bestaat dat hij het resultaat beïnvloedt. De laag aantasten zal niet (hopelijk), maar het effect kan minder zijn.

De Poorboy's shampoo ken ik nog niet uit eigen ervaring, maar dat lijkt me een safe bet, ben erg tevreden over alles wat ik wel van ze heb getest.

Ik gebruik zelf al een tijd de Meguiar's Gold Class shampoo, die is ook goed. Vooraf gebruik ik de HD foamgun met Super Snow Foam. Werkt echt geweldig... Leuk om te doen, en dan is het meeste vuil al van de auto af.

MBT shampoo is mijn ervaring dat spaarzaam gebruiken makkelijker werkt dan (te) veel shampoo in je emmer. Als je na het afspoelen van die 'sliertjes' op de lak ziet heb je teveel gebruikt en/of te lang gewacht met naspoelen.

Ik doe altijd een klein beetje shampoo in een 2/3 emmer heet water, en schuim dit op met de lans van de Kärcher terwijl ik het water op temperatuur breng.
 
Vanmiddag een 50/50 carnauba wax van Mothers aangebracht over de FX-Synwax, we zullen eens zien of het nog wat wordt, heb er alle vertrouwen in :ja

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
Haha, en binnen 2 uur al een klein regenbuitje :D

FX Synwax:
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Canauba wax:
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Druppeltjes zijn wat kleiner en ronder, rollen er ook beter af :party:,
maar ik zie in het 'post je beading foto's' topic toch wel mooiere resultaten.

Voel er wel wat voor om binnenkort de Poorboys Natty's Blue paste te bestellen, of de M16 van Meguiars..., of de Gold Class Clear Coat Paste.... god wat zijn er veel soorten ]-0.