• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lichte waskrasjes: wat gaat er verkeerd?

Eerst maar even voorstellen.....

Ik ben Jeroen en heb sinds 2004 een metallic mica blauwe Toyota Corolla van bouwjaar 2002.
Poetsen doe ik graag en wil dan ook graag voor andere mensen aan de slag gaan.
Eerst maar begonnen met mijn eigen auto.

Vanwege de onderhoudvragende kleur en zachte blanke lak leek mij de
de DAP900 met een Raffini Monello Lite pakket (Mezzo & Finale) een juiste keuze.

Deze heb ik dan ook aangeschaft in combinatie met een Poor Boys EXP sealant.

Het probleem is nu dat ik na zo'n 8uur werk volgens onderstaande procedure
en een paar regenbuien weer microkrasjes zie terwijl deze totaal niet zichbaar waren.
Het zijn er nog niet zoveel maar ik vrees dat het na nog een paar buien alleen nog
maar erger zal worden. En ik heb hem nog niet eens gewassen.

Deze microkrasjes geven precies de uitpoetsrichting aan. Toch heb ik telkens schone
doeken gebruikt. Van ver af is de behaalde glans er nog wel maar is de kleur niet
meer diep omdat die microkrasjes er weer zijn. Vooral op de motorkap
waar ik als enige de Finale extra heb toegepast voordat de EXP erop ging.

Dan blijkt nu toch dat de PB EXP of Mezzo een filler is waardoor dit nu pas te
zien is of is hier iets anders aan de hand?

Ik ging als volgt te werk:

- Eerst goed gewassen met een Cobra 'The Bone' Spons met een welliswaar goedkope autoshampoo.
Ik gebruik altijd extra veel voor zoveel mogelijk schuim. Leek me opzich zacht en goed genoeg.
- Vervolgens Mequiars klei over de gehele auto gebruikt in combinatie met continu stromend water van de tuinslang.
- Na wat testspots met verschillende pads bleek Mezzo op stand 4 met de groene pad het beste resultaat te leveren.
Echter zag ik na een laag Finale geen verschil waardoor ik deze heb weggelaten.
Alleen de motorkap heb ik ook met Finale gedaan. (hier zijn na twee buien de meeste swirls zichtbaar)
Het viel me trouwens wel op dat ik soms vrij lang bezig was voordat het restproduct van de Mezzo goed weg was.
- Met diverse normale goedkope microvezeldoeken is de auto telkens deel voor deel afgenomen.
- Vervolgens heb ik machinaal een laag PB EXP sealant aangebracht met de rode pad en deze tot 40 minuten laten curen.
- Daarna het restproduct afgenomen met het zelfde soort microvezeldoeken.

Het eindresultaat was perfect en vooral in de zon was er geen microkrasje te zien en was er een mooie diepe kleur met flakes zichtbaar.
Na deze polijstbeurt was het dit keer uiteraard nog mooier als even alleen een handbeurtje Megs NXT wax.

In tegenstelling van de NXT wax van Mequiars wilde ik nu geen laag die de microkrasjes zou maskeren waarom
ik deze keer heb gekozen voor een sealant die het resultaat alleen zou sealen en voor een goede beading.

In tegenstelling van wat ik qua eindresultaat had verwacht, heb ik nu geen wetlook meer in tegenstelling tot
de Megs NXT die een paar maanden voor een mooie glans zonder microkrasjes kon zorgen.

Wie het weet mag het zeggen want voor mij is de lol er een beetje vanaf.
 
ok waarom, zo veel mogelijk smahmpoo gebruiken? Geldt hetzelfde voor als je aan het afwassen bent, als je dreft of whatever in het water gooit schuimt het ook niet maar werkt wel!
Dus zie de logica niet helemaal waarom je veel shampoo heb gebruikt.
En ik zelf denk dat de microkrasjes terug komen vanwege dat je geen finale heb gebruikt op een zwarte pad.
Ben hier zelf ook door schade en schande achter gekomen.
Tegenwoordig doe ik zelfs wel eens de stap finale + lichtgroen en daarna de finale op de zwarte pad.
Vooral bij heel donkere auto's helpt dit onwijs!
En voor de microvezeldoeken geldt: een paar van dodo de fantastic Fur bijvoorbeeld werkt veel lekkerder. Neemt het product ook veel beter op.
of bijvoorbeeld de paarse doek van Cobra, heb ik zelf laatst binnen gekregen en vind deze erg lekker werken icm polijsten
 
@vectraroels
Als ik het dus goed begrijp heeft shuim bij het wassen geen functie
als het schoonmaakmiddel goed werkt?
Ik dacht dat ik met veel schuim de kans op waskrasjes kon verminderen.

De rode pad heb ik op advies van Carclean gekocht in plaats van de zwarte pad.
Ik weet alleen niet meer waarom dat was.

Wel ben ik er inmiddels wel achter dat de rode pad net een spons is.
De zwarte pad zal ik dan ook nog bijbestellen want na gebruik knijp ik
toch best nog wat uit wat gewoon zonde is.

Is het trouwens normaal dat ondanks de laag EXP sealant laag
toch nog vrij snel vuil aan de lak hecht?

De eerst mooie druppels zijn nu over de gehele auto allemaal lelijke
vlekjes geworden en aan de onderkant van de deuren is er alweer volop aangehecht vuil.
Nu na een week is het net alsof hij al langer niet meer gewassen is.
Of zie ik het helemaal verkeerd en zal ik het voordeel vooral zien bij het schoonmaken
en is deze EXP laag helemaal niet zoals de NXT wax die voor een langer mooi resultaat kon zorgen?

De microkrasjes vallen bij nader inzien toch wel mee.
Op de motorkap waar ze vooral zitten zal ik gewoonweg opnieuw moeten beginnen.
De rest valt zeer waarschijnlijk toch te wijten aan de verkeerde microvezeldoeken.
Bedankt voor je advies tot nu toe!
 
Schuimende shampoo is tussen de oren, zijn er bij die schuimen als de kolere en werken minder goed, de anderen schuimen amper en werken mega
( shampoo er in en dan vullen met de tuinslang geeft je ook meer schuim indien je dit als prettig(er) ervaart )

Voordeel van de rode a la spons kan zijn dat je langer doet met hetgeen er op/in zit >>> minder vaak opnieuw te 'dippen'

EXP altijd getopt, laat ik even voor wat het is

Zal idd een minder kwaliteit doek zijn ( tenzij ook met kwaliteitsdoek gebeurt, dan mega zachte lak ), probeer eens een andere te pakken en bekijk het verschil
 
@mk-us
Bedankt, heb ik weer wat geleerd over shampoo.
Ik zal het forum er eens verder op na zoeken.