• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Waskrasjes wat doe ik verkeerd?

Kevve

Detailing rookie
29 feb 2012
72
0
Heb net mijn wagen gewassen en merk op dat er toch wat waskrasjes aanwezig zijn op mijn 3 maand oude wagen.
Had overlaatst al swirls gezien(toen waste ik de wagen in cirkels met de mitt), dus sinds dan ben ik begonnen bij het wassen vd wagen met de mitt alleen rechte bewegingen te maken. De swirls konden nog zijn van voor ik begon te detailen(ben nog niet heel lang begonnen) maar dit is dus niet het geval want nu ik de wagen net heb afgewassen en in de zon heb gezet merk ik toch op dat er waskrasjes zijn in rechte lijnen.
Ik gebruik de 3 emmer methode(1 wash, 1 velgen en 1 spoelen) ook gebruik ik 3 mitt's: 1 voor de velgen, 1 voor de lak en 1 voor de dorpels. En om te drogen de monello Senza Acqua.

Het wassen volgt volgend proces:
-Velgen afspuiten met HD
-Velgen wassen met shampoo en mitt
-Velgen Afspoelen

-Wagen infoamen met foamgun en Super Snow Foam
-Wagen afspoelen
-Wagen wassen met de 2 mitt's en Meguiars Gold Class car wash
-Wagen afspoelen zonder druk (Op dezelfde manier als het tutorial filmpje hier op het forum van afspoelen)
-Wagen drogen met Senza Acqua( begin met de verticale delen, de onderzijdes van de deuren en de achterzijde van de wagen als laatste!)

Zelf kan ik er niet goed meer aan uit.
Ik zorg ook altijd dat het water in de emmers nog proper is, hierin zit bijna nooit enig vuil.
 
Zijn het veel waskrasjes of zie je hier en daar wat krassen?

Zelf heb ik een zwarte wagen die ook op de correcte manier wordt gewassen en gedroogd, maar ook ik merk dat swirls toch niet vermeden kunnen worden.
Het zijn uiteraard zeer fijne krasjes die met het lenteonderhoud (kleien, polijsten, waxen) snel en met een lichte combo te verwijderen zijn.

Maar echt swirlvrij houden is een utopie.
 
Om wat voor een wagen gaat het? Franse en Italiaanse auto's hebben vaak zachte lakken, Duitse wagen over het algemeen harde lakken, uitzonderingen daargelaten. Zachte lakken zijn gewoon erg gevoelig. Soms zo erg dat je met een doek al fijne krasjes maakt. Zelf meegemaakt met een uni zwarte Alfa GT. De beste mitt in mijn opinie voor zachte lakken is de Wookie van Dodo Juice.
 
@Kristof het zijn er eigenlijk wel redelijk veel(in mijn ogen toch) maar ben op dat gebied wel vrij kritisch sommige plaatsen bijna geen enkele.. moet wel zeggen de meeste zijn nog van voor ik detailde..

@Paulus het gaat om een Audi A1..
 
Wij hebben ook een A1, in scubablauw, deze lak is keihard. Welke kleur heb jij? Unikleuren zijn vrij zacht. Kan in elk geval niet opmerken in je verhaal waar je het fout doet.
 
Misschien een stomme vraag maar gooi je je spons wel in de was na elke wasbeurt?
Een kennis van mij wist niet dat dat de bedoeling was en swirlde zo iedere keer z'n hele auto onder.
 
@Paulus hij is fantoomzwart. Zwarte metalic dus :) Ik snap het eig zelf ook niet goed.. We'll see.. Normaal binnenkort de DAP bestellen.. Bad meets Evil:D

@Rogier: De mitt's, droogdoek en de MF doeks gaan elke keer na het poetsen van de wagen in de wasmachine.
 
Paulus de Boskabouter zei:
Om wat voor een wagen gaat het? Franse en Italiaanse auto's hebben vaak zachte lakken, Duitse wagen over het algemeen harde lakken, uitzonderingen daargelaten. Zachte lakken zijn gewoon erg gevoelig. Soms zo erg dat je met een doek al fijne krasjes maakt. Zelf meegemaakt met een uni zwarte Alfa GT. De beste mitt in mijn opinie voor zachte lakken is de Wookie van Dodo Juice.


Een vraag die mij al een hele tijd in het hoofd rond speelt ;)

Als je met detailing besmet bent zie je overal rond je swirls op andere auto's }:)w }:)w }:)w

Ik bemerk dat het heel erg veel audi's zijn waar het opvalt, zijn dit dan allemaal zo'n slecht onderhouden lakken of is een harde lak misschien vatbaar voor swirls?
 
Was eens met een schaapswollen handschoen...

Deze gebruik ik nu sinds de auto gepolijst is : superzacht en heb er net 1 bijbesteld om te gebruiken NA het polijsten :
Volgens mij beter dan al die mf-handschoenen....:-"
scaled.php?server=441&filename=13032012007.jpg
 
GSC welke is dat dan?

Deze dus:
https://www.Carclean.com/product/CarPro/Merino_Wool_Mitt_WOOLMITT1PC_101950

Bedankt voor de tip!
 
Yep : die is het idd : de beste die ik tot hiertoe gebruikt heb :ja

Uitspoelen met lauw water en "oprollen en knijpen" , zo is ze op 1 dag zeker helemaal droog. Zeker niet wringen , enkel knijpen dus :cool:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wookie is ook 100% schapenwol, enige nadeel: je moet hem goed verzorgen.

@Danny: vind het wel een erg interesante mitt, mischien ook maar eens proberen.

@Kevve: snap het nog steeds niet waar het fout gaat... waskrasjes krijg je op den duur altijd wel wat, maar zoals jij dat beschrijft vind ik het wel extreem. Heb je ook een foto?
 
@Paulus: Heb geprobeerd er in de week al een foto van te nemen maar ik krijg het niet geshoot.. De overheid van de swirls is ng van de periode voor ik detailde.. Ik snap het ook niet zo goed!

@Grandscenicman: bedankt voor de tip, binnenkort zou ik de DAP bestellen en de wagen eens polijsten dus zal zien dat ik deze mitt bestel om hem te onderhouden( zelf dacht ik eigenlijk al de lambswool mitt te bestellen van mothers wax, iemand hier ervaring mee?)
 
Ik gebruik de lambswool washmitt van mothers nu een jaar, ik vind hem geweldig fijn wassen. Het is alleen jammer dat ie erg snel kapot was (naden laten overal los).Ik heb daarom een monello washmitt gekocht maar ik kan er maar niet aan wennen.De monello washmitt glijdt niet zo fijn over de lak en hij neemt een stuk minder water op dan de lambswool washmitt.
Bij mijn volgende bestelling zit gewoon weer een lambswool washmitt van mothers.
 
Ik heb hier met de Mercedes en Renault ook last van. Wat bij mij erg goed werkt is om na het afspoelen (zoals in het filmpje) de auto in te nevelen met een detailerspray en dan pas af te drogen.
Sinds ik het op deze manier doe heb ik zeker 95% krasjes minder !
 
@juffer: dit heb ik gisteren eigenlijk de 1ste keer geprobeerd met s&w en dit gaat wel fijn.. alleen werkte de zon niet mee. Mijn auto droogde sneller op op sommige plekken dan ik hem kon drogen:D
 
Milka62 zei:
Ik gebruik de lambswool washmitt van mothers nu een jaar, ik vind hem geweldig fijn wassen. Het is alleen jammer dat ie erg snel kapot was (naden laten overal los).Ik heb daarom een monello washmitt gekocht maar ik kan er maar niet aan wennen.De monello washmitt glijdt niet zo fijn over de lak en hij neemt een stuk minder water op dan de lambswool washmitt.
Bij mijn volgende bestelling zit gewoon weer een lambswool washmitt van mothers.

Het schaapje van op mijn foto is zowat de beste handschoen die ik tot nu toe in dienst heb , de vorige was deze van Mothers , maar na 1 jaar was deze ook wel wat aan het "slijten" en daarom voor deze gekozen. Het broertje is al in mijn bezit en ga er nog enkele bijbestellen :-"

Ik ben trouwens op dat schaapje gekomen door cc zelf : was een :kado :cool:
 
@grandscenicman: Bedankt voor de tip:)^ Waarschijnlijk rond de tijd dat ik de DAP zou bestellen, pak ik deze er dan wss gelijk bij(hebben we een reden om het erbij te nemen eh:-" )
 
Kevve zei:
Het wassen volgt volgend proces:
-Velgen afspuiten met HD
-Velgen wassen met shampoo en mitt
-Velgen Afspoelen

-Wagen infoamen met foamgun en Super Snow Foam
-Wagen afspoelen
-Wagen wassen met de 2 mitt's en Meguiar's Gold Class car wash
-Wagen afspoelen zonder druk (Op dezelfde manier als het tutorial filmpje hier op het forum van afspoelen)
-Wagen drogen met Senza Acqua( begin met de verticale delen, de onderzijdes van de deuren en de achterzijde van de wagen als laatste!)

Ik zou de shampoo upgraden naar Monello Lavare of een goede Dodo Juice shampoo. Deze zijn gladder en sluiten vuiligheid beter in.

Gebruik bij het drogen een drooghulp zoals Dodo Juice Time to Dry. De meeste swirls ontstaan bij het drogen! Time to Dry helpt om restkalk af te breken en overige microvervuiling veiliger door de droogdoek op te laten nemen.

Juffer1 zei:
Ik heb hier met de Mercedes en Renault ook last van. Wat bij mij erg goed werkt is om na het afspoelen (zoals in het filmpje) de auto in te nevelen met een detailerspray en dan pas af te drogen.
Sinds ik het op deze manier doe heb ik zeker 95% krasjes minder!

Inderdaad, bij 95% van de liefhebbers is het onbekend dat swirls juist tijdens het drogen kunnen / zullen ontstaan. Het gebruik van een detailer spray (al dan niet specifiek ontwikkeld om te helpen met drogen) is een must.



Je kunt inderdaad zoals Scenicman zegt, een woolmitt proberen om mee te testen.

Succes!


Paulus de Boskabouter zei:
Wij hebben ook een A1, in scubablauw, deze lak is keihard. Welke kleur heb jij? Unikleuren zijn vrij zacht. Kan in elk geval niet opmerken in je verhaal waar je het fout doet.

Dat unilakken zacht zouden zijn, is perceptie. Dezelfde blanke lak wordt hiervoor gebruikt (en in de blanke lak komen de swirls). Door unikleuren zie je het alleen sneller.
 
Oke bedankt Tim voor de informatie, ik ga de monello lavare zeker eens proberen.. Als drooghulp kan S&W net zo goed? de laatste keer heb ik dit gebruikt, maar dan wel onverdund.. Kan dit ook verdund 1:1?