• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Machinaal advies voor Fiat Croma 2009

marc17

Detailing rookie
17 jan 2012
11
0
hallo iedereen hier,

ben nieuw en een echte beginner en wilde eens de daad bij het woord voegen en vraag nu om advies.
Heb een fiat croma multijet 16V 150 Dynamic van ruim 2 jaar jong en wil die eens echt laten glimmen.
Weet ook niet of dit een harde laklaag heeft, wellicht dat iemand iets meer weet hierover?

wat zijn als beginner de must haves waar je niet omheen komt zonder te overdrijven, het rare is dat ik in de starterkits nooit clay bij inbegrepen zie.


Zit te denken in aanschaf dab 900 aangezien dit net wat extra power heeft dan zijn broertje de dab500
als pad zat ik te denken aan green 3/5 - white 2/5 - black 0/5 en red 0/5
california gold clay
SSR2 voor het verwijderen van de inmiddels ontstane licht swirls en kleine krasjes in combinatie met green pad 3/5
evt navolgend met SSR1 samen met de white pad
Poorboys World EXP Pure Sealant met de black or red pad

Kan ik de SSR2 ook gebruiken voor mijn voorruit?

Washandschoen microvezel gebruik ik al een paar jaar maar is wel aan vervanging toe aangezien ik het idee heb lichte swirls te krijgen als ik deze gebruik, misschien ook maar eens de 2 emmer opstelling gebruiken
Heb nog een velgenborstel nodig, iemand suggesties welke en waarom?
afplaktape 3M
droogdoek maar lees dat de Mothers Wax Drying Towel stug blijft, iemand ervaring met andere betere?

Misschien een domme vraag, maar hoe lang doe je met een pad gemiddeld?
Nog eentje: dat klei setje met spuitbus bijvoorbeeld lijkt me dat ik zo weing te verspuiten heb, kan ik daar echt de hele auto mee doen?
 
Zoals ik je ook al mailde is het starterspakket voor jou de beste keuze.
Op de moderne Europese lakken doen de Monello's het vaak beter dan de SSR's.
Dat is niet iets wat ik zomaar sta te verzinnen maar van demonsteren en proberen op de vele klanten die langs komen voor advies.

Ik wil niet zeggen dat de SSR's niet zouden kunnen werken maar in de meeste gevallen werk je met Monello sneller en mooier af dan met de SSR's.
Dat komt door de ronde ceramische korrel i.p.v. de traditionele kristalvormige korrel die in de SSR's zitten.

De reden dat de claykit niet in de starterskit zit is dat er veel klanten zijn die al een kleiset hebben.
Die gaan eerst handmatig proberen en gaan dan later over naar machinaal polijsten.

Voor 90% van de lakken met alleen swirls is dit een prima werkende combinatie: (uiteraard eerst wassen en kleien)
-Monello Mezzo op de oranje pad, stand 5-6 met medium druk op de DAP900, 1 of 2 hits (1 hit is verdelen, inwerken en afnemen)
-Monello Finale op de zwarte pad, stand 3-4, bijna geen druk
-Glaze aanbrengen met een schone zwarte pad (Optionele stap), stand 2-3, geen druk.
-Wax/sealant aanbrengen met de Concorso pad op stand 2, geen druk.

Probeer de Wash Mitt van Monello, uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding.

Verdere must haves zijn tape, goede doeken (Peluche Verde), genoeg tijd en enthousiasme.
Dit is geen haast klus en je moet het ook niet doen met tegenzin want dan wordt het afgeraffeld.

Naderhand is de 2 emmer methode, goede mitt, shampoo en droogdoek een must.
De reden dat de Mother's doek stevig is, is dat deze makkelijker over de lak te duwen is.
Een goed alternatief is de Senza Aqua

Je kan een mild/medium polijstmiddel ook gebruiken voor de ruit maar krasjes verwijderen zal er niet mee lukken.

Ik kan me voorstellen dat er forummers denken, die staat alleen zijn eigen Monello producten te verkopen maar op dit moment zijn voor mij dit de beste keuzes in prijs/kwaliteitsverhouding. Neem bijvoorbeeld de Peluche Verde's, deze zijn groter, hebben een zachtere vezel, satijnen rand en zijn een euro goedkoper dan de Deluxe Mega Towels.
 
Dibbuz heeft je een aantal zeer goede producten voorgesteld, inderdaad prijs/kwaliteit zitten ze zeer goed. Ik heb de SSR1 en 2,5 een jaar of 2 geleden gekocht, op aangeraden van anderen, omdat ik in eerste instantie handmatig wou werken. Als mijn SSR’s op zijn, ga ik ook voor de monello reeks. De EX-P van poorboys is een heel goed product, en geeft een prachtige glans(ik laat hem een nachtje curen). Als velgenborstel zou ik Kiezen voor een EZ Detail Brush(of wheel woolies). De klei spray van mothers is niet slecht, maar hij was wel volledig leeg na het kleien van mijn mij Croma.
 
is het misschien slim om evt Dodo Juice Born Slippy clay lube refill concentrate (1:10) - 250ml er bij te nemen, aangezien ik 2 auto`s moet doen

Heb nog een ander belangrijke vraag, en dat is namelijk dat ik een hele grote koepel heb van polycarbonaat welke middels in gespoten aluminium profielen bevestigd zit, zou graag deze koepel die echt helemaal vol zit met swirls onderhanden willen nemen.

Is hier ook een stappanplan van en do`s en dont`s ?
 
Free zei:
ik laat hem een nachtje curen.
Ik snap het idee, ik heb het zelf ook gedaan met de M21 maar het voegt totaal niets toe.
Sterker nog, de hele nacht staat de wax stof te vangen die je vervolgens de volgende dag staat te verdelen.

Een wax cured niet verder als alle oplosmiddelen verdampt zijn, langer wachten heeft dus geen zin.
Na een uur moet alles zeker verdampt zijn en is extra wachten niet nodig.
 
Stof valt wel mee, de auto staat in een gesloten garage. Maar als het geen meerwaarde heeft, dan laat ik hem ook niet zolang meer curen.
 
ben vandaag langs geweest om wat materieel en materiaal te halen en heb vandaag 2 auto`s eerst goed gewassen, droog gezeemd, vervolgens met mothers clay erover heen, wist niet wat ik er van moest verwachten en had echt geen idee dat ik er nog zoveel vuiligheid vanaf kon halen.
daarna begonnen met polijsten met monelle finalo, maar gaf geen bevredigend resultaat daarna de oranje pad 4/5 erop samen met de mezzo en dat gaf wat betere resultaten, echter ben ik er eigenlijk niet tevreden over het resultaat, heb zelfs 3 hits gedaan met de 2e 3n 3e keer behoorlijk wat druk uitgeoefend, en toen zag ik wat verbetering, maar was eigenlijk nog niet tevreden.

Moet ik dan over gaan naar compount?

Had in eerste instantie gewild om finale samen met compound te nemen in starters pakket en een grote fles mezzo, alleen gaf de expert aan bij van carclean aan dat dit niet nodig was, nu heb ik toch spijt geen compound in mijn bezit te hebben.

Even iets anders, wanneer ik met de pads aan het polijsten ben en ik heb een randje net onder het raam en ik kom met de zijkant van de pad tegen de afgeplakte raam aan dan heb ik het idee dat de pad helemaal niet ronddraaid. doe ik dan iets fout?
 
Kort maar krachtig.
Niet teveel druk zetten en de machine LANGZAAM over het oppervlak laten gaan.
Ook niet te grote stukken in 1 keer willen doen.

Vaak worden deze fouten gemaakt waardoor het resultaat vaak minder is dan verwacht
Een compound is echt grof en heb je pas nodig bij echt mishandelde lakken.

Neem de tijd en laat de machine het werk doen.
 
heb iedere keer stukken van 50x50 cm genomen en heel langzaam er over heen en dit kruislings, heb 3 hits gedaan en wanneer ik dan tegen het licht kijk wat er schijn op staat zie ik nog steeds kleine krasjes, wel een heeel stuk minder, maar toch niet wat ik verlangde
 
Na de Mezzo op wit ook de Finale op zwart gepakt?
Eindigen met oranje is namelijk erg grof.
De krasje die je nog ziet kan van Mezzo op oranje komen.
Je moet altijd afbouwen.....
 
marc17 zei:
heb iedere keer stukken van 50x50 cm genomen en heel langzaam er over heen en dit kruislings, heb 3 hits gedaan en wanneer ik dan tegen het licht kijk wat er schijn op staat zie ik nog steeds kleine krasjes, wel een heeel stuk minder, maar toch niet wat ik verlangde
Op hardere lakken is Mezzo op oranje bedoeld voor swirls, de krasjes die je ziet zijn waarschijnlijk geen swirls meer maar rechte krasjes, hiervoor zal je met de compound op een gele of wol pad aan de slag moeten.
 
Paars wolletje op de DAP geef ik dan de voorkeur aan.

Ben wel eens met een A6 bezig geweest en probeerde toen Forza icm geel en was niet echt lekker werken. Stap naar paars wolletje was een uitkomst en ook beter onder controle te behouden. Ik vond geel nogal gaan stuiteren en moest echt werken om de machine onder controle te houden.
 
Vadebo zei:
Paars wolletje op de DAP geef ik dan de voorkeur aan.

Ben wel eens met een A6 bezig geweest en probeerde toen Forza icm geel en was niet echt lekker werken. Stap naar paars wolletje was een uitkomst en ook beter onder controle te behouden. Ik vond geel nogal gaan stuiteren en moest echt werken om de machine onder controle te houden.

Nou dan zal ik toch nog wat moeten bestellen.
Nog een vraagje, heb EX-P, kan ik dit tevens als een soort van glaze gebruiken, en is dit het laatste produkt wat aangebracht dient te worden of moet er dan eigenlijk nog een wax overheen?
 
De exp is echt een sealant, dus heeft niets met een glaze te maken;)
Je zou het als laatste product kunnen aanbrengen en je hoeft het niet perse af te toppen met een wax. Je zou bijvoorbeeld wel twee laagjes exp kunnen aanbrengen, zodat je zeker bent dat je lak gedekt is.
 
dan heb ik de volgorde in ieder geval goed aangehouden denk ik: wassen, drogen, kleien en afdoen met doek, polijsten met mezzo oranje of wit, finalo wit of zwart en als laatste EP-X zwart of gold en/of evt daarna nog wax.

Daarna heb ik pre wow met tandenborstel restjes van polijst tussen/in kiertjes weggehaald zwarte delen met back to black behandeld ramen goed ontvet en schoon gemaakt droog gewreven en 2x met rain-x behandeld en daarna blinkend schoon gewreven door nadat zich een waas liet zien de ruiten bevochtigd en met droge doek helder gewreven te hebben

Klopt de handeling zo?
 
Na het wassen kan je gelijk kleien, dan ff afspoelen en droogmaken
Indien mogelijk de kieren met tape afplakken ... scheelt je boel gepiel erna.