• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Machinaal poetsen. Hoe en waarmee???

bjornc

Detailing trainee
23 aug 2009
3
47
Ik ben een beetje aan het rondkijken naar een polijstmachine om mijn 2 bimmers eens lekker te verwennen.
Nu weet ik dat het met een machine goed fout kan gaan, en dit zal ook ongetwijfeld samenhangen met de keuze van de machine.

Persoonlijk wil ik graag met 1 machine aan de slag, en ben dan ook benieuwd wat een beginnend poetser moet aanschaffen.
Omdat het budget van iedereen variëerd, zou ik ook graag verschillende mogelijkheden zien.
En dan:
Instappersklasse (goedkoop, maar toch goed genoeg om mee te beginnen ca €40-80,- )
Middenklasse (Het meest gangbaar > €100,-)
Professionele klasse (Top notch spul dus, prijs maakt niet uit)

Ook wil ik graag weten of 'alleen' een excentrische machine of alleen een centrische machine voldoende is.
En als dit mogelijk is, welke dan de beste keuze is.

Persoonlijk neig ik naar het goedkope spul, omdat ik toch volbloed Hollander ben :lol
Ook denk ik eerder aan een rotary, als een excenter.
Dat is gewoon een onderbuik gevoel.

Verder; Is het aan te raden een Haakse slijper te kopen, en daar een opzetstuk op te kopen?
Idem voor een Excenter.
En; Welke toerentallen heb je nodig bij een Rotary?
En welke snelheden heeft een Excenter nodig?

Een haakse slijper maakt veel te veel toeren en is daarom onbruikbaar.

Rotary polisher is 900 - 3000 toeren
Haakse slijper begint bij 3000 toeren

Eigenlijk is er maar één verstandige keuze en dat is beginnen met de DAP 500 ( € 135) die is niet duur en je kan er heel veel mee verwerken en wegpoetsen. Goedkope machines bevallen je heel even maar blijken al gauw niet krachtig genoeg en dan moet je alsnog iets anders kopen.

Een rotary zou ik nog niet mee beginnen voordat je met een DAP iets hebt gedaan.
De behoefte en noodzaak hiervoor ontstaat vanzelf

Als je nog nooit machinaal bezig bent geweest op je auto, lijkt het mij verstandiger eerst eens een goede D/A machine aan te schaffen (de eerder genoemde DAP 500 is dan een uitstekende kandidaat).
Zo heel erg duur is zo'n DAP niet en zo kun je
-kijken of machinaal werken uberhaupt iets voor je is
-redelijk veilig ervaring opdoen met machinaal werken
-altijd naderhand nog een rotary aanschaffen als een D/A voor jou nog 'te licht' is

Maar met een D/A kun je al een heel eind komen. :ja

Helemaal mee eens. De DAP is een prima machine, waar je als beginner weinig fout mee kunt doen.

wil je ECHT ECHT budget. neem je de parkside excenter van de lidl!
kost 35 of 40 euro.. heeft 5mm ecenter, en net genoeg power..

nadeel is dat hij 5 kg weegt, en herrie maakt (als in, ik krijg nu zeker ruzie met de buren)
nog een nadeel is dat bijvoorbeeld een dap 500 meer power, en meet excentrische uitslag heeft (extreem veel), en je dus wel redelijk snel resultaat maakt

middenklasse.. dap 500,, nu doubt..

prof klasse.. tsjh.. denk niet dat je een betere D/A vind, oke, je hebt de festool rotex excenter, en de flex excenter, alleen is dat weer met geforceerde rotaty,.

mocht je echt pro gaan, zou ik dappen, of rotex

in de prof klasse, aangezien we het over profesional's hebben, vind ik ook wel een rotary in passen, aangezien een pro geoefend is, weet wat lak, en verschillende combi's doen..
meestal in het bezit van de juiste spullen...

als rotary zou ik in de prof klasse de festool shinex rap150 neerzetten... wat een uber SEXC ding!

(beginner rotary, de ferm fcp180k voor 60 euro, wel lc backingplate erop_
(intermediate rotary) de opkomende pro 900 van CC zit waarschijnlijk in die prijsklasse, anders de aeg pe150, ook wel mooi ding

Met als rotary een Festool Makita of AEG kan je in ieder geval uit de voeten (tussen 300 en 400 euro)

Professionals werken veelal met perslucht apparatuur. Is voor een hobby gebruiker niet interessant denk ik omdat je een flinke compressor nodig hebt

de3tailwonder valt ook wel mee..
mijn eerste machine was een wax ding met 2 handvaten van de bouwmarkt.

daarna rotary..

als je niet op dergelijke fora komt.. is de keuze snel gemaakt.. elke bouwmarkt levert wel een "haakse polijst machine"
van ferm, of einhell o i d

dus ik denk dat er veel mensen zonder ervaring aan het rotary-en zijn