• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Machinaal waxen

Dyan Blezer

Detailing guru
10 jun 2020
172
138
20
Gulpen
Goedeavond,

Ik wil binnenkort een MB Sprinter machinaal gaan waxen, aangezien het een best oppervlak is. Nu vraag ik mij af of Collinite 476s machinaal aan te brengen is? Of dat ik de Poorboys EX, EX-P of Natty's liquid blue moet gebruiken?

Mijn voorkeur gaat het liefste uit naar de 476s
 
PB waxen hebben bij mij geen goede indruk achter gelaten elk geval.
De witte Monello pad vind ik persoonlijk een minder goede keuze om mee te waxen .
All in one producten kan ik me nog voorstellen maar voor machinaal te waxen zou ik bij voorkeur Monello Rood nemen.
 
  • Leuk
Reactions: Dyan Blezer
Witte pad van Monello is een fijne polijstpad, geen pad die bedoeld is om wax/sealant/glaze aan te brengen. De pads van Gyeon ken ik niet zo, maar dat zou je in de shop ook terug moeten kunnen vinden als je het niet weet. Voordeel van 845 machinaal aanbrengen, is dat je vrij makkelijk heel dun aanbrengt, en het dus ook makkelijk uit te buffen is.
 
  • Leuk
Reactions: Dyan Blezer
Beide pads die je aanhaalt zijn niet geschikt voor machinaal waxen omdat deze een fijne slijpgraad kennen. Monello rood/zwart is een prima pad voor een zachte prijs. De HDO red waxing pad vind ik zelf heel fijn, maar die is iets duurder.

Vanuit de pot kan ook, de pad licht doorhalen en vanuit het midden van het paneel naar buiten werken en lekker uitsmeren, met zo'n grote bus heb je altijd wel een flink paneel om uit te smeren. De natty liquid blue is bij uitstek geschikt voor machinaal want die is vloeibaar, maar beide kan.
 
PB waxen hebben bij mij geen goede indruk achter gelaten elk geval.
De witte Monello pad vind ik persoonlijk een minder goede keuze om mee te waxen .
All in one producten kan ik me nog voorstellen maar voor machinaal te waxen zou ik bij voorkeur Monello Rood nemen.
Natty's blue bevalt niet heel goed. Maar de EX is prima 1× stamdtijd van 5,5 maanden mee gehaald.
 
Beide pads die je aanhaalt zijn niet geschikt voor machinaal waxen omdat deze een fijne slijpgraad kennen. Monello rood/zwart is een prima pad voor een zachte prijs. De HDO red waxing pad vind ik zelf heel fijn, maar die is iets duurder.

Vanuit de pot kan ook, de pad licht doorhalen en vanuit het midden van het paneel naar buiten werken en lekker uitsmeren, met zo'n grote bus heb je altijd wel een flink paneel om uit te smeren. De natty liquid blue is bij uitstek geschikt voor machinaal want die is vloeibaar, maar beide kan.
Oke, dankjewel voor je reactie.
 
De HDO serie is speciaal voor "long-throw" machines. De schuine randen maken dat je effectief een significant grotere pad hebt dan het formaat van je backing plate. Met stuggere pads (hogere slijpgraad) kan ik mij daarom voorstellen dat die meer weerstand bieden op een machine met kleine uitslag en dat je daardoor minder effectief bent.

Ik kan mij echter niet voorstellen dat de rode pad issues zal geven op machines met een kleinere uitslag. Deze rode pad heeft namelijk nauwelijks weerstand te bieden omdat die geen slijpgraad kent en super zacht is. De DAP Evo zal geen enkele moeite hebben om deze draaiend te krijgen.

MAAR: voor machinaal waxen is elke zachte pad zonder slijpgraad geschikt. Je hoeft immers enkel te verdelen. Prijs mag hierbij dus best doorslaggevend zijn.
 
Gebruik zelf de Scholl black softouch waffle om o.a. Collnite 845 machinaal aan te brengen (https://www.carclean.com/nl/scholl-concepts-black-softouch-waffle-finishing-pad-145mm.html).

Dit ging meer dan prima op de Polishing Power DAP Evo 8mm!

1614185687129.png

1614185695884.png
 
Machinesnelheid Hoog - Armsnelheid Laag = Slijpen.

Machinesnelheid Laag - Armsnelheid Hoog = Product achterlaten / verdelen.

Veel is nooit goed, te weinig is nooit goed. ;) Bij de 845 kan je de fles goed schudden, dop eraf en de opening van de fles op de pad zetten. Je laat dan een afdruk van wax achter. Doe dit zo'n 2-3 keer, stempel dan de pad met wax over het paneel om de wax te verdelen en ga lekker waxen.

Verdeel de wax net zolang tot je een bijna onzichtbare laag op het paneel hebt. Blijft het te wit/dik? Verdeel dan nog meer op een naastgelegen paneel.
 
  • Leuk
Reactions: Krullenbol en Rytec
Machinesnelheid Hoog - Armsnelheid Laag = Slijpen.

Machinesnelheid Laag - Armsnelheid Hoog = Product achterlaten / verdelen.

Veel is nooit goed, te weinig is nooit goed. ;) Bij de 845 kan je de fles goed schudden, dop eraf en de opening van de fles op de pad zetten. Je laat dan een afdruk van wax achter. Doe dit zo'n 2-3 keer, stempel dan de pad met wax over het paneel om de wax te verdelen en ga lekker waxen.

Verdeel de wax net zolang tot je een bijna onzichtbare laag op het paneel hebt. Blijft het te wit/dik? Verdeel dan nog meer op een naastgelegen paneel.

Vanavond uiteindelijk na het polijsten van de Toyota aan het waxen gegaan.
Ik heb zo’n gevoel dat ik teveel vloeibare wax verbruikt heb.
Vroeger toen ik het met de hand deed op zo’n klein padje kon ik daar best lang mee doen.
Nu met die 4” dikkere zwarte pad denk ik dat de wax teveel verdwijnt in de mousse.
Ook bij het aanbrengen ervan zie je bijna geen waxlaag op de auto liggen.
Nadat ik klaar was de pad uitgewassen en bij het uitknijpen ervan kwam er heel veel wax uit. Echt veel.
Volgende keer niet zoveel erop doen of anders toepassen? Machine snelheid op 1 of 2 en behoorlijk vlotjes over de lak heen gaan.

Ik vond het zonde dat er zoveel achter gebleven was in de pad.
 
Dat het in de pad trekt kan meespelen, maar ik lees wel dat je een flinterdunne laag over de auto hebt kunnen leggen en dat is toch wel wat je wilt.

Ben je wellicht gretig geweest doordat je zo weinig wax op de auto zag? Zolang de pad nog afgeeft zit er namelijk nog voldoende op.

Wat ik tussendoor wel doe is af en toe met de machine op de pad drukken (stempelen) zodra ik zie dat hij minder begint af te geven. Dan pers je de inhoud weer even naar het oppervlak. Meestal kun je dan nog even door. Verder is het niet enkel verdelen maar werk ik het ook in: ik ga rustig nog een keer over mijn banen heen zodat ik zeker ben dat ik alles geraakt heb.

Ik heb niet het idee dat ik hier meer mee verbruik dan anders, maar ik ben ook niet bekend met de zwarte pad. Naderhand is ook mijn pad nog vettig hoor en is die altijd lastiger te schonen dan de pads met polijstmiddel.
 
  • Leuk
Reactions: Rytec
@RoCo Inderdaad, je krijgt er wel een hele flinterdunne laag wax op en dat is inderdaad hetgeen ze van Meguairs ook zeggen dat je die ultimate wax heel dun moet aanbrengen.

Op een zilverkleurige wagen is dat heel moeilijk te zien dus en ook met dat machinaal aanbrengen gaat dat zo vlug en denk je van doe ik het wel goed, maar misschien moet ik het ook de volgende keer iets langzamer doen en twee keer over de vlakken gaan om zeker niets te vergeten.
Ik zal wellicht te gretig zijn geweest dus.

Is het met de Collinite 845 hetzelfde verhaal? Ook zo dun aanbrengen? En welke pad gebruik jij dan om te waxen? Zo'n rode HDO?

Ik merkte ook dat het uitwassen van de waxpad lastiger is dan de polijstpads.