• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Marring/Waas na polijsten

Gauthierdep

Detailing rookie
20 apr 2022
6
15
Goedemiddag leden

Ikzelf ben net begonnen met het leren van polijsten op de auto's die verkoop om ze toch iets properder te zetten.
Enkel kom ik telkens met hetzelfde probleem en dit is volgens mij 'marring', een soort waas die ik krijg na het polijsten.

Mijn stappenplan:

Wassen van de wagen adhv foamgun met 'Primus' en daarna 'Purifica - decontaminatie'.
Wassen met de 2 emmer methode en 'Semper PH neutrale shampoo'.

De foto's in bijlage spreken nu op de motorkap die er het ergst aan toe zijn in de zon. Als ik dit binnen doe in mijn werkplaats verlicht met 6000k TL lampen en mijn unilight op statief zie ik hier niets van. Ik heb momenteel dus de zon nodig om dit te kunnen waarnemen?
Hierbij heb ik de pads van MA-FRA (Polish pad hybrid fiber, de blauwe en de gele) geprobeerd met Audace & Leale - van Rupes ook de blauwe & gele met de bijhorende producten.
Uiteraard niet allemaal na elkaar maar eerst de compound tot er bijna geen krassen meer waren en derna afgewerkt met bv. de Leale op de oranje pad.
De residuen veeg ik voorzichtig af met langharige zachte doeken.

Hierna alles ontvet + weer voorzichtig afgekuist met die zachte doeken..

Tijdens het polijsten probeerde ik ookal op stand 4 alsook stand 6 van de machine (DA DAP 900).

Hopelijk is dit voldoende info, zelf ben ik nog een leek op dit vlak maar het zou toch meer voldoening geven mocht dit lukken!

Alvast bedankt voor de hulp

Gauthier

PS: Ik denk dat het misschien aan de doeken kan liggen? Ik gebruik zo'n 6-7 doeken voor een auto van middenformaat af te kuisen na het polijsten?
Ze lijken niet echt vol te zitten maar misschien is dat te weinig?
 

Bijlagen

  • 277937282_478978557345307_5100020474770879923_n.jpg
    277937282_478978557345307_5100020474770879923_n.jpg
    259 KB · Weergaven: 248
  • 278461180_3439878902913817_5614473171597262130_n.jpg
    278461180_3439878902913817_5614473171597262130_n.jpg
    297,4 KB · Weergaven: 183
Laatst bewerkt:
Hoi, aan je stappen met pre-wash en gewoon wassen merk ik niet veel bijzonders op, misschien als je de stap ontijzeren/ont-teren en daarna kleien met claylube , misschien behaal je dan een beter resultaat.
De lak is dan echt helemaal schoon alvorens je gaat polijsten, en misschien is de lak wat aan de zachte kant en heb je helemaal geen compound nodig, slechts een middel fijne polijstmiddel kan ook voldoende helpen.

Hopend je hiermee iets meer de juiste richting te hebben geholpen….

Groeten Danny
 
Dag Danny, ik heb 1 kant van de wagen (Fiat 500) bewerkt met klei & ontijzer product en de andere kant niet (als test voor mezelf) en de resultaten zijn eigenlijk beide gelijk naar mijn oordeel...
Het is enkel die fijne marring die maar niet wilt verdwijnen op motorkap en 1 zijvleugel.

Groeten Gauthier
 
Hallo Gauthier,

Probeer eens een paneeltje te polijsten met een milder polijstmiddel, en dan afschalen naar fijn, wellicht dat dat het verschil gaat maken, en ik kan je een doek met gesloten lus aanbevelen, dat scheelde op mijn boterzachte lak ook enorm met polijstmiddel afnemen.
 
  • Leuk
Reactions: Gauthierdep
Gebruik de doek eens in alleen rechte banen en maar 1 kant op. Gebruik voldoende Prep of ander middel
Als je dan nog "marring" hebt die alle kanten opgaat, zat het er al in voor je ging afnemen
Rechte banen duiden op de doek. Gebruik een nieuwe en dan de meest gladde kant
 
@Gauthierdep ,bij echt gevoelige lak kan een doek met gesloten lus ook veel,schelen ,zelf gebruik ik zo goed als enkel nog maar dit soort doeken op de lak.
 
Fiat 500 heeft erg zachte lak als ik het zo lees/zie. Wij krijgen over een aantal maanden een nieuwe, grijs. Erg benieuwd hoe deze afgeleverd wordt en hoe de lak is. Ik ga er Cancoat op gebruiken, fijne en makkelijke coating.