• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Marring???

johan74

Detailing rookie
19 jan 2009
41
0
Hoi allemaal,

als beginnende poetser/detailer, een groentje dus;)
heb ik weer een vraagje over het kleien.
Wil dus mijn nieuwe auto eerst eens kleien voor ik hem in de
wax zet, maar ben hier het woord marring tegengekomen.
wat wilt dit nu eigenlijk zeggen? Ik veronderstel niet veel goeds
aan de lak denk ik?
Is het dan gevaarlijk om een nieuwe auto te kleien of om beschadiging
aan de lak te krijgen wanneer men met deze techniek nog niet zo vertrouwd is?
Zou willen kleien met de
Poorboys World Poly - Elastic Clay of met de
Dodo Juice Gentle Grey paint putty.
Dit zijn toch normaal milde kleien als ik zo lees?
Ben bang om in het begin iets mis te doen.
Ik ga de Poorboys World Spray and Wipe onverdund als glijmiddel
gebruiken.

Groeten, Johan
 
Marring gebeurt bij kleien in dit geval door een te "ruwe" klei..Die je soms wel nodig hebt. Zijn kleine krasjes veroorzaakt door de klei.
Kan ook door een slechte microvezel en nog andere zaken..
Aangezien het een nieuwe auto is zal er niet al te veel vervuiling zijn vermoed ik ,dus ik zou de Dodo Gentle gebruiken ,dit is een lichtere klei. Ik geloof dat de Poorboys er wat tussen in valt ,maar de Dodo lichter is. Hier ben ik wel niet zeker van.
Zorg gewoon dat je voldoende Spray & Wipe gebruikt ,onverdund is beter.
Maar die marring kan je uiteindelijk ook gewoon weg polijsten hoor..;)

Met lichte klei en voldoende glij-middel zal je dit niet krijgen hoor. Tenzij je natuurlijk niet goed oplet voor vervuiling die vast komt te zitten in de klei.
 
Even uit een oud topic gehaald:

Havanna zei:
BTW: je kan goed merken dat de paarse klei aggresiever is, op sommige stukken veroorzaakt het lichte krasjes. Gelukkig moest ik naderhand toch aan het polijsten gaan dus alle sis weer netjes geworden.

Marring noemen we dat. Heel oppervlakkig en mattig van tint, goed weg te polijsten, maar polijsten is dus wel nodig.
 
Marring kan veroorzaakt worden door een agressieve klei.
De milde klei zoals de poly-elastic clay van Poorboy's zal geen marring veroorzaken.
Iedereen die voor het eerst gaat kleien is bang om krassen te veroorzaken met kleien, maar wees gerust. Zodra je het gedaan hebt voel je je een stuk rustiger en blijer :-b

Ga je hierna nog polijsten...? Wel een ideale stap omdat het oppervlak vrij is van contaminaties :ja

PB spray & wipe is goed als glijmiddel :ja

Succes!
 
Bedankt allemaal,

wat zou ik zonder al die goede tips van jullie toch moeten beginnen;)
Ik denk niet dat het me dan zou lukken.
Voor een beginner is dit echt een fantastisch en leuk forum.
Alle reacties en tips zijn echt enorm waardevol voor mij.

Dit is mijn plan om mijn nieuwe wagen onderhanden te nemen:

wassen met NXT shampoo en de wash mitt.
Kleien met de Dodo Juice Gentle Grey paint putty en de PB spray & wipe onverdund
Dodo Juice Lime Prime Lite cleaner glaze
Meguiars NXT Generation Tech Wax 2.0 Vloeibaar
toppen met de Meguiar's Professional Paste Wax - M16

Zal wel moeten opletten denk ik met de M16, blijkbaar is dit niet zo een gemakkelijke wax.
Is het zo als ik deze wax aanbreng dat ik hem bijna niet kan zien dat hij aangebracht is?
Zo dun mogelijk dus?
Hoe start men met de gele foam pad, gewoon eventjes in de pot doppen en dan de wax beginnen gaan uitwrijven
op de lak? Moet men dikwijls terug met de foam pad doppen om wax aan te brengen?

groetjes, johan
 
  • Leuk
Reactions: Newbee
Klopt! De pad even deppen in het blik en dan zo dun mogelijk aanbrengen, afnemen, en daarna weer een laag. Beter 2 dunnen dan 1 dikke laag.
 
Die M16 is helemaal geen moeilijke wax, echter zeer dun aan te brengen en amper laten curen. Paneeltje inwrijven, ander paneeltje inwrijven, eerste paneel weer afnemen en oppoetsen geeft geen problemen!
 
mbt het kleien: ik ben vorig jaar begonnen op mijn nieuwe auto (zwart) kleien. Ook ik gebruik(te) klei en lubircant van Poorboys. Ik kan maar een ding zeggen: geen angst hebben, gewoon doen! Zeker met voldoende lubricant moet het allemaal perfect gaan!
 
Heb het zelf ook eens gehad, is overigens gewoon netjes weg te polijsten:
IMG_0021-4.jpg


Ik heb toen een witte LC pad gebruikt, icm PB Professional Polish en wat ellenbogenzweet.
 
Was dat een beetje duurzaam dat ellebogenzweet.

Maar even ter zake. Waren de krassen op de foto het gevolg van kleien??
 
Hetgene dat dof is geworden kan inderdaad een gevolg zijn van klei. Normaal gesproken als je een milde klei gebruikt met voldoende glijmiddel komt je lak er niet zo uit te zien hoor, tenzij je een extreem zachte lak hebt natuurlijk.
 
Dat fale gedeelte wat je ziet is inderaad veroorzaakt door de klei, bij de rest van de auto heb ik daar geen last van gehad maar je moet er echt zeker van zijn dat je genoeg lubricant gebruikt. Ik had het afgelopen zondag bij m'n vaders auto wat minder, minder marring maar nog wel krassen (allemaal weg te poetsen overigens).
 
Bedankt voor de reactie's

Wil morgen voor het eerst in mijn leven eens gaan kleien. Stel dat dit het resultaat was, dan zou ik erg geschrokken zijn en direct gestopt.

Heb bij Tim wat mooie spulletjes gehaald. Niet om te detailen maar om te poetsen. :grinning:

DAP500
Zwarte, Blauwe ,Rode en Groene Light Polishing pad.
Klei
Spray & Wipe
SSR 2,5

Proefflesjes Black Hole meegekregen.

Had reeds:
Doeken
Shampoo
Heb nog 2 liter Autoglym SRP staan.

Eens zien wat dat teweeg brengt.
 
Voldoende Spray & Wipe gebruiken ,dan heb je geen probleem.
Wat ik meestal doen ,na het wassen de auto goed nat laten ,dus geen sheeting techniek gebruiken ,en daarna gewoon kleien. Het extra water helpt bij het kleien ,maar nog steeds de Spray en Wipe gebruiken.
 
remonrace wat voor klei gebruik je dan en welk glijmiddel als ik vragen mag?
Ik ga het ook toepassen op mijn nieuwe wagen, en begin toch wel wat bang te worden.
Zou zeker niet willen dat ik mijn nieuwe wagen zijn lak ga beschadigen.
Het is bij mij de bedoeling om de transportwax en andere viezigheid van de lak te halen alvorens
ik hem ga waxen.

moto ik wens je in elk geval veel succes met het kleien. Zal voor mij ook de eerste keer zijn dat ik het
ga doen, dus ik ga duimen voor je.
laat je iets weten over je bevindingen?
Met wat ga jij kleien?
Ik ga de Dodo Juice Gentle Grey paint putty gebruiken met de PB spray & wipe.

Volgende week zou ik mijn nieuwe wagen moeten hebben, ik zie er zo naar uit
 
B.K. hoeveel heb je eigenlijk nodig van de klei om te beginnen? Is dat gewoon te snijden of te knippen
in de juiste hoeveelheid?
 
johan74 zei:
B.K. hoeveel heb je eigenlijk nodig van de klei om te beginnen? Is dat gewoon te snijden of te knippen
in de juiste hoeveelheid?

Inderdaad, gewoon een stuk vanaf snijden. Denk dat je een stuk van pakweg 200 gram in 3 delen kan doen.
 
Hm ,dat vindt ik wat veel ,ik doe een blok van 100-120 gram in 3 stukken ,maar goed het zal voor iedereen wel wat anders zijn.
Knippen kan ,scheuren gaat ook.
Geen schrik ,met een zachte klei en voldoende lubricant gebeurt dit niet.