• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Mercedes 280 SL Pagode

GuidoA

Detailing guru
15 jun 2020
458
135
Deze detail mocht ik een aantal weken gelden al doen maar had ik nog niet gedeeld op dit forum. Een bijzondere auto uit 1968, geweldig hoeveel aanspraak je er alleen al tijdens het detailen mee hebt en eigenlijk alleen maar oprecht positieve reacties. Ik had me helemaal voorbereid op single stage paint maar de auto bleek volledig gestript en opnieuw gespoten te zijn. De eigenaar had de auto altijd met de hand gewassen en in wax gezet maar toch zat hij onder de swirls. Na de gebruikelijke voorbereidingen een testspot gedaan en de lak bleek zoals een beetje verwacht behoorlijk zacht. Rupes Yellow pad met Rupes Keramic Gloss (fine) polish gaf uitstekend resultaat. Hier en daar een paar diepere krassen met een Rupes Blue whool pad en zeer beperkt schuren met 3000 grid waar nodig.
Puristen vinden dat je een auto als deze met een goede wax moet afwerken, maar ik heb in overleg met de eigenaar voor twee lagen light ceramic coating en twee lagen sealant gekozen. M.n. om de zacht lak een beetje extra te beschermen en intussen een beetje rekening te houden met het budget. De diepte van de glans is er iig niet minder op geworden. Het resultaat valt in dit filmpje te bewonderen:


Gevolgde stappen:
Afspuiten
Pre wash met foam
Afspuiten
Wielen met APC & wheelbrushes
Handwash 2 buckets met Shampoo aangevuld met APC
Afspuiten
Decontaminatie ijzer en teer
Afspuiten
Kleien met soft & medium clay
Afspuiten en afdrogen
Chroom poetsen met metal polish
Interieur stofzuigen en met Numatic George extractor uitzuigen
Portieren met quick detailer
Leer en interieur schoonmaken en verzorgen
Meten lakdikte gehele auto.
Aftapen
Test sectie verschillende combis
Polijsten
Enkele steenslag reparaties met meegeleverde lak, hars en infrarood lamp.
Wielen licht gepolijst
2x coating.
2x sealant
Banden gedressed
Ruiten schoongemaakt & rain repellent aangebracht
 
Ziet er strak uit! Welke sealant en coating heb je gebruikt?

cQuartz Lite en Reload

Wat een mooie wagen! Mooie kleurstelling ook met dat cognac interieur! Mooi resultaat hoor, de eigenaar kan er weer zuinig op zijn.

Wel een machine omgekeerd op de kap :eyes:

Scherp :) Het is een Rupes Bigfoot LHR15mk3, die heeft rubberen randjes aan de bovenkant zodat je hem redelijk veilig omgekeerd neer kan leggen. Is er voor gemaakt. Maar doe dat alleen op een stuk dat ik nog niet heb gedaan voor de zekerheid...

Wat een beauty en wat een eer om die wat liefde te mogen geven. Mooi hoor!

Idd een voorrecht. En helemaal als je zo’n verschil kan maken, bijzonder.
 
Dat rubber is mi vooral zodat hij niet zo snel omvalt of van je karretje af schuift. Als er een vuiltje op zit kun je alsnog snel een kras maken... Ik zou hem uberhaupt niet op de lak leggen... Maar ieder zo zijn ding!
 
Mooie auto, prachtig resultaat en leuk filmpje!
1593797183218.gif
 
  • Leuk
Reactions: GuidoA
Ik weet niet wat het is, maar op de één of andere manier vindt zo'n pagode toch altijd klasse uitstralen. Mooie detail, met mooi resultaat. Lijkt het nu zo, of zie ik in het filmpje een paar plekken met probleempjes met de clearcoat?
 
  • Leuk
Reactions: GuidoA
Dat is het dus precies, klasse en emotie. Het is ook allemaal met mooie materialen en van een kwaliteit die je tegenwoordig nauwelijks meer ziet. Als je het portier sluit dan lijkt het wel een kluisdeur die in het slot valt.
Ik weet niet welk moment je bedoelt, maar nee zeker geen problemen met de clearcoat. Ong in 2005 volledig opnieuw gespoten en hij zat verder goed in de lak, op de swirls en een aantal krassen na. Oh en er zat wat residu van tape op de kofferbak wat iemand had geprobeerd te verwijderen met citroensap oid :D. Dat was echt in de lak gebeten maar met een beetje schuren was dat ook vrij makkelijk weer verdwenen.
 
@GuidoA Ik zie op 55 sec. iets rechts van de rode tape een typische vlek verschijnen en even later ook een lichtblauwe 'punt'. Ik denk bij opnieuw bekijken van het filmpje dat die lichtblauwe punt een reflectie is van een lichtbron en mogelijk dat die andere plek iets van opgedroogd sop/water of iets dergelijks is, maar op film lijkt het ook op wat ik zou verwachten bij een donkerblauwe auto met beginnende problemen met de blanke lak, dus vandaar mijn voorzichtige vraag.
 
Mooi gedaan! Wel fan van deze auto’s. :p

Maar gewoon nooit een machine op een auto leggen, punt. Uiteraard, gaat 99x goed maar het zal je maar gebeuren. Risico op schades (hoe klein ook) wil je juist altijd tot een minimum beperken. Dit risico is niet nodig, genoeg andere mogelijkheden :).

Wel beetje stellig zo neergezet, zie het als mijn mening. Haha.
 

Vergelijkbare onderwerpen