Afgelopen (Paas) weekend stond deze Mercedes Benz ML350 BlueTEC gepland voor een detail, zowel aan de buiten als binnenzijde.
De auto bij aanvang:
Pre-wash, foamen en wassen:
De onderzijde van de auto ingspoten met Autoglym TFR en dit laten inweken, vervolgens afgespoten en daarna de auto gefoamd met ValetPro Snow Foam Combo2
Nadien werd de auto gewassen met Infinity Wax Pure shampoo
Velgen:
de velgen werden als eerste gereinigd met Poorboy's World Spray&Rinse om de ergste vervuiling weg te halen en werden daarna behandeld met Monello Non-Ferro de-ironizer. Voordeel van deze werkwijze is dat je veel minder NF nodig hebt en het product effectiever zijn werk kan doen. Het hoeft niet eerst door dikke vervuiling heen te vreten.
Lak vervuiling:
nadat de auto droog was gemaakt (2 Waxaddict droogdoeken want best grote auto...), alle was spullen waren opgeruimd, kon de auto naar binnen om daar verder te gaan.
Een goede wasbeurt zorgt ervoor dat de klei redelijk schoon bleef.
Met de klok mee: een nieuw stukje Dodo Juive SN klei en nadat de klei gebruikt is.
Lakdiktemeting:
Ik meet altijd op diverse plekken de lakdikte. Eigenlijk schok ik een beetje aangezien de lakdikte niet bijster dik is. Een normale enigzins gezonde waarde ligt rond de 120~150 micron, maar de hoogst gemeten waarde op de Mercedes was slechts 125 micron.
Eerlijk gezegd had ik bij een premium merk zoals Mercedes Benz wel verwacht dat de lak wat dikker zou zijn...
Staat van de lak:
na het kleien komt de ware aard van de lak naar boven, zeker omdat je de vervuiling uit de poriën haalt van de lak. Alle ingrediënten waren aanwezig: swirls, hologrammen, krassen enz.
Polijsten:
Over het algemeen staan Duitse merken bekend om hun harde lakken, hier was ik dus min of meer ook vanuit gegaan. Vooraf bedenk ik altijd een plan van aanpak met een bijbehorend stappenplan. Na enkele testspots kon dus het stappenplan overboord, de lak bleek best hard maar ook weer zacht en zeer gevoelig te zijn! Rotary, woolpad en Scholl Concepts S3 liet een flinke micromarring achter, zelfs afschalen naar de Rupes Bigfoot, S3 en paarse pad liet marring achter. Normaal kom ik met 2 stappen polijsten aardig weg, maar helaas ging dit niet werken.
Er moest flink afgeschaald worden:
- rotary + woolpad + S3
- D/A + paarse pad + S3
- D/A + oranje pad + Malco Epic Medium pasta
- D/A + oranje pad + Gyeon Polish
- D/A + rode en zwarte pad + Rupes Ultra Fine polijstpasta
Diverse filmpjes en voor en na foto's:
Gelukkig kreeg ik hulp van mijn grote kleine vriend
De glans en reflectie zit er weer goed in.
Op verzoek van de eigenaar werden alle logo's, emblemen en letters/cijfers verwijderd.
Met een visdraad achter langs, met de caramelschijf het grootste gedeelte verwijderd, daarna met stickerverwijderaar de restanten gedaan.
Diverse:
de motorruimte werd schoon gemaakt met diverse borstels, kwasten en doeken en nadien voorzien van een laagje Gyeon Preserve.
Het interieur werd schoon gemaakt met Nanolex Interior Cleaner, diverse doeken en borstels.
De banden kregen 2 laagjes Waxaddict Feeder Tyre Conditioner, de velgen behandeld met Infinity Wax Ghost Wheel Sealant, de ramen binnen en buiten schoon gemaakt met Infinity Wax Spotless Glass Cleaner, trims een laagje Gyeon Preserve.
Altijd handig zo'n mini-me, die kan overal bij. Overigens heeft mevrouw nicknameless ook geholpen
De auto bij aanvang:
Pre-wash, foamen en wassen:
De onderzijde van de auto ingspoten met Autoglym TFR en dit laten inweken, vervolgens afgespoten en daarna de auto gefoamd met ValetPro Snow Foam Combo2
Nadien werd de auto gewassen met Infinity Wax Pure shampoo
Velgen:
de velgen werden als eerste gereinigd met Poorboy's World Spray&Rinse om de ergste vervuiling weg te halen en werden daarna behandeld met Monello Non-Ferro de-ironizer. Voordeel van deze werkwijze is dat je veel minder NF nodig hebt en het product effectiever zijn werk kan doen. Het hoeft niet eerst door dikke vervuiling heen te vreten.
Lak vervuiling:
nadat de auto droog was gemaakt (2 Waxaddict droogdoeken want best grote auto...), alle was spullen waren opgeruimd, kon de auto naar binnen om daar verder te gaan.
Een goede wasbeurt zorgt ervoor dat de klei redelijk schoon bleef.
Met de klok mee: een nieuw stukje Dodo Juive SN klei en nadat de klei gebruikt is.
Lakdiktemeting:
Ik meet altijd op diverse plekken de lakdikte. Eigenlijk schok ik een beetje aangezien de lakdikte niet bijster dik is. Een normale enigzins gezonde waarde ligt rond de 120~150 micron, maar de hoogst gemeten waarde op de Mercedes was slechts 125 micron.
Eerlijk gezegd had ik bij een premium merk zoals Mercedes Benz wel verwacht dat de lak wat dikker zou zijn...
Staat van de lak:
na het kleien komt de ware aard van de lak naar boven, zeker omdat je de vervuiling uit de poriën haalt van de lak. Alle ingrediënten waren aanwezig: swirls, hologrammen, krassen enz.
Polijsten:
Over het algemeen staan Duitse merken bekend om hun harde lakken, hier was ik dus min of meer ook vanuit gegaan. Vooraf bedenk ik altijd een plan van aanpak met een bijbehorend stappenplan. Na enkele testspots kon dus het stappenplan overboord, de lak bleek best hard maar ook weer zacht en zeer gevoelig te zijn! Rotary, woolpad en Scholl Concepts S3 liet een flinke micromarring achter, zelfs afschalen naar de Rupes Bigfoot, S3 en paarse pad liet marring achter. Normaal kom ik met 2 stappen polijsten aardig weg, maar helaas ging dit niet werken.
Er moest flink afgeschaald worden:
- rotary + woolpad + S3
- D/A + paarse pad + S3
- D/A + oranje pad + Malco Epic Medium pasta
- D/A + oranje pad + Gyeon Polish
- D/A + rode en zwarte pad + Rupes Ultra Fine polijstpasta
Diverse filmpjes en voor en na foto's:
Gelukkig kreeg ik hulp van mijn grote kleine vriend
De glans en reflectie zit er weer goed in.
Op verzoek van de eigenaar werden alle logo's, emblemen en letters/cijfers verwijderd.
Met een visdraad achter langs, met de caramelschijf het grootste gedeelte verwijderd, daarna met stickerverwijderaar de restanten gedaan.
Diverse:
de motorruimte werd schoon gemaakt met diverse borstels, kwasten en doeken en nadien voorzien van een laagje Gyeon Preserve.
Het interieur werd schoon gemaakt met Nanolex Interior Cleaner, diverse doeken en borstels.
De banden kregen 2 laagjes Waxaddict Feeder Tyre Conditioner, de velgen behandeld met Infinity Wax Ghost Wheel Sealant, de ramen binnen en buiten schoon gemaakt met Infinity Wax Spotless Glass Cleaner, trims een laagje Gyeon Preserve.
Altijd handig zo'n mini-me, die kan overal bij. Overigens heeft mevrouw nicknameless ook geholpen
Laatst bewerkt: