Afgelopen weekenden, ja je leest het goed, weekenden (26/27 september en 10/11 Oktober) heb ik deze Mercedes onder handen genomen. Omdat het best een grote auto is, is er besloten het werk te verdelen over 2 weekenden.
De auto bij aanvang:
Pre-wash, foamen, wassen, de-ironizer:
zoals altijd werk ik in een bepaalde volgorde. Als eerste begonnen met foamen zodat vuil los geweekt kan worden en zo veilig wordt afgevoerd. Nadat de auto grondig is afgespoten, tijd om te wassen middels de welbekende 2 emmer methode.
De velgen werden in meerdere stappen gereinigd, zelfs met grof geschut, helaas zijn de velgbedden te ver heen om ze enigzins schoon te krijgen. Niet gek aangezien de auto 14 jaar oud is en eigenlijk nooit enig fatsoenlijk onderhoud heeft gehad.
- Nanlolex preswash concentrate
- ValetPro shampoo
- Monello Non-Ferro
- Poorboy's World Spray&Rinse
En zoals @LB in een ander show off topic al aanhaalde, ditmaal ook de wielkasten uitgebaggerd
1ste stap reinigen met Nanolex Prewash concentrated:
2de stap reinigen met Poorboy's World Spray&Rinse puur
3de stap reinigen met Monello Non-Ferro:
Nadat alles was opgeruimd, kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden.
Kleien / lakdiktemeting:
voor een auto die weinig TLC heeft gehad, kwam er veel vuil vanaf bij het kleien.
Lakdefecten:
zoals te zien, was de lak aardig gehavend. Swirls, ingebeten vogelpoep, krasjes enz.
Polijsten:
over het algemeen staan Duitse lakken bekend om hun harde lak, ik was bij deze ML er ook vanuit gegaan dat dit het geval zou zijn. Echter na een testspot viel dit ontzettend mee en kon de rotary ditmaal achterwege blijven.
- Rupes Bigfoot 15 en Mini
- Rupes blauwe, gele en witte pad
- Rupes blauwe, gele en witte d/a pasta
Dit gaf de volgende voor en na resultaten:
Helaas zit er veel verwering in de lak, dat is wel goed te zien:
Helaas is de uitgebeten vogelpoepvlek op de motorkap niet helemaal weg, alleen onder een bepaalde hoek én met je neus erop zie je 'em nog.
De koplampen waren vergeeld, dat schijnt een bekend probleem te zijn bij dit model. In meerdere stappen geschuurd en gepolijst en daarna behandeld met Gyeon Trim.
Bescherming:
de lak werd afgewerkt met Gyeon One en daarna met Gyeon Cure.
Daarna waren de details aan de beurt.
Op de trim aan de achterzijde zat iets van verf leek het wel. Eerst met wat vloeibare detail spullen geprobeerd, maar niets hielp. Ik wilde niet met thinner of terpentine aan de slag omdat de kans bestaat dat dit de trims aantast.
Ik heb zachtjes met een melaminespons en wat apc de vlek zo goed als mogelijk weg gehaald, niet alles want ik wilde geen druk zetten om de structuur van het kunststof niet aan te tasten.
De uitlaten behandeld met Great Lion metal polish en een 3M Scotch brite pad. Geen 100% resultaat maar een stuk beter zo.
De velgen kregen een laagje Poorboys's World Wheel Sealant en de banden een laagje Gyeon Tire. Onder de motorkap werd de boel schoon gemaakt met diverse kwasten, doeken en APC. Naderhand de boel opgefrist met Gyeon Preserve.
De trims werden behandeld met I**** W** Rubber Wax
Het interieur werd gestofzuigd, alle kunststoffen en leer gereinigd met Nanolex Interior Cleaner, alle kunststoffen behandeld met Poorboy's World Natural Look en het leer beschermd met Gyeon Leather Coat.
En toen kon de auto naar buiten...
De auto bij aanvang:
Pre-wash, foamen, wassen, de-ironizer:
zoals altijd werk ik in een bepaalde volgorde. Als eerste begonnen met foamen zodat vuil los geweekt kan worden en zo veilig wordt afgevoerd. Nadat de auto grondig is afgespoten, tijd om te wassen middels de welbekende 2 emmer methode.
De velgen werden in meerdere stappen gereinigd, zelfs met grof geschut, helaas zijn de velgbedden te ver heen om ze enigzins schoon te krijgen. Niet gek aangezien de auto 14 jaar oud is en eigenlijk nooit enig fatsoenlijk onderhoud heeft gehad.
- Nanlolex preswash concentrate
- ValetPro shampoo
- Monello Non-Ferro
- Poorboy's World Spray&Rinse
En zoals @LB in een ander show off topic al aanhaalde, ditmaal ook de wielkasten uitgebaggerd
1ste stap reinigen met Nanolex Prewash concentrated:
2de stap reinigen met Poorboy's World Spray&Rinse puur
3de stap reinigen met Monello Non-Ferro:
Nadat alles was opgeruimd, kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden.
Kleien / lakdiktemeting:
voor een auto die weinig TLC heeft gehad, kwam er veel vuil vanaf bij het kleien.
Lakdefecten:
zoals te zien, was de lak aardig gehavend. Swirls, ingebeten vogelpoep, krasjes enz.
Polijsten:
over het algemeen staan Duitse lakken bekend om hun harde lak, ik was bij deze ML er ook vanuit gegaan dat dit het geval zou zijn. Echter na een testspot viel dit ontzettend mee en kon de rotary ditmaal achterwege blijven.
- Rupes Bigfoot 15 en Mini
- Rupes blauwe, gele en witte pad
- Rupes blauwe, gele en witte d/a pasta
Dit gaf de volgende voor en na resultaten:
Helaas zit er veel verwering in de lak, dat is wel goed te zien:
Helaas is de uitgebeten vogelpoepvlek op de motorkap niet helemaal weg, alleen onder een bepaalde hoek én met je neus erop zie je 'em nog.
De koplampen waren vergeeld, dat schijnt een bekend probleem te zijn bij dit model. In meerdere stappen geschuurd en gepolijst en daarna behandeld met Gyeon Trim.
Bescherming:
de lak werd afgewerkt met Gyeon One en daarna met Gyeon Cure.
Daarna waren de details aan de beurt.
Op de trim aan de achterzijde zat iets van verf leek het wel. Eerst met wat vloeibare detail spullen geprobeerd, maar niets hielp. Ik wilde niet met thinner of terpentine aan de slag omdat de kans bestaat dat dit de trims aantast.
Ik heb zachtjes met een melaminespons en wat apc de vlek zo goed als mogelijk weg gehaald, niet alles want ik wilde geen druk zetten om de structuur van het kunststof niet aan te tasten.
De uitlaten behandeld met Great Lion metal polish en een 3M Scotch brite pad. Geen 100% resultaat maar een stuk beter zo.
De velgen kregen een laagje Poorboys's World Wheel Sealant en de banden een laagje Gyeon Tire. Onder de motorkap werd de boel schoon gemaakt met diverse kwasten, doeken en APC. Naderhand de boel opgefrist met Gyeon Preserve.
De trims werden behandeld met I**** W** Rubber Wax
Het interieur werd gestofzuigd, alle kunststoffen en leer gereinigd met Nanolex Interior Cleaner, alle kunststoffen behandeld met Poorboy's World Natural Look en het leer beschermd met Gyeon Leather Coat.
En toen kon de auto naar buiten...