• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Mercedes Benz ML350

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.956
193
47
Den Haag
Afgelopen weekenden, ja je leest het goed, weekenden (26/27 september en 10/11 Oktober) heb ik deze Mercedes onder handen genomen. Omdat het best een grote auto is, is er besloten het werk te verdelen over 2 weekenden.

De auto bij aanvang:


foto 01.jpg


Pre-wash, foamen, wassen, de-ironizer:
zoals altijd werk ik in een bepaalde volgorde. Als eerste begonnen met foamen zodat vuil los geweekt kan worden en zo veilig wordt afgevoerd. Nadat de auto grondig is afgespoten, tijd om te wassen middels de welbekende 2 emmer methode.
De velgen werden in meerdere stappen gereinigd, zelfs met grof geschut, helaas zijn de velgbedden te ver heen om ze enigzins schoon te krijgen. Niet gek aangezien de auto 14 jaar oud is en eigenlijk nooit enig fatsoenlijk onderhoud heeft gehad.
- Nanlolex preswash concentrate
- ValetPro shampoo
- Monello Non-Ferro
- Poorboy's World Spray&Rinse

foto 02.jpg


En zoals @LB in een ander show off topic al aanhaalde, ditmaal ook de wielkasten uitgebaggerd ;)

foto 04.jpg


foto 03.jpg


1ste stap reinigen met Nanolex Prewash concentrated:

2de stap reinigen met Poorboy's World Spray&Rinse puur

3de stap reinigen met Monello Non-Ferro:

Nadat alles was opgeruimd, kon de auto naar binnen om daar verder behandeld te worden.

Kleien / lakdiktemeting:
voor een auto die weinig TLC heeft gehad, kwam er veel vuil vanaf bij het kleien.

foto 05.jpg


foto 06.jpg


Lakdefecten:
zoals te zien, was de lak aardig gehavend. Swirls, ingebeten vogelpoep, krasjes enz.

foto 07.jpg


foto 08.jpg


Polijsten:
over het algemeen staan Duitse lakken bekend om hun harde lak, ik was bij deze ML er ook vanuit gegaan dat dit het geval zou zijn. Echter na een testspot viel dit ontzettend mee en kon de rotary ditmaal achterwege blijven.
- Rupes Bigfoot 15 en Mini
- Rupes blauwe, gele en witte pad
- Rupes blauwe, gele en witte d/a pasta

Dit gaf de volgende voor en na resultaten:


Helaas zit er veel verwering in de lak, dat is wel goed te zien:


foto 010.jpg


foto 011.jpg


foto 013.jpg


Helaas is de uitgebeten vogelpoepvlek op de motorkap niet helemaal weg, alleen onder een bepaalde hoek én met je neus erop zie je 'em nog.

foto 012.jpg


De koplampen waren vergeeld, dat schijnt een bekend probleem te zijn bij dit model. In meerdere stappen geschuurd en gepolijst en daarna behandeld met Gyeon Trim.

foto 014.jpg


Bescherming:
de lak werd afgewerkt met Gyeon One en daarna met Gyeon Cure.
foto 015.jpg


foto 019.jpg


Daarna waren de details aan de beurt.
Op de trim aan de achterzijde zat iets van verf leek het wel. Eerst met wat vloeibare detail spullen geprobeerd, maar niets hielp. Ik wilde niet met thinner of terpentine aan de slag omdat de kans bestaat dat dit de trims aantast.
Ik heb zachtjes met een melaminespons en wat apc de vlek zo goed als mogelijk weg gehaald, niet alles want ik wilde geen druk zetten om de structuur van het kunststof niet aan te tasten.
De uitlaten behandeld met Great Lion metal polish en een 3M Scotch brite pad. Geen 100% resultaat maar een stuk beter zo.

foto 016.jpg


De velgen kregen een laagje Poorboys's World Wheel Sealant en de banden een laagje Gyeon Tire. Onder de motorkap werd de boel schoon gemaakt met diverse kwasten, doeken en APC. Naderhand de boel opgefrist met Gyeon Preserve.
De trims werden behandeld met I**** W** Rubber Wax

foto 017.jpg


Het interieur werd gestofzuigd, alle kunststoffen en leer gereinigd met Nanolex Interior Cleaner, alle kunststoffen behandeld met Poorboy's World Natural Look en het leer beschermd met Gyeon Leather Coat.

foto 018.jpg


En toen kon de auto naar buiten...
 
Mooie detail en gedetailleerd verslag. En top om zo’n verschil te maken. Grappig een benz met “gewone” lak, zo zie je maar dat het kan verkeren.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Pfoe dat is een aardige lap staal zeg! Bij zo'n hoge auto behoord een krukje ook ineens tot de detail arsenaal. ;)
Je zei dat de velgen te ver heen waren maar ik vind ze er eigenlijk weer keurig uit zien. Ik had echt verwacht der zwarte/bruine plekken in de lak zouden zitten die er niet meer uit wilde maar ik vind het er keurig uit zien.
Als laatste zag ik dat je voor het leer geen specifieke lederreiniger gebruikt hebt. Kan dat niet ivm met leather coat of zijn er andere redenen?
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
@Timon,

ik gebruik de Nanolex Interior Cleaner omdat deze multi inzetbaar is. Aangezien ik niet heel vaak een (lederen) interieur doe, gebruik ik dan liever dit product dan een product specifiek voor leer die ik eenmalig gebruik en ongebruikt op de plank blijft staan.
 
Uitstekend resultaat. En lekker dat het over twee weekenden verdeeld kon worden.
Dat houdt het wat overzichtelijker. En hoef je vanwege minder tijdsdruk ook geen concessies te doen op de kwaliteit.
Hoewel de afweging tussen tijd en kwaliteit voor de echte detailer toch wel vaak een puntje zal blijven ;) .
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless