• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mijn eigen DE"TT"AILS...

Denders

Detailing trainee
9 jun 2012
1.416
40
51
Hallo mensen,

Als beginner ook maar even mijn belevenis plaatsen van vandaag..don't shoot the messenger he :)_[]



Vandaag was het dan zover! Mooie dag en de detail-zin zat er al goed in inmiddels.
Uiteindelijk toch nog te laat begonnen door eea. maar ik wist dat er morgen een vervolg moest gaan komen op mijn gemakje, want zo'n eerste keer moet je toch maar zien wat er allemaal gebeurd onder je handen!

De Clinic in Berkel en Rodenrijs bij HQ CC was toch prima om de twijfel weg te nemen, veel geleerd en ook van het forum natuurlijk maar onderwijl blijven er af en toe nog vragen opkomen of moet je even 10 seconden langer denken over wat te doen.
Ach ja, ervaring is alles toch!


De verzameling bij mijn ouders neergezet en ook de stoffige TT, want die wordt toch binnen bepaalde tijd redelijk stoffig hier beneden in onze algemene (prive) parkeergarage van het appartement door al die handige rooster-droogluiken in de betonnen draagmuren.
Maar goed, als dat het ergste is...

(fotos zijn perse NIET bewerkt, alles op "AUTO" geklikt dus soms kan het licht weleens iets te fel zijn geweest)

de stof:


pict0728g.jpg



In m'n kloffie begonnen met Super snow foam te mengen, mijn pa heeft zo'n klein Karchertje en ik wil alles gewoon eerst proberen voordat ik weer zo'n leuk verlanglijstje ga verantwoorden voor mezelf :schaam

pict0730l.jpg


pict0732p.jpg


pict0735f.jpg



Ik moet zeggen, 25mL SSF en 275mL water (max van het kleine kannetje) en er kwam nog foam op de auto ook, niet erg dik maar ik had namelijk gekleurd water verwacht en het kon toch blijkbaar goed zijn werk doen.
Hierna nog een bekertje gemaakt dus ik heb heel de auto gedaan met 600mL.
Misschien een tikje meer SSF volgende keer maar ik begrijp dat het geen echte goede foamer kan worden zo.

Persoonlijk ga ik nog eens goed over alle foam opties nadenken en ook de fles met luchtregelaar van CC.
De Karcher is nog wel redelijk en waterdruk is goed sterk voor zo'n ding. (mijn pa doet er altijd zijn terras mee) maar de lans lekt bij de houder/knop maar goed: verder!

Ik zag dus uit de parafaan de bruine drap spuiten toen de SSF zijn werk had gedaan!
Zoals ik al eerder zei was de auto niet echt vuil voor de rest na het goed afspuiten.
(Het koolstof interieursfilter, wat we ook even nog vervangen hebben zag er toch donkerder uit...)


Tijd voor het intensieve maar aparte goedje de gele klei.
Erg tevreden over jullie tip om de Mothers 1:1 te mengen, werkt uitstekend want je gebruikt toch bijna 1 sprayfles voor 75% op zo'n sessie totaal.

Op sommige delen van de lak kwam zowat niks af maar onderaan de auto was het toch wel feest voor de klei (of niet)


pict0736w.jpg


pict0745m.jpg


pict0746j.jpg



De mothers is een zachte klei, vooral als je ermee werkt maar ik ben er tevreden over, de lichtgrijze Poorboys (dacht ik) vond ik net even wat prettiger persoonlijk maar goed, ik heb nu de kit versie met 2 stukken!


Op de lak van de TT zaten niet veel swirls maar veel krasjes e.d. Ook zijn sommige putjes door gebruik aanwezig maar totaal gezien is de lak nog in zeer goede staat en het is een auto om mee te rijden toch?!
Goed, ik heb als test nog even de oranje pad en mezzo maar dat had weinig effect algemeen, ik wist al dat ik met de wol aan de gang moest.


pict0754h.jpg


pict0755.jpg


[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Hierboven een stuk van de deur na de wolpad, de uni-glans kwam toch al naar boven!


pict0760s.jpg


Dat was even aan de bak maar beter direct een zware leerschool nu ;)
Ik ben dus met paars begonnen met de Inizio uiteraard bijna overal toch wel 4 passes hoor.
Mijn motorkap was al gedaan bij CC dus dat was al oke en ook de enige doorn in mijn oog nu met al die vervelende, bekende witte putjes helaas..


Op een gegeven moment was de slag toch te zwaar voor de pad denk ik, want toen gebeurde er toch het volgende :weetniet !!!


pict0761h.jpg



Kan iemand vertellen wat er hier aan de hand is geweest? Heb ik iets verkeerd gedaan (resultaat was mooi op de lak)
of was de Wollen pad gewoonweg aan het einde van de UNI-LAK veldslag in vergelijking tot de schuim kompressor die wat meer kan hebben??
Helaas dit... jammer.

Daar wilde ik dus niet meer de voorbumper mee doen, want gelukkig was de rest er al mee gedaan en besloten dat die ook gewoon met oranje Kompressorpad kan.
Volgende stap was Oranje met Mezzo, je zag gewoon alweer de lak naar boven komen.


pict0764z.jpg


en hier ook een voorbeeldje van de "tape-test"

pict0766o.jpg


Die sentimentele nostalgie uit 1982 die je ziet staan, een van de eerste echte 944's, die komt ook nog is aan de beurt!


Het geheel afgerond met de lichtgroene pad en Finale.


[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Schrikmomentje naast wat Finale stof..... een krassss??? Oke: een condensspoor van een vliegtuig :-b



Het was inmiddels 20:30 nog even alle lichaamsdelen laten rusten en besloten dat ik de Microvezeldoeken thuis nog wilde wassen met de Restorer en de twee overgebleven pads ook, voor morgen.
Wat een indrukken maar echt leuke en voldoening gevende bezigheid!

Morgen weer verder dus met geheel wassen, Black Hole en EX-P aftoppen.
Na het curen wil ik nog een laagje Natty's Liquid eroverheen zetten.. nog wat rondgaan met de AF Trim Revive en is kijken wat ik met de velgen ga doen na het wassen.
Ik denk een laagje Iron-X, wat EX-P.. maar echt gefocust ben ik er nu uiteraard nog niet op want die moet ik gewoon laten opknappen en poedercoaten qua stoeprand ellende.

Na morgen zal ik nog een kleine foto aanvulling doen.
Uiteraard bedankt voor het lezen!


GroeTT, Dennis
 
  • Leuk
Reactions: Tierrie
Die ziet er zeker weer strak uit! :)^
Wat de pad betreft, misschien te snel laten rond draaien terwijl die verzadigd was? Heb verder geen idee.
En als je de laag EX-P hebt aangebracht en uitgepoetst wacht je best nog een aantal uurtjes vooraleer je de Natty's erop smeert.
Veel succes nog morgen :-b

/Edit, wat de tape betreft, je dap draait rechtsom, dus als je de tape zo aanbrengt dat de dap niet tegen het uiteinde van de tape in gaat heb je minder kans dat deze los komt. Maar de 3M tape uit de shop is toch wel een aanrader.
 
Dankje Tuscani!

Ik ben nog niet klaar uiteraard maar het valt niet tegen :cool:

Het zou kunnen hoor van die wollen pad, verzadiging heel de auto bijna gedaan.
Op zich steeds de juiste snelheden en pass-snelheid aangehouden maar ik denk ook dat er iets is gaan ophopen bij standje 5-6 en ondanks het allemaal helemaal niet zo erg warm werd, toch de haren zijn meegenomen door het ophopende middel en eruit getrokken?
Wellicht zijn die (deels-)wollen zowieso wat kwetsbaarder als als de Kompressor- en schuimpads.
Ik heb geen padwasher ofzo.
Helaas lost in combat...

Ja, van de EX-P is me bekend, ik denk zelfs dat ik de Blue nog een dagje later op ga brengen.. zal het even aankijken morgen.
Ik heb de auto in de garage laten staan nu bij mijn ouders tot morgen, vonden we wel zo handig. (redelijk dichtbij loopafstand)

Die tape gebruik ik voor het afplakken van de tegels in de badkamer als ik de kitlaag ga vervangen :grinning:
Een rol 3M blauw had ik al aangeschaft maar wilde dit even testen.
Tape is hetzelfde met een felle kleur maar de lijmlaag is minder dan 3M, andere toepassingen dus.


xtra:
-Micro restore in de wasmachine (-afgemeten en direct in trommel gegooid) 40 graden, fijnwas en doeken zijn allemaal weer mooi schoon en de vezel staan!

-Kompressorpads zijn met de bekende handwas ook weer helemaal als nieuw.

-Ik dacht dat ik veel c-pro erazer ging gebruiken maar daar heb je juist maar heel weinig van nodig.

-Ik zie al dat ik een paar spullen extra moet bestellen :roll
 
Net resultaat!

V.w.b. die wollen pad... dat is je eigen schuld :-" , er is op de clinic nog aangegeven dat een wollen pad sneller volloopt dan een foampad en ook dat je pads regelmatig moet schoonmaken tussendoor. Dat heb je niet gedaan.... Nu weet je wat het gevolg hiervan kan zijn. Een paarse wollen pad is heel simpel te reinigen, uitspoelen on de kraan en even droog draaien op de DAP, klaar!
 
Inderdaad te lang door gegaan met de wollen pad. Ik zelf reinig de pad per 1 of 2 plaatde(e)l(en), dus ongeveer 4 a 5 keer per auto (bij een V70 wat vaker dan bij een IQ:-b )
 
Hang die pad op als "leertrofee". De reden van het overlijden van de pad is al aangegeven maar dat zal je een volgende keer niet meer overkomen. Zolang je dit soort momenten oppakt en ervan leert ben je goed bezig.
Ik weet dat VAG lakken keihard kunnen zijn maar ik bespeur toch een trent om maar gelijk met de zwaarste middelen aan de gang te gaan. Je zegt vier passes op wol (!)nodig gehad te hebben, hoe ver was je gekomen met hetzelfde aantal passes op oranje of geel? Ik maak me sterk dat er met 1 pass op wol en 3 op oranje (of een andere combinatie) ongeveer hetzelfde resultaat te halen moet zijn. Okay het was allemaal op de DAP dus het kan altijd nog een stapje zwaarder maar zelfs in de tijd dat ik VAG's deed met de DAP500 heb ik de paarse wollen maar zeer beperkt ingezet (en dan zeker niet op een hele auto)

Maar goed; zover mijn eigen ervaringen die zeker niet bedoeld zijn om "the messenger te shooten".
Je resultaat is nu al heel goed, nu de sealant nog (lekker dun) en een mooie wax en dan kunnen je ouders weer in een kanppe TT rondknorren.
 
Ziet er al een mooi resultaat uit :cool:

Ik vraag me echter af of je nu echt overal krasjes had ?

Anders kon je evengoed de "krasdelen" polijsten met het wolletje en daarna de rest (heel de auto dus ) met wit of oranje , scheelt je toch een (halve) stap .

Als ik het goed zie heb je de velgen nog niet gepoetst , dat doe je best toch voor je de rest doet ivm spetters .

Ook handig om bvb 1 of ander zitding erbij te nemen , scheelt je later wat rugpijn.....

Nog handig soms : demonteren van de nrplaat ipv aftapen.....(ik doe het ook niet altijd hoor )
 
Ziet er netjes uit! :)^ Jammer van wollen pad, maarja; iedereen heeft een leermoment. Succes met de rest van de TT!
 
Ziet er al heel goed uit! Ik heb ook al eens een pad weg kunnen gooien vanwege verzadiging, je leert er toch iedere keer weer bij. Gewoon ervaring op blijven doen en dan komt het best in orde. De glans die terug is is al erg mooi hoor :cool:
 
Ziet er al zeker goed uit.
Wat betreft de wol pad doe ik min of meer hetzelfde als Thunderbird.
Niet te veel laten verzadigen en op de Rotary vaak rond de stand 3 en dus 4 of 5x in de Padwasher, het laatste gaat meer op gevoel want op een Unilak kan het wel eens vaker worden.
 
Bedankt mensen!

Even snel tussendoor:

@Stimpy68:
Tsja niet handig idd. leermomentje vanwege helaas polijstpindakaas zullen we maar zeggen haha
Ik vergeet het niet meer nu! :cool:

@blackpassat:
Ik moet ook zeggen dat ik niet HEEL de auto met 4 passes gedaan heb eigenlijk excuus, maar ik gaf al aan dat ik oranje geprobeerd had.
De voorbumper doe ik met oranje omdat die al een keertje overgespoten is ook. Op de "krasdelen" was het zwaarste ECHT nodig!

Ter duidelijkheid: het is mijn eigen auto :D , mijn ouders hebben een Kia en de 944.
Ik gebruik even hun plek omdat ik hier niet voor de deur wil gaan staan ivm onhandig/appartement/kan niet binnen detailen

De blackhole gaat er net zoals bij CC lekker dun op en daarna de EX-P + cure.

@grandscenicman:
(zie ook hierboven)
Velgen zijn nu niet zo belangrijk, maak ze gewoon schoon: lees even in de "showoff" waarom.
Geef je wel gelijk hoor!

Ik had ook een zitding erbij op sommige plekken maar het blijft lastig bij sommige delen...ik wil gewoon een poetsbrug haha
De gratis fitness is wel goed voor me ;)

@dolomitgrey:

Ja het is de 2005 avance FWD he, met maar 150PK (echt te weinig) maar die zijn nu alweer even 230 door in Aalten geweest te zijn toen.
2 uitlaten staat beter maar hij is nog zo goed en geld uitgeven kan altijd nog haha
 
Net resultaat hoor,ziet er goed uit. Je zult zien dat de volgende detail makkelijker en soepeler gaat. Aldoende leert men. Goed bezig!
 
mooi resultaat hoor,

de paarse wollen pad heeft mij ook nooit bekoord ...vind het een onding..

ben nu gewend aan de meguiars cut& shine woolpad op de rotary en die kan wat hebben.
het is een allround pad die me tot nu toe nog niet in de steek heeft gelaten.

wel reinigen tussendoor...ook bij foampads!
 
tja, leergeld betalen we allemaal wel eens :-"
Het resultaat is echter meer dan schitterend ; dus heel goed gedaan
 
Zo, daar zijn we weer met een latertje maar ik ben zo tevreden dat slaap inhalen wel weer goed komt :)^


Erik (E-Jan) is vandaag, na een telefoontje ook nog even komen kijken!
Hij is langs mijn huis gekomen en heeft mij met de Alfa opgehaald waarna we richting "projecTT" zijn gegaan een stukje verder, om het zelf ook even in real life te aanschouwen. (die mooie Alfa zetels zitten prima Erik!)
Na wat gezellig gebabbel op deze mini-meet was het hoog tijd om de DAP koolborstels te activeren!


Ik ben dus verder gegaan waar ik gebleven was, en moest nog het eea. afbouwen met Mezzo en daarna Finale.
Overigens heb ik een paar keer nu wel een wasbeurtje aan een Kompressorpad gegeven, ging allemaal prima verder :rules


Hierna is de auto weer gewassen met de SSF.
Dit keer voldoende aan 1 vol Karcher-bekertje maar ik had wel iets minder opgemengd.
Het zag er allemaal wat beter uit de foam en die heb ik eventjes het werk laten doen.
Toen de auto afgespoten en gedroogd.
Wow! ..wat een toverdoek is die grote Drying Towel van Monello, dit was geheel nieuw voor mij en ben blij dat ik hem heb!
Auto in alle verstopte hoekjes afgedroogd met de goedkope MF-doeken die ik had gehaald bij de Action, prima!

Ik heb toch nog maar iets gedaan om de velgen niet helemaal uit de toon te laten vallen bij de auto.
Daarbij wilde ik de Iron-X zelf ook gewoon in actie zien.
(Voor de oplettende kijker, ik heb de kapjes er niet afgehaald hier)


pict0777d.jpg


[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

pict0780w.jpg



Wat een putlucht is dat toch, ik moest er zelfs even van hoesten :-& en dan ineens, even later: de geur die ook echt op de verpakking staat!! :heart_eyes: "cherry"....
Iron-X ingewreven met een dikke ronde verfkwast en eenmaal afgespoeld deed het ons toch positief verbazen.
Echter zoals eerder gezegd: ze moeten, voor het mooie helemaal behandeld gaan worden en schade gerepareerd.
Hierna de banden ingespoten met de simpele spuitbus die mij al langer prima is. Ingewerkt met een kwast, mooie licht-glanzende dressing!


PB BlackHole time!
Met de zwarte pad relaxed opgebracht.


pict0784d.jpg


pict0785.jpg



PB EX-P time!
Met de concourspad en dezelfde rustige gang weer geheel de auto gedaan en toen maar eens gaan eten!
Iets meer als een uur laten zitten en afgenomen.

Verder maar niets meer gedaan, de liquid Blue komt nog wel en laat de EX-P maar op microscopisch nivo curen.


Trims, die heb ik allemaal gedaan met de AF Trim Revive en ik moet zeggen, blijvertje!
Precies goed voor mijn smaak, moeilijk uit te leggen verder.
Heel erg zuinig in gebruik ook.


Ik ben zeer tevreden hoe de auto eruit gekomen is!
Onbeschrijfelijk prettig zo'n hobby op z'n minst gezegd :D

Foto's van beschadigingen waren helaas erg lastig te maken zoals ik al verwacht had in deze situatie.
Ik kon ze echter wel veelal direct aanwijzen maar afgezien van de extra tinten zwart zijn ze bijna allemaal verdwenen, heerlijk!
Een mooie afsluiter van alle moeite zijn deze nu twee leuke, lange middagen geworden qua lak detail :)^


(De paar eindfoto's zijn even beperkt tot de oprit)
Bedankt voor jullie reakties nog!

Dennis



pict0786.jpg


pict0787y.jpg


pict0788c.jpg


pict0789g.jpg


pict0790w.jpg


[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
Zoals ik al zei : Heel erg netjes geworden Dennis! Echt 300% opgeknapt hoor, vooral na de laatste stappen. Foto's zijn ook erg mooi! Vooral de laatste foto met die coupe-lijnen en de glans erop. In het echt is de uni-zwart glans waarschijnlijk nog indrukwekkender. :heart_eyes:

Goed dat je toch nog even je wielen schoongemaakt hebt voor het totaalplaatje. Je kan nog langs Van Den Ban om te vragen of ze de schade voor een leuke prijs kunnen maken, niet geschoten is altijd mis. Blij te horen dat je Iron-X overleefd hebt, ik had de Squashed Flower versie maar van bloemengeur was vrij weinig terug te vinden hoor!

Zijn de krassen op je dak na de Blackhole nu ook minder zichtbaar?

En was inderdaad erg gezellig! Tip van Jip : Volgende keer kan ik ook mijn DAP meenemen, ben je nog sneller klaar ook ;)