• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mijn Stappenplan met als doel polijsten

Janvis

Detailing addict
9 aug 2015
229
65
44
Beste allemaal,

Al langere tijd wil ik de Mondeo eens lekker verwennen middels een goeie poetsbeurt. Het is duidelijk aan de auto te zien dat zijn vorige baasjes daar niet zo veel mee hadden want de auto is zo dof als het maar zijn kan, als je met je hand over de motorkap wrijft dan voel je zelf dat de kap gewoon ruw is. Ik had al vaker eens rond gekeken op internet maar schrik toch best van de hoeveelheid geld wat je kwijt bent voor een beetje goed spul. Omdat poetsen nou niet bepaald primair mijn hobby is gaat het mij echt te ver om voor een paar honderd euro uit te geven aan een machine met alles er op en er aan.

Inmiddels maar eens mijn mandje op carclean wezen vullen en heb inmiddels een lijstje van rond de 100 euro die volgens mij redelijk compleet is. Ik besef dat er mensen zijn die het allemaal nog veel serieuzer aanpakken maar ik vind dit al heel wat
icon_cool.gif

Hier het lijstje met daar onder mijn uitleg hoe ik het wil gaan doen:

Hier moest een plaatje komen maar dat lukt me helaas niet :roll

Dan maar alleen de text:

1 Ik begin met de wasset van Monello (Monello basic wash kit), deze bestaat uit shampoo, wasspons en een droogdoek

2 Als de auto dan droog is ga ik kleien met de Meguiars - Smooth Surface Clay Kit (Monello is uit verkocht) deze set is compleet met klei detail spray en droogdoek.

3 Als de auto dan helemaal schoon en droog is ga ik met de Monello Mezzo Polish en oranje pad de auto polijsten
4 Als dat klaar is ga ik weer met de Mezzo Polish maar nu met de Witte pad over de hele auto.

5 Als dat helemaal klaar is ga ik de Mothers Wax en de zwarte pad de hele auto in de wax zetten.

6 En als laatste pak ik een flesje bier om bij te komen denk ik
hysterical.gif

Wat vinden jullie van deze aanpak i.c.m. de gekozen materialen??

Met de gekozen producten heb ik geen, of nauwelijk ervaring dus daar kan ik weinig over zeggen. Wat ik wel zou doen is de auto wassen, dan kleien en dáárna pas drogen. Maakt de boel net wat sneller en eenvoudiger.

Ik heb geen ervaring met de klei van Meguiars, en de reviews op CC zijn goed, dus het zal een prima product zijn. Echter, hier op het forum zijn ook veel positieve geluiden over de kleiset van Mother's en die is weer een tientje goedkoper, dus misschien is dat nog een optie.

Succes!

Jan

• Leuk
Reacties: Soepergrover
Net als Jansen zou ik eerder de Mother's clay kit kiezen dan de Meguiar's. Verder zou ik na de mezzo toch echt de Finale op wit doen, en niet opnieuw Mezzo.
Verder zijn er allerlei alternatieve stappenplannen te bedenken, maar de vraag is of een alternatief jou bevalt. (bijvoorbeeld door in plaats van de Finale een sample set van Poorboys te bestellen met daarin professional polish (i.p.v. Finale) en een glaze (black hole, of white diamond afh. van de kleur van je auto) om je auto iets meer glans te geven al voor je 'm in de wax zet. In die poorboys set zit ook nog EXP, dat een sealant (synthetische wax), maar de vraag is of je zo'n extra stap met glaze wel wil, of dat teveel werk vindt.

Ik denk dat een 1 staps product zoals Scholl S20 wel eens wat kan zijn. Ik gok erop dat de verwerking van de korrel korter is met een betere correctie en finish. Evt opgevolgd door Ddj lime prime plus= cleaner/glaze + korrel. Ik vond em makkelijk te verwerken mits paneel voor paneel dun verwerken en gelijk afnemen.

Maar werkt dat ook handmatig goed? Zoals Jan Willem aangeeft in zijn post is 'ie van plan om het zonder machine te doen.

Ik ga er van uit dat de TS handmatig gaat polijsten. Mezzo op een oranje handpad lijkt me dan genoeg. Niet nog met wit en ook niet nog eens met finale.

Over de Scholl S20 met het handje ben ik nog niet helemaal uit.

• Leuk
Reacties: StijnV
Met de gekozen stappen zul je een heel eind komen

ik weet niet hoe groot jou auto en spierballen zijn, maar 2x polijsten en daarna waxen met de hand lijkt me niet de makkelijkste opgave, ook moet je met de hand niet verwachten alle krassen en hologrammen eruit te krijgen.

vergeet geen foto's te maken ;)

Hey mensen bedankt voor al jullie reactie's, ik ga ze morgen eens rustig doornemen.

@Maupie: Ik heb een Mondeo station uit 2006, dus een redelijk grote auto.... Gaat dus een zware klus worden met de hand. Misschien dan toch maar een dap overwegen? De lak van de auto is in een zeer slechte conditie mag ik wel zeggen, de motorkap voelt zelfs ruw aan als je er met je vingers overheen wrijft.

Ik ga alle opties nog maar eens rustig overwegen, ben wel erg wijs met de auto dus wil hem heel graag in een mooie glimmende conditie hebben alleen de kosten houden me wel heel erg tegen als ik eerlijk ben.

Vanochtend eens met mn vriendin over de poetsplannen gehad, tot mijn grote verbazing blijkt ze de Mondeo meer te kunnen waarderen dan ik had verwacht. Ze waardeert hem zelfs zo erg dat ik een DAP500 mag kopen :-D Met deze nieuwe inzichten moet het hele plan wel worden herzien natuurlijk dus ik ga maar weer eens kijken wat het plan nu gaat worden. Het wassen en kleien verandert natuurlijk niet dus dat blijft gelijk, ik denk dat het mooiste is om er een complete DAP kit te kopen, dan heb ik de keus uit de lite of de power pack.
Die DAP gaat me denk ik een hoop last van de armen schelen want 2 keer polijsten en 1 keer waxen met de hand leek me al gee makkelijke opgave :schaam

Soepergrover;n428235 zei:
Ik ga er van uit dat de TS handmatig gaat polijsten. Mezzo op een oranje handpad lijkt me dan genoeg. Niet nog met wit en ook niet nog eens met finale.

Waarom het mij wel een goed idee leek:
Mezzo slijpgraad 70/glansgraad 60
S20 slijpgraad 70/glansgraad 85
Daarbij is de verwerking (tijd) van Scholl polijstmiddelen vaak korter en als je met de hand gaat polijsten is dat wel een groot voordeel op zo'n grote auto.
Daarbij heb ik gesteld "ik gok" daar ikzelf absoluut nooit van mijn leven een auto met de hand zal gaan polijsten...
Maw bij mij ontbreekt de ervaring op dat gebied maar het leek mij wel een goed idee vandaar dat ik ermee op de proppen kwam.

Verder lees ik dat TS nu toch een machine gaat halen en in dat geval zou ik zeggen gebruik lekker de spullen die bij het pakket zitten.

Eerst maar eens zien of het allemaal een beetje gaat lukken. Over 4weken hebben we vakantie, de eerste week gaan we zo het nu lijkt weg en hab daarna 2week de tijd om me uit te gaan leven op de Mondeo :-D

ik zit nog wat te twijfelen tussen de lite en de powerpack versie van de starterskit, hoewel ik denk dat ik op de motorkap de gele pad i.c.m. de compound wel nodig ben dus dat zou de keuze voor de powerpack wel logischer maken.

Ric325i zei:
Soepergrover;n428235 zei:

Waarom het mij wel een goed idee leek:
Mezzo slijpgraad 70/glansgraad 60
S20 slijpgraad 70/glansgraad 85
Daarbij is de verwerking (tijd) van Scholl polijstmiddelen vaak korter en als je met de hand gaat polijsten is dat wel een groot voordeel op zo'n grote auto.
Daarbij heb ik gesteld "ik gok" daar ikzelf absoluut nooit van mijn leven een auto met de hand zal gaan polijsten...
Maw bij mij ontbreekt de ervaring op dat gebied maar het leek mij wel een goed idee vandaar dat ik ermee op de proppen kwam.

Verder lees ik dat TS nu toch een machine gaat halen en in dat geval zou ik zeggen gebruik lekker de spullen die bij het pakket zitten.
Ik zag dat de TS machinaal gaat ja.
Scholl S20 lijkt me mooi spul. Ik weet niet of het handmatig ook zo effectief zou zijn.

grijzepanda;n428265 zei:
En als mezzo op raakt wat zou je dan aanraden?S20 Komt overeen met mezzo?
Persoonlijk ben ik geen fan van Veloce maar Mezzo/Finale vind ik prima spul! Naast Mezzo/Finale heb ik ook polijstmiddelen van Scholl en Rupes en alledrie ben ik wel tevreden over. Het is te kort door de bocht om te zeggen product A is het beste want bij sommige lakken werkt product A terwijl bij een andere lak je het beste werkt met product B...
Dat gezegd hebbende ben ik zeer te spreken over de polijstmiddelen van Scholl waarbij S20 waarschijnlijk ook een topper is. Verwerking is vaak net wat korter en de finish al zeer goed.

@Janvis,
Verruil de Ex-p (moet 24 uur droog staan) lekker voor een fles Collinite 845 welke makkelijker verwerkt met een minimaal even lange standtijd.
40 euro voor de megs klei set dan kun je imho beter de Ddj Sn fine clay kopen en een fles Ddj born slippy (geconcentreerde uitvoering) dan krijg je meer waar voor je geld.
Glaze= een optionele stap die ik persoonlijk maar nog weinig toepas dus daar zie ik kansen om geld in je zak te houden. Maar goed ieder zijn ding er zijn ook zat liefhebbers van het spul...
Wat ben je nu nog van plan met die handpad? Kan dat ook niet machinaal?

Hoi ric,

de ex-p ga ik ruilen voor de collinite 845, en de klei daar ga ik eens naar kijken. En die black hole zie jij geen meer waarde in begrijp ik. Misschien dat ik als beginner die er ook wel weer uit haal. Eerst maar eens zien of het polijsten gaat lukken. Uitbreiden kan natuurlijk altijd nog. Erg bedankt voor je input, kan ik een hoop mee.

Ow ja, die zwarte handpad. Die was bedoeld om de wax op te brengen maar ben er al achter gekomen dat dat net zo goed machinaal kan dus die gaat er ook nog weer uit.

edit: de rode is wel een goed idee toch om die dan voor de wax te houden. Zou heb ik voor elke stap een aparte kleur pad en is de kans op verwarring minimaal.

Janvis, die rode Monello machinepad is perfect voor de 845, lage machinestand en zo dun mogelijk aanbrengen zolang de pad goed wax afgeeft is het goed. Hoe dunner hoe beter ,ff curen ,uitwrijven liefst 1 uurtje wachten en optioneel nog zo'n laagje aanbrengen. Kan niet fout gaan...

Dit is de bijgewerkte lijst.

Beste ,

Hierbij ontvang je de verlanglijst van Jan Willem, verstuurd via www.Carclean.com.

Commentaar van Jan Willem:

Lijst

[TD="width: 50, bgcolor: #CAE7F2"]Art.Nr.
[TD="bgcolor: #CAE7F2"]Omschrijving
[TD="width: 60, bgcolor: #CAE7F2, align: right"]Prijs

102092
Monello - Wash Mitt
€ 12,99

102647
Monello - Lavare shampoo - 250ml
€ 11,49

103062
Monello - Senza Acqua Piazza Trio Drying Towels - 45x45cm
€ 20,99

102775
Polishing Power - DAP900 V3 Raffini Starterskit - Power Pack
€ 229,99

102544
Monello - Raffini 5,5" Foam Finishing Pad - Red
€ 9,99

101219
Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 - 473ml
€ 19,99

101327
Dodo Juice - Supernatural Fine Detailing Clay - 3x80=240g
€ 25,49

101241
Dodo Juice - Born Slippy clay lube - Spray 500ml
€ 9,99

Met vriendelijke groet,

Carclean.com

PS. Mocht je ten onrechte deze mail hebben gekregen, informeer ons dan even op informatie@Carclean.com, zodat wij het kunnen uitzoeken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Janvis,

Leuk dat je vriendin ´toestemming´ geeft, haha!

Ikzelf ben ook recent begonnen met detailen en eveneens met de DAP Powerpack begonnen. Ik wilde mijn eigen auto doen en ook andere auto´s.
Bij aanschaf van de Powerpack had ik alles om de basis goed te kunnen doen. Ik had echter bij mijn bestelling ook wat producten om de ramen/banden/etc te doen.

Tot op heden kan ik letterlijk alles doen met de spullen uit de Powerpack, maar omdat ik meerdere auto's doe heb ik van sommige dingen uiteraard al weer bijbesteld.
Het enige waar ik tegenaan ben gelopen is het polijsten van de hardere lakken, maar dat zal voor jouw Mondeo geen kwestie zijn.

Je hebt vrijwel alles in huis om aan de slag te gaan;

Shampoo + Mitts om te wassen,
Droogdoeken om te drogen
Klei + lube om te kleien,
DAP Powerpack met verschillende compounds + pads om;
...te polijsten,
...te glazen,
...te waxen/sealen,
Glaze,
Sealant/wax.

Dit is een mooi lijstje, waar ik echter wel een aantal adviezen/argumenten voor heb;

Bij de klei-set van Meguiars zit al een Clay Lube. Echter zou ik je aanraden om een losse klei te kopen en als Lube de PB Spray&Wipe te nemen.
Deze PB S&W is letterlijk overal voor te gebruiken. Ramen/clay lube/detailerspray/kunststof/etc.

De Monello set is inderdaad uitverkocht en andere zijn met kleine blokjes klei. Er is echter ook een losse klei set met zelfs 250gr kei voor €17,-.
Neem je daarbij die S&W, die kost €12,-, dan zit je op €29,- totaal. (minus het MF doekje, maar je hebt toch al veel betere in het Powerpack zitten)
€10,- van de totaalprijs af en veel meer klei en een veelzijdige detailerspray.
Dit is iets waar je de totaalprijs mee kan drukken of voor een zelfde prijs nét wat betere/vervangende producten hebt.

De PB Black Hole is een glaze. De mening van menig lid op dit forum is dat een glaze vaak niet veel waarde toevoegt wanneer er een goede voorbereiding is geweest. (Goed polijsten) Er zijn in eerdere berichten waarschijnlijk ook geen woorden over gevallen omdat je in eerste instantie met de hand zou gaan polijsten. Zoals je nu wel begrijpt, is de voorbereiding dan minder en zal een glaze meer betekenen om swirls/krasjes te verdoezelen en de lak wat meer diepte te geven. Echter heb je straks een DAPje en zal de lak strakker en schoner zijn, wat een glaze hoogstwaarschijnlijk overbodig maakt.
Dit is iets waar je de totaalprijs mee kan drukken of voor een zelfde prijs nét wat betere/vervangende producten hebt.

De EX-P is inderdaad een veelgebruikte Sealant. Echter kan ik je aanraden, zoals velen mij ook deden, om voor dezelfde prijs/inhoud de Collinite 845 aan te schaffen. Deze kan je in 2 lagen heel simpel aanbrengen met de hand of je nieuwe DAP en de eigenschappen van deze wax komen aardig in de buurt van een sealant. Tevens is hij ook superdun aan te brengen en doe je met een fles behoorlijk lang.
Daarbij gebruik ik de wax ook voor de velgen en zelfs dingen in-en-rond het huis.

Ook zie ik in je lijstje een extra Foam pad voor op je DAP. De betreffende rode pad is voor het aanbrengen van een glaze/wax/sealant. Deze heb je al in je DAP pakket zitten, echter kan de kleur verschillen tussen zwart en wit. Aangezien je in mijn adviezen een glaze achterwege kan laten, heb je geen 2de finishing pad nodig.
Mocht je überhaupt meerdere pads aanschaffen, dan zal dat van de polijstpads zijn. Tenzij je de pad tijdens het polijsten, tussen panelen door, goed schoonmaakt vóór je meer gaat doen. Ikzelf heb meerdere pads aangeschaft, hoef ik 1 pad tussendoor niet schoon+droog niet schoon te maken, maar pak dan een andere.

Iets wat ook handig is voor tijdens het polijsten is Gyeon Prep. Dit goedje gebruik je om ná het polijsten je gepolijste deel af te nemen en residu af tenem dat eventueel in de krasjes/swirls is gaan zitten. Dit verwijder je dan dus en zie je dat je nog effe verder moet met polijsten, of niet.

Inmiddels zou je €39,- kunnen besparen op je totaalprijs en dezelfde of betere kwaliteit kunnen krijgen.
Neem je de, naar mijn idee onmisbare, Prep erbij, bespaar je alsnog €28,25.

Dit is uiteraard mijn visie op dit alles, gebaseerd op ervaringen en informatie op het forum.

Greetz

Jjanvis,
Deze born slippy moet je hebben:
https://www.Carclean.com/product/Do...refill_concentrate_1_10__250ml_DJBR250_101240
Deze moet je zelf aanmaken met demi water 1:10 en kom je veel voordeliger uit!
Daarnaast zijn 3 doeken wat weinig , ik gebruik er bv minimaal 10/15.
Optioneel zou zijn Gyeon Prep deze ontvet (en je kunt de lak inspecteren) de lak na het polijsten bovendien kan het helpen om polijstmiddel na het polijsten te verwijderen. De wax hecht dan ook net wat beter.