• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Mitsubishi Colt C23

Heijneker

Detailing guru
27 jan 2020
415
138
28
Ilpendam
Allen,

Ondanks een gebrek aan foto's (dat vergeet je toch snel als je lekker bezig bent...) Deel ik bij deze mijn derde poetsklus! Titel "detail" is het nog zeker niet waard, veel fouten gemaakt en het resultaat was ook verre van perfect.

De auto:
Een flat black 3-Deurs Mitsubishi Colt uit 04-2005, met een leuk sportpakketje, in de basis een grappig autootje. Ze is echter al tien jaar in bezit van mijn broers vriendin en lijdt bij haar een héél zwaar leven. In die 10 jaar is de auto zeker minder dan 10 keer gewassen.

En ook nu was ze lekker smerig! Eerst de plaatjes, dan de praatjes:
IMG20201121145740.jpg
IMG20201121145814.jpg
IMG20201121145847.jpg


In de wasbox gewassen met-
- Surfex HD 1:8 in de wielkasten, dorpels, motorruimte, tankklep en onderzijdes van de achterbumper en zijkanten.. Met een borstel ingewerkt en afgespoten met drukspuit en hogedruk.
- Velgen met Meguiar's Wheel Brightener, Valmo XXL Velgenborstel en een zachte velgenborstel.
- Banden P&S Brake Buster 1:3 Gefoamed. Ingewerkt met bandenborstel.

- Auto ingespoten met een Rinseless wash, afgespoten, weer ingespoten en gewassen met de bijbehorende spons.

- Auto ingespoten met APC, ingewerkt met borstel en afgespoten.

- Gedroogd met Twist loop droogdoek.

- Niet gekleid en geen fallout remover gebruikt.... Zoals ik zei: poetsklus!

De schade:
Nu de auto aardig schoon was (kon nog wel beter) was het leed van het autootje goed zichtbaar. Man man man, wat is ze mishandelt.... Hieronder volgen de schokkende beelden:
IMG20201122120104.jpg
IMG20201122120114.jpg
IMG20201121214101.jpg
IMG20201121162107.jpg
IMG20201121162043.jpg


HORROR HORROR!
Wat een medelijden heb ik met dit karretje, altijd buiten slapen, wordt nooit naar omgekeken, nooit eens liefkozend gestreeld... Maar na 10 jaar mishandeling doet ze nog steeds trouwe dienst zonder slag of stoot (Hoewel, het rijdt wel erg bokkerig zo'n Colt). Tijd om even verwend te worden door een complete leek dus!

Op een afgetrapte fiets moet je het leren he.

Gewapend met de hele Rupes DA lijn, menzerna 300, Rupes UNO Protect en de Flex XFE 7-15, gaan we dat oude velletje er even aftrekken!

Helaas heb ik er geen goede foto van, maar het was duidelijk te zien dat er een hele verweerde laag op de auto zat. Op veel plekken zaten rare vegen, vlekken en algeheel een soort grijze waas. Daarom besloten om, naar een video van AMMO NYC, de 'Mow down-method toe te passen. Tenminste, dat was het idee.

Om eerlijk te zijn heb ik op de passagierszijde maar wat gedaan zonder ècht goed te testen. Uiteindelijk Rupes DA Fine op Rupes Yellow MF Finishing Disc, gevolgd door Rupes White UltraFine Foam Pad met UNO Protect. De gele foam pad liet toch wat marring achter leek het.

De meeste swirls waren hiermee wel weg. Maar ik vond het erg moeilijk om consequent te zijn en de tijd te nemen. Dat resulteerde in overgeslagen plekken met cutting en een wisselend resultaat over de lak. Op sommige plekken zaten nog volop swirls en op sommige plekken nog een waas van het cutten:

Op de bestuurderszijde had ik wat beter getest (nog steeds niet goed genoeg) en kwam ik uit op de Rupes geel MF pad met de Rupes Blue DA Coarse Compound en dezelfde vervolgstap. Plaatselijk eerst Menzerna 300 op zwaar gehavende vlakken, vóór het compounden.

Maar ook hier weer, inconsequent en overgeslagen plekken. Het ging wel al beter, maar ik wou nog steeds te snel. Dat wordt nog even oefenen.Op het ingebakken remstof nog twee rondjes Bilt Hamber Korrosol, wat het wel wat beter maakte. Nu het beeldmateriaal:
IMG20201122141406.jpg
IMG20201122162405.jpg

IMG20201122162418.jpg
IMG20201122162324.jpg
IMG20201122162335.jpg
IMG20201122162006.jpg
IMG20201122161748.jpg
IMG20201122161502.jpg
IMG20201122161330.jpg
IMG20201122162205.jpg


Ja dit is hoe ik hem afgeleverd heb... Ik had helaas geen tijd het te herstellen. Gelukkig was de glans, door UNO Protect, wel helemaal top en de lak voelde heerlijk zacht. Van een eerdere auto weet ik dat de beading, voor een dergelijk verwaarloosde auto, bizar goed is.

Bedankt voor het lezen! Op naar de volgende, die moet vast en zeker beter lukken!
 
Nice! Ik moet zeggen dat hij toch echt flink verbeterd is!

Zelf ben ik ook een rookie in het polijsten, dus kan me wel vinden in de dingen die jij zegt van te snel willen etc.

Maar ik dacht dat, alvorens je polijst, je àltijd moet decontamineren zoals teer, ijzer en kleien..
 
Zeer goed resultaat hoor, behoorlijke verbetering.

Toch zou ik je aanraden voor het polijsten een rondje met klei te doen en evt fallout remover, is echt in half uurtje gedaan en bespaart je heel veel ellende bij het polijsten eventueel.

Desondanks een behoorlijk resultaat hoor was meer als opbouwende kritiek bedoeld. Beter alle stappen goed beheersen als er overslaan
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
Bedankt voor de leuke reacties! Kritiek is mééér dan welkom @Expje87, absoluut.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen schone klei meer heb.....

Binnenkort schaf ik een kleidoek aan plus wat ander decontamination spul.

@Fireworkfanatic gelukkig ben ik niet de enigste wat dat betreft. Snelheid is bij mij 'The name of the game', dus dat wordt nog wel wat om te overwinnen.

Niet kleien en/of fallout verwijderen heeft me ook zeker niet geholpen o_O .

Ik had ook weinig tijd voor deze klus, plus ik wou die bovengenoemde methode even testen hierop.

Verder vond ik nog een tweetal foto's van een lelijk kras/veeg die met Menzerna 300 wel redelijk verslagen was!:
IMG20201122123025.jpg
IMG20201122123446.jpg
 
Heerlijke crash test dummy toch! Maar zoals hierboven gezegd, nooit het kleien overslaan als dit nog niet eerder gedaan is. Man, ik had de klei wel willen zien!!

Nu heb je die rotzooi lekker verzameld in je MF pad en over de rest heen getrokken.

Toch staat die er lichtjaren beter bij, ondanks alle ruimte voor verbetering. Lekker gewerkt!
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Heijneker
@RoCo Heb je helemaal gelijk in.

Ik denk dat er heel wat klei doorheen gegaan was!

Tussentijds heb ik de pad wel na elke pass 'schoon gemaakt' met een klamme doek en veel compound gebruikt. Dat heeft hopelijk geholpen.
 
Wellicht als je niet alles op 1 dag wil doen dat je dan wat meer de tijd neemt/rust vind in de klus.
Dag 1 goed wassen ,non ferro, teerverwijderaar ,clayen dat soort dingen.
dag 2 nog een keer wassen ,polijsten ,ontvetten,waxen
je gunt jezelf meer tijd op die manier
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
Wellicht als je niet alles op 1 dag wil doen dat je dan wat meer de tijd neemt/rust vind in de klus.
Dag 1 goed wassen ,non ferro, teerverwijderaar ,clayen dat soort dingen.
dag 2 nog een keer wassen ,polijsten ,ontvetten,waxen
je gunt jezelf meer tijd op die manier
+1

Niet te bang zijn en wat meer tijd, en je bent er. Zijn wel altijd leuke projecten, die vrouwen auto's helaas zien ze meestal wel het verschil niet helemaal en krijg je een wow maar zien ze niet het hele verschil:sweat::joy:. Had er laatst een met een piemel ingekrast op de motorkap maar dat wist ze zelf nog niet haha. Moest de fotos laten zien.:D
 

Bijlagen

  • piemelkrassenxD.png
    piemelkrassenxD.png
    1,1 MB · Weergaven: 165
volg de adviezen, en iets meer tijd om af te werken. Maar nu al een hartstikke leuk resultaat
 
Dank @tinus en @Vlerk ! De foto's aan het end in de zon bedriegen de boel wel een beetje hoor. Deze zijn genomen in 'The Golden Hour', oftewel, kan niet misgaan!

Vandaar ook de foto's met duidelijk licht van de resterende defecten, waarop te zien is dat het veeeeel beter kan. Zelfs het schoonmaken kan al veel beter, viezigheid bij raamrubbers, resterend vastzittend vuil rond stootlijsten en tussen de emblemen. Volgende keer wil ik hier een waterspot remover op proberen, wat goed schijnt te werken.

Desalniettemin was ik er hartstikke blij mee en de eigenaresse kon haar ogen niet geloven!

Voortaan inderdaad meer tijd voor uittrekken. Dit was nu gewoon te kort, helemaal voor een auto in deze staat.

Deze week staat een verwaarloosde X-trail in de planning!
 
  • Leuk
Reactions: RoCo