Allen,
Ondanks een gebrek aan foto's (dat vergeet je toch snel als je lekker bezig bent...) Deel ik bij deze mijn derde poetsklus! Titel "detail" is het nog zeker niet waard, veel fouten gemaakt en het resultaat was ook verre van perfect.
De auto:
Een flat black 3-Deurs Mitsubishi Colt uit 04-2005, met een leuk sportpakketje, in de basis een grappig autootje. Ze is echter al tien jaar in bezit van mijn broers vriendin en lijdt bij haar een héél zwaar leven. In die 10 jaar is de auto zeker minder dan 10 keer gewassen.
En ook nu was ze lekker smerig! Eerst de plaatjes, dan de praatjes:
In de wasbox gewassen met-
- Surfex HD 1:8 in de wielkasten, dorpels, motorruimte, tankklep en onderzijdes van de achterbumper en zijkanten.. Met een borstel ingewerkt en afgespoten met drukspuit en hogedruk.
- Velgen met Meguiar's Wheel Brightener, Valmo XXL Velgenborstel en een zachte velgenborstel.
- Banden P&S Brake Buster 1:3 Gefoamed. Ingewerkt met bandenborstel.
- Auto ingespoten met een Rinseless wash, afgespoten, weer ingespoten en gewassen met de bijbehorende spons.
- Auto ingespoten met APC, ingewerkt met borstel en afgespoten.
- Gedroogd met Twist loop droogdoek.
- Niet gekleid en geen fallout remover gebruikt.... Zoals ik zei: poetsklus!
De schade:
Nu de auto aardig schoon was (kon nog wel beter) was het leed van het autootje goed zichtbaar. Man man man, wat is ze mishandelt.... Hieronder volgen de schokkende beelden:
HORROR HORROR!
Wat een medelijden heb ik met dit karretje, altijd buiten slapen, wordt nooit naar omgekeken, nooit eens liefkozend gestreeld... Maar na 10 jaar mishandeling doet ze nog steeds trouwe dienst zonder slag of stoot (Hoewel, het rijdt wel erg bokkerig zo'n Colt). Tijd om even verwend te worden door een complete leek dus!
Op een afgetrapte fiets moet je het leren he.
Gewapend met de hele Rupes DA lijn, menzerna 300, Rupes UNO Protect en de Flex XFE 7-15, gaan we dat oude velletje er even aftrekken!
Helaas heb ik er geen goede foto van, maar het was duidelijk te zien dat er een hele verweerde laag op de auto zat. Op veel plekken zaten rare vegen, vlekken en algeheel een soort grijze waas. Daarom besloten om, naar een video van AMMO NYC, de 'Mow down-method toe te passen. Tenminste, dat was het idee.
Om eerlijk te zijn heb ik op de passagierszijde maar wat gedaan zonder ècht goed te testen. Uiteindelijk Rupes DA Fine op Rupes Yellow MF Finishing Disc, gevolgd door Rupes White UltraFine Foam Pad met UNO Protect. De gele foam pad liet toch wat marring achter leek het.
De meeste swirls waren hiermee wel weg. Maar ik vond het erg moeilijk om consequent te zijn en de tijd te nemen. Dat resulteerde in overgeslagen plekken met cutting en een wisselend resultaat over de lak. Op sommige plekken zaten nog volop swirls en op sommige plekken nog een waas van het cutten:
Op de bestuurderszijde had ik wat beter getest (nog steeds niet goed genoeg) en kwam ik uit op de Rupes geel MF pad met de Rupes Blue DA Coarse Compound en dezelfde vervolgstap. Plaatselijk eerst Menzerna 300 op zwaar gehavende vlakken, vóór het compounden.
Maar ook hier weer, inconsequent en overgeslagen plekken. Het ging wel al beter, maar ik wou nog steeds te snel. Dat wordt nog even oefenen.Op het ingebakken remstof nog twee rondjes Bilt Hamber Korrosol, wat het wel wat beter maakte. Nu het beeldmateriaal:
Ja dit is hoe ik hem afgeleverd heb... Ik had helaas geen tijd het te herstellen. Gelukkig was de glans, door UNO Protect, wel helemaal top en de lak voelde heerlijk zacht. Van een eerdere auto weet ik dat de beading, voor een dergelijk verwaarloosde auto, bizar goed is.
Bedankt voor het lezen! Op naar de volgende, die moet vast en zeker beter lukken!
Ondanks een gebrek aan foto's (dat vergeet je toch snel als je lekker bezig bent...) Deel ik bij deze mijn derde poetsklus! Titel "detail" is het nog zeker niet waard, veel fouten gemaakt en het resultaat was ook verre van perfect.
De auto:
Een flat black 3-Deurs Mitsubishi Colt uit 04-2005, met een leuk sportpakketje, in de basis een grappig autootje. Ze is echter al tien jaar in bezit van mijn broers vriendin en lijdt bij haar een héél zwaar leven. In die 10 jaar is de auto zeker minder dan 10 keer gewassen.
En ook nu was ze lekker smerig! Eerst de plaatjes, dan de praatjes:
In de wasbox gewassen met-
- Surfex HD 1:8 in de wielkasten, dorpels, motorruimte, tankklep en onderzijdes van de achterbumper en zijkanten.. Met een borstel ingewerkt en afgespoten met drukspuit en hogedruk.
- Velgen met Meguiar's Wheel Brightener, Valmo XXL Velgenborstel en een zachte velgenborstel.
- Banden P&S Brake Buster 1:3 Gefoamed. Ingewerkt met bandenborstel.
- Auto ingespoten met een Rinseless wash, afgespoten, weer ingespoten en gewassen met de bijbehorende spons.
- Auto ingespoten met APC, ingewerkt met borstel en afgespoten.
- Gedroogd met Twist loop droogdoek.
- Niet gekleid en geen fallout remover gebruikt.... Zoals ik zei: poetsklus!
De schade:
Nu de auto aardig schoon was (kon nog wel beter) was het leed van het autootje goed zichtbaar. Man man man, wat is ze mishandelt.... Hieronder volgen de schokkende beelden:
HORROR HORROR!
Wat een medelijden heb ik met dit karretje, altijd buiten slapen, wordt nooit naar omgekeken, nooit eens liefkozend gestreeld... Maar na 10 jaar mishandeling doet ze nog steeds trouwe dienst zonder slag of stoot (Hoewel, het rijdt wel erg bokkerig zo'n Colt). Tijd om even verwend te worden door een complete leek dus!
Op een afgetrapte fiets moet je het leren he.
Gewapend met de hele Rupes DA lijn, menzerna 300, Rupes UNO Protect en de Flex XFE 7-15, gaan we dat oude velletje er even aftrekken!
Helaas heb ik er geen goede foto van, maar het was duidelijk te zien dat er een hele verweerde laag op de auto zat. Op veel plekken zaten rare vegen, vlekken en algeheel een soort grijze waas. Daarom besloten om, naar een video van AMMO NYC, de 'Mow down-method toe te passen. Tenminste, dat was het idee.
Om eerlijk te zijn heb ik op de passagierszijde maar wat gedaan zonder ècht goed te testen. Uiteindelijk Rupes DA Fine op Rupes Yellow MF Finishing Disc, gevolgd door Rupes White UltraFine Foam Pad met UNO Protect. De gele foam pad liet toch wat marring achter leek het.
De meeste swirls waren hiermee wel weg. Maar ik vond het erg moeilijk om consequent te zijn en de tijd te nemen. Dat resulteerde in overgeslagen plekken met cutting en een wisselend resultaat over de lak. Op sommige plekken zaten nog volop swirls en op sommige plekken nog een waas van het cutten:
Op de bestuurderszijde had ik wat beter getest (nog steeds niet goed genoeg) en kwam ik uit op de Rupes geel MF pad met de Rupes Blue DA Coarse Compound en dezelfde vervolgstap. Plaatselijk eerst Menzerna 300 op zwaar gehavende vlakken, vóór het compounden.
Maar ook hier weer, inconsequent en overgeslagen plekken. Het ging wel al beter, maar ik wou nog steeds te snel. Dat wordt nog even oefenen.Op het ingebakken remstof nog twee rondjes Bilt Hamber Korrosol, wat het wel wat beter maakte. Nu het beeldmateriaal:

Ja dit is hoe ik hem afgeleverd heb... Ik had helaas geen tijd het te herstellen. Gelukkig was de glans, door UNO Protect, wel helemaal top en de lak voelde heerlijk zacht. Van een eerdere auto weet ik dat de beading, voor een dergelijk verwaarloosde auto, bizar goed is.
Bedankt voor het lezen! Op naar de volgende, die moet vast en zeker beter lukken!