• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Mitsubishi - Lancer (sports) sedan

Pietbel

Detailing chief
9 mei 2016
44
75
31
Vorige week zaterdag had ik het genoegen om de auto van m'n vader eens goed onderhanden te nemen. Een Mitsubishi Lancer met een schitterende rooie kleur.
M'n vader is behoorlijk zuinig op z'n auto en mag hem dan ook graag goed onderhouden (lees wassen, waxen etc.) door de wasstraat gaat ie dus ook zeker niet, maar echt gepolijst is hij ook nog nooit. De auto staat er altijd fris bij maar is in de loop der tijd wel voorzien van de nodige swirls en krasjes. (en helaas ook een aantal kleine deukjes, zonder dat er een briefje bij hing van degene die hier verantwoordelijk voor was.)

Aan mij de eer om de auto te detaillen (en voor mezelf om goed te oefenen met de DAP900).

Voor:
IMG_3375.webp
IMG_3376.webp
IMG_3378.webp
IMG_3381.webp
IMG_3384.webp
IMG_3385.webp
IMG_3386.webp

Eerst de auto goed gewassen met de milde shampoo van Wolfs chemicals. (white satin).
Daarna de auto gekleid met mothers clay en spray en wipe. De auto wordt wekelijks gewassen, maar de klei haalde toch nog behoorlijk veel van de auto af.
De velgen tijdens het wassen al goed schoongemaakt en daarna behandeld met non-ferro wat een schitterend resultaat opleverde!

Na het kleien en reinigen van de velgen de auto opnieuw gewassen en kon het poetsen beginnen.

De lak voor het poetsen:
IMG_3387.webp

Begonnen met mezzo op oranje, wat onvoldoende bleek te zijn.
Daarna veloce op geel geprobeerd wat beter bleek te werken, maar nog niet echt voldoende te zijn.
Vervolgens 2X Veloce op geel en afgemaakt met Finale op wit. Ik heb op de motorkap nog geprobeerd om tussen Veloce en Finale, mezzo te gebruiken maar dit gaf op het oog te weinig verschil tov Finale. (kan ik fout hebben natuurlijk. Hebben jullie hier misschien andere ervaringen mee?)

De lak na twee hits Veloce:
Na twee hits waren alle swirls verdwenen en stond de lak er echt schitterend bij, maar ik moet eerlijk bekennen dat nog niet alle krasjes waren verdwenen. Mijn vraag is dan ook, ben ik hier te kritisch (te hoge verwachtingen) of is het nog mogelijk om een zwaardere compound te pakken om misschien nog dieper te komen?

IMG_3391.webp

Na de finale stap de auto voorzien van een hele fijne waxlaag (BMD cosmos). Een hele fijne wax die de metallic lak toch echt wel heel mooi tot z'n recht laat komen!
De zwarte delen waren al eerder behandeld met polytrol. Dit spul heeft echt een hele lange standtijd en de zwarte delen zagen er dus ook nog super uit.
Om alles af te maken de banden, na het schoonmaken met de PB APC, voorzien van een laag mothers advanced tire care.

Na:
IMG_3398.webp
IMG_3402.webp
IMG_3404.webp
IMG_3406.webp
IMG_3409.webp
IMG_3413.webp
IMG_3417.webp
IMG_3420.webp
IMG_3425.webp
IMG_3430.webp

• Leuk
Reacties: Omepietie en Ries
Hey Pittbull... Uuuh, Pietbel! :P

2X Veloce op geel en afgemaakt met Finale op wit. Ik heb op de motorkap nog geprobeerd om tussen Veloce en Finale, mezzo te gebruiken maar dit gaf op het oog te weinig verschil tov Finale. (kan ik fout hebben natuurlijk. Hebben jullie hier misschien andere ervaringen mee?)

De theorie is dat je met Veloce - Geel het lakwerk goed kan corrigeren, maar je ook lichte ''schade'' maakt. (De lak word ietsjes doffer door de grofheid van Veloce) Normaliter schaal je dan af naar Mezzo - Oranje om deze ''schade'' te corrigeren en richting een finish te gaan. Met Finale - Wit werk je dan echt aan je hoogglans.

In de praktijk, voor mij, behaal je al een flinke finish als je Veloce mooi doorwerkt op een iets lagere machinestand. (6 om te corrigeren, 4 om door te werken)

In jouw after-filmpje zie je een flink verschil, maar ook nog wel verstoringen rondom het lampje. Alsof er toch nog wel diepere swirls zaten. Zo ook op de foto ná dit filmpje, op de motorkap, zeg maar.

Leuk verslag. Filmpjes zeggen meer als duizend woor... foto's en ook heb je foto's gemaakt met detail. Veelal zie je van de nieuwere forumleden een paar before-foto's van een afstand en dan after-foto's van een afstand. :P

Greetz

* EDIT *

Ook zie ik nu weer de ''polytrol'' voorbij komen. Dit word net als ''D-Lux'' aangeprezen als een wondermiddel.
Als je even Googled dan vind je al snel een website. (Ziet er allemaal knullig uit. Maar, er staan toch wel geinige dingen op)

De D-lux lijkt een zelfde soort product als de Gyeon - Trim, kost alleen minder en kan blijkbaar ook op rubber.
De Polytrol oogt wel erg vettig, dat vind ik een groot nadeel. Gatver! :p

* EDIT *

Neem die website maar niet té serieus. Er staan behoorlijk wat vage uitspraken op en dit gaat over 99% van de producten die wij ook gebruiken. Ik vind het aan de ene kant wel geinig om te lezen, aan de andere kant rare uitspraken die volkomen tegenstrijdig zijn.

Greetz

Laatst bewerkt:
@Quantoxx

Kun jij geen variant gaan verkopen van quantroll?

Lijkt me wel gaaf om dat op het kunststof te smeren!

Quantroll... Polytoxx... Zodra ik zo´n goedje per ongeluk ontdek, dan loop ik binnen en start het grootste poetsbedrijf van Nederland!
Hahaaaaa, laat ik al julie ''Detailers'' ver achter mij qua kwaliteit. ''Poetsen'', dát is het nieuwe detailen.

Greetz

Hey Pittbull... Uuuh, Pietbel! :p

De theorie is dat je met Veloce - Geel het lakwerk goed kan corrigeren, maar je ook lichte ''schade'' maakt. (De lak word ietsjes doffer door de grofheid van Veloce) Normaliter schaal je dan af naar Mezzo - Oranje om deze ''schade'' te corrigeren en richting een finish te gaan. Met Finale - Wit werk je dan echt aan je hoogglans.

In de praktijk, voor mij, behaal je al een flinke finish als je Veloce mooi doorwerkt op een iets lagere machinestand. (6 om te corrigeren, 4 om door te werken)

In jouw after-filmpje zie je een flink verschil, maar ook nog wel verstoringen rondom het lampje. Alsof er toch nog wel diepere swirls zaten. Zo ook op de foto ná dit filmpje, op de motorkap, zeg maar.

Leuk verslag. Filmpjes zeggen meer als duizend woor... foto's en ook heb je foto's gemaakt met detail. Veelal zie je van de nieuwere forumleden een paar before-foto's van een afstand en dan after-foto's van een afstand. :p

Greetz

Thanks voor je reactie! Ik had het inderdaad ook zo kunnen vinden hier op het forum. In de how to's is te vinden dat je met max 2 stappen moet afschalen, maar toen ik even verder zocht waren hier de meningen ook over verdeeld. Ik heb het dus ook gewoon maar geprobeerd. heb de motorkap afgemaakt met mezzo op oranje, maar kon eerlijk gezegd weinig verschil merken met finale op wit.

De foto (van de motorkap) en het filmpje waren respectievelijk na de eerste en de tweede hit veloce. Na finale zag de lak er toch net iets strakker uit. Maar wat ik zei, er zaten zelfs na 2 hits veloce nog wel wat krasjes in. Misschien toch iets zwaarders gebruiken? (ik lees veel goeds over de scholl producten, heb jij daar ook ervaring mee?)

* EDIT *

Ook zie ik nu weer de ''polytrol'' voorbij komen. Dit word net als ''D-Lux'' aangeprezen als een wondermiddel.
Als je even Googled dan vind je al snel een website. (Ziet er allemaal knullig uit. Maar, er staan toch wel geinige dingen op)

De D-lux lijkt een zelfde soort product als de Gyeon - Trim, kost alleen minder en kan blijkbaar ook op rubber.
De Polytrol oogt wel erg vettig, dat vind ik een groot nadeel. Gatver! :p

* EDIT *

Neem die website maar niet té serieus. Er staan behoorlijk wat vage uitspraken op en dit gaat over 99% van de producten die wij ook gebruiken. Ik vind het aan de ene kant wel geinig om te lezen, aan de andere kant rare uitspraken die volkomen tegenstrijdig zijn.

Greetz

Of het echt een wondermiddel is weet ik niet, Ik heb het product ooit gekocht en geprobeerd en ben er vrij neutraal over. Ik weet wel dat polytrol de kleur lekker kan terugbrengen en als je het goed uitveegt gaat het vette (look) ook weg. Maar daar hou ik het ook bij.
Of ik het in de toekomst ook zal blijven gebruiken? Ik weet het niet, Momenteel heb ik nog geen Gyeon trim in m'n collectie, maar ook dat kan veranderen haha.

(ik lees veel goeds over de scholl producten, heb jij daar ook ervaring mee?)

Een beetje wel. :D Ik gebruik zelf Scholl S3 en S30. Ik heb zelf een tijd gewerkt met de Monello-lijn en dat beviel mij prima. Echter heeft mijn BMW een flink harde lak en zocht ik zoals velen hierop het forum naar een oplossing om deze lak sneller te corrigeren. Het antwoord wat volgde is wat 9/10 keer volgt; ''Pak een Spiderpad + Scholl S3''

Zo gezegd, zo gedaan....

Ja, ik had iets meer correctie.
Maar ik verwijt dit bijna 100% aan de Spiderpad en niet perse de Scholl S3. Met zowel Veloce als S3 kan je vergelijkbare resultaten behalen qua correctie.

Ja, de finish was een stukkie strakker.
Dit is te wijten aan de afbrekende korrel. Deze heeft Monello ook, maar bij Monello word hij steeds kleiner en bij Scholl valt hij uiteindelijk uiteen in meerdere kleinere korrels. En dus, werk je al aan een iets betere finish.

Ja, hij leek een stukkie minder te stoffen als Veloce.
Dit is wat mij in het begin opviel, maar ook viel mij op dat stoffen per lak én omstandigheden kan verschillen.

Volgens mij is het met name persoonlijk voorkeur wat erbij komt kijken. Uiteindelijk zal er vast wel een verschil zitten tussen de 2, maar over het algemeen komje bij zowel Veloce als S3 goed uit. Mocht je dus ooit een grovere stap willen proberen, grover als Veloce - Geel, probeer dan eerst een Spiderpad met Veloce. Dit heb je immers al staan. (Of laat 'm uit je broek hangen en koop ook gewoon de S3 wanneer jouw Veloce op is :P )

Correct me if I am wrong, maar volgens mij is Veloce op oliebasis en S3 op waterbasis. Dit zegt mij persoonlijk vrij weinig, maar ik weet wel dat op bepaalde lakken en/of gevoelige lakken het ene beter kan werken als het andere.

@Pietbel S3 stoft ook minder dan Veloce imo em dat is een groot voordeel.
Vaak wanneer je wat corrigerende stappen hebt gedaan blijven er enkele RDS (random deep scratches) over en deze polijst ikzelf verder weg door locaal met een spiderpad/S3 na te behandelen.
Vervolgende geef je de auto een complete finish met bv Finale op Monello wit.

Zwart/witte sandwich spiderpads.
Die gele heb ik ook en zijn ook goed maar volgens mij alleen beschikbaar in 6,5".

Thanks! Welke spider pad gebruiken jullie precies? Geel/wit/blauw/honey?

Ik heb mijn 2 spiderpads aardig versleten en gebruikte ze amper. Sinds ik de Rupes 21 heb, gebruik ik die veelal met normale foampads. Ik heb de Sandwich en de Navy Blue rondslingeren :P

Scholl vertelde mij dat de Navy Blue de vervanger was van de Sandwich, maar dit word veelal tegengesproken hier op het forum. De Sandwich lijkt harder/grover en zou logischerwijs meer cutting moeten hebben, dus ik geloof mijn mede-forumleden meteen. Ik gebruik ze te weinig om er veel over te kunnen zeggen.

De Sandwich behaalde wel meer correctie op mijn BMW, maar dat deed de Navy Blue eigenlijk ook. :P

Greetz