• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Moeite met verwerken Vitreo

Simmke

Detailing guru
Tester of Bling
29 mrt 2016
423
153
Hoorn
Zoals in mijn project draadje beschreven heb ik vanmiddag weer een paar uurtjes aan de Astra besteed. Ik liep bij het waxen tegen een paar dingetjes aan. Hieronder mijn werkwijze met een aantal vragen:

* Auto gewassen met btbm, gekleid met s&w en supernatural klei, ontvet met Gyeon Prep.

* Vitreo zo dun mogelijk aangebracht met een zwarte monello foam applicator. Ik kon steeds ongeveer een half paneel doen met een klein likje uit de pot.

Probleem 1: Door het dun aanbrengen kon ik de wax bijna niet zien zitten en dus ook geen degelijke swipe test doen.

* Bij de eerste panelen dan maar de curetijd van de pot aangehouden (6-12 minuten, het was warm dus voor +-6 minuten gegaan).

Probleem 2: uitpoetsen ging erg moeilijk, in die mate zelfs dat ik meer aan het schrobben was dan het rustig afnemen wat ik van 845 gewend ben.

* Mijn conclusie was te lang laten curen, dus daarna steeds een paneel gewaxt en vervolgens het vorige paneel afgenomen. Dat ging al iets vlotter, maar nog steeds wel wat stug.

Probleem 3: nadat ik klaar was zag ik op de panelen die volgens methode 2 gedaan waren overal nog wax hologrammen, die weer te kort laten curen misschien?

* Even nagepoetst en de wax hologrammen waren vrij vlot weer weg.

* Op de motorkap heb ik op dezelfde wijze candygloss gesmeerd om te vergelijken. Die poetste wel vrij makkelijk uit maar moest ik ook nog een keer nalopen, dit heb ik met de candygloss wel vaker.



Nog een paar vraagjes:

--> is vitreo altijd zo lastig uit te poetsen? Mijn verwachtingen van deze wax waren best hoog maar dat valt nu toch wel tegen...
mijn vitreo is de "fluorescent edition". Ik ga er van uit dat dat niet uitmaakt en dat die verder precies hetzelfde moet zijn als de normale vitreo, toch?

--> is het wellicht toch handiger om ietsje dikker te smeren zodat ik de swipe test degelijk kan uitvoeren?

--> Ik heb peluche verde doeken gebruikt. Zijn er wellicht andere doeken die beter waxresidu opnemen? Dan houd ik de peluche verde wel voor andere stappen.

--> doe ik iets anders verkeerd?
 
Van de week zelfde ervaring gehad. Geen swipe test kunnen doen. 9 minuten laten curen. Best wel hard uitbuffen met de peluche Verde. Ik volg dit even.
 
  • Leuk
Reactions: Simmke
DIRECTIONS:

Apply the wax using a quality foam applicator and light pressure. The wax is extremely easy to spread so use sparingly to avoid over applying.
Curing times vary from 6 minutes on a hot day and dark colour to over 16 minutes on a cold day.
The wax is ready when it is no longer wet or oily.
Use a quality microfibre cloth with light pressure to remove the wax and buff to a final finish.
 
@nicknameless de instructies op de pot zijn net iets anders geformuleerd maar komen op hetzelfde neer. Dat is dus ook precies wat ik gedaan heb.

Alleen was het "light pressure" bij het afnemen dus echt onmogelijk...

@Ric325i ik zie echt niet hoe ik nog dunner had kunnen smeren... Ik zag nu al niet goed waar ik wel of niet gesmeerd had, laat staan dat ik een swipe test kon doen!
 
Ik heb bijna hetzelfde met de Vitreo. :) Vooral het dun smeren waardoor je bijna niet ziet wat je gesmeerd hebt, maar een swipetest zie je dan ook niet. Dikker smeren is dan weer een no-go. :)

Binnenkort maar weer eens oefenen. :p
 
Ik heb bijna hetzelfde met de Vitreo. :) Vooral het dun smeren waardoor je bijna niet ziet wat je gesmeerd hebt, maar een swipetest zie je dan ook niet. Dikker smeren is dan weer een no-go. :)

Binnenkort maar weer eens oefenen. :p
 
Ik loop ook tegen dezelfde issues aan met Vitreo. Dun smeren, niet te lang laten curen en dan nog moet ik hard uitbuffen. Wat helpt is over de stukken wax welke niet gemakkelijk uit te buffen zijn opnieuw vitreo te smeren. De solvents lossen dan de restanten op. Daarna neem ik de wax direct af. Et voila!
 
Ik denk toch dat je te lang wacht met afnemen. Swipe test doe ik bij Waxaddict niet meer. Ik doe een deur, kijk er even naar en ga eigenlijk redelijk snel afnemen. Het is nu knap warm waardoor erg veel sneller droogt maar wat je misschien ook niet meetelt is de smeertijd. Als je op de motorkap linksboven begint en tegen de tijd dat je rechts onder bent zijn er al aardig wat minuten om. Tenminste wel bij mij. En qua afnemen, ik gebruik alleen maar de Waxaddict Buffing Cloths of Microfiber Madness Crazy Pile hiervoor. Deze werken bij mij erg goed.
 
  • Leuk
Reactions: Wallace
@Simmke kijk ik ben er natuurlijk niet bij wanneer jij staat te smeren dus kan niet beoordelen of je te dik smeert echter is dit wel vaak het geval.
@Quantoxx je moet idd zo dun smeren dat ie haast onzichtbaar op de lak zit ,met mijn zwarte auto kun je nog zeker een swipetest doen maar op wit zal je idd een stuk lastiger wat zien.
 
Bedankt voor alle reacties!

@Istnogferarie
Wellicht wacht ik dan inderdaad te lang voor ik ga afnemen. Ik zat al te denken dat ik de crazy pile en de waxaddict doeken eens wilde proberen dus dan gaan we dat maar eens doen :)
 
Laatst bewerkt: