• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Moet je altijd kleien als je machinaal wilt gaan polijsten

bofkont

Detailing addict
9 dec 2013
84
55
46
Friesland
Beste mensen,

Ik ben René 34 jaar oud en op en top autoliefhebber, momenteel in het bezit van een Bmw E46 328i.
Voorgangers Alfa 33/75/155/3x een 156, bmw E36 323i coupe/Bmw e46 328i/Bmw e446 328ci/Mercedes slk 230 kompressor.

Ook het auto poetsen is altijd een grote hobby van mij geweest, maar wil de zaken nu wat serieuzer gaan aanpakken.
Deze maand ga ik een Dap 900 aanschaffen :)
Heb al heel wat uurtjes op dit mooie forum zitten lezen, en al heel wat spulletjes besteld op carclean:)
Dit forum is echt zeer waardevol voor mij, mijn grote dank daarvoor.

Mijn Farngrune Bmw is op het oog zeer netjes maar als je goed kijkt zit er genoeg swirl in de lak, dus werk aan de winkel.

Maar nu mijn vraag:
Is het kleien een verplichte stap voordat je een wagen machinaal gaat polijsten?
Heb een prof poetser gevraagd en die zegt van niet, het enige nadeel is dat je polijstpad veel sneller zal vervuilen.

Hoe denken jullie als pro poetsers hierover?
 
Als je serieus gaat polijsten is het wel verstandig ja. Maar als je alleen een glaze/pro polish/wax gaat doen met de machine is het niet noodzakelijk.
 
Ik zou toch zeggen van wel. Je zult toch eerst de vervuiling van de lak moeten halen, anders smeer je de vervuiling weer met de pad over de lak heen. Een "professionele" poetser haalt ook niet dezelfde resultaten, deze auto's zien er de eerste tijd fantastisch uit. Hierna komt de ware aard van de lak weer naar boven.
 
Als "poetser" denk ik dat het zeker wel nodig is! Je haalt hiermee namelijk flinke vervuiling weg waardoor het eindresultaat des te beter wordt. Zoals de poetser in jouw omgeving zegt; het vuil gaat in je pad zitten waarmee je vervolgens de rest van de lak polijst. Hierdoor zou je meer krassen kunnen maken dan je weg haalt.
 
Oke dat moge duidelijk zijn, dus toch maar aan de klei dan.
Zal ook gelijk een setje mothers mee bestellen dan.
In ieder geval erg bedankt voor jullie info ik waardeer het !


Om deze wagen gaat het :)

107_2285_zpsf161f451.webp

107_2283_zps4cc822d2.webp

107_2286_zpseac47741.webp

107_2287_zpsfb9f2a07.webp

107_2288_zps69c376ec.webp

107_2282_zpse7642fda.webp

107_2281_zpse674214c.webp

bmw9_zps9716cf54.webp

bmw13_zps1b9679f3.webp
 
Altijd leuk om er foto's bij te zien, overigens auto pas gekocht, of staat ie te koop (vanwege Marktplaatsfoto's).

En zoals anderen al hebben uitgelegd: machinaal polijsten en niet kleien, kan als je pech hebt uitmonden in schuren in plaats van polijsten.
 
Je moet niets :-b

Maar zoals al aangegeven is ... schoon werken is een must
En bij schoon hoort kleien en zomogelijk ook vliegroest verwijderen met Iron
 
Beste Ric,

Bedankt voor je info, ben er over uit dat het toch maar moet.
Wil graag het beste resultaat van mijn Dap 900.

Heb de PB blackhole en de PB EX Sealant with Carnauba al klaar staan :)
Momenteel staat de wagen in de blackhole en collonite 845, om toch beschermt te zijn.
Glimt al gigantisch, maar heb begrepen dat de collonite de blackhole wel wat aantast, iemand een idee in welke mate?
 
Op mijn auto zit:
Pb black hole
Wolfgang sealent
Collinite 845
Volgens mij valt dat aantasten van de blackhole wel mee sinds augustus heb ik er anders weinig van gemerkt...
 
Ah dat is mooie combi zeg :)
Die Wolfgang sealant is wel vrij prijzig zie ik.

De Pb ex sealant zit trouwens ook aardig lang als ik het zo lees.
Zou er een laagje collonite 845 over de ex kunnen denk je?
 
Nou is mijn BMW een ander model maar ik kan je vast vertellen dat de lak waarschijnlijk keihard is ( net als bij de mijne) en wellicht is het goed om je je daarop ook voor te bereiden/ in te lezen.

Ik ga zelf in het voorjaar aan de slag met de volgende combinatie's.
Monello veloce op wollen pad eveneens van monello
Monello mezzo op oranje
Monello finalle op wit
Dit op basis van ingewonnen advies van de heren van carclean nadat zij ook de auto gezien hadden.
Ik had mijn auto samen met een ervaren iemand onderhanden genomen en daar heb ikzelf een hoop van geleerd!
Evenals dat je lachend een dag onderweg bent qua tijd met zijn 2 en dat is enkel nog de buitenkant gedaan in mijn geval.
 
Mijn wagen kun je ook terugvinden in de show off rubriek mocht je plaatjes willen kijken.
Wolfgang is ook zuinig in gebruik maar die Pb exp lees je ook veel over dus die zal een hoop mensen blijkbaar bevallen.
Die collinite kan daar zeker overheen gezet worden .
 
Dat de lak van bmw keihard is heb ook overal gelezen.
Vandaar ook mijn keus voor de dap 900.

Maar met de pb bedoelde ik de EX niet de EXP.
De ex is een sealer met wax.

Mooie wagen heb je daar trouwens :)
 
Dank je wel!
De auto bevalt me ook wel,hij staat nu ook al op de winterset ipv de breedset van de foto.
Ook op de Pb ex zou de collinite geen probleem moeten zijn.
 
Zoals hiervoor reeds meerdere malen gezegd: gewoon even kleien aangezien het geen enorm tijdrovende bezigheid is en je lak daardoor mooi glad wordt voordat je met de DAP aan de slag gaat. Je voelt echt het verschil en je kunt het ook zien aan de smerigheid die in je klei blijft hangen.

Ik deel overigens de mening van Ric325i aangaande de te verwachten harde lak en de diverse slagen die je moet maken om optimaal resultaat te kunnen behalen. Ik had op mijn e34 535 ook dezelfde combinaties nodig.

Verder kan ik je een DAP-clinic bij carclean van harte aanbevelen: het is niet duur, maar je steekt er enorm veel van op.
 
Beste Pakkie,

Ja een clinic lijkt mij ook erg handig, had er al naar gekeken.
Komend voorjaar ga ik eens kijken of er eentje is.


Groet,

René