• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Monello Lancia niet wat ik gewend ben *opgelost*

Nick Bakker

Detailing guru
5 mei 2018
877
158
25
Muntendam
Hoihoi,

Een jaar of 4 geleden heb ik een monello lancia (V1) gehad deze heb ik altijd gebruikt met de monello snowfoam. deze foamlance is ooit een keer overleden, en daarna heb ik diverse lance's gebruikt met diverse foams om een beetje te testen. echter heb ik nooit zo'n fijne combinatie kunnen vinden als ik had met de Lancia.

Dus, afgelopen week het besluit genomen om weer een lancia (V2) te bestellen! zo blij als een kind in een snoepwinkel toen ik hem binnen kreeg en ik kon niet wachten tot ik hem uit kon testen.

Afgelopen weekend was het dan zo ver! en wat viel dat tegen...
De foam was "oke"maar lange niet zo dik als dat ik gewend was.
ik ben een scheerschuim dikte gewend, maar dit was meer iets in de richting als tomatensoep? Yoghurt? geen idee hoe ik het moet uitleggen, maar voor mijn gevoel niet dik genoeg. en naar mijn ervaring lang niet zo dik als dat ik had met de Lancia die ik eerst had.
Ik gebruik dezelfde foam van monello. maar ik ben sindsdien verhuist en heb daardoor ook een nieuwe HD, (AVA evolution P80)


Iemand die tips heeft?
 
Net even door het forum heen geweest, en ik lees dat de oude een fles van 500ml had en de nieuwe een 1L...

Heb ik dan zonder het te weten altijd 1:5 mengverhouding gehad en zit ik nu op 1:10?

Zal veel verklaren...
 
  • Leuk
Reactions: schaef
- Voor zover ik weet had de Lancia er 'vroeger' een 700ml-fles bij. Deze heb ik nu ook nog steeds.
- Artico Magico verdun je, volgens handleiding, 1:4 voor zware vervuiling en 1:10 voor lichte vervuiling. Bij zowel mijn Nilfisk C120 als huidige E145 had je bij 1:4 inderdaad dik schuim, maar scheerschuim blijft dan misschien wel lekker lang plakken, het bevat ook teveel lucht en werkt dus minder goed.
- Yoghurt-dikte is té dik, soep-dikte is eigenlijk wél goed. ;)
- Is er misschien een groot verschil in druk tussen je oude HD en de nieuwe HD?

Nilfisk C120 + Lancia; Prima Schuim.
Nilfisk E145 + Lancia; Schuim had steviger moeten zijn door meer druk, maar was dit niet. Dus Carclean adviseerde een andere sproeier. (Kleiner of groter, dat weet ik even niet meer)
 
Bij dezelfde mengverhouding zou de V2 een dikker schuim moeten geven. De doorstroming die ik gemeten heb met mijn K3 was bij de V1 net geen 10% en bij de V2 ruim 12%. Dus de V2 mengt op maximale stand dus meer.

Check de mengverhouding dus even goed. Mocht het daarna nog niet goed zijn dan even de sproeier controleren want de AVA P80 is wel een serieuzere HD.
 
Ik ben inderdaad over gegaan van een karcher K3 (120Bar?) naar een AvaP80, dus daar zal inderdaad veel verschil in zitten,

Komend weekend zal ik even uit meten hoeveel foam er in hoort en eens kijken of het dan beter word, en anders de andere sproeier er in om te testen denk ik?
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Inderdaad wat meer foam er in gedaan en toen kwam er in eens scheerschuim of nog erger... Kwark? hm..
In elk geval er kwam erg dikke schuim uit, dus een beetje terug gedraaid en nu de foam zoals ik hem wil/gewend ben :)
Dus weer helemaal happy! todat ik er achter kwam dat ava blijkbaar ook een nieuwe (premium) heeft gelaunched.
zou ik het thuis kunnen verantwoorden dat ik 2 foam cannons wil?:joy:
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: RoCo
Hier maar even op aanhaken.
Ik loop tegen hetzelfde aan met mij Nilfisk Alto E140.2 en de Monello Artico Magico zeep.

Foam blijft naar mijn idee vrij waterig en loopt hierdoor redelijk vlot weer van de auto af. De tips van carclean opgevolgd maar ben nog niet echt te vreden. Wat ik al geprobeerd heb:
- Kleinere spuitmond.
- Brede vs smallere straal.
- Verhoudingen gevarieerd van 1:10, 1:5, 1:4, 1:2
- Warm water oplossing, koud water oplossing.
- Veel schuim opspuiten, weinig schuim opspuiten.
- Gedraaid aan de afstel knop (volledig dicht, volledig open, dicht en een klein tikje open, half/half, ed)

Momenteel ben ik even door mijn opties heen wat ik nog meer kan proberen, buiten andere zeep/foam lance om dan natuurlijk.
Overigens hebben we hier behoorlijk hard water, dus dat zal ook niet meehelpen. De set is ook nieuw, dus een verstopt filter zal het ook niet wezen.
 
Laatst bewerkt:
@Barttt - Welkom op het forum. ;)

- Kleinere spuitmond? (Sproeier?)
- Heb je vergelijkingsmateriaal? (Al eens eerder gefoamed of dit was de eerste keer met een 2.0?)

- Aanzuigslang gecheckt?
Je zou de foamfles kunnen vullen met bijv. 500ml water, de kraan maximaal naar de '' + '' zetten om maximaal uit de fles te zuigen en dan in een emmer ''foamen'' totdat de 500ml uit de fles is.
Als je maar een paar liter in de emmer hebt gespoten, dan wordt er dus veel product aangezogen.
Als je bijv. 10L in de emmer hebt gespoten, dan zuig je erg weinig product aan terwijl de kraan op max staat.

Verder zou ik eigenlijk ook niets anders kunnen bedenken, op dit moment. Artico Magico met verhoudingen als 1:2 / 1:4 zou toch flink moeten schuimen. In mijn geval was dit zo bij een Nilfisk met 100 - 120 - 140 bar. (Bij de 140 is wel de sproeier vervangen voor een kleinere)
 
Al eens gekeken of het doorlaatgaatje aan de onderzijde van metalen bolletje aan de slang goed open is???
 
@Barttt - Welkom op het forum. ;)

- Kleinere spuitmond? (Sproeier?)
- Heb je vergelijkingsmateriaal? (Al eens eerder gefoamed of dit was de eerste keer met een 2.0?)

- Aanzuigslang gecheckt?
Je zou de foamfles kunnen vullen met bijv. 500ml water, de kraan maximaal naar de '' + '' zetten om maximaal uit de fles te zuigen en dan in een emmer ''foamen'' totdat de 500ml uit de fles is.
Als je maar een paar liter in de emmer hebt gespoten, dan wordt er dus veel product aangezogen.
Als je bijv. 10L in de emmer hebt gespoten, dan zuig je erg weinig product aan terwijl de kraan op max staat.

Verder zou ik eigenlijk ook niets anders kunnen bedenken, op dit moment. Artico Magico met verhoudingen als 1:2 / 1:4 zou toch flink moeten schuimen. In mijn geval was dit zo bij een Nilfisk met 100 - 120 - 140 bar. (Bij de 140 is wel de sproeier vervangen voor een kleinere)
Kleinere spuitmond inderdaad al geprobeerd, maar heb geen vergelijkingsmateriaal, alleen met wat ik aan filmpjes her en der langs zie komen.

Aanzuigslang checken en testen hoe snel de fles leeg is kan ik inderdaad nog wel even proberen. Dank.