• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Motorkap vers spuitwerk

Martinwill

Detailing rookie
22 apr 2011
74
0
Misschien al wel vaker gevraagd maar kan het niet exact vinden. Aankomende week wordt de motorkap van mijn auto voorzien van een nieuwe verflaag. Ik heb al vaker gelezen dat je er dan de eerste 6 weken er niets aan mag doen. Maar het lijkt me toch ook niet goed de kap deze weken onbeschermd te laten. Dealer zegt dat ze deze altijd direct poesten en ze nog nooit last hebben gehad. Wat is nu het juiste te doen, en misschien toch een laagje natty's liquid blue?
 
Mijn spuiters hebben altijd gezegd : vers gespoten spuitwerk moet je teminste 3 weken de tijd geven om uit te harden.
In het spuitwerk zitten flink wat chemische goedjes die zeker een week of 3 nodig hebben om goed te kunnen ''verdampen''.
In die tijd mag je er alleen wax op natuurlijke basis gebruiken omdat die blijven ademen.
Een chemische wax en/of sealant mag niet worden gebruikt.
Op wat de dealer zegt zou ik niet blind afgaan, die wassen nog steeds in de wasstraat en met een oude doek.

Zekerheidshalve zou ik ook gewoon die 3 weken wachten. Als de auto uit de fabriek komt staat die ook wekenlang zonder een goede bescherming buiten.
 
Ik heb mijn auto laatst helemaal over laten spuiten en gevraagd aan de spuiter of ik al kon waxen.
Hij zei dat alles er gewoon op kon sealant, wax, hybride maakt niet uit.
Ik heb dit echter niet gedaan op aanraden van de forumleden hier
Bij thuiskomst heb ik 'm alleen nog even nagepolijst met finale op zwart en daarna in de natuurlijke wax (supernatural) gezet.
Met de DGPS ga ik nog een paar weken wachten
 
Ik heb mijn auto incl vers gespoten motorkap weer terug. Waarschijnlijk gisteren of vanmorgen gespoten. Weet niet waar de de laag als laatste mee af hebben genomen maar er zitten nu al fijne krasje in 8-o Nu heb ik ergens gelezen van iemand die nieuw spuitwerk eerst nog behandelde met finale op een witte pad alvorens een pure wax te gebruiken. Is dit verstandig in mijn geval of toch beter even wachten?
 
Dan hebben ze zeker de auto gewassen voor de aflevering? Volgende keer zeggen dat ze de auto absoluut niet mogen wassen. Werk zelf ook in een autoschadebedrijf en echt krasvrij word daar niet gewassen, in geen enkel bedrijf gebeurd dat omdat daar teveel tijd in gaat zitten. :|~*

Als dat niet gebeurd is kunnen het fijne schuurkrasjes zijn die onder de blanke lak zit. Als dat het is moet je teruggaan ;-)
 
@Martinwill: je kan er ook voor kiezen om gewoon terug te gaan; je laat toch niet voor jan lul de boel spuiten, mag wel hopen dat ie dan krasvrij meegegeven wordt :(
 
Ja, weet het:( Volgens mij is het spuiten van auto's een moeilijk vak. Ben vaker spuitwerk tegengekomen maar zelden dat het echt goed was. Auto is wel gewassen dus hoop dat dit het is]-0 Maar terugkomend op mijn vraag van het polijsten, ik zelf heb het gevoel dat ik beter eerst de lak goed kan laten uitdampen. Eerst even in de natty's zetten en dan over een week of 6 even licht polijsten?
 
Maakt niets uit, als er bij ons delen worden uitgespoten worden de uitspuitzones met een rotary weg gepolijst zodra de auto afgekoeld is. Zodra de lak op normale temperatuur is kan je er mee bezig, natuurlijk wel tot op zekere hoogte want compounden gaat natuurlijk niet.

Spuiten is geen moeilijk vak, goed spuiten daarintegen is een kunst. Ik vind het elke keer weer leuk om proberen zo glad mogelijk te spuiten en de blanke lak er zo dik op te zetten dat het tegen de rand van zakken is maar net niet waardoor het als een spiegel glad trekt!

Natuurlijk kan je als spuiter nog zo goed zijn, als er op de voorbewerking een fout gemaakt is (zoals schuurkrassen) zie je dit pas nadat de auto gespoten is dus ligt het 9 van de 10x niet aan de spuiter maar aan het voorafgaande werk

M'n eigen auto staat dit jaar ook nog in de planning voor compleet overspuiten en dan gaan er 2 extra lagen blanke lak overheen (4 lagen dus) en daarna de hele auto wetsanden en poetsen zodat het een spiegeltje word :love
 
Insecten resten op verse lak is ook niet gezond, zeker niet met de hogere temperaturen.
Eenmaal vastgekoekt, zou ik het niet weg polijsten, tenzij je weet waar je mee bezig bent, maar de meeste mensen weten er niks van.
Zet het in de Wax zodat het verder goed beschermd is.
De rest kun je over 2 à 3 weken verwijderen.

Lak is inmiddels misschien alweer veranderd (uiteraard!), maar toen ik nog in de autoschade zat was het zo dat een lak zelfs na 5 weken nog rook als hij in de garage stond.

Overdrijven hoeft niet, maar wees er wel zuinig op! ;-)


Groeten,
Erik
 
Motorkap even goed gewassen en daarna licht met de dap en finale op een zachte pad. Krasjes waren daarna allemaal weg. Wat ik wel zag was idd een gesquaste vlieg die er niet af was gegaan. Kap in de pure wax gezet maar ik weet niet wat ik met de vlek van de vlieg aan moet? Paar weken wachten en dan proberen weg te polijsten? Kap heeft maar 1 dag onbeschermd gestaan.