• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

MRS250 stelt zich voor

mrs250

Detailing rookie
15 mei 2012
12
0
Ik ben dus MRS250, tevreden bezitter van een Renault Megane RS bj 2011, in knalgeel. Waarschijnlijk ben ik het zwarte schaap hier, want hoewel ik er echt wel zuinig op ben en altijd zorg dat ik hem bijvoorbeeld zo parkeer dat er minder kans op openslaande deuren is en vogelpoep altijd wel dezelfde dag probeer te verwijderen, ben ik geen fanatieke poetser. Ik heb hem dit jaar denk ik 4x met de hand gewassen (en ook niet elke keer in de was gezet, laat staan de andere stappen uitgevoerd...). Daar tegenover is even vaak door de wasstraat geweest (terwijl ik ook wel weet hoe erg het krast...) omdat ik op dat moment echt geen tijd of zin had om hem met het handje te wassen. Ook in de winter als de washbox dicht is omdat het vriest laat ik alle meuk er rustig 2 maanden of langer op zitten, toegegeven, zonder een goede waslaag. Kortom, het tegenovergestelde van veel mensen hier die heel fanatiek poetsen.

Terwijl ik er wel van kan genieten als hij strak glimmend bij staat. In de garage staat dan ook een hele collectie grit guard emmers, meguiar's zeep in literverpakking, klei, wash mitts, stapels microvezeldoekjes, noem het maar. Tot op heden heb ik nooit echt serieus stil gestaan bij machinale ondersteuning, maar ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat het niet alleen mooier, maar vooral ook sneller werkt. En daar zit voor mij dan ook de crux. Komende tijd ga ik me dan ook inlezen in hoe ik hem zo goed mogelijk krijg, zodat het wassen in de keren ertussen makkelijker en dus sneller maar met een beter resultaat gaat, dan is het alleen een kwestie van bijhouden.
 
Welkom!

Als je eenmaal ziet wat voor glans je ermee kan behalen.. denk je wel twee keer na overdat je hem lekker door de wasstraat jaagt :)
 
Welkom op het cc forum !


mrs250 zei:
Tot op heden heb ik nooit echt serieus stil gestaan bij machinale ondersteuning, maar ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat het niet alleen mooier, maar vooral ook sneller werkt.

Ik wil de pret niet bederven, maar sneller :weetniet
Ga er maar vanuit dat zo'n behandeling gerust minimaal 2 dagen in beslag gaat nemen.

Je geeft nu zelf al aan dat je vaak niet eens de moeite neemt om de auto met de hand te wassen, hoe groot is dan de kans dat je 3 / 4 x per jaar er 2 tot 3 dagen vooruit gaat trekken ?
Daarnaast komt er ook nogal wat meer bij kijken dan een machine kopen, stekker in het stopcontact steken, verstand op 0 en gaan : als je echt serieus machinaal bezig wilt gaan dan is € 250,- echt niks.

Ga vooral eerst eens goed lezen en probeer eens bij jezelf ten rade te gaan of je dat geld en die tijd er ook echt voorover hebt. Wellicht is het een idee dagje een ervaren detailler zoekt en daar eens samen de auto mee onder handen neemt. Op die manier zie je gauw genoeg wat er allemaal bij komt kijken en hoe het gedaan moet worden.

Ik wil je het machinaal detailen absoluut niet uit je hoofd praten maar als tijd je enige motief is dan is het weggegooid geld.
Uiteraard wordt na een volledige behandeling het bijhouden makkelijker, maar dat moet dan wel trouw gebeuren.
Ik was mij auto's (Astra, Megane & Vito) iedere week en ben met die 3 auto's zo'n 2 uur bezig. Op dit moment ben ik op vakantie en ik weet nu al dat ik voor de Astra gewoon al 4 uurtjes moet gaan uitrekken om deze weer schoon te gaan krijgen (en dan heb ik niet eens smetvrees);)

Edit : de Renaults hebben zeer zachte lak, als je de Megane er straks weer teak bij hebt staan en je pakt 1x een wasstraat of borstel in een wasbox dan is je werk al grotendeels voor niets geweest.

Gr. Arjan
 
Dank allemaal. Op zich natuurlijk een terechte twijfel die sommigen hier uiten. Ik heb het ook vrij lomp omschreven als ik het nog eens nalees, maar hoe vaak zie je niet dat mensen zichzelf op een forum voorstellen, nog helemaal nieuw in het wereldje zijn en wel beloven dat ze net zoveel tijd en aandacht in het onderwerp gaan steken als de trouwste bezoekers van dat forum. Om er vervolgens na een maand niks meer van te vernemen. Daar wil ik realistisch in zijn; ik zal inderdaad geen 3 dagen gaan besteden aan het detailen van m'n auto, die tijd heb ik gewoon niet zelfs al zou ik het willen. Laat ik het iets meer toelichten. Mijn weerstand tegen uitgebreid poetsen is denk ik ontstaan in de tijd dat ik paps hielp met autowassen. Hij gebruikte dan altijd de groene Turtle wax, na het wassen. Ik was in de veronderstelling dat het ook als een milde vorm van (naar ik inmiddels begrijp) klei, cleaner en polish in 1 zou werken. Maar door de achtergebleven vervuiling werd het er echt niet veel mooier op en was het poetsen ook nog eens een rotklus. Tel daarbij op dat met die wax alle rubbers helemaal wit uitsloegen en het was wel duidelijk dat je auto van dat waxen alleen maar lelijker werd, dan kan je het beter niet doen.

Inmiddels heb ik wel al een tijdje ontdekt dat poetsen zeker wel nut heeft, maar bleef ik nog steeds zitten met kleine zwarte putjes en vliegjes die niet goed weg wilden. Elke keer wanneer je wat langer dan alleen met een washmitt over de lak gaat zie je de imperfecties zitten. Daardoor is het nog steeds niet echt leuk. De spulletjes van de Halfords werken dan ook vaak niet lekker, kortom, je autolak echt verzorgen is dan gewoon niet erg bevredigend.

Maar mede dankzij dit forum heb ik ontdekt dat er voor elk probleem wel een goede oplossing is en dat je niet 3 flesjes voor elke toepassing hoeft te proberen voordat je er een hebt gevonden die wel doet wat hij moet doen, zonder daarbij weer andere, soms grotere, nadelen te hebben. Gewoon goed kijken wat de ervaringen van de experts hier zijn. Dat ga ik dus komende tijd doen. Met alles heb ik altijd gezegd dat goed gereedschap (lees: de juiste schoonmaakmiddeltjes) de klus een stuk makkelijker en leuker maakt, ik snap alleen niet waarom ik dat voor autopoetsen dan nog niet heb toegepast. :schaam

Of ik dus wel of geen poetstol koop, daar ben ik nog niet over uit. Maar wie vind werken met elektrisch gereedschap nou niet veel leuker dan met de hand? :D

En ik beloof plechtig dat ik daarna nooooooit meer door de wasstraat zal gaan. o:)
 
Ook ik heet je graag van harte welkom hier.
De keuze of je al dan niet voor machinaal zult gaan moet je echt zelf maken ;) indien je er echt achter staat en er eens een keer goed de tijd voor uittrekt zul je zien wat een mooie resultaten je inspanningen kunnen opleveren.
Geloof me, je wilt hem daarna niet eens meer door de wasstraat jagen.
 
Na het lezen van jou verhaal, denk ik dat je beter je zuurverdiende centen kunt besteden aan iemand die jou wagen wil detailen. Er zijn er hier genoeg die dat voor jou willen doen. Die 'poetstol' zoals jij die noemt, kun je dan mooi achterwegen laten. Het enige wat je dan nodig hebt zijn wat goede doeken en easy on easy off producten die jou wagen in conditie houden.
 
Welkom en succes met een keuze maken met hoe je het gaat aanpakken!
Maar als ik je verhaal zo lees en je reactie op andere leden heb je eigenlijk toch al een keuze gemaakt??
Gebaseerd op het feit dat je zelf al aangeeft er al geen 3 dagen voor uit kan trekken en je garage vol ligt met spulletjes voor het handmatig poetsen, onberoerd laat liggen lijkt me de keus duidelijk.
In ieder geval veel lees plezier hier en ik hoop dat je bij het lezen toch het poetsvirus te pakken gaat krijgen :)