• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Na de eerste keer toch wat vragen......

ar74

Detailing rookie
21 aug 2009
55
0
Hallo allemaal,

Nadat mijn spulletjes binnen zin gekomen vandaag voor het eerst eens wat geprobeerd. :jippie
Dat riep natuurlijk weer vragen op;

1) Na het wassen en kleien met SSR gepolijst. Maar het spettert best wel, zo op de pas gewassen delen]-0
Nu wilde ik steeds een deel van de auto doen en hem niet in 1 keer. Doe ik iets verkeerd, teveel SSR oid, of hoort dat gewoon?

2) Na de SSR White Diamond, daarna EXP en dan Natty's wax. Moet tussen die lagen echt een uur zitten? Ik heb het nu niet gedaan, is dat erg nadelig?

3) Ik had al tips gelezen om de wax met een lepeltje op je pad te doen, maar de wax is zo vast, dat gaat niet lekker. Iemand een andere tip?

4) Het kostte mij 3 en een half uur om alleen het dak te kleien, SSR, WD, EXP en te waxen. De auto heeft 5 kanten, zo iets van 17 uur om hem helemaal te doen????? Het is natuurlijk nieuw en daardoor kost alles meer tijd en er zat wel vieze troep op het dak dat ik er maar moeizaam afkreeg met de klei, dat kostte best even tijd (maar wat een verschil 8-())
Deden jullie toen je begon er ook zo lang over en nu sneller?
Ik hoopte dat ik een hele auto met alle stappen in 8 uur gedaan kreeg, is dat haalbaar?

Arjan

PS Hier staat wat ik gebruik ; [topic=4217]Mijn gekochte spullen 1[/topic] en [topic=4340]Mijn gekochte spulletjes 2[/topic]
 
Om maar met de deur in huis te vallen m.b.t je tijds vraag.
Het is een hobby en dat mag tijd kosten toch?

Dus ja als je het goed wilt doen kost het veel tijd.

Het spetteren kan gebeuren en kan je voorkomen door de rest af te dekken/plakken.

Je EX-P moet toch ect een half uurtje zitten om in te harden op je lak
De Natty's kan je wel meteen uitwrijven maar is beter als je hem wat laat curen.
White Diamond laat je best 5 minutjes zitten voor je hem uit wrijf.
 
Het kleien: echt vieze troep zoals teerspatjes, hars, insecten verwijder je best eerst met Poorboys Bug Squash (of iets gelijkaardig)

1) Het polijsten:
spray 1 keertje met detailerspray op de pad en breng 3 dotjes SSR aan op de pad ter grootte van een 2 cent-stuk
Dan verspreid je de SSR al stempelend over het stuk paneel dat je gaat doen met de DAP af.
Dan zet je de DAP op stand 2 en verspreid de polish in horizontale of verticale (wat het gemakkelijkst werkt) richting over je paneel. Hierbij houd je de PAD onder een zeer kleine hoek met de "opening" naar de kant waarnaar je beweegt.
Je kan eventueel nog eens in de andere richting verdelen als het resultaat niet zo goed is.
Daarna kan je op stand 5 beginnen polishen, en normaal zonder sling.
Zo doe ik het, en er spettert eigenlijk niets...

2) Ik wacht niet tussen glaze, sealant en wax... (cure-tijden niet meegerekend uiteraard)

3) Vaste waxen zoals Natty's Blue breng ik met de hand aan...

4) 3,5 uur voor het dak, met wachttijden bij dan? Wat waren de SSR-stappen?
 
Wat betreft de tijd die het je gekost heeft: de eerste keer met nieuwe spullen werken, kan weleens wat meer tijd kosten. Ik weet wel dat de eerste keer kleien van mijn auto een eeuwigheid duurde. Ik denk dat de snelheid er wel in gaat komen na een paar keer.
Verder ben ikzelf ook niet een van de snelsten v.w.b. detailen. Ik vraag me ook altijd af hoe anderen zoveel in een bepaalde tijd voor elkaar krijgen.:roll
 
Kijk jongens, daar ik al een hoop mee! :cool

@ ThaBird : Tuurlijk mag, het tijd kosten, ik hoef niet in een uurtje klaar te zijn! Maar ik vond 17 uur (als ik dat deel keer de 5 kanten van de auto doe...) wel wat teveel van het goede ;-)
Ik merk trouwens wel heel duidelijk het verschil als je het goed wilt doen! Op de EXP staat dat je poetst tot het glimt da wachten tot een haze (?) en dan afnemen. Ik dacht dat de haze betekende dat als het er een beetje belagen / matachtig uitziet. Dat was binnen de 10 minuten al! Wel 20 minuten gewacht met de volgende laag, maar dat kan dus idd beter langer volgens jou! Ik ga je tijden de volgende keer gewoon proberen. Thanks! :-)^

@ Dannydehert : Hmmm, best veel gekocht, maar Bug Squash op mijn verlanglijstje laten staan... Goede reden voor een nieuwe bestelling tzt :-d
Ik ga zeker jouw manier met de SSR proberen, auto zat onder de spatjes }:)w
Deels ook eigen schuld, tilde hem even op en toen..... Tja, dat doe je maar 1 keer :s En anders ga ik idd afdekkken dan maar!
De 3,5 uur was trouwens gerekend van na het klaarzetten tot voor het opruimen. Dus met de wachttijden mee. Na de testspot heb ik hem groene heavy pad en SSR2,5 gedaan. 1 keer.
Bedankt voor je tips, heel nuttig! :-)^

Groetjes,
Arjan
 
Haha,
Soepergrover, dat kleien kostte idd heel veel tijd!
Zie de volgende keer wel of het sneller gaat
Groetjes,
Arjan
 
Ik heb onlangs ook even gewerkt met de groene pad (cut 3/5), maar ik vind deze een rare structuur hebben eigenlijk.
Ik vind de witte en oranje pad leuker om mee te werken. De groene heavy pad lijkt ook stugger dan de oranje en dat is wel vreemd...

Qua spetteren: als je een afgeplakt dingetje passeert, zoals een antenne, ruitensproeiertje, logo dan zal je pad wel wat "stoffen"
Ik spoel na het polishen (dus voor het glazen) de auto wel even af met de tuinslang
Daarna even erover met de Waffle Weave Drying Towel en we zijn weer vertrokken voor de glaze op zwarte pad :-)^

Over mijn eigen wagen (Ford Puma) doe ik 9 uur en dan helpt mijn vriendin met al het uitpoets en afplakwerk ;)

Succes met het vervolg van de detail! :ja
 
ar74 zei:
Ik hoopte dat ik een hele auto met alle stappen in 8 uur gedaan kreeg, is dat haalbaar?

Het spijt me, maar dat gaat hoogstwaarschijnlijk niet lukken. hoogui als je misshcien heel makkelijke lak heb, met nagenoeg geen swirls en krasjes. Misschien heb je het topic van afgelopen zondag gelezen, waar Dibbuz en ondergetekende een Corsa onder handen nemen. Hier hebben we met z'n 2-en al 6 uur over gedaan. Dibbuz en Stimpy68 (aka Dennis en Adrie aka het DDD) doen wle vaker auto's met z'n 2-en en die zijn dan en hele dag bezig met 1 auto en alle stappen. En zij zijn zeer ervaren en doorgewinterde detailers. Bovendien komen ze soms niet eens aan de binnenkant toe. Dus wees gerust; kwaliteit gaat ver boven kwantiteit. ;)

En voor wat betreft het spetteren: ik denk dat zo goed als iedereen in het begin de fout wel heeft gemaakt. Net als wat eerder is aangegeven: eerst even deppen/uitsmeren
 
Oke, ik moet het dus even herzien van 1 hele dag erover doen naar 2 dagen.
De auto spoel ik trouwens niet af na de SSR. Wel goed afgenomen. Is met water afspoelen nog beter?

Danny geeft aan dat de heavygreen een rare structuur heeft. Zou een andere pad ook anders zijn met spetteren? Misschien gebruik ik met het volgende paneel dan oranje met SSR2 ipv heavygreen met SSR2,5. Eerst natuurlijk testspot!
Bedankt voor de tips weer! :-)^
Arjan
 
Ofwel heb ik een heel rare heavy green pad :-d
Ik ga hem niet meer gebruiken in ieder geval...misschien terug inleveren op de DAP-workshop.
Ik heb er welgeteld één motorkap mee gedaan ;-)
 
de kompressor pads zouden minder last hebben van product "sling"

ik heb nog niet anders gehad..