• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nautische detail

Frans

Detailing guru
8 mei 2011
1.005
140
Na een tijd geleden m'n eigen boot gedaan te hebben, ben ik dit keer gevraagd om te helpen met de voorjaarsbeurt van een zeilboot.
Twee dagen is niet veel voor een zeilboot van een kleine 10 meter, dus heb geprobeerd zoveel mogelijk er uit te halen in die beperkte tijd.
We hebben de eerste dag met twee man gewerkt en de tweede deels met twee man en deels met drie man.
In die tijd moest gedaan worden;
Onderwaterschip afspuiten, nat schuren en daarna het onderwaterschip schilderen.
Bovendek, alle antislip opnieuw schilderen.
Romp polijsten en in de was zetten.

Het afspuiten en natschuren zat bij het totaalpakket van de jachthaven, bij het uit het water halen, 5 dagen op de kant en daarna weer het water in.

Affijn, stap 1.
Boot naar de kraan varen en de rest aan de kraanbestuurder overlaten;

gamba-kr1.webp


gamba-kr2.webp


Stap 2
Onderwaterschap schoonspuiten en natschuren.
Romp in de rompcleaner gezet en vervolgens afgespoten (zelf gedaan).

gamba-afsp.webp


Stap 3
Onderwaterschip opnieuw in de antifouling gezet en het dek opnieuw van antslip voorzien;

gamba-ow-klaar.webp


Stap 4
Testspot met Megs Marine Polijstmiddel, gevolgd door de Megs Marine polish;
(plakbandje ter markering van het vlak wat ik heb gedaan)

gamba-testspot.webp


Niet naar m'n tevredenheid, wel wat glans maar niet je van het.
Ik was er al een beetje bang voor dat deze combi geen genoeg bite zou hebben.
Had echter geen tijd voor een langdurige wetproof schuurpapier sessie, wat nu...
Na wat wikken en wegen en een blik in m'n bak met detailspullen, bedacht ik me dat ik ook nog de Scholl Concepts serie in mijn wagen had staan.
Scholl Concepts doet het goed op harde lakken, maar doet hij het ook op een knetterharde gelcoat?
Affijn, er is maar 1 manier om dat te weten te komen.
Megs schaap (grote wool pad) op de rotary gezet en wat S3 erop gekwakt.
Inwerken op stand 1, mezelf schrap gezet en volgas naar stand 6.
Yes, dat was 'm, met dit resultaat kon ik leven in de beperkte tijd die ik had.

De Flex rotary met het Megs schaap in actie;

gamba-flex.webp


Was blij dat er een detailer op de haven rondliep die me onderwijl wat tips gaf.
Deze werkte zelf bij een bedriif aldaar en buiten dat hij in zijn eigen tijd wagens detailde, detailde hij aldaar voor dat bedrijf dikke schepen.
Hij kwam al gelijk na m'n testspot, dat ik groffer te keer moest gaan (wist ik zelf ook al diep van binnen, maar hoopte dat ik in de beperkte tijd het met lichter materiaal kon doen).
Iedereen was al zeer enthousiast na de S3 en we wilden al bijna gelijk naar de was toe.
Maar toch op zijn aanraden nog een lichtere stap nagedaan (in dit geval de S17), wat nog een mooier effect gaf.
Na deze laatste stap, de Collinite 845 Insulator was er achteraan opgezet en tevreden het resulaat bekeken.

Niet slecht voor een boot van meer als 30 jaar oud:

gamba-rmp1.webp


gamba-rmp2.webp


gamba-rmp3.webp


gamba-fin.webp


---
 
Hey Frans,

Is een prima klus die je gedaan hebt,geen ,,lamme,, armen aan overgehouden ?? :lol
Heeft ook voordelen zo'n boot:je hoeft de velgen niet eerst te poetsen!!:-b
Knap resultaat hoor,wanneer en waar kunnen we de boot bekijken/meevaren/bewonderen??

Groeten Danny
 
Misschien overbodige cq vreemde vraag: wordt ie nog verplekt om de gedeeltes onder de stempels aan te pakken? ( totaal geen zeebenen hier )
 
Tnx allemaal. :-)^

@ gsm: M'n armen vallen mee, heb wel stalpoten van het constant op en afklimmen en verzetten van de rolsteiger.
We hebben er twee achter elkaar aan gezet, ik pakte dan als eerste een deel van de romp beet met de polijstcombinatie en iemand anders volgde dan met de Collinite op de DA.
Gelukkig was er nog iemand aanwezig die zwaar werk gewend was en bij de andere kant hebben we (na een korte rotary cursus van mij) van plaats gewisseld.
Boot was niet van mij als je goed had gelezen, heb zelf een (kajuit)motorboot. ;)

@ A90: Jazeker, de boot gaat vrijdag terug het water in.

@ corsawim: De 845 staat al op meerdere boten, heb de tip voor deze was uit een andere zeilboot detail gehaald en toen als eerste op mn eigen boot geprobeerd.
Daarna hetzelfde gedaan met een Noorse kajuitboot en dan nu de zeilboot.

@ RedCat: Was zeker top. Mocht hij dit toevallig eens lezen, nogmaals bedankt.

@ mk-us: Nope, hij wordt niet op de stempels verplaatst.
meestal staat iedereen wanneer zijn boot het water in gaat, klaar met een kwast en de antifouling (verf voor het onderwaterschip).
Op het moment dat hij dan in de kraan hangt, doen ze dan even snel de plekken waar de stempels stonden.
Verf zal dan op die plaatsen nooit helemaal perfect uitharden, maar het is een betere bescherming als helemaal geen verf.

@ IbizaSigno: Was idd een behoorlijke, bedankt.
 
Complimenten hoor, wat een klus! Die zal nu een stuk sneller door het water gaan:-b
En hoe ga je de boot nu bijhouden als 'ie weer in het water ligt? Een speciale onderwater detailspray:lol
 
Tnx Paulus. ;)

@ SLK: Het onderwatergedeelte is in een zelfslijpende antifouling gezet.
Dit houdt eigenlijk in dat tijdens het varen (door de waterstroming) er telkens een miniem deel van de verf wordt weggeslepen.
Hierdoor blijft het onderwaterdeel wat schoner in vergelijking met een niet zelfslijpende antifouling.
Je zal begrijpelijkerwijs dan wel weer eerder het onderwaterschip van een nieuwe laag moeten voorzien (wordt dus niet in de beroepsvaart gebruikt).

Voor de romp zelf lijkt het me niet eens een slecht idee; klein bootje ernaast - wat detailspray en doeken en gaan met die banaan.
Samen een bedrijfje beginnen? :lol

@ Mark: Ja, waren behoorlijk wat meters. Kon alleen niet lekker doorhalen omdat je toch eens in de anderhalve meter de rolsteiger weer moest verzetten (overlappend werken).
 
Vandaag ging de boot terug het water in.
Was droog het grootste deel van de dag, dus toch maar even van de gelegenheid gebruik gemaakt en het kajuitdeel + de kuip aangepakt.
Helaas niet goed te zien op de foto's maar het zag er weer keurig uit.

gamba-fin1.webp


gamba-fin2.webp


gamba-fin3.webp


---