Na een tijd geleden m'n eigen boot gedaan te hebben, ben ik dit keer gevraagd om te helpen met de voorjaarsbeurt van een zeilboot.
Twee dagen is niet veel voor een zeilboot van een kleine 10 meter, dus heb geprobeerd zoveel mogelijk er uit te halen in die beperkte tijd.
We hebben de eerste dag met twee man gewerkt en de tweede deels met twee man en deels met drie man.
In die tijd moest gedaan worden;
Onderwaterschip afspuiten, nat schuren en daarna het onderwaterschip schilderen.
Bovendek, alle antislip opnieuw schilderen.
Romp polijsten en in de was zetten.
Het afspuiten en natschuren zat bij het totaalpakket van de jachthaven, bij het uit het water halen, 5 dagen op de kant en daarna weer het water in.
Affijn, stap 1.
Boot naar de kraan varen en de rest aan de kraanbestuurder overlaten;
Stap 2
Onderwaterschap schoonspuiten en natschuren.
Romp in de rompcleaner gezet en vervolgens afgespoten (zelf gedaan).
Stap 3
Onderwaterschip opnieuw in de antifouling gezet en het dek opnieuw van antslip voorzien;
Stap 4
Testspot met Megs Marine Polijstmiddel, gevolgd door de Megs Marine polish;
(plakbandje ter markering van het vlak wat ik heb gedaan)
Niet naar m'n tevredenheid, wel wat glans maar niet je van het.
Ik was er al een beetje bang voor dat deze combi geen genoeg bite zou hebben.
Had echter geen tijd voor een langdurige wetproof schuurpapier sessie, wat nu...
Na wat wikken en wegen en een blik in m'n bak met detailspullen, bedacht ik me dat ik ook nog de Scholl Concepts serie in mijn wagen had staan.
Scholl Concepts doet het goed op harde lakken, maar doet hij het ook op een knetterharde gelcoat?
Affijn, er is maar 1 manier om dat te weten te komen.
Megs schaap (grote wool pad) op de rotary gezet en wat S3 erop gekwakt.
Inwerken op stand 1, mezelf schrap gezet en volgas naar stand 6.
Yes, dat was 'm, met dit resultaat kon ik leven in de beperkte tijd die ik had.
De Flex rotary met het Megs schaap in actie;
Was blij dat er een detailer op de haven rondliep die me onderwijl wat tips gaf.
Deze werkte zelf bij een bedriif aldaar en buiten dat hij in zijn eigen tijd wagens detailde, detailde hij aldaar voor dat bedrijf dikke schepen.
Hij kwam al gelijk na m'n testspot, dat ik groffer te keer moest gaan (wist ik zelf ook al diep van binnen, maar hoopte dat ik in de beperkte tijd het met lichter materiaal kon doen).
Iedereen was al zeer enthousiast na de S3 en we wilden al bijna gelijk naar de was toe.
Maar toch op zijn aanraden nog een lichtere stap nagedaan (in dit geval de S17), wat nog een mooier effect gaf.
Na deze laatste stap, de Collinite 845 Insulator was er achteraan opgezet en tevreden het resulaat bekeken.
Niet slecht voor een boot van meer als 30 jaar oud:
---
Twee dagen is niet veel voor een zeilboot van een kleine 10 meter, dus heb geprobeerd zoveel mogelijk er uit te halen in die beperkte tijd.
We hebben de eerste dag met twee man gewerkt en de tweede deels met twee man en deels met drie man.
In die tijd moest gedaan worden;
Onderwaterschip afspuiten, nat schuren en daarna het onderwaterschip schilderen.
Bovendek, alle antislip opnieuw schilderen.
Romp polijsten en in de was zetten.
Het afspuiten en natschuren zat bij het totaalpakket van de jachthaven, bij het uit het water halen, 5 dagen op de kant en daarna weer het water in.
Affijn, stap 1.
Boot naar de kraan varen en de rest aan de kraanbestuurder overlaten;
Stap 2
Onderwaterschap schoonspuiten en natschuren.
Romp in de rompcleaner gezet en vervolgens afgespoten (zelf gedaan).
Stap 3
Onderwaterschip opnieuw in de antifouling gezet en het dek opnieuw van antslip voorzien;
Stap 4
Testspot met Megs Marine Polijstmiddel, gevolgd door de Megs Marine polish;
(plakbandje ter markering van het vlak wat ik heb gedaan)
Niet naar m'n tevredenheid, wel wat glans maar niet je van het.
Ik was er al een beetje bang voor dat deze combi geen genoeg bite zou hebben.
Had echter geen tijd voor een langdurige wetproof schuurpapier sessie, wat nu...
Na wat wikken en wegen en een blik in m'n bak met detailspullen, bedacht ik me dat ik ook nog de Scholl Concepts serie in mijn wagen had staan.
Scholl Concepts doet het goed op harde lakken, maar doet hij het ook op een knetterharde gelcoat?
Affijn, er is maar 1 manier om dat te weten te komen.
Megs schaap (grote wool pad) op de rotary gezet en wat S3 erop gekwakt.
Inwerken op stand 1, mezelf schrap gezet en volgas naar stand 6.
Yes, dat was 'm, met dit resultaat kon ik leven in de beperkte tijd die ik had.
De Flex rotary met het Megs schaap in actie;
Was blij dat er een detailer op de haven rondliep die me onderwijl wat tips gaf.
Deze werkte zelf bij een bedriif aldaar en buiten dat hij in zijn eigen tijd wagens detailde, detailde hij aldaar voor dat bedrijf dikke schepen.
Hij kwam al gelijk na m'n testspot, dat ik groffer te keer moest gaan (wist ik zelf ook al diep van binnen, maar hoopte dat ik in de beperkte tijd het met lichter materiaal kon doen).
Iedereen was al zeer enthousiast na de S3 en we wilden al bijna gelijk naar de was toe.
Maar toch op zijn aanraden nog een lichtere stap nagedaan (in dit geval de S17), wat nog een mooier effect gaf.
Na deze laatste stap, de Collinite 845 Insulator was er achteraan opgezet en tevreden het resulaat bekeken.
Niet slecht voor een boot van meer als 30 jaar oud:
---