• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Niet tevreden over de afwerking van Dodo Juice wax

  • Topicstarter Topicstarter LB
  • Startdatum Startdatum

LB

Detailing guru
Tester of Bling
4 jan 2009
1.818
123
48
Doe ik iets verkeerd?

Onlangs heb ik onderstaande auto een exterieur detail gegeven:
[topic=13932]Exterieur detail: Volvo V70 2.5T Aut AWD Mystral Green 2004[/topic]

Het resultaat leek mooi, maar gisteren bleek het niet zo netjes te zijn. Ik ben tot op heden niet tevreden over de het gebruik van Dodo Juice wax. Waarschijnlijk doe ik iets niet goed, maar wat? Al eerder heb ik mijn Colorado rode Ford Fiesta behandeld met Dodo Juice Lime Prime, Banana Armour en Orange Crush. Ook na deze behandeling gaf Dodo Juice een vettige afwerking en in zon was de afwerking vlekkerig en streperig.

Ik heb het nog een kans gegeven op de Volvo in de Show Off en gisteren sprak ik de eigenaar, mijn schoonvader, en ik zag weer deze ellendige afwerking. Weer vettig en streperig. Ook lijkt het alsof je met je vinger een swirls in de lak trekt. Ik heb de auto in de zon gezet en het resultaat was niet mooi. Omdat er na het detailen een nieuwe kras in de lak gekomen is, heb ik deze zijkant opnieuw gedaan en gefinished met de DAP icm Groen + Finale waarna ik de lak gereinigd heb met Cleaner Fluid van Swissvax en tot slot heb ik een laagje Swissvax Saphyr aangebracht. Nu is het resultaat wel mooi. OK, is ben een enthousiaste Swissvax gebruiker en ik wil zeker niet de Swissvax discussie opnieuw aanzwengelen, maar ik kan me niet voorstellen dat er geen beter resultaat haalbaar is met Dodo Juice.

Ik heb als laatste stap voor het waxen de lak behandeld met de DAP icm met Groen + Lime Prime. De Lime Prime heb ik 10 tot 15 min laten zitten en daarna verwijderd. Dat ging vrij makkelijk. Vervolgens heb ik de eerste laag wax aangebracht, de Banana Armour. Deze laag heb ik na een wipe test gedaan te hebben na ongeveer 20 min uitgewreven waarna ik de Orange Crush opgebracht heb. Ook deze heb ik na een wipe test na ongeveer 20 min uitgewreven. De wax heb ik uitgewreven met de CarPro Suede doeken.

Wat zijn de aandachtspunten bij het gebruik van Dodo Juice en wat zou ik verkeerd gedaan kunnen hebben?
 
De wax zweet na. Ik heb het ook gehad...

Op aanraden heb ik de wax nagewreven met een micro suede doek waarna het probleem zo goed als weg was.

https://forum.Carclean.com/cc_postst11521/Wax-hologrammen-Update-pagina-3.aspx
 
Zo te lezen hebben jullie dezelfde micro suede doeken gebruikt.

Ik heb geen ervaring met DoDO, dus kan je helaas niet verder helpen.
Succes LB.
 
Als ik het goed begrijp heb ik de Lime Prime en de Wax goed gebruikt, maar zweet de wax na waardoor deze nagewreven moet/kan worden met een suede doek.

Ik heb deze, klikkie, doeken op mijn Carclean.com verlanglijstje gezet voor de volgende bestelling.
 
Zou een oorzaak kunnen zijn, ook de tijdsspanne tussen de lagen wax en hoe dik je de wax aangebracht hebt spelen een rol...
 
@ivo´s; tussen de Banana Armour en de Orange Crush heeft ongeveer 1 uur gezeten. Wat adviseer jij, meer tijd tussen laag 1 en 2? Qua dikte, ik denk niet teveel opgebracht te hebben. Zeker de Banana Armour was opgebracht nauwelijks te zien. De Orange Crush is zachter en heb ik dikker opgebracht.
 
Kan de topic niet zo snel terug vinden,maar had hier ergens gelezen dat je die lime prime moet verwerken als of het een polijstmiddel is.Dus poetsen tot die is afgebroken en doorzichtig wordt. Daarna afnemen met een schone mf doek.
 
Lime prime hoeft inderdaad niet te curen, het kan wel.
Het afnemen van een wax met enkel een suede doek kan wel maar raad ik zelf niet aan. De eerste keer buffen zou ik doen met een normale mf-doek, dit omdat deze meer opneemt.
Dan een half uurtje of langer wachten en de wagen nog eens nalopen met een microsuede doek. Je kan eventueel de wagen helemaal buffen met suede doeken maar wees dan zeker dat je er een 5 a 6 gaat nodig hebben om alle residu van de lak te krijgen.
Een suede doek kan niet veel opnemen, ik denk dat daar je probleem zit.
 
Wat je ziet lijkt een beetje op hologrammen? Vettigheid waarbij het horizontaal is als je de doek verticaal erover haalt en vice versa.

Dat is het zweten van de wax inderdaad. Oorzaken kan zijn: te dik, niet egaal, versleten doeken die minder opnemen, verkeerde soort doeken (te lange haren), temperatuur & luchtvochtigheid en carnauba-gehalte.
Vooral carnauba waxen hebben er "last" van, zelf heb ik het gezien bij Swissvax BOS (Best Of Show), Natty's wax, Dodo waxen, Ibrido, Collinite waxen.
Misschien ook bij de NXT en Gold Class maar dat is zo lang geleden dat ik toen nog niet wist waar ik naar moest kijken.

Je kan het soms weg halen met hard boenen (geen aanrader!), een detailspray (ook geen aanrader als de wax binnen een paar uur is aangebracht) of nawrijven met een schone doek met korte kant.
Vaak kan je gewoon beter weer even wachten en dan rustig nawrijven met een schone doek of bij de volgende wasbeurt de auto nalopen met een detailspray + schone doek.

Wax wat in doeken zit krijg je lastig eruit, wax is immers waterafstotend.
Probeer maar een een polijstpad schoon te maken en een waxpad. Je zal zien dat de polijstpad makkelijk schoon te krijgen is maar de wax krijg je nooit meer helemaal uit de pad.
Zelfs niet met afwasmiddel (helpt wel!), ik kan me niet voorstellen dat waxdoeken dat probleem niet hebben al zal je het niet zo snel zien als met een pad.
Wat krijg je dan als je met je waxdoek al vele lagen wax hebt afgenomen, de vezeltjes zitten dan al vol met de vorige waxen en kan minder opnemen en blijft er meer achter waardoor je eigenlijk alleen maar wax aan het verplaatsen bent op een gegeven moment.

Zelf meerdere keren meegemaakt dat ik met een nieuwe doek residu weg kon halen wat met mijn normale waxdoek niet ging.
Waxdoeken zal je vaker moeten behandelen met een micro restore product al krijgt die de wax volgens mij ook niet 100% uit de doek meer (nooit te controleren volgens mij).

nicknameless zei:
De DJ suede doeken zijn beter qua afname dan de C.Pro doeken.
Bijna, de kwaliteit is beter, echt meer opnemen doen ze niet vandaar dat je ze pas moet pakken na een gewone afname van wax anders zit je doek binnen 10 seconden vol.
 
@ Dibbuz: bedankt voor de duidelijke uitleg over het zweten van waxen met carnauba. :-)^ Weer een helder stukje informatie.

Net als mosselman heb ik het idee dat de Dodo Juice waxen lekker gemakkelijk verwerken, tot op heden heb ik nooit last van strepen of vlekken gehad. Moet er wel bij vermelden dat nadat ik de wax heb uitgebuft ik de Fantastic Fur gebruik om na een half uurtje de lak nog een na te buffen. Misschien dat dit de restjes "zwetende" wax weg neemt.
 
Ben voornemens de V70 zelf de eertsvolgende wasbeurt te geven zodat ik de auto zelf na kan lopen met QD. Ik zal mijn bevindingen terugkoppelen via het forum.

Iedereen bedankt voor het meedenken.
 
Er gaat waarschijnlijk wat fout tijdens de verwerking, want ik heb dit met nog geen enkele was gehad (heb zelf alle DDJ wassen).
Van de Dodojuice serie is de enige was, die in sommige gevallen opnieuw kan gaan hazen; de Supernatural.
Dit kan dan onder bepaalde omstandigheden gebeuren (luchtvochtigheid, temperatuur) door het hoge carnauba gehalte.
Wanneer dit gebeurt, dan kan je dit oplossen d.m.v. het zogenaamde spitshining; besproei de wagen met koud gedestileerd water en buff de delen direct op met een mf.
Zie ook deze topic op het DDJ forum: http://forum.dodojuice.com/viewtopic.php?t=1869

Het is echter de eerste keer, dat ik lees dat dit gebeurt bij een andere was van DDJ als de Supernatural.
Ik ben zelf een waxofiel (bijna richting een verzamelaar aan) en heb een zeer grote diversiteit aan wassen.
Ik heb daarbij gemerkt, dat het bij veel wassen afhankelijk is van de soort doek die je gebruikt, of de was goed af te nemen is of niet.
De ene was is heel tolerant en laat zich bijna met alle doeken afnemen.
In andere gevallen, moet je (zoals Dennis ook al aangeeft) een mf doek nemen met een korte vezel.

Ik doe het meestal zo en bij mij is het tot nu toe nog niet fout gegaan;

Opbrengen: Was altijd zo dun mogelijk opbrengen.

Hazen: Wanneer een fabrikant voorschrijft dat de was moet indrogen/hazen, dan niet naar een tijd kijken, maar echt van een swipetest uitgaan.
Als je een swipetest doe, doe dit dan op meerdere plekken op een panel, dit i.v.m. met eventueel dikker opgebrachte gedeeltes.
Doe je dit niet, dan neemt je doek op die dikker opgebrachte gedeeltes niet gehazede wasresten op, wat het uitbuffen tegenwerkt.

Uitbuffen: Ik gebruik voor het afnemen, het liefst doeken met aan de ene kant een korte vezel en aan de andere kant een lange vezel.
Ik neem dan na het hazen de delen eerst af met de korte vezel kant en buff het deel vervolgens op met de lange vezel kant.
Ik gebruik een doek per oppervlak van ongeveer twee deuren en pak dan een andere; dus dit betekent 4 tot 5 doeken om een hele wagen uit te buffen.

Indien je een was heb waarbij de fabrikant voorschrijft dat deze niet moet hazen, maar dat deze na een x tijd moet worden afgenomen; gebruik dan meer doeken.
Dit zijn wel de wat moeilijkere wassen, omdat je er geen swipetest op los kan laten.
Het is dan een beetje aanvoelen aan de hand van de omstandigheden (luchtvochtigheid, temperatuur), ofdat je eventueel wat langer of korter moet wachten met uitbuffen als de voorgeschreven tijd.