• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuw hier (en géén poetser....)

Hippe lip

Detailing addict
4 mrt 2019
68
60
Regio Zutphen
Omdat ik een nieuwe auto heb besteld (Kia e-Niro) en ik die wel een beetje netjes wil houden ga ik hier maar eens rondneuzen om wat van jullie te leren over het netjes houden van met name de buitenkant. Ik weet weinig tot nix van al dat poetsen en heb dus een hoop te leren.

Wat wel goed is om te weten is dat ik geen poetser ben. Een auto is voor mij een gebruiksvoorwerp en geen siervoorwerp. Sommigen lijken het heerlijk te vinden om wekelijks de wagen tot glimmen te brengen zodat je er de hele buurt in kan zien spiegelen. Niets mis mee, maar ik heb andere hobbies :p. Ieder zo zijn eigenaardigheden..... :innocent:
 
Welkom ,
Je hoeft ook niet wekelijks te poetsen om em relatief netjes te houden.
Belangrijkste =:
-wassen met 2 emmer systeem lees je daar ff over in
-gebruik een goede droogdoek (Delirium bv)
 
Ha leuk, de eerste reacties al.

Mijn doel is om uit te vinden hoe ik straks de nieuwe auto een goede eerste beschermlaag te geven. Ik was niet van plan om er dure machines voor aan te schaffen. En de boel goed conserveren is voor mij belangrijker dan het super mooi te maken en houden. Overdrijven hoeft van mij niet (om het voorzichtig te zeggen). :cool:

Wat raden jullie me aan om op een nieuwe auto te doen om de lak zo goed mogelijk te beschermen?
Ik heb al even bij de tutorials rondgeneusd, maar vond (nog) nix over het behandelen van een nieuwe auto. Heb ik niet goed gekeken?

Oh, en de kleur is metallic rood. Runway Red noemt Kia dat
115199
 
Die blauwe randjes zijn op sommige auto kleuren wel mooi, maar op rood vind ik het maar nix. Dat wil ik in glans zwart (laten) wrappen.

En de ‘grill’ dan mss ook maar meteen. Betere kleurstelling lijkt me.
 
Laatst bewerkt:
Welkom op het forum! :D

Middels de zoekfunctie kun je ''nieuwe auto'' typen en zoeken. ;)

Eerste stap om de nieuwe auto te houden zoals hij is: Een goed was-arsenaal aanschaffen. Onderaan mijn berichten staat een link naar een beginners-pakket, zo kan je een idee krijgen.

Na het goed wassen kan je kijken naar het aanbrengen van een wax o.i.d. om vuil minder goed te laten hechten en dus het wassen makkelijker én veiliger te maken. Naast een wax kan je ook allerlei sprays en dergelijk gebruiken, maar jezelf er in verdiepen zal je een hoop kunnen opleveren. ;)
 
Ja, dat zoeken op ‘nieuwe auto’ heb ik intussen ook gevonden.

Vraagje om de richting een beetje te bepalen: is het wat om te beginnen met een sealant (die sluit de lak af?) en er dan een goede was (Collinite 845?) overheen te doen?
 
Een sealant kiest men veelal omdat deze wat meer standtijd bieden dan waxen en omdat een sealant vuil meer afstoot, waar een wax meer absorbeert. In het geval van jou, waar je de auto simpelweg wat meer aandacht wil geven dan de gemiddelde autobezitter, dan zou ik gewoon een goede wax kiezen. (De genoemde 845 is een prima hufterproof wax)

Sealant + Wax - combi zie je vaker, maar in mijn opinie kan je ook alleen de wax gebruiken en deze up-to-date houden met *boostende producten. Zo houd je 'm dus lekker fresh. ;)

De auto goed reinigen en wassen: Met reinigen bedoelen we dat we specifieke vervuiling gaan aanpakken. Denk aan teer/hars, maar ook ijzerdeeltjes. (Remstof, etc) Deze zal je met alleen even wassen niet goed aanpakken. Denk aan je lak, maar ook kunststof, rubbers, glas, etc. Bij deze stap bedoel ik ook ''kleien''.
Met wassen bedoelen we een handwas op de juiste manier en met de juiste materialen.

Wanneer een auto ontdaan is van allerlei bende, dan kan een wax o.i.d beter hechten en dus langer/beter zijn werk doen. Dus, een schone auto voor je ergens aan begint is zeker aan te raden. Wees niet bang, dit doe je niet wekelijks. ;) Meestal pakt men uitgebreider uit, zoals bij een nieuwe auto, reinigt alles goed en brengt wax aan. Zo kan je enkele maanden vooruit en dit kan je verlengen door om de paar wasbeurten bijv. *een spraywax of andere producten die een bescherming geven aan te brengen over de bestaande wax.
 
Dank je @Quantoxx voor uitgebreid antwoord. Fijn om te horen dat mijn gedachte in elk geval in de goede richting gaan. Dan heb ik nog wat aanvullende vragen:

1. Ik ga uit van gebruik van die de genoemde Collinite 845 wax omdat die me met niet al te veel werk aan te brengen lijkt, ook voor mij als volkomen leek op dit gebied. Een sealant stuit vuil af, dus lijkt me dat een goede 'grondlaag' onder de wax, omdat ik die vast niet altijd voldoende zal bijhouden. Als ik door de wax heen ben op puntjes, dan zal die sealant eronder iets meer bescherming bieden dan wanneer die er niet onder zit?

2. Kan ik elke sealant onder die Collinite gebruiken? Als ik op de site kijk onder sealants, dan lijkt Wowo's Paint Sealant hiervoor geschikt. Klopt dat? En is die halve liter genoeg voor een hele auto (eerste keer behandelen)?

3. Waarmee breng ik die sealant (als ik die ga gebruiken) op, moet die na droging nog uitgepoetst en waarmee?

4. Waarmee breng ik de Collinite 845 op en moet die na droging nog uitgepoetst en waarmee?

5. Kan dit spul op een natte auto aangebracht worden? Het kan nat weer zijn als ik de auto bij de dealer haal. Dan wil ik bij thuiskomst (half uurtje rijden) daar natuurlijk zo snel mogelijk een beschermlaag op aanbrengen voordat er serieus vuil op hecht.

6. De dealer biedt een Waxoyl-behandeling met 36 maanden glansgarantie aan voor 249 euro. Is dat redelijk? Dat is dan dus geen sealant? En is het redelijk om te verwachten dat die Waxoyl-laag het idd drie jaar houdt, of moet dat (afgezien van het wassen) tussendoor nog onderhouden worden met bepaalde (welke?) middelen?

7. De auto zal bij mij om verschillende redenen waarschijnlijk weinig gewassen worden, laat ik daar eerlijk over zijn. En dan ook niet met de hand, maar door een wasstraat. Dat is ook voor het milieu beter lijkt me, omdat dat water hergebruikt wordt. We zitten al in een droge periode (ja, lastige overweging). Is er een bescherming die redelijk tegen die wasstraat kan?

Helaas heel wat vragen die er zo bij mij opkomen; sorry daarvoor, maar dit is wel de manier om het hele vakgebied een beetje te leren kennen. Ik hoop dan ook van harte dat iemand me hier wat wijzer over kan maken.

THNX!
 
Laatst bewerkt:
maar dit is wel de manier om het hele vakgebied een beetje te leren kennen.

Dat kan ook door de zoekfunctie te gebruiken en jezelf in te lezen betreffende het vakgebied.
Er staan namelijk vragen tussen waar je heel gemakkelijk antwoord op kunt vinden..

Andere optie:
Wellicht dat iemand bij jou in de buurt woont waar je eens mee kunt kijken..

maar door een wasstraat.

:neutral: Je weet dat dit vloeken in de kerk is?
 
Welkom!

Persoonlijk zou ik de moeite niet nemen om de auto te waxen als de wagen in de wasstraat gewassen zal worden. De wax zal misschien niet direct verdwenen zijn na 1 wasbeurt, maar hij zal het zeker niet fijn vinden. Daarnaast zal de schade die de wasstraat doet in de vorm van waskrassen de eventuele extra glans van de wax teniet doen.

De waxoyl is overigens een niet al te beste sealant. Dat zou ik dus ook achterwege laten.
 
Dat kan ook door de zoekfunctie te gebruiken en jezelf in te lezen betreffende het vakgebied.
Er staan namelijk vragen tussen waar je heel gemakkelijk antwoord op kunt vinden..
Inmiddels heb ik al heel wat uurtjes hier op het forum rondgeneusd. Het is juist de samenhang van de genoemde punten waarbij ik niet zeker ben van een juiste keuze.

Andere optie:
Wellicht dat iemand bij jou in de buurt woont waar je eens mee kunt kijken..
Zou idd mooi zijn, maar hoe vind ik uit wie waar woont? In profielen zie ik die info niet, In de ledenlijst ook niet en selecteren op locatie gaat al helemaal niet. Suggesties?

:neutral: Je weet dat dit vloeken in de kerk is?
Dat vermoeden had ik al. Daarom begon ik bij mijn voorstelronde al met de mededeling dat ik geen poetser ben en dat dit voor mij geen prio heeft. Het gaat mij meer om het goed conserveren (behoud) dan om het mooiste uiterlijk. Wassen doe ik weinig, laat staan poetsen; laat ik daar eerlijk over zijn!
Juist dat is reden om hier om advies te vragen. Antwoorden in deze richting ben ik namelijk nog niet tegengekomen.
 
Persoonlijk zou ik de moeite niet nemen om de auto te waxen als de wagen in de wasstraat gewassen zal worden. De wax zal misschien niet direct verdwenen zijn na 1 wasbeurt, maar hij zal het zeker niet fijn vinden. Daarnaast zal de schade die de wasstraat doet in de vorm van waskrassen de eventuele extra glans van de wax teniet doen.
Tja, maar dat is nu net de kern van mijn vraag. Ik besef heel goed dat ik hier een vreemde vraag stel op een forum met poetsers en dat die hun pareltje liefst zo secuur en zorgvuldig mogelijk behandelen. Maar betekent dit dat er helemaal niets is om de lak weerbaarder te maken -gegeven dat je zo nu en dan door de wasstraat gaat- dan zonder enige behandeling? Er moet toch wel een robuuste oplossing zijn?
Als was niet de juiste oplossing is, is dan alleen gebruik van een sealant beter dan alleen wax?

De waxoyl is overigens een niet al te beste sealant. Dat zou ik dus ook achterwege laten.
Ja dank. Daar was ik al bang voor. Dus toch maar gewoon zelluf doen.
Nu nog ff uitvinden welk spul dan robuust genoeg is om de wasstraat een beetje te weerstaan.
 
Wat je wil is lastig te combineren...

Vreemd dat je wel de moeite wil nemen om zowel een sealant als een wax aan te brengen maar dat je vervolgens geen zin hebt om de auto met de hand te gaan wassen. Zoals @Jansen al aangeeft zal vrijwel geeneen bescherming heel goed bestand zijn tegen de wasstraat. Als het je echt om het vanaf het begin conserveren van de nieuwe auto te doen is, zou je het beste toch met de hand (2 emmers met vuilroosters, milde shampoo, microfiber washmitt of spons en een mooie droogdoek) gaan wassen. Je beweegredenen om voor het milieu voor de wasstraat te kiezen, daar wil ik me verder niet mee bemoeien.

Als je wel een bescherming aan zou willen laten brengen die een aantal maanden tegen de wasstraat bestand is, dan zou je een keramische coating aan moeten laten brengen. Dit is niet iets wat je zelf gaat doen, want dan zou je tenminste ook in een polijstmachine moeten investeren en de voorbereiding en het aanbrengen van de coating zou je steeds minstens een volle dag (of twee) werk opleveren. Dit door een detailer laten doen zou je zeker ettelijke honderden euro's kosten en dat tenminste ieder jaar (omdat de wasstraat de coating er voor die tijd al afgerost heeft). De garage-poetsbedrijven die het voor een lager bedrag doen, kun je sowieso beter wegblijven.

Ik zou in jou geval adviseren om gewoon de auto door de wasstraat te halen en de daar beschikbare bescherming (hotwax) te gebruiken...
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en MeganeRS
Dank @The Joy Of Detailing, je laatste zin ademt een beetje de sfeer van 'als je door de wasstraat gaat heeft het allemaal geen zin'.

Laat ik de boel wat nuanceren. Die wasstraat zal ik sowieso niet vaak bezoeken. Laten we het houden op één, hooguit twee keer per jaar. En na zo'n bezoek kan ik dan wel met die Collinite weer aan de slag. Heeft het dan wel zin? En is de ene wax beter bestand tegen (okee, slijt minder hard in) de wasstraat dan de andere wax? Dat soort info is waarnaar ik op zoek ben.

Dat 'niet poetsen' van mij betekent dat ik dat niet elke maand (en zeker niet elke week) ga doen. Maar één of mss twee keer per jaar is wel te overzien.
Nogmaals, ik snap dat ik hier op een plek zit waar velen het poetsen hoog in het vaandel hebben en dat is mooi. Daar heb ik ook helemaal niets op tegen. Maar ik hoop wel dat jullie je ook open kunnen stellen voor iemand die afwijkende wensen heeft en minder fanatiek is in het poetsen, maar wel probeert om, gegeven de genoemde omstandigheden, de boel goed te conserveren. Sorry jongens dat ik er iets anders mee omga.....
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je bovenstaande anders moet lezen @Hippe lip ...je vragen zijn niet vreemd en we proberen je niet aan de poets te krijgen maar houden wel een zeer duidelijk beeld voor ogen qua verwachtingen.
Geen een wax of sealant is wasstraat bestendig, iedere wasstraat maakt krasjes en swirls. Als je deze basis weet is bovenstaande dus logisch dat “wij” je willen duidelijk maken dat 2x per jaar een wax opbrengen geen nu heeft omdat je er je auto lak niet mee conserveerd en ook niet mooier maakt omdat de wasstraat krassen maakt welke er alleen uit te polijsten zijn.

Ik volg bovenstaand advies, Doe dan alles bij de wasstraat en neem de rest voor lief, vind je het voor jou gevoel leuk om een wax te smeren doe dit dan vooral maar verwacht geen bescherming, verbetering of behoud van je lak.

Bovenstaand kritiek is niet negatief bedoeld, enkel verhelderend en duidelijk:)
 
Geen probleem dat je er anders mee omgaat! Ik snap heel goed dat niet iedereen de tijd en de zin heeft om zelf met 100 emmers aan de gang te gaan.

Wat ik denk: voordat je een wax aanbrengt zal alleen wassen in de wasstraat niet genoeg zijn, zeker niet als de auto zo weinig wordt gewassen. De wasstraat wast in mijn ogen niet goed genoeg om daarna gelijk een wax aan te brengen. Dan zou je dus toch die ene keer per jaar zelf moeten wassen. De toegevoegde waarde van de wax is daarnaast nihil als de auto zo weinig wordt gewassen, dus dan moet je jezelf de vraag stellen of je het de moeite vindt.

Het enige wat je lak tot op zekere hoogte zal 'conserveren' als de auto nauwelijks wordt gewassen en wat enigszins bestand is tegen de wasstraat dan is het een coating, maar zoals hierboven al is gezegd kost dat al gauw enkele honderden tot duizenden euro's als je dat laat doen. Dat zou ik er niet voor over hebben, omdat de auto het grootste deel van het jaar vies zal zijn en je het verschil dan toch niet gaat zien.
 
Okee @Altos, dit maakt het idd wat duidelijker. ik had meer het gevoel niet serieus genomen te worden en dat de reacties meer waren in de trant van "zoek het dan zelluf uit"(overdreven gezegd!).

De verheldering is aangekomen. De wasstraat gaat hoe dan ook door elke waxlaag, welk merk of type ook. Zelfs bij de eerste keer wasstraat. Nou, dat is dan duidelijk. Had ik niet verwacht, dat moet ik toegeven. Die wasstraat kan ik dus beter uit mijn hoofd zetten.

En als ik dan een paar keer per jaar met stromend water en zonder shampoo schoonmaak, is dat dan al beter? Heeft het dan wel zin om een sealant of wax te gebruiken? Ik ben nou eenmaal niet zo'n poetser.....
 
En maar twee keer per jaar naar de wasstraat lijkt me erger dan iedere twee weken.
Er zit dan zoveel vuil op je lak dat je in één keer door de wasstraat serieuze krasschade oploopt.
Een paar keer per jaar met de hand wassen is echt te weinig.
Hoe meer vuil op de lak, hoe meer kans op krassen.