• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuw hierin! Tips hoe te werk? Gyeon producten.

a3gtron

Detailing trainee
13 apr 2017
57
20
30
Oudenbosch
Goedemiddag heren,

Ik ben totaal nieuw in het met de hand wassen van een auto.

Korte tijd geleden heb ik voor de eerste keer mijn nieuwe velgen bewerkt met Gyeon Rim coating. Mijn keuze was om daarna aan de slag te gaan met handwas, en heb daarvoor de nodige producten besteld.

Wat ik heb staan om de auto onder handen te nemen:

IMG_0277.JPG IMG_0278.JPG

Schoonmaak:
Monello Lancia Foamer + Artico Magico Snow Foam.
Gyeon Iron.
Gyeon Prep.
Gyeon Bathe+.
Gyeon Bug and Grime.
Gyeon Woolie

Band/velgen:

Gyeon Rim (Coating).
Mothers Wheel and Tire Cleaning.
Black Edge Tire Gloss.
Gyeon Tire.
Dressing Applicator.
Valet Pro velgen kwast.
Four Finger Wheel Mitt

Overig:
Gyeon Preserve.
Gyeon Wetcoat.

Microfiber doeken:
-Gyeon Silk Dryer XL
-Gyeon Baldwipe
-Gyeon Polishwipe


Mijn idee voor het wassen:
-Dode vliegen en wegvuil inspuiten met Bug and Grime, velgen inspuiten met Mothers Wheel and Tire Cleaning (Of met Gyeon Iron indien erg vervuild) vervolgens enkele minuten laten inwerken.
-Velgen met Gyeon Bathe+ en Wheel Mitt schoonmaken.
-Beide afspuiten met hogedruk.
-Gehele auto insprayen met de foamer.
-Afspuiten van het foam.
-Handwas met Gyeon Bathe+. (Paneel per paneel, of hele auto in een keer wassen? Na het wassen nog afspoelen met hogedruk of zachte waterstraal?)
-Drogen met Gyeon Silk Dryer
-Insprayen met Gyeon Wetcoat, even laten inwerken en vervolgens afspoelen.(Hoge druk of zachte waterstraal?)

Hierna ben ik in mijn ogen klaar met de producten die ik nu bezit. Producten voor het waxen wil ik nog aanschaffen, maar daar heb ik al helemaal geen ervaring mee.


Ik hoor graag van jullie! :)
 
  1. Voordat je de auto aanraakt, eerst foamen. (Latere producten werken dan alleen in op hun doel en niet op eventueel vuil)
  2. Afspuiten HD.
  3. Insecten insprayen.
  4. Velgen insprayer met Gyeon - Iron om ijzerdeeltjes aan te pakken. (Eventueel ook lakwerk)
  5. In laten werken en vervolgens afspoelen met HD.

  1. Velgen wassen met bij voorkeur pure shampoo.
  2. Afspoelen HD.
  3. Handwas.
  4. Afspoelen HD.

  1. Keuze maken - Bathe+ of Wetcoat gebruiken.
  2. Bathe+ puur aanbrengen met washandschoen, per paneel, afspuiten HD.
  3. Wetcoat opsprayen, per paneel, afspuiten HD.
  4. ... drogen niet nodig alvorens beide producten...

Zowel Bathe+ als Wetcoat aanbrengen is overkill. Beide producten zijn eigenlijk in gebruik als onderhoudsproduct. Bijv. over een wax/sealant/coating. Echter kunnen beide wel gebruikt worden als enigste bescherming.

Een sopje maken van Bathe+ word aangeraden als je een coating op de auto hebt. Zo niet, dan puir gebruiken of lekker makkelijk in je Foamlans gebruiken. 1:10 is meer als genoeg. Foam de hele auto in, eventjes laten intrekken en daarna overdadig afspuiten met de HD.
Vervolgens met de open tuinslang het water eraf spoelen en drogen is dan een eitje! Drogen met water. ;)

(In mijn geval hoef ik daarna niet te drogen, er ontstonden geen kalkvlekken. Maar dat kan bij jou anders zijn!)

Verdiep jezelf even in beide producten. Hierover zijn talloze topics al gemaakt. :)
 
  • Leuk
Reactions: Altos en a3gtron
Ik mis even wat voor bescherming er op je auto zit... want elke keer een insecten spray is over het algemeen niet heel goed voor je bescherming.

Als ik heel veel beestjes heb doe ik het wel een beetje zo als je zegt... eerst insprayen... dan ga ik meteen foamen... bij af afspuiten in dan 99% weg. Vallen de aantal dode beestjes mee zal ik eerst kijken of foamen werkt. Gewoon om je lsp in leven te houden.

En waarom in godsnaam zal je een velgenreiniger gebruiken? Van welk merk dan ook!?! Je velgen staan in de Rim... een sopje is echt voldoende! Chemicaliën is nooit bevoordeling voor je coating.

Bij Bath+ ligt het er een beetje aan hoe hard de zon schijnt. Maar elk paneel afspuiten is een beetje overdreven.. maar elke 3 panelen is wel aan te raden.

Wetcoat over een auto die gewassen is met Bath+ is als 2 condooms omdoen.. beschermt goed maar een beetje te veel voor het mooie.

En Bath+ kan je ook gewoon gebruiken als er geen coating op je auto zit... puur gebruiken is niet nodig... dan zou je beter wetcoat gebruiken
 
  • Leuk
Reactions: a3gtron en Altos
Iedereen heeft zo zijn eigen werkwijze, en @Zluytr en @Quantoxx doen het uiteraard net iets anders dan ik, maar mijn werkwijze is de allerbeste ;)

Dit is hoe ik zou wassen als ik jouw producten had:

1. Velgen afspuiten met HD reiniger.
Aangezien er Rim op zit denk ik dat je hiermee al het overgrote deel van de vervuiling kan verwijderen.
2. Velgen wassen
Pak je emmer met de four finger mitt, de velgenkwast en water met shampoo. Voor het mooie zou ik ook altijd het velgbed schoonmaken, en dan is een velgenborstel wel handig. Denk aan een wheel whoolie, EZ detail brush, maar ook Gyeon en Microfiber Madness hebben tegenwoordig goede velgenborstels. Na elke velg spuit ik ze af en ga ik naar de volgende. Bij deze stap kan je ook de banden meenemen. Idealiter zou ik dan ook een speciale bandenborstel gebruiken. Ik doe deze stappen als eerst omdat ik altijd redelijk wat tijd kwijt ben met de velgen en ik wil niet dat het water een kans heeft om te drogen op het lakwerk van de rest van de auto.

3. Bug and Grime
Spuit de vliegjes en hele vieze delen (net achter de voorwielen, achterkant) waar nodig in met de Bug and Grime remover. Ik ken het product niet, maar het is zeer prijzig, dus ik zou hier zelf een goedkoper product voor zoeken. Autoglym Multiwash TFR (momenteel niet op voorraad bij CC), bevalt mij erg goed en kost heeel weinig. Als de auto niet heel vies is, weinig vliegjes heeft of als de vliegen er net op zitten is alleen foamen ook voldoende.

4. Auto foamen

5. Afspuiten met HD

6. Wassen

Ik zou zelf nooit gaan wassen met Bathe+, zeker niet op een zwarte auto, omdat het heel snel voor vlekken en vegen zorgt als je niet tijdig afspuit. Het kan wel, maar dan zou ik per paneel, of zelfs per half paneel (dak/motorkap) afspuiten om dat te voorkomen, zeker als er een beetje wind staat of als het warm is. Ik zou zelf kiezen voor een andere shampoo zonder toevoegen (DodoJuice born to be mild blijft mijn favoriet), zodat je niet steeds de HD erbij hoeft te pakken tijdens het wassen.

7. Foamen/aanbrengen met/van Bathe+ OF Wetcoat
Als je met Bathe+ wast is deze stap eigenlijk overbodig denk ik, maar als je met een andere shampoo gaat wassen is het aan te raden als je wat extra bescherming aan wilt brengen. Je kan ervoor kiezen om de Bathe+ puur te gebruiken op een nieuwe washmitt en daarmee paneel voor voor paneel de auto nogmaals 'te wassen' en na elk paneel gelijk af te spuiten. Werkt uitstekend, maar kost wat meer tijd dan de volgende optie. Het is namelijk ook mogelijk om de Bathe+ te gebruiken in de foamlans. Hiermee bedek je snel de hele auto. Denk er ook aan dat je in dit geval de boel zo snel mogelijk afspuiten. Het product heeft geen tijd nodig om in te werken, dus ga niet even staan wachten. Tot slot kan je er ook voor kiezen om de Wetcoat te gebruiken. Ik heb hier geen ervaring mee, maar ook hier geldt volgens mij dat je het paneel voor paneel insprayt en gelijk afspuit.

8. Auto afpoelen met open straal
Als je dit goed doet hoef je hierna niet zoveel meer te doen met de droogdoek.

9. Auto drogen
Pak de Silk dryer en droog de auto. Ik vind het altijd fijn om een detailspray te gebruiken in de vorm van Spray and Wipe voor wat smering tussen doek en lak, maar dit is optioneel. Gebruik voor de velgen uiteraard aparte doeken.


Mijn eigen stappenplan ziet er nog iets anders uit, omdat ik andere producten gebruik en/of de auto in een andere bescherming heb staan. Naarmate je vaker wast ontdek je zelf welke werkwijze voor jou het beste werkt.
 
  • Leuk
Reactions: a3gtron
Ik heb er inmiddels ook geen ruzie meer mee, maar in het begin ben ik wel eens eigenwijs geweest en dat resulteerde in niet zulke mooie resultaten waar ik anderen voor wil behoeden.
 
  • Leuk
Reactions: a3gtron
Foamen met Bathe+ is wat ik nu een aantal keer gedaan heb en dit blijft toch wel erg makkelijk, hoor. :) Als ik binnenkort weer een lading nieuwe spullen heb, ga ik het weer gebruiken en dan langer in laten trekken. (Rookte tot nu toe effe een peukie, geen problemen, maar dat zal straks in de zomer wel anders zijn)


Greeetz
 
  • Leuk
Reactions: a3gtron
Thanks voor alle reacties allemaal!

Wat betreft de huidige bescherming op de auto; Ik denk dat er niet veel meer over is van de poetsbeurt die hij had gekregen bij de aankoop begin december? Weet ook niet waarmee hij is behandeld..

Vandaar dat ik hem eerst een aantal keer zelf wil wassen, om vervolgens de producten voor waxen wil aanschaffen.
 
Vandaag gewassen. Zelf vind ik het resultaat netjes. Moet er wel bij zeggen dat waxen de volgende keer echt moet gebeuren, dan is het resultaat nog dikker.
IMG_0327.JPG
IMG_0326.JPG
 
Ik denk dat de velgen sws dan niet tot zijn recht komen. Ik zou echt voor een schroefset gaan, met een beetje kwalitatieve schroefset behoud je wel je comfort. En het voordeel is dat je de set zelf kan stellen. Het is natuurlijk je eigen keuze, maar ik had er iig spijt van ;)
 
  • Leuk
Reactions: Blade