• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe auto behandelen, welke producten gebruiken? bomen/bos...

Sequel77

Detailing rookie
23 mrt 2018
15
15
Antwerpen
Hoi medeforumers,

binnen 2 weken zou ik mijn rood/zwarte Seat Arona ontvangen, zoals mijn avatar.
Ik ben hier al enkele dagen topics aan het lezen over de verschillende producten die misschien in aanmerking komen om mijn auto te clayen/waxen.

- Mijn vraag is vooral welke wax jullie zouden kiezen van onderstaande lijst.
Liefst een standtijd van minimum 4 maanden.
https://www.carclean.com/nl/fusso-coat-dark-wax-12-months-200gram.html
https://www.carclean.com/nl/purple-haze-pro-wax-panel-pot-30ml.html
https://www.carclean.com/nl/natty-s-paste-wax-blue-235ml.html
https://www.carclean.com/nl/marque-d-elegance-carnauba-paste-wax-no-915-340g.html
https://www.carclean.com/nl/supernatural-2-0-panel-pot-30ml.html

- Is een sealant als tussenstap gewenst om de standtijd te verlengen?
Sommige zeggen ja, anderen zeggen dat het bij sommige waxen niet hoeft.

- En welk product raden jullie aan om de zwart crome velgen te behandelen?

Ik heb de topic van Quantoxx gelezen, https://forum.carclean.com/threads/basispakket-stappenplan-voor-de-beginner-09-2017.19770/ maar zie de bomen door het bos niet meer.
Mijn doel is om een mooie glans te verkrijgen die zo lang mogelijk houdt.
Ik ben niet van plan om elke 4 weken te clayen en waxen wegens tijdsgebrek.
Ik heb geen ervaring met polieren ed.
Ik heb nog Meguiars Gold Class shampoo en om te kleien denk ik eraan om de Meguiars Smooth Cay kit te bestellen omdat ik dit vroeger ook gebruikt heb en hiervan tevreden ben.

Nog even vermelden dat ik een garage bezit, zodat de wagen gerust 24u kan curen indien nodig.


Van harte bedankt voor jullie hulp en of tips!
Dave
 
Laatst bewerkt:
- Van deze opties zou de Fusso Coat toch de langste standtijd moeten hebben. Verder altijd moeilijk te zeggen wat voor standtijd allen zullen halen omdat dit van veel factoren afhangt zoals hoeveel kilometers gereden worden, weersomstandigheden, hoe en hoe vaak gewassen wordt, of de auto binnen staat of buiten, etc.

- De Fusso Coat is een sealant i.p.v. een wax en daar gaat dan ook niks onder of overheen.

- Met de velgen behandelen bedoel je beschermen neem ik aan? Dan is Gyeon Rim het aangewezen middel.

- Elke 4 weken clayen en waxen dat zal zeker niet nodig zijn. Clayen zal met 2 of 3 keer per jaar wel voldoende zijn en bij een wax met een goede standtijd zou dit voor het waxen ook moeten kunnen. Beide wederom afhankelijk van de omstandigheden. Overigens is het allebei niet een dagtaak hoor, valt reuze mee op een goed onderhouden auto.

- De spullen van Meguiar's is in principe niks mis mee dus als je geen fervent detailer bent en alleen je eigen auto doet: gewoon blijven gebruiken.

- Als de auto inderdaad binnen kan staan en je een goede standtijd zoekt, is het dan niet iets om eens naar een instap-coating te kijken i.p.v. een wax? (Voor waxen is het binnen laten curen niet nodig)
 
  • Leuk
Reactions: Sequel77
Wow, de auto kan curlen :p

Zonder gekheid, staar je niet te veel blind, vrijwel alle verkochte producten zijn goed en beter dan bij de pomp. +1 voor reactie van @The Joy Of Detailing.
Als je weinig tot geen ervaring hebt, is de vraag of de Fusso geschikt is. Te dik en onjuist aanbrengen geeft vlekken, waarom niet starten met bijv Colli 845? Natty zou ook easy moeten zijn. Purple haze krijg ik niet lekker verwerkt, de anderen heb ik niet.

Budget speelt mogelijk ook een rol. Gyeon Rim is uiteraard goed, Poorboys Wheel Sealant kan bijv ook. Goedkoper en vaker aanbrengen.
 
+1 voor de eerdere reacties! :p

Mijn vraag is vooral welke wax jullie zouden kiezen van onderstaande lijst.
Zoals an aangegeven; Er spelen best wat factoren mee in de standtijd van een wax. Eerlijk gezegd gaat waarschijnlijk geen enkele wax uit het lijstje de 4 maanden halen. (Fusso is een sealant, die haalt het wel, maar is tricky om aan te brengen)

Wat men vaak vergeet te melden wanneer zij roepen dat hun wax al maanden goed werkt, is dat er een boostend middel wordt gebruikt bij de wasbeurten. Een wax smeren, wekelijks of twee wekelijks wassen en dan enkele maanden standtijd behalen... Dat wordt krapjes. Maar bij elke wasbeurt een shampoo met wax / detailer met toevoegingen / etc. gebruiken is dan eigenlijk valsspelen wat betreft standtijd. Je legt namelijk een tweede laag bescherming aan en deze zal de onderliggende waxlaag iets gaan ontzien.

Dus... Mijn keuze zou zijn; De Collinite - 915 vanwege zijn hufterproof eigenschappen, je hebt een donkere kleur lak waarbij deze 915 zeker iets toevoegt en de standtijd is prima.
Daarbij zou ik bij de wasbeurten een product als Bathe+ / Wetcoat / Cure / etc. gebruiken om de algehele standtijd uit te rekken en ten alle tijden mooie beading en sheeting te hebben.

Is een sealant als tussenstap gewenst om de standtijd te verlengen?
Is een optie, maar ik verneem nog maar weinig over de combinatie van Sealant getopped met wax. Met name de boostende middelen worden naar mijn idee liever gebruikt omdat je dan dus de beading en sheeting optimaal houdt.

En welk product raden jullie aan om de zwart crome velgen te behandelen?
Behandelen als in schoonmaken of bescherming?
Non-Ferro/Ferrous Dueller als ijzerverwijderaar én velgenreiniger. Dit is een goed spulletje, maar aardig prijzig. Maar, als je jouw velgen in een coating zou zetten, wat ik met gepolijste velgen zéker aanraad om toekomstige oxidatie zo lang mogelijk uit te stellen, dan is schoonmaken soms als zo simpel als alleen afspuiten.

Nog even vermelden dat ik een garage bezit, zodat de wagen gerust 24u kan curlen indien nodig.
Het enige grote voordeel van een droge werkruimte is dat je inderdaad coatings aan kan brengen. (In het verhaal van standtijd) Dan zou je kunnen kiezen voor een product zoals Gyeon - CanCoat welke naar verluid wel een halfjaar blijft werken.
 
  • Leuk
Reactions: Sequel77
-
- Als de auto inderdaad binnen kan staan en je een goede standtijd zoekt, is het dan niet iets om eens naar een instap-coating te kijken i.p.v. een wax?
Hartelijk dank voor je raad, tof!
Ik heb inderdaad al gezien naar die verschillende coatings. Maar ik had gelezen dat wanneer je deze zou moeten vernieuwen je dan moet gaan polieren ipv clayen ivm de hechting van die coatings. Mits mijn beperkte ervaring en ik nog nooit heb gepolierd, sta ik daarvoor niet te springen.
 
Wow, de auto kan curlen :p

Zonder gekheid, staar je niet te veel blind, vrijwel alle verkochte producten zijn goed en beter dan bij de pomp. +1 voor reactie van @The Joy Of Detailing.
Als je weinig tot geen ervaring hebt, is de vraag of de Fusso geschikt is. Te dik en onjuist aanbrengen geeft vlekken, waarom niet starten met bijv Colli 845? Natty zou ook easy moeten zijn. Purple haze krijg ik niet lekker verwerkt, de anderen heb ik niet.

Budget speelt mogelijk ook een rol. Gyeon Rim is uiteraard goed, Poorboys Wheel Sealant kan bijv ook. Goedkoper en vaker aanbrengen.
Bedankt voor je feedback Marcel.
Ik heb vroeger bij mn vorige auto alleen Megiuars NXT generation wax gebruikt.
Een vloeibare "wax" dus waar je niet veel verkeerd mee kan doen. Nu wil ik een volgende stap nemen op de ladder, daarom dat ik een andere wax of mss coating zoek.
Dank je voor de tip bij Fusso en Purple Haze. Dat verkeerd aanbrengen, bedoel je dan gewoon dat het zeker niet te dik aangebracht mag worden?
Tot hiertoe heb ik mijn kennis ivm aanbrengen geleerd van de talrijke youtube video's.
Ps De kwaliteit primeert boven het budget.
 
+1 voor de eerdere reacties! :p
Fusso is een sealant, die haalt het wel, maar is tricky om aan te brengen)

Dus... Mijn keuze zou zijn; De Collinite - 915 vanwege zijn hufterproof eigenschappen, je hebt een donkere kleur lak waarbij deze 915 zeker iets toevoegt en de standtijd is prima.
Daarbij zou ik bij de wasbeurten een product als Bathe+ / Wetcoat / Cure / etc. gebruiken om de algehele standtijd uit te rekken en ten alle tijden mooie beading en sheeting te hebben.

Non-Ferro/Ferrous Dueller als ijzerverwijderaar én velgenreiniger. Dit is een goed spulletje, maar aardig prijzig.

Het enige grote voordeel van een droge werkruimte is dat je inderdaad coatings aan kan brengen. (In het verhaal van standtijd) Dan zou je kunnen kiezen voor een product zoals Gyeon - CanCoat
Bedankt Quantoxx!
Dan lijkt het me idd het beste en veiligste om voor de Collinite 915 te gaan als die Fusso te hoog gegrepen voor me is.
Ik heb vroeger bij de wasbeurten tussenin de Megiuar Quick detailer gebruikt. Dus die extra detailer beurt komt er nu ook. Ik ga jouw voorkeur producten dadelijk eens bekijken.
Ivm de velgen, bedoelde ik idd schoonmaken en beschermen. De Dueller komt er dus zeker bij. Kost idd wat meer maar dan heb je ook wat zeggen ze.
En ivm de coatings zoals ik bij de reactie van The Joy Of Detailing zei, ik had gelezen dat je voor een volgende beurt als moet gaan polijsten, en dat is nog een stap te ver denk ik met mijn "ervaring".
 
Polijsten is idd wel een must als je voor een coating gaat.

Al is polijsten niet zo eng als je misschien zou denken.

Als je voor een goede standtijd wil gaan zijn de beste opties de Fusso of de collinite 476S voor een normale prijs.

Die laatste zou mijn voorkeur hebben. Deze is super easy te verwerken. Je zou ook voor de 845 kunnen gaan als je een vloeibare wax fijner vind. Ervaring leert wel dat de vaste vorm het iets langer volhoud.

Beide hebben een betere standtijd dan de 915, en zijn meer hufterproof ook.

Om de standtijd zo vele mogelijk te rekken is een goede voorbereiding wel heel erg belangrijk.

Dat is dus kleien zoals je aangaf, maar voor een echt schone lak zou je minstens een paintcleaner moeten gebruiken. Dia is prima met de hand aan te brengen. De poorboys prof polish is hier een goed voorbeeld van.
 
  • Leuk
Reactions: Sequel77
Polijsten is idd wel een must als je voor een coating gaat.

Al is polijsten niet zo eng als je misschien zou denken.

Als je voor een goede standtijd wil gaan zijn de beste opties de Fusso of de collinite 476S voor een normale prijs.

Die laatste zou mijn voorkeur hebben. Deze is super easy te verwerken. Je zou ook voor de 845 kunnen gaan als je een vloeibare wax fijner vind. Ervaring leert wel dat de vaste vorm het iets langer volhoud.

Beide hebben een betere standtijd dan de 915, en zijn meer hufterproof ook.

Om de standtijd zo vele mogelijk te rekken is een goede voorbereiding wel heel erg belangrijk.

Dat is dus kleien zoals je aangaf, maar voor een echt schone lak zou je minstens een paintcleaner moeten gebruiken. Dia is prima met de hand aan te brengen. De poorboys prof polish is hier een goed voorbeeld van.
Beste Zluytr, bedankt voor je feedback!
Het is een nieuwe auto, moet er dan ook een paintcleaner gebruikt worden indien ik voor de Collinite 476S zou gaan?
Ik heb vroeger de vloeibare wax van Megiuar gebruikt, maar zou nu dus een vaste wax zeker opteren ivm de standtijd.
 
Ja dat zou ik zeker doen. (Niks moet)

Sowieso word er voor de transport allerlei rotzooi (transportwax) opgespoten, en daarna heeft de dealer m nog volgeblaft met fillers.
 
  • Leuk
Reactions: Sequel77