• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe auto (donkergrijs) en oudere zwarte

dagizmo

Detailing trainee
15 jan 2012
33
37
Na jaren een compleet assortiment van Mequiars er doorheen te hebben gejaagd, heb ik een nieuwe auto erbij gekocht. En dat betekent: nieuwe spullen!!

Ik heb nog geen geld over voor een polijstmachine, dus ga spullen zoeken om met de hand te verwerken. Ik heb wel een excenter liggen, dus de spullen moeten eventueel machinaal te verwerken zijn.

Wat raden jullie aan om beide auto's te kunnen verzorgen?

1. Deze grijze metallic kleur Metallic Platinum Grey
Betreft een vrij harde lak denk ik. De lak is geheel swirlvrij.

2. En een unilak zwarte. Deze lak is inmiddels 10 jaar oud, is wat zachter voor mijn gevoel (Golf IV) en heeft ondanks goede verzorging her en der wat swirls.

Stappen en adviezen?

1. Na het wassen de clay van Mothers
2. Twijfels: De Poorboys Prof. Polish of toch de SSR1? De grijze auto is swirlvrij, de zwarte heeft wel wat swirls en spots.
Overigens: welke handpads zijn hier goed voor?
Of is er geen al in one voor deze stap voor beide auto's? Evt. de Lime Prime Lite of pre-wax cleaner?
3. Dan de Black Hole? Zwarte auto is natuurlijk logisch, maar de donkergrijze metallic dan?
En welk handpads?
4. En dan aftoppen met de PB's EXP Pure Sealant of Natty's Paste (Blue of normaal voor de grijze?)
En met welke handpads?

Ben overigens ook wel benieuwd naar Monello. Maar PB's lijkt mij ook prettig werken, gelet op de reacties.

Wie kan me nader adviseren mbt mijn stappenplan, dat voor zowel de unilak zwart als de metallic platinum grey moet zijn. Liefst in producten dat op beide auto's dus goed werkt.
 
2. Als je toch lichte swirls hebt zou ik denk i, toch SSR1 nemen of Monello Finale is hier ook een goede. Met een witte handpad te verwerken.
3. Black Hole kan ook prima op de grijze met een zwarte Monello handpad te verwerken.
4. Doe lekker allebei :) Kan met een foampad, misschien zijn de Dodo Juice fingermitts wel meer geschikt.
 
+1 voor de ssr1

Blackhole zal het goed doen op beide auto's volgens mij,
natty's blue paste ga je volgens mij niet machinaal aankunnen brengen, met het handje gaat het trouwens heel gemakkelijk, heetloopt m.i. De moeite niet om het de machine te doen. Goede oplossing voor een donkere wagen. Gebruik ik zelf ook, trouwens. Bovendien nog vriendelijk voor je portemonnee ook.
 
Is de SSR1 niet te veel voor de grijze auto zonder swirls?
Of moet ik een lichtere cleaner gebruiken voor de auto zonder swirls en de SSR1 voor de auto met swirls?

Ik probeer t beperkt te houden tot nu te veel verschillende producten.

Als mensen andere waxen of stappen aanraden voor deze auto's hoor ik dat graag.

En is het aanbrengen van de Blackhole een must of kan ik ook andere stappen volgen?

En wat ga je zien als ik zou eindigen met de EXP Pure of juist met een wax zoals de Natty's paste blue?
Als ik een keer een polish stap over sla of geen glaze gebruik, welke wax/sealant is dan de beste optie? De fx wax of gewoon de EXP Pure of Natty's?

Kortom: als ik ergens de stappen efficiënter kan maken, hoor ik dat graag.

De mothers set lijkt me ansich ook wel wat, alleen twijfel ik of dit wel de juiste wax is die in die set zit.

Ben veel aan t lezen op t forum, maar niet zeker wat nu voor mij de beste keuze is.
 
Black hole is geen must, maar geeft wel behoorlijk veel meer eer van je werk, terwijl het op zich niet heel veel extra werk is.

Overigens wordt aangeraden om niet dezelfde kleur pad te gebruiken als het middel dat je verwerkt (als de cutting factor niet bepalend is): door bijvoorbeeld Black hole niet met een zwarte maar met een rode pad te gebruiken, zie je veel beter hoe veel middel er op je pad zit (de neiging om te veel product te gebruiken, wordt dan kleiner).
 
De wax in de Mothers set is niets mis mee - verwerkt goed en ook de standtijd is best heel goed. Dus daarvoor hoef je het niet te laten. Voordeel van de Mothers set is dat je dan ook meteen een lichte polish en glaze hebt (naastde shampoo enzo). De glaze geeft een zelfde look als de PB Black Hole heb ik me door Carclean laten vertellen.
Je kunt natuurlijk ook twee verschillende waxen gebruiken bijvoorbeeld Natty's blue en Mothers.

Ik zou wel een glaze aanbrengen voordat je gaat waxen maakt het net even wat meer af.
 
En is de motherset dan eventueel compleet genoeg?
Dus de polish uit die set ipv de SSR1?

En dan de glaze van Mothers erop ipv de Blackhole?

Zou je na de glaze van Mothers de EXP Pure Sealant kunnen gebruiken en dan aftoppen met de motherswax uit die set? Of doet die motherswax de sealant teniet?

En met welke handpads adviseren jullie dan deze set compleet te maken? Ik neem er ook gelijk weer wat nieuwe doeken bij. Heb een aantal doeken die goed zijn voor t uitpoetsen van de polish en glaze, maar wil nieuwe doeken voor t uitpoetsen van de sealant en de wax.

En de monello washmit doen of toch schapenwol?
 
De mothers set is meer dan compleet genoeg (65,00) - wel clay lube van DJ of PB spray en wipe (ca 11,00) mee bestellen en die gebruiken. Mothers spray in je auto leggen om de vogelpoep te verwijderen.

Mothers glaze ipv Black hole = ja

Ik ga er vanuit dat dat gewoon kan want de Mothers wax is 100% carnauba en alle 10% carnauba waxen kunnen over een sealant heen. Zo heb ik me laten vertellen. In plaats van de sealant zou je e ook voor kunnen kiezen om een laagje Collinite 845 aan te brengen en af te toppen met Mothers geeft ook een goede standtijd en een mooie glans. Collinite kun je ook gebruiken voor je velgen.

Handpads die van Monello: rode, zwarte , witte en oranje (allemaal x2), verder 2x de disco duo applicator, 3x de edgeless soft foam applicator (ca 45,00)

Set monello doeken de trio microfiber bundel dan heb je meteen een droogdoek (en alle andere doeken) + mitt + spons (69,--). De mitt van Monello werkt erg plezierig vind ik.

Met deze spullen heb je denk ik een goede samenstelling om te beginnen en ook nog eens voor een scherpe prijs. Van hieruit kun je dan (langzaamaan) je collectie uitbreidden.

Mocht je ook je interieur nog aan willen pakken dan kan ik je de PB Natural Look aanraden. Geeft een mooie glans aan het dashboard.
 
Nog wel wat vraagjes.

De mothers step 1 is een cleaner. Dat zou voldoen op de auto zonder swirls, maar red ik het handmatig op de auto met swirls? Of is de step 1 krachtig genoeg, eventueel op de excenter aan te brengen? Gebruik je de oranje handpad voor beide auto's of lichter op de auto zonder swirls? En welke pad evt op de excenter?

En na stap 1 hoelang wacht je met uitpoetsen van de cleaner , of poets je de cleaner niet uit en ga je direct de glaze erbij inwrijven?

De glaze met de witte pad? En hoelang kuren voor t uitpoetsen?

Zou de exp pure sealant een meerwaarde zijn qua standtijd en.glans tov de motherswax? Wat is de kurtijd van de exp pure en.evt als je.topt met de motherswax? En ik begrijp t goed dat je ook gerust kunt kiezen tussen of de sealant of de wax?

Je noemt de collinite, is dat een vergelijkbare sealant als de exp pure?


doeken heb ik heel veel van mequiars, wil alleen ff nieuwe erbij voor uitpoetsen van de sealant of wax.

Zin in, nu alleen de temperatuur omhoog!
 
Geen idee of je het redt op een auto met swirls. Toen ik de mijne de eerste keer deed (nieuwe auto) heb ik een rode handpad gebruikt.

De cleaner breng je aan - paneel voor paneel - en poets je daarna uit. Daar kan meteen de glaze achteraan (heb geloof ik eerst de hele auto gedaan en ben daarna met uitpoetsen begonnen). Op de flesjes straat precies het hoe en wat.

De glaze kan met de witte pad - die had ik toen nog geen - dus heb hier ook een rode voor gebruikt.

Of EXP meerwaarde heeft qua glans en standdtijd geen idee. Ik heb hem zelf nog niet gebruikt. De cure tijd hangt af van de temp en de vochtigheid - als je de swipe test toepast zit je altijd goed. Na het aanbrengen van een waxlaag of een sealant altijd een etmaal wachten alvorens je de volgende laag aanbrengt.

Collinite is ene wax met toevoegingen met ene hele lange standtijd. De mesten gebruiken het hier om bijvoorbeeld de winter door te komen - althans dat is wat ik ondertussen heb opgepikt. Ik vind hem prettig werken, goed beschermen en een mooie glans geven zeker als je met Mothers topt.
 
Thanks!

Lees alleen dat de Collinite 845 deels cleaners bevat, dus hoop niet dat het dan de glaze van Mothers aantast.

Inmiddels al een aardig idee wat ik dus ga gebruiken.

Met betrekking tot het polijsten: wat is een goede aanvulling op de Motherset? De PB's SSR1 of SSR2 (of iets anders) mocht ik de swirls niet naar tevredenheid wegkrijgen? En zou je dan van SSR2 direct door kunnen gaan met de Motherswax step 1 cleanser?
Ik denk dat ik de swirls er met de step 1 van Mothers niet uit krijg, dus zoek nog een goed polijstmiddel erbij. De PB's prof polish lijkt mij nagenoeg t zelfde doen als de Mothers step 1 cleaner, dus dan iets uit de SSR serie?

En wie weet wat je het beste kunt gebruiken om de chroomachtige grille van een volkswagen weer mooi te maken? Heb al gelezen dat het belangrijk is te weten of het echt chroom is of iets anders. Ik ga er vanuit dat de bumper/grille elementen iets anders zijn.
Geen idee wat. Zo ook de chroomachtige raamlijsten. Die lijken weer meer metaalachtig dan de chromen bumper. Maar wat is het en hoe kan je die weer mooi krijgen?

Thanks allemaal, ik kom stap voor stap dichter bij een nieuwe poetscollectie. Gisteren de mequiars weggegeven: gewoon zin in iets nieuws!
 
Dat doet het niet - gaat prima samen.

Ipv de PB serie zou je ook naar de Monello lijn kunnen kijken. Even nagaan welke het meest geschikt is voor jouw lak.

Voor het chroom werd mij de prof polish van PB aangeraden. Heb hem nog niet gebruikt (zit in de morgen te ontvangen bestelling :) ) - er zitten geen schurende korrels in (dus zou geen kwaad moeten kunnen). En hij is nu in de aanbieding.
 
Glaze zorgt er bij mij voor dat de wax veel makkelijker te verwerken is., van aanbrengen tot uitbuffen gaat gewoon lekkerder als er een glaze onder ligt. Buiten de eventuele verhullende eigenschappen en makkelijker verwerken, zie ik geen voordeel. Althans, niet voor mij. Meestal gebruik ik een cleaner glaze (lime prime). Puur omdat het daarna lekkerder werkt met de wax.
 
inge;322023 zei:
Dat doet het niet - gaat prima samen.

Ipv de PB serie zou je ook naar de Monello lijn kunnen kijken. Even nagaan welke het meest geschikt is voor jouw lak.

Voor het chroom werd mij de prof polish van PB aangeraden. Heb hem nog niet gebruikt (zit in de morgen te ontvangen bestelling :) ) - er zitten geen schurende korrels in (dus zou geen kwaad moeten kunnen). En hij is nu in de aanbieding.

Lastig te zeggen qua lak:
Heb een VW Golf IV met unilak zwart (wel kleur en blanke lak). Is deels overnieuw gespoten (front) en deels originele lak.
En een VW Passat uit 2008, donkergrijs metallic.

Het zal voor het merendeel dus een harde lak zijn, maar het nieuw gespoten deel is volgens mij redelijk zacht. Althans, zachter dan de rest.

Twijfel dus of ik naast de cleaner uit de set nog een polish moet nemen. En dan welke.
 
Dat snap alhoewel ik begrijp dat de VAG lakken tot de harde behoren. Mij is daarom aangeraden om voor Monello polijstmiddel te kiezen voor als ik echt wil gaan polijsten ( daar ben ik nu nog niet aan toe, ondanks dat ik voorzichtige stappen die richting in aan het maken ben). Misschien even met de carclean mannen mailen - kunnen je vast precies vertellen welke geschikt is. Anders is de V2 kit van Monello misschien wat voor je - staat bij mij op mijn verlanglijstje - wordt op hier erg graag mee gewerkt lees ik regelmatig. Dan heb je alle soorten polijstmiddel voor een leuke prijs en kun je uitproberen wat je nodig hebt. Andere mogelijkheid is de PB sample polish kit (Sample Kit #5 - 'SSR') alhoewel ik begreep dat die op de harde vag lakken niet zoveel doet.

In de PB kit zit:
Handige sample SSR (Super Swirl Remover) kit met 4 doseerflesjes (120 ml. per stuk!) van de volgende producten:

SSR 1
SSR 2
SSR 2.5
SSR 3

In de Monello Raffini zit:
Deze polijstkit is permanent beschikbaar met ruim 10% korting!
De kit bevat 500ml verpakkingen van:

- Raffini Inizio Forza - Compound Cut 6/5 Gloss 2.5/5
- Raffini Mezzo - Polish Cut 3.5/5 Gloss 3/5
- Raffini Finale - Finishing Polish Cut 2/5 Gloss 5/5
- Raffini Spruzzo - Inspection Spray
 
Ik doe er wel een.flesje mezzo bij.

Dan eerst de auto daar waar nodig met de mezzo, daarna de hele auto in mothers step 1, step 2 en step 3.

De blackhole laat ik ff achterwege, als de standtijd van de motherswax te kort is, doe ik de volgende keer wel de blackhole of de collinite 845 erop na step 2.

De pbs spray en wipe voor de klei erbij. Nu nog iets voor t chroom/ plastic chroom.

Qua handpads: waarmee breng je de mezzo aan en de vervolgstappen van mothers? Mezzo oranje en de rest zwart? En als ik de mezzo machinaal doe, de zelfde kleuren aanhouden?
 
Ik ben destijds begonnen met o.a. PB sample kit #6: shampoo, Professional Polish, Black Hole, en Ex-P. Vanwege de swirls én het handmatig verwerken, nog de stap met Monello Raffini Mezzo polish tussen kleien en de PB-PP. De swirls heb ik daarmee heel fors verminderd, maar omdat ik bij aanvang een verzameling swirls had, die bij elkaar gehouden werden door een auto, was het daarna nog niet perfect, maar wel zo goed, dat ie er op parkeerplaatsen uitsprong vanwege de glans, ondanks de behoorlijke leeftijd van de auto.

Mezzo, inderdaad met de oranje pad vanwege de cutting factor. De PB-PP kun je vervolgens met wit doen, de Black Hole met een rode pad (middel beter zichtbaar op je pad), en je wax bijv. Ex-P kun je dan met zwart doen. Overigens wel de handpads kopen: die werken gewoon een stuk fijner dan de ronde machinepads als je met de hand werkt, en pads slijten toch, dus je moet toch op een gegeven moment nieuwe pads kopen.

Voor een DAP kun je om te beginnen dezelfde kleuren aanhouden, bij hele stevige correctie zou ik een wool pad als extra aanraden (alleen voor machine, niet voor de hand). Met een machine kun je gewoon meer corrigeren, ook omdat je dan met Inizio als 1e stap kunt polijsten, met de hand is het niet te doen om dat dan nog goed te krijgen.

Overigens: auto gewoon volledig behandelen per onderdeel, als je het zat bent kun je stoppen en ga je volgende keer met het volgende onderdeel verder (wel eerst wassen natuurlijk). Vanaf kleien t/m de laatste stap steeds per gedeelte doen, en de kale kunststofdelen wel aftapen, want hoe goed je ook je best doet, er komen anders beslist witte plekken op de kunststof.


Overigens voor een PB sample kit, betaal je zo'n 25 euro, en kun de auto een aantal keren behandelen.
 
Black hole is geen wax maar een glaze dus hetzelfde als mothers step 2 (heeft ook dezelfde wetlook).

Ik heb voor alle steps rode en zwarte pads gebruikt. Maar zou nu step 1 op witte pad doen (oranje kan misschien ook wel) - step 2 op op de rode en step 3 op zwart (maar rood kan ook). Als je de combi Collinite mothers gaat maken eerste de Collinite erop doen - etmaal wachten en toppen met Mothers. Heeft te maken met de sealant stoffen die in Collinite zitten.
 
Nog over het polijsten: is de mezzo op een.excenter te heftig of os dat prima voor t opfrissen van de lak, swirls te verwijderen? En dan kan stap1 van mothers prima er achteraan of is de mezzo te grof en dien je een een lichte polish erna te doen? Ik dacht zelf aan mezzo op groene of witte pad op de excenter en daarna stap 1 op de excenter erachteraan.
 
Mezzo is niet verkeerd als 1e stap, en voor serieuze problemen moet je ook met een ex-center zelfs naar Inizio. Let wel op de pad die je gebruikt en in hoeverre je lak de Mezzo nodig heeft.
Als je twijfelt eventueel met een witte pad beginnen, heb je echt last van swirls en andere lakprobleempjes, dan moet je waarschijnlijk met een oranje pad beginnen.