• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe auto geen waxoyl laten gebruiken door dealer maar Liquid Insulator Wax No. 845.

vand.m

Detailing trainee
30 nov 2018
15
25
Zojuist heb ik mij aangemeld en voorgesteld.
Uiteraard heb ik dan ook een vraag.
Binnenkort ga ik een nieuwe Nissan Qashqai aanschaffen.
Hierbij wil ik niet het advies van verkoper opvolgen en de geoffreerde Waxoyl behandeling laten uitvoeren.
Liever wil ik de Liquid Insulator Wax No. 845 gebruiken.
Nu ben ik een volkomen leek op dit gebied.
Voorzover ik het begreep is de beste manier de auto eerst wassen met een ph neutrale shampoo, dan te poetsen en dan te kleien al vorens de lak te behandelen met de Liquid Insulator Wax.
Zelf durf ik niet aan de nieuwe auto al die handelingen, op de wax behandeling na, dit allemaal zelf te doen.
Nu weet ik niet of het bij de dealer mogelijk is de auto zo te laten afleveren dat ik alleen de auto hoef te wassen en met de Liquid Insulator Wax te behandelen.
Nog een andere mogelijkheid is te vragen deze Liquid Insulator Wax te gebruiken ipv. de waxoyl.
Kon ik erachter komen waar de dealer de auto brengt om de waxoyl te laten aanbrengen kan ik het ook daar aan vragen.
Helaas weet ik geen goed en betrouwbaar poets bedrijf in mijn omgeving.
Want dan zou ik ook de auto na aflevering zelf daar kunnen brengen.
Iemand tips of suggesties?
 
Ik zou het zelf doen. De auto wassen met een goede shampoo is een begin. Als je kleien te eng vindt kun je ook gewoon de wax over de gewassen, droge, auto smeren (let erop dat je niet veel aan hoeft te brengen van die wax, de laag moet bijna onzichtbaar zijn).

Ik zou dit niet door de dealer laten doen. De tijd die de dealer erin investeert moet je betalen en dat is meestal maar half-snel-snel werk. Een poetsbedrijf is een optie, maar een wax is iets wat onderhouden moet worden, dus als je je zelf snel kundig maakt met de stappen in het proces zul je de komende jaren je auto zelf nog moeten kunnen onderhouden.

Zou je vragen daarover hebben zijn wij natuurlijk altijd bereid te helpen!
 
Laatst bewerkt:
Het beste om met "poetsen" te beginnen is:

Eerst de auto grondig wassen
Kleien (om boomsappen, teerspetters en overig vuil te verwijderen)
En dan de wax aanbrengen op een mooie schone lak. Een waxlaag hecht beter op een schone lak dan op een vieze lak :)

Als je deze stappen leuk vindt, kan je altijd nog verder kijken naar wat dressings, om je trims weer mooi zwart te maken en voor je het weet ben je verslaafd :)
 
Niet door dealer laten doen, dat wordt er meestal snel opgesmeerd (en de helft van het oppervlak), en even snel met een doekje afgenomen, eigenlijk net zo als Waxoil vaak wordt aangebracht. Als je kleien eng vind (al is het dat niet), kun je ook de auto wassen en vervolgens met een ijzerverwijderaar aan de gang: vaak zit er vliegroest afkomstig van rangeerterreinen op nieuwe auto's, dan ben je dat kwijt en gaat het niet krassen bij het aanbrengen van Wax.

Als je aangeeft in welke regio je woont, kunnen we misschien tips geven over goede adressen of iemand die je een handje kan helpen met de eerste keer.
 
  • Leuk
Reactions: teertsniam
Die Collinite Liquid Insulator Wax No. 845 is in ieder geval een goede keuze. Hiermee kun je echt niets verkeerd doen.
 
Dank voor de reacties.
@Giltix Hoe de auto wordt afgeleverd weet ik niet maar stel dat die met een beschermlaag wordt afgeleverd hoe zie ik dit en kun je dan toch gewoon wassen en daarna aan de gang gaan met de Collinite Liquid Insulator?
@Cordoba Ik woon in Spijkenisse en een beetje hulp de eerste keer zou ik erg op prijs stellen maar een goed en betrouwbaar bedrijf in mijn omgeving is ook welkom.
 
Uiteindelijk is het allemaal niet zo moeilijk echter werkt het weer in dit jaargetijde niet mee dus een droge werkdag/werkplek is de grootste uitdaging...
 
Het valt allemaal best mee hoor ;)

Maar laat je auto sowieso niet door je garage poetsen. Meestal zit deze daarna onder de hologrammen en waxvlekken...

Op het forum zijn diverse handleidingen geschreven.

Even kort gezegd:

Auto wassen met 2 emmers, ph neutrale shampoo en een washmitt

Auto kleien met een detailklei en claylube.

Auto eventueel nogmaals wassen en afspuiten

Auto drogen met een microvezel droogdoek.

De wax op een pad smeren, en zo dun mogelijk aanbrengen. Laten drogen tot een waas. En afnemen met meerdere microvezeldoeken.
 
@Cordoba Ik woon in Spijkenisse en een beetje hulp de eerste keer zou ik erg op prijs stellen maar een goed en betrouwbaar bedrijf in mijn omgeving is ook welkom.

Je kunt een oproep doen, of je bij iemand in de regio mee kunt kijken, of dat iemand bij jouw komt kijken en je op weg helpt. Andere optie is dat je bij bijvoorbeeld @mainstreet de ruimte in Zoetermeer huurt, en vraagt of hij je wil begeleiden. (Dat laatste betekent zélf doen, maar wel met aanwijzingen en af een toe een klein stukje voorbeeld door mainstreet, met zelf doen leer je ook het meeste, en onder begeleiding zal het niet fout gaan)
 
Dank allemaal voor de tips!
Een oproep wil ik best doen om is een keer mee te kijken.
De praktijk werkt altijd goed.
Maar waar zet ik die oproep?
Ik woon in Spijkenisse, heb een garage met een oprit maar de garage lijkt mij te smal om lekker te werken.
De auto moet nog aangeschaft worden en ik weet ook nog niet hoe de onderhandelingen zullen gaan uitpakken.
Wat ik wel weet is dat ik iig geen waxoyl wil.
Wist ik maar waar de dealer de auto brengt want dan kon ik verder afspreken met dat bedrijf als het ten minste een goed poets bedrijf betreft.
Hier in de buurt zitten er wel maar kan er geen goede hoogte van krijgen of ze goed zijn.
 
+1 voor de eerdere reacties. :D

Ik wilde eigenlijk nog wel zeggen dat WaxOyl op zich niet een heel verkeerd product is, maar de manier waarop een lak wordt voorbereid en hoe de WaxOyl wordt aangebracht is ronduit lachwekkend. Zo zijn er nog wel meer ''lakpantsers'' die de dealers je willen aansmeren of als cadeautje geven omdat je zo'n goede klant bent, maar deze producten lijken in mijn ervaring altijd finaal ruk te zijn, maar de gebruikers zijn simpelweg ruk. :p
 
Dank allemaal voor de tips!
Een oproep wil ik best doen om is een keer mee te kijken.
De praktijk werkt altijd goed.
Maar waar zet ik die oproep?
Ik woon in Spijkenisse, heb een garage met een oprit maar de garage lijkt mij te smal om lekker te werken.

Daar kun je het beste even een apart topic voor aanmaken, met een titel die gelijk al veel duidelijk maakt. Denk aan een titel als 'beginnende detailer omgeving Spijkenisse vraagt hulp bij nieuwe auto' of 'Beginnend detailer wil een keer meekijken bij ervaren detailer regio Spijkenisse' en dan daaronder de tekst met uitleg, wanneer de auto ongeveer geleverd wordt enzovoort. De andere optie om een keer de ruimte bij mainstreet te huren, kan natuurlijk ook altijd. Dan moet je wel naar Zoetermeer met de auto, maar heb je een schitterende ruimte om te werken, en iemand die je op weg kan helpen. Wat het 'poetswerk' dat voor/via/door dealers gebeurd, zou ik me niet teveel voorstellen, als dat beter is dan heb je gewoon geluk.
 
@Cordoba - Ik kan mij de test tussen beide herinneren. Als ik het goed herinner was de WaxOyl niks meer dan een sealant qua eigenschappen? (En EX-P kwam beter uit de tests)

Toch zal het spul prima z'n ding kunnen doen. ;) Verwacht alleen geen wonderen, zeg maar.
 
@spik3y Dank voor je aangeboden hulp.
Inmiddels is de auto besteld bij Nissan Sturm hier in Spijkenisse.
Met de dealer afgesproken geen waxoyl te gebruiken maar de Liquid Insulator Wax No. 845.
Heb ook de poetser die daar werkt gesproken en gevraagd geen Rotary te gebruiken maar een DA.
Of hij dat ook gaat doen weet ik niet want hij vertelde alles met de hand te doen.
Weet ook niet of hij de auto gaat cleanen maar wil dat nog wel bij hem aangeven.
Desalniettemin stel ik je aangeboden hulp op prijs en zal dit in gedachten houden mocht het onverhoopt toch nog anders lopen.
Beste wensen voor 2019.
 
Ga er niet vanuit dat deze man een echte 'poetser' is, maar louter een monteur die even drie kwartier wordt uit-geroosterd om even snel een laagje wax erop te gooien. De 'voorbereiding' die ze doen is 9 van de 10 keer gewoon door de wasstraat heen en daarna met een sponsje even wax-on, wax-off.
 
Kun je t hele wax gebeuren niet achterwegen laten?
Ik kom ook uit spijk en heb de exacte wax die je prefereer liggen, voor jou wagen kun je deze kosteloos gebruiken
Mijn maatje/buurman is een behoorlijk fanatieke detailer die veel ervaring heeft en voor zijn hobby behoorlijk prijzige auto's
aanpakt naast zijn job.

Dit is een relatief eenvoudig project tov lak correcties en wetsanden etc, ook qua tijd.
Goed aangepakt ben je t meest tevreden met resultaat en komt standtijd wax ten goede.

We kunnen eens spreken?
Zelfde jongen gebruikt zelf voornamelijk coatings van gyon, dat is ook een optie.