• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe auto geen waxoyl laten gebruiken door dealer maar Liquid Insulator Wax No. 845.

Mijn ervaringen met dealers is in 10/10 gevallen iets wat je als detailer simpelweg niet wil. ;) Ik heb bij een aantal poetsbedrijven gewerkt en allemaal waren ze in essentie hetzelfde. ''Snel werken, relatief simpele producten en deze ook niet goed verwerken'' ;)

Een voorbeeld: Wax werd met een spons aangebracht. Denk hierbij aan een likkie wax op de spons, met lange halen over een paneel en zeker niet eens alles netjes raken, de hele auto zo doen en bij het afnemen verdeelde je de wax nog wel wat beter over de lak. Klaar!
Dit was bij alle bedrijven ''snel, snel'' bij nieuwe auto's, nadat de auto gewassen was met het plastic nog op alle delen.

Ga er niet vanuit dat deze man een echte 'poetser' is, maar louter een monteur die even drie kwartier wordt uit-geroosterd om even snel een laagje wax erop te gooien.
Dit is nog bijna een complimentje. :p Een monteur 45 minuten iets laten doen wat weinig oplevert, dat is te duur. Waxen


Met de dealer afgesproken geen waxoyl te gebruiken maar de Liquid Insulator Wax No. 845.
Heb ook de poetser die daar werkt gesproken en gevraagd geen Rotary te gebruiken maar een DA.
Of hij dat ook gaat doen weet ik niet want hij vertelde alles met de hand te doen.
Weet ook niet of hij de auto gaat cleanen maar wil dat nog wel bij hem aangeven.
Er zal een lading Cartec o.i.d. staan die ze altijd gebruiken en daar zit ook wax bij. Die ligt binnen een poep-en-een-scheet over de auto.
Of er gepolijst gaat worden ligt aan de manier waarop je auto afgeleverd wordt. (Stond hij in opslag? Komt hij recent van transport? Is de auto al eens ''behandeld''?) Polijsten zal alleen gebeuren als er overduidelijk defecten zijn en dat zal in 99% van de gevallen met een rotary gebeuren. Als je geluk hebt valt het defect mee en is er wel wat tijd om het netjes te finishen met de rotary, maar meestal niet. De wax-laag die volgt bevat genoeg verhullende eigenschappen, dus die ga je bij oplevering toch niet 1-2-3 spotten.

Mijn advies: Neem de aanbiedingen aan van hierboven. Beter werk, betere producten, betere ervaring voor jou. ;P
 
Inderdaad, product gaat niet eens zo'n wereld van verschil maken voor het oog denk ik.

Het is meer het het heel licht beschadigen van de lak door het vluchtig op brengen van welke bescherming je ook kiest.
Haast speelt hier een grote factor in, waxoyl of hoe je het ook schrijft kan ook deftig zijn. Een vriend van mij zijn wagen staat erin en zweert erbij, en het lijkt ook prima zijn werk te doen wat betreft bescherming.

Sowieso ontkomen we niet aan lichte krasjes etc, de juiste wastechniek voorkomt een hele boel, maar zeer zeker niet alles.
Na verloop van tijd ontkom je er niet aan een rondje te polijsten, na bij wijze van 52 wasbeurten op jaar zie je dat goed.

Staar je niet te veel blind op een bepaald middel, verschillen zijn minimaal voor de doorsnee mens.
Helaas is alles in het detail en relatief, kies voor de optie waarin met zo veel mogelijk zorg, liefde en efficiëntie aan je wagen gewerkt wordt.
Dit loont altijd!
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Dank allemaal voor de adviezen.
Nog even wat verhelderende uitleg van mijn kant.
De poetser zegt al 16 jaar dit werk te doen.
Hij werkt niet als monteur maar is uitsluitend in dienst voor poetsen, wassen, etc.
Ik heb gezien dat de auto buiten met de hand wordt gewassen.
De Collinite Insulator Wax No.845 zouden ze bestellen bij carclean.
Deze krijg ik daarna weer mee.
Ik heb duidelijk aangegeven daar dat er niet met een Rotary gewerkt mag worden maar met een DA of met de hand.
Een nieuwe auto poetsen lijkt mij niet nodig maar wil de auto wel laten cleanen voordat de wax er op gaat.
Verder ga ik zeggen er zelf bij te zijn als ze aan de auto gaan beginnen.
 
Het wordt vaker gedacht dat een nieuwe auto nog geen defecten heeft maar dit is zelden waar. Met de hand wassen zegt niets als dit gebeurd met vervuilde sponzen, doeken en geen juiste spullen. Het is ook allemaal makkelijk op te lossen maar liefst een zo mooi mogelijke lak maar laat je niets wijsmaken door de dealer, een poetser, al doet deze het al 40 jaar, is geen detailer en krijgt meestal geen of weinig tijd dus krijg je eerder defecten. Wat de meeste hier doen is alles dunnetjes over doen en wel meteen goed als de auto geleverd is. Een polish geeft het meeste effect op lak (ook op nieuwe) maar valt ook onder polijsten dus maak je niet druk hierover.
 
Ik wil nog eventjes inhaken op dit onderwerp, want ik kan mij goed voorstellen dat wij met z´n allen 'zeurderig' of vervelend overkomen. Echter is dit zeker niet het geval en hebben wij het beste met je voor. De meeste mensen op dit forum gaan inderdaad letterlijk tot het naadje en daarom het het ook detailen in plaats van poetsen.

Zou het niet een stuk voordeliger, zelfs leuker en leerzamer, zijn om op het aanbod van D!m!tr! in te gaan om zo je eigen skills te laten groeien? Tevens is dit de beste manier om je auto goed te leren 'kennen'. Weet je precies welke delen het meest en of het minst kwetsbaar zijn na afloop :)

Dit zijn slechts adviezen hoor! Mijn ouders rijden eenzelfde auto en ik weet dat je er zeker plezier aan gaat beleven, wel of niet netjes gedetailed.
 
Niemand vind ik zeurderig of vervelend.
Ik stel de adviezen en tips juist op prijs.
Er zijn een paar belemmeringen bij mij.
Dat is dat ik bij de koop had afgesproken geen Waxoyl te gebruiken maar de Collinite.
De prijs bleef het zelfde.
Een besteld accessoires had ik later al afgezegd en zou nu dus de hele lak behandeling ook af moeten zeggen.
Daar voel ik mij dan een beetje bezwaard over.
Dan is er nog iets wat ik moeilijk vindt.
De auto wordt in februari geleverd.
Als ik niets aan de lak laat doen door dealer zal ik hier dus iets anders op moeten verzinnen.
Ik weet dat ik op dit forum gelukkig bij vele van jullie hulp kan krijgen.
Maar februari lijkt mij nu niet een goede periode van het jaar om de auto (de lak) te behandelen als je daar geen overdekte ruimte voor heb.
Ik heb wel een garage, maar daar kun je met veel moeite net langs de auto lopen.
Dat zou betekenen dat ik eerst een tijdje met een onbeschermde auto zou moeten blijven rijden.
Omdat ik een totale leek ben vraag ik mij ook af of ik de verschillen in behandeling zou kunnen zien.
Ik ben denk ik niet zo kritisch als de hier aanwezige forum leden.
Dat wil niet zeggen dat ik geen mooi en goed resultaat na streeft.
Ik hoop dat jullie dit begrijpen.
 
Ik zou gewoon lekker de dealer er een laag collinite op laten zetten ben je iniedergeval de winter beschermd,er vanuit gaande dat ze het een beetje netjes doen.
En dan ga je na de winter bij mij of Dimitri langs om te kijken hoe het moet zodat je het erna zelf kan.
Eventueel mag je ook komen kijken als ik een auto doe om is te kijken hoe het een en ander in ze werk gaat.
Niks moet alles mag!! Nouja bijna alles
 
Dat is dat ik bij de koop had afgesproken geen Waxoyl te gebruiken maar de Collinite.
De prijs bleef het zelfde.
Ik hoop dat je geen verdekte kosten hebt in bijv. ''kosten rijklaar maken''. Mijn ervaring met dealers + poetsers is dat zij hier bepaalde kosten geheel of gedeeltelijk weer bij je terug halen. ;)

Stel je het volgende voor: Ik heb bizar veel NIEUWE auto's afleverklaar gemaakt. Dit waren auto's die letterlijk net van transport kwamen (met stickers/hoezen/etc. er nog op + het vele vliegroest en andere vervuiling). Deze auto's werden gewassen / ontdaan van stickers en hoezen / reinigen en snel waxen. Of een auto nou al verkocht was of de opslag in ging, dit was standaard. Zo werden auto's vaak ook al in de WaxOyl 100+ gezet, zonder dat ze al verkocht waren. (WaxOyl 100+ is simpelweg een sponsje met daarin een zakje sealant en kost geen drol en met één spons werden meerdere auto's gedaan)

Mijn ouders hebben een tijdje terug een nieuwe Ibiza gekocht en daar werd er ook gerommeld met Lakverzegelingen zoals de Waxoyl. In dit geval was het Waxguard. Dit kregen zij gratis bij de auto, maar dit was werkelijk waar dramatisch en zelfs toen er na klachten een nieuwe laag werd aangebracht. Wat dit spul wél goed deed was het verbergen van de vele hologrammen in de pikzwarte lak. ;) Uiteindelijk hebben zij geld terug gekregen, terwijl het spul ''gratis'' was... :S


Maar februari lijkt mij nu niet een goede periode van het jaar om de auto (de lak) te behandelen als je daar geen overdekte ruimte voor heb.
Ik heb wel een garage, maar daar kun je met veel moeite net langs de auto lopen.
Dat zou betekenen dat ik eerst een tijdje met een onbeschermde auto zou moeten blijven rijden.
Omdat ik een totale leek ben vraag ik mij ook af of ik de verschillen in behandeling zou kunnen zien.

Een nieuwe auto is alles behalve nieuw, in de zin dat er altijd wel iets op de lak zit. Vliegroest van het transport en zelfs opslag, snelle polijstwerkzaamheden, lijm wat zich niet lekker laat verwijderen, etc.

In jouw geval zou ik mij niet meer druk maken om het beschermen van de auto, mooie waxlaagjes of wat dan ook. Laat de auto af leveren door de dealer en laat hun er lekker dat waxje erop smeren. Je auto is met een wax ook niet ineens heel goed beschermd ofso. Een wax vermakkelijkt het wassen en dit wassen moet jij goed doen. Als je dit doet, dan ben je al beter bezig dan de gemiddelde autobezitter. ;)
Als je zelf toch een beter gevoel wilt geven qua bescherming, dan zou een simpel middel zoals een wetcoat, die je op de gehele auto kunt gebruiken, al een heleboel voor je kunnen doen. Koop een flesje van dit spul, rij naar de wasbox als je geen HD hebt, spray enkele sprays per paneel en spuit het af. BAM! Bescherming... :p

Wanneer het weer beter wordt, dan zou ik de aanbiedingen van hierboven aanpakken en met die pannenkoeken ( ;) ) het echte werk doen. Hier van leren en met die kennis verder gaan.

Swirls, krasjes, dutjes, steenslag en dergelijk gaat iedereen ondervinden. Een gloednieuwe auto zonder bescherming, of een 20 jaar oude BMW zoals de mijne met coatings/spraywaxen/dressings/etc. :p
 
@Quantoxx Dank voor je uitgebreide reactie.
ben zojuist door de dealer gebeld dat de auto binnen ongeveer 14 dagen geleverd gaat worden.
Gelijk afgesproken over de aanpak van de lak.
Hij vertelde dat de auto wordt gewassen, gedroogd dan cleaner, en daarna de bestelde Collinite 845 Liquid Insulator Wax wordt aangebracht. Hij vertelde dat alles met de hand wordt gedaan en niet met machines omdat de kans op swirls en hologrammen dan het groots is. Maar nogmaals dank voor je tips en je adviezen.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
+1 voor @Quantoxx dit is wat ik bedoelde, hij heeft alleen meer tijd om te typen :p
Laat de auto idd gewoon afleveren en ga er daarna mee om hoe je zelf wil. Ook machinaal is er zeer goed werk te behalen zonder swirls en hologrammen, maar niet in het tijdsbestek wat de poetsers gegeven wordt.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Quantoxx