• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe auto in de wax ?

wrc1

Detailing trainee
29 sep 2015
33
40
Onze nieuwe auto (2 maand oud) had ik graag eens in de wax gezet na de wekelijkse wasbeurt.

Ben al een tijdje het forum aan het volgen en al veel opgestoken hier. Tal van producten besteld bij carclean waarbij mijn vrouw afvroeg waar ik dat allemaal ging voor gebruiken :-D

Nu over mijn vraag. Ik zie de bomen niet meer door het bos. Ik lees hier termen van glaze, sealant. Kan er mij iemand uitleggen wat dit is ?

Dien ik op mijn nieuwe auto een paintcleaner te gebruiken ? Wat met een polijstmiddel, is dit al nodig. Ik gebruik af en toe een detailspray. Moet ik ook kleien ?

Alvast bedankt
 
Wellicht is het eerst handig dat je alvast een overzicht geeft van wat je in huis hebt. Uit je verhaal maak ik op dat je vooralsnog alleen de auto gewassen hebt en nog geen ervaring hebt met andere zaken (kleien, polijsten, waxen).

Overigens is er op dit moment eenzelfde topic gaande van iemand die vrijwel dezelfde vraag heeft gesteld. Misschien kan je dat eerst even doorlezen. Volgens mij worden daarin al jouw vragen beantwoord.

https://forum.Carclean.com/threads/welke-wax.15588/
 
Dit zijn de produkten dat ik heb. Zal eens gaan kijken naar die link dat je me doorgaf.

Dodo Juice - Born to be Mild shampoo
Mothers Wax - Polished Aluminum Wheel Cleaner
Monello - Non-Ferro - met verbeterde sprayer
Mothers Wax - LeatherTech Moisture Infusion Gel Cream
Mothers Wax - LeatherTech Foaming Wash Cleaner
Sonax - SONAX Xtreme BrillantShine Detailer
Autoglym - Vinyl & Rubber Care
Rain-X
Poorboys World - Wheel Sealant
Dodo Juice - Supernatural Leather Sealant – 250ml
Gyeon - Q²M Tire
Monello - Piccolo Nero Trio – 35x35cm
Monello - Peluche Verde – 45x45cm
Monello - Senza Acqua Piazza Trio Drying Towels – 45x45cm
Monello - Disco Duo applicator pads
 
Het lijkt me dat je met Mothers Wax - LeatherTech Moisture Infusion Gel Cream en Dodo Juice - Supernatural Leather Sealant – 250ml twee verschillende producten voor hetzelfde doel hebt gekocht. Ik ben niet zeker dat je ze in combinatie kan gebruiken en ik meen dat, als het kan, het geen voordeel geeft.
Een kleisetje zou ik er nog bijdoen, zelfs een nieuwe wagen wordt een stuk gladder met kleien. De Detailer zal daar dan beter en langer op blijven zitten, maar meer dan enkele weken moet je dan ook niet verwachten. Voor langere bescherming beter eerst een waxje of een sealant.
Hangt er maar vanaf wat je eigenlijk wil.
 
conv_2846.jpg
Inderdaad goed gezien van je van die 2 dezelfde producten ! Ik kocht eerst Wax - LeatherTech Moisture Infusion Gel Cream maar ik heb geperforeerde lederen zetels en alle gaatjes zaten vol met het produkt :| en om ze telkens uit te prikken met een tandenstoker dat zag ik niet zitten. Op aanraden van carclean kocht ik ter vervanging Dodo Juice - Supernatural Leather Sealant en dit is stukken beter voor de geperforeerde zetels. Dit is meer een vloeibare spray ipv een crème dat je moet uitsmeren.

Toen ik mijn auto kocht had ik de bedoeling om ze enkel eens mooi te poetsen maar ondertussen is het een verslaving geworden en wil ik mijn auto altijd op punt hebben.

Ik wil nog een paar producten bijkopen ter aanvulling van bovenstaande lijst. Let op ik poets met de hand niet machinaal (nog niet ;))

Aanvulling :

-
Monello - Dolce Verde klei
- Poorboys World - Spray and Wipe
- Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845
- Poorboys World - Black Hole

Graag had ik commentaren gekregen op mijn aanvullende lijst. Kan ik die poorboys polish, black hole en collinite te samen gebruiken. Ben nieuw en probeer me in te lezen en te verbeteren via dit forum.

De auto dat ik heb is deze (black hole te gebruiken op mijn lak of die andere van poorboys, de naam ontsnapt me). Auto is grijzer of dat de foto aantoont.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
"Auto is grijzer als dat de foto aantoont" Dit kun je oplossen met een paintcleaner waarschijnlijk, met een polijstmiddel kun je ook nog swirls krasjes verwijderen maar als je handmatig aan de slag gaat zou ik in eerste instantie voor een cleaner (Bv Poor Boys prof polish) gaan. Met een glaze kun je een deel van de krasjes/swirls verhullen.
Prof polish,black hole en Collinite kunnen gewoon in combinatie gebruikt worden.
 
+1 voor de reactie van Ric325i.

Handmatig een auto polijsten, daar begin ik zeker niet meer aan sinds ik een machine heb. Een cleaner heb ik 1x op een klein stukkie gedaan, met de machine, en ik gebruik eigenlijk geen cleaner meer. Ik pak dan gewoon een fijn polijstmiddel; Qua tijd duurt het net zo lang, of misschien iets langer, maar verwijder dan ook hele lichte defecten.

Met de hand een cleaner gebruiken, minder intensief als polijsten, zal al genoeg resultaat opleveren op een tamelijk nieuwe auto.

Ik weet niet precies wat het juiste advies is voor je stappenplan, maar ikzelf zou het volgende doen;

- Wassen
- Non-Ferro op velgen
- Kleien i.c.m. Spray&Wipe
- Op je gemak de Prof Polish (cleaner) gebruiken.
- Black Hole (glaze)
- 2 laagjes Collinite 845.

Bij zowel de Glaze als de Wax; Dun aanbrengen

Als je de eerste laag wax hebt aangebracht, de boel even laten uitzweten/curen en middels een swipetest checken of de volgende laag erop kan.
(Schone vinger, streepje trekken over een paneel - Trek je een schone streep zonder vlekken en dergelijke, dan kan de volgende laag)


Ik weet niet hoeveel doeken (Peluche Verde) je hebt, maar een aantal is aan te raden. (Uitpoetsen cleaner/glaze/wax/etc)

Het spul voor op je banden, de Gyeon Tire, kan ik je zeggen dat dit spul niet heel lang blijft zitten. Ik vind het echter wel lekker spul om mee te werken en op advies van het forum, fohn ik de banden na elke laag die ik aanbreng. (Helemaal goed doen is de band schoonmaken alvorens een dressing aanbrengen)
Dit verwarmen na elke laag verlengde de standtijd iets, en nadat de donkere kleur weg was bleef de band nog wel water/vuil afstoten.


Greetz
 
Quantoxx : deze moet je me even uitleggen
Quantoxx;n435577 zei:
Als je de eerste laag wax hebt aangebracht, de boel even laten uitzweten/curen en middels een swipetest checken of de volgende laag erop kan.
(Schone vinger, streepje trekken over een paneel - Trek je een schone streep zonder vlekken en dergelijke, dan kan de volgende laag)

Ik draai al aardig wat jaren mee, maar óf je verwoording klopt niet, óf ik leer ineens wat nieuws......
 
Zat ook al met gefronste wenkbrauwen toen ik het las..........

Als ik TS was zou ik de glaze weg laten, en daarvoor in de plaats een fles(je) PB prof.polish aanschaffen.
Wat de Collinite 845 betreft: even in een bakje warm water leggen en daarna flink schudden voor gebruik.
 
Hmmm... Ik snap niet helemaal wat jullie bedoelen? Beschrijf ik het curen verkeerd of hoe je kan zien dat je kan uitpoetsen?
Je wacht toch met uitpoetsen tot een wax gecured is? En om dit te checken doe je toch een swipetest?

Ik weet zeker dat ik iets fout doe, aangezien jullie stomverbaasd zijn, haha!
Let me Know!

Greetz
 
De swipetest laat zien of de wax volledig gecured is (dus een "schone" streep) of nog onvolledig gecured is (blijft een vettige streep over). Heeft dus niks met vlekken te maken.
Tevens lijkt het, zoals jij het schrijft, dat de 2e laag over de eerste laag opgebracht kan worden, zonder uitbuffen van de eerste laag!!
Snap je?
 
Ooooooohhh!

Jah, ik begrijp nu dat ik het krom heb neergezet. Mijn welgemeende excuses en bedankt.

Ik had het dus wel goed in mijn hoofd, verwoorde het erg krom.

- Met vlekken bedoelde ik dus inderdaad vettigheid en/of residu wat nog achterblijft in de veeg.
- Het is uiteraard, voor mij, logisch dat er uitgepoetst moet worden, maar ging dus even te snel met verwoorden.
Stom eigenlijk, want ik probeerde het zo duidelijk mogelijk te maken...

De bedoeling was goed, en zo ook mijn intenties, maar ik stond even op de automatische piloot, denk ik. Haha!


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: ivo's
Tja, puur kijkend naar de beschrijvingen van zowel de Black hole als de prof.polish:

- Black hole: " De glaze reinigt en vult lichte swirls"
- Prof.polish: "
Verwijdert oxidatie, lichte vervaging, kleine krasjes, poetskringen, teer, insecten, oude productresten en meer"

Persoonlijk zou ik dan kiezen voor verwijderen i.p.v. maskeren, tevens wordt hier vaak op het forum beweerd dat een glaze (in dit geval dus Black hole) de standtijd van wax verkort.
Maar ieder zijn mening, uiteraard!
 
Ik ben ook geen fan, en deel je mening dat als je een auto goed polijst het geen meerwaarde heb. En dat zal altijd mijn voorkeur hebben.

Maar als de auto niet gepolijst word, is het misschien wel een goede optie ;)
 
De bekende ''glaze versus standtijd'' discussie schiet mij nu weer te binnen.

Ik kan mij herinneren dat er bij mij, als leek, ook ingefluisterd werd dat een glaze de standtijd zou verkorten. Er waren toen ook reacties van CC dat dit eigenlijk nooit duidelijk aangetoond was.


Kees-sw;n435672 zei:
Tja, puur kijkend naar de beschrijvingen van zowel de Black hole als de prof.polish:

- Black hole: " De glaze reinigt en vult lichte swirls"
- Prof.polish: "
Verwijdert oxidatie, lichte vervaging, kleine krasjes, poetskringen, teer, insecten, oude productresten en meer"

Persoonlijk zou ik dan kiezen voor verwijderen i.p.v. maskeren,

Mijn persoonlijke idee hierachter is dat ik beide zou gebruiken. Met de cleaner reinig je de lak en met de glaze kun je de boel weer wat aanvullen.
Met de cleaner de lak reinigen en met de glaze de transparantie/reflectie van de blanke lak weer wat herstellen. (Verloren oliën)

Zluytr;n435674 zei:
Ik ben ook geen fan, en deel je mening dat als je een auto goed polijst het geen meerwaarde heb. En dat zal altijd mijn voorkeur hebben.

Maar als de auto niet gepolijst word, is het misschien wel een goede optie ;)

Zeer zeker ook mijn standpunt.


Greetz